کارهایی که یک توریست نباید در نروژ انجام دهد

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1397/12/15
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

عدم آشنایی توریست‌ها با فرهنگ نروژ، حتی شهروندان موقر نروژ را نیز به خشم آورده است. بروز برخی رفتارها سبب شده تا نروژی‌ها نگاهی ترحم‌آمیز به توریست‌ها داشته باشند.

تور اروپا

اگر کلمه‌ی «موقر» متعلق به یونانی‌ها نبود، بدون شک نروژی‌ها آن را اختراع می‌کردند. نوادگان وایکینگ‌ها به حدی مؤدب و موقر هستند که هرگز به‌طور آشکار ناراحتی خود از موضوعی یا حرفی که شما زده‌اید را بروز نمی‌دهند. اما با هجوم توریست‌ها به آبدره‌های شگفت‌انگیز و شهرهای زیبای نروژی، حتی مردم این کشور هم آداب و احترام خود را کنار گذاشته‌اند. این مقاله به بررسی رفتارهایی می‌پردازد که انجام آن‌ها می‌تواند نروژی‌ها را به خشم آورد.

زدن یک حرف نامربوط در مورد پادشاه

همه‌ی ما معتقدیم که دموکراسی پدیده‌ای ارزشمند است. اما حتی اگر شما نوه‌ی ماکسیمیلیان روبسپیر (Maximilien Robespierre)، وکیل و سیاستمدار فرانسوی، باشید و وجود یک شاه برای شما به‌منزله‌ی یک توهین شخصی باشد، به شما توصیه می‌کنیم که هیچ‌گونه اظهارنظری در مورد سلطنت مشروطه در نروژ نکنید. شاهان و خانواده‌ی سلطنتی در نروژ نقش تشریفاتی دارند، زیرا دولت منتخب مردم قدرت واقع را در دست می‌گیرد. شاید همین بی‌طرفی سبب می‌شود که آن‌ها در میان مردم تا این حد محبوب و مورد احترام هستند. شاه کنونی، هرالد پنجم، بسیار دوست‌داشتنی است؛ نه به این خاطر که او اولین شاهزاده‌ی نروژی پس از اولاف چهارم از سال ۱۳۷۰ میلادی است، بلکه به این دلیل که او همچنان در سن ۸۰ سالگی سرحال، شوخ‌طبع و الهام‌بخش است. توصیه می‌کنیم تا سخنرانی وی در مورد عشق، برابری و تلاش را تماشا کنید و اگر توانستید تحت تأثیر او قرار نگیرید.

سفر به نروژ

گرفتن یک تاکسی بدون در نظر گرفتن قیمت آن

تاکسی‌ها در نروژ امن، تمیز و آبرومند هستند. آن‌ها همچنین خیلی لوکس محسوب می‌شوند. گرفتن یک تاکسی از فرودگاه گاردِرموئن (Gardermoen) به مقصد اسلو حدود ۶۰ تا ۱۵۰ دلار برای شما هزینه در پی خواهد داشت. به‌علاوه تعرفه‌ها به ازای هر کیلومتر بستگی به شهر مقصد شما و شرکت تاکسی‌رانی موردنظر دارد. به‌ندرت می‌توان شاهد استفاده‌ی مردم محلی از تاکسی بود، مگر در مواقع اضطراری یا زمانی‌که قیمت تاکسی‌ها مناسب باشد. برای مثال، بسیاری از مدارس تاکسی‌ها را برای جابجایی بچه‌هایی که در مناطق روستایی ساکن هستند، اجاره می‌کنند.

تاکسی نروژ

خوردن فقط برگر و هات‌ داگ

درست است؛ نروژی‌ها عاشق هات‌داگ هستند، به حدی که می‌توان آن‌ها را با این خوراکی در همه‌جا پیدا کرد. نروژ برگر فروشی‌های خیلی خوبی هم دارد. اما امتحان نکردن غذاهای سنتی نروژی یا خوراکی‌های مدرن این کشور یک شرمساری واقعی است. رستوران‌های کنتراست (Kontrast) در اسلو و لیسوِرکِت (Lysverket) در برگن دو نمونه از بهترین مکان‌ها برای قرار گرفتن در برنامه‌ی سفر شما به نروژ هستند.

سفر به نروژ

تصور اینکه همه انگلیسی صحبت می‌ کنند

نروژی‌ها، به‌خصوص جوان‌ترها، به‌خوبی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. اگرچه در اکثر اوقات هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد، اما همه‌ی مردم ممکن است متوجه حرف‌های شما نشوند. برای مثال، راننده‌های اتوبوس اغلب مسن‌تر هستند و فقط به زبان نروژی صحبت می‌کنند. به‌علاوه، بسیاری از مهاجران در این کشور به‌خوبی نروژی حرف می‌زنند، اما تنها می‌توانند جملات ساده‌ی انگلیسی را متوجه شوند. اگر به دنبال پرسیدن آدرس، یافتن اتوبوس مورد نظر یا خرید چیزی از فروشگاه هستید و انگلیسی صحبت کردن جواب نداد، نقشه، مکان یا عکس کالای مورد نظر در تلفن همراه را به طرف مقابل نشان دهید. این کار برای برقراری ارتباط کافی خواهد بود.

تلاش برای خرید بلیط قطار با پول نقد

اگرچه این موضوع در ایستگاه‌های بزرگ قطار، نظیر ایستگاه قطار اسلو با دستگاه‌های خودکار فروش بلیط، یک مشکل محسوب نمی‌شود، اما بلیط فروشی‌ها در تقریباً تمامی ایستگاه‌های قطار محلی، یا سکه قبول می‌کنند یا کارت اعتباری. به‌علاوه هیچ دفتر فروش بلیطی به‌صورت فیزیکی برای خرید در این ایستگاه‌ها یافت نمی‌شود. اگر تنها اسکناس با خود به همراه داشتید، به سراغ واگنی همراه با یک مأمور راهنما بروید. این واگن کاملاً از دیگر واگن‌های قطار قابل‌ تشخیص است. در این واگن‌ها شما قادر به خرید بلیط مدنظر خود به‌صورت فیزیکی خواهید بود، هرچند باید به میزان ۲۵ درصد پول بیشتری پرداخت کنید.

سفر به نروژ

تلاش برای استفاده از پول نقد در هرجایی که تنها کارت اعتباری قبول می‌ کنند

حالا که صحبت از پول نقد شد، باید بدانید که نروژی‌ها هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. نه‌فقط به این خاطر که وجود پول کاغذی به محیط‌زیست آسیب می‌رساند، بلکه به این دلیل که تبادلات بانکی از طریق کارت‌های اعتباری امن‌تر بوده و به دلایل مالیاتی آسان‌تر است. به‌ندرت می‌توانید مکانی را بیابید که کارت بانکی قبول نمی‌کند، درحالی‌که بسیاری از فروشگاه‌ها تنها کارت بانکی را پذیرفته و از قبول پول نقد سر باز می‌زنند.

همراه داشتن یک چتر به‌ جای پوشیدن یک کت بارانی

نگران نباشید؛ قرار نیست نروژی‌ها شما را به خاطر انتخاب یک چتر برای محافظت از باران سرزنش کنند. اما وقتی‌که باران برای مدت ۵ دقیقه قطع می‌شود و شما مجبور می‌شوید چتر خود را کنار بگذارید و زمانی‌که دوباره شروع به باریدن می‌کند و شما باید دوباره چتر خود را باز کنید، نگاهی از سر دلسوزی و ترحم به شما خواهند کرد. هوا در نروژ، به‌خصوص در بهار، تابستان و پاییز غیرقابل‌ پیش‌بینی است. حتی در فصل زمستان هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمان برف می‌بارد یا قطع می‌شود! ممکن است تنها در یک روز باران برای ۲۰ بار ببارد و قطع شود؛ بنابراین می‌توان درک کرد که چرا نروژی‌ها چتر را وسیله‌ی مناسبی نمی‌دانند. بهتر است یک کت بارانی ستهیه کنید و راحت‌تر در این کشور زیبا، با دستانی آزاد برای گرفتن عکس، گشت‌وگذار کنید.

سفر به نروژ

هرگونه مقایسه نروژ با سوئد

نروژی‌ها و سوئدی‌ها مردمانی متمدن و مؤدب در منطقه‌ی اسکاندیناوی هستند؛ به‌علاوه هر دو کشور باور دارند که نسبت به یکدیگر بهتر هستند. نروژی‌ها می‌پذیرند که سوئدی‌ها در برخی موارد از آن‌ها بهتر بوده و مردم حتی گاهی برای خریدهای ارزان‌تر راهی این کشور می‌شوند، اما فقط خود آن‌ها می‌توانند به این موضوع اشاره کنند، نه شما. بنابراین بهتر است در این مواقع زیاد به این موضوعات توجه نکنید. قطعاً قیمت برخی کالاها در نروژ گران‌تر از سوئد است، اما آیا می‌توان آبدره‌های این کشور را با جایی دیگر مقایسه کرد؟

سفر به نروژ

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}