پرچم کرواسی نمادی از چیست؟

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1397/12/27
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

پرچم کرواسی نیز به‌مانند پرچم تمامی کشورهای دنیا، نمادهای گوناگونی را در خود نهفته است. این پرچم تاریخ پرفرازونشیب کرواسی در دوران مختلف را روایت می‌کند.

تور اروپا

پرچم کشورها می‌تواند نشانه‌ای از غرور و رقابت در بهترین زمان‌های تاریخ باشد، اما کمتر پرچمی در این سیاره به‌اندازه‌ی پرچم کرواسی ماجرا در پشت خود دارد. این پرچم شبیه به بسیاری از پرچم‌های دیگر کشورها است، اما چیزی فراتر از آنچه چشم‌ قادر به مشاهده‌ی آن است در خود دارد. پرچم کرواسی در سراسر این کشور به‌چشم می‌خورد. از دیاکووُ (Đakovo) و دوبروونیک (Dubrovnik) گرفته تا زاگرب و زادار، این پرچم سه رنگ و نماد ملی کشور، با افتخار در سراسر خیابان‌ها دیده می‌شود؛ اما داستان موجود در پشت پرچمِ این کشورِ واقع در منطقه‌ی بالکان چیست؟

پرچم کرواسی

پرچم ملی کرواسی شباهت‌های زیادی به دیگر پرچم‌های این منطقه دارد. کرواسی، در کنار صربستان، اسلوونی، اسلواکی و روسیه، یکی از ۵ کشور دنیا با زبان اسلاوی محسوب می‌شود که دارای پرچمی سه رنگ با خطوط افقی قرمز، سفید و آبیِ هم‌اندازه است. نماد کشور کرواسی هم در وسط این پرچم مشاهده می‌شود.

این نماد در زمره‌ی منحصر به‌فردترین نمادها در اروپا قرار دارد. ۵ سپر کوچک‌تر در بالای سپر اصلی قرار گرفته‌اند و نمایانگر ۵ منطقه‌ی تاریخی در کرواسی هستند. به‌علاوه، طراحی شطرنجی سپر بزرگ‌تر به‌اندازه‌ی خود این کشور شهرت دارد. این سپر سفید و قرمزرنگ که به‌طور غیررسمی در کرواسی صفحه‌ی شطرنج نامیده می‌شود، منبع الهام، شور و تعصب در سراسر منطقه به‌شمار می‌آید.

پرچم کرواسی

ریشه های تاریخی

با ورود کشورهای کوچک امپراطوری هابسبورگ به دوره‌ای از استقلال ملی و فرهنگی، کرواسی نیز این طراحی سه رنگ را در سال ۱۸۴۸ پذیرفت. با این‌حال، طراحی شطرنجی پرچم به دورانی کهن‌تر تعلق دارد؛ این طراحی اولین بار به‌طور رسمی در سال ۱۴۹۵ میلادی در کرواسی معرفی شد؛ اما به باور عموم، این نماد به‌طور غیررسمی از قرن دهم میلادی به بعد مورد استفاده قرار گرفته است. صفحه‌ی شطرنج بعدها، پس از جنگ جهانی اول، در اولین پرچم قلمروی صرب‌ها، کروات‌ها و اسلوونیایی‌ها، استفاده شد؛ منطقه‌ای که بعدها در سال ۱۹۲۹ کشور یوگسلاوی نام گرفت.

پرچم کرواسی

یک پیوند نامیمون

یوگسلاوی به سبب بی‌رحمی جنگ جهانی دوم از هر طرف چندپاره شد. ایالت تحت کنترل نازی‌ها استقلال کرواسی را اعلام کرد و دولت فاشیست مذهبی دست به شورش در سراسر منطقه، برپایی اردوگاه‌های مرگ و قلع‌وقمع صرب‌ها و یهودی‌ها در کرواسی و مناطق اشغال‌شده زد. تمامی این موارد تحت لوای کرواسی با طرح شطرنجی همراه با شعله‌ی آتش، نماد گروه فاشیستی این کشور، انجام گرفت. برای نسلی از غیر کروات‌ها در این منطقه، در این دوره بود که خانه‌های شطرنجی سفید و قرمزرنگ به نماد کرواسی تبدیل شدند.

پنج سپر تاجی شکل

نماد پرچم کرواسی در واقع چیزی فراتر از یک صفحه‌ی شطرنجی سفید و قرمز است. ۵ سپر کوچک‌تر به شکل یک تاج بر روی این سپر شطرنجی قرار گرفته و نماد ۵ منطقه‌ی تاریخی کرواسی محسوب می‌شوند. هرکدام از این سپرها داستانی متفاوت را روایت می‌کنند. تصور می‌شود که ستاره‌ی شش پَر در بالای هلال نقره‌ای ماه در سپر آبی، قدیمی‌ترین نماد شناخته‌شده در کرواسی باشد. سپر مجاور با رنگ‌های آبی و قرمز به منطقه‌ی دوبروونیک تعلق دارد. سپر بعدی با نمادی از سر سه پلنگ، روایتگر منطقه‌ی دالماتیا (Dalmatia) است. سپر چهارم با نقش یک بز طلایی و پس‌زمینه‌ی آبی تیره، نمادی از شهر ایستریا (Istria) است. این بز از دوران کهن نماد این شهر بوده، اما هیچ‌کسی دلیل آن را نمی‌داند. آخرین سپر نماد شهر اسلوونیا (Slavonia) است. در این سپر یک ستاره‌ی شش پر همراه با پس‌زمینه‌ای آبی‌رنگ دیده می‌شود که در بالای یک سمور وحشی با پس‌زمینه‌ای قرمز قرار دارد. سمور در زبان کروات، کونا (kuna) خوانده می‌شود؛ به‌علاوه می‌توان از این واژه برای اسم بردن از پول ملی این کشور هم استفاده کرد.

پرچم استرالیا

دیگر پرچم ها

تمامی پرچم‌های مورد استفاده در کرواسی به نحوی از صفحه‌ای شطرنجی بهره می‌برند. تنها تفاوت موجود، رنگ پس‌زمینه‌ی آن‌ها است. پرچم‌های ۲۰ شهرستان مختلف کرواسی، به‌علاوه‌ی شهر زاگرب، عموماً رنگی و پرنقش‌ونگار هستند. در این پرچم‌ها المان‌های منحصر به‌فردی، از جوجه‌خروس گرفته تا لک‌لک، یافت می‌شود.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}