راهنمای سفر به صربستان برحسب ماه‌ های سال

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/2/1
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

صربستان پس از پشت‌سر گذاشتن دوران پرفرازونشیب خود حالا به آرامش نسبی رسیده و پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیا است. با این‌حال هرماه از سال در این کشور، با توجه به سلایق هر فرد، رنگ و بویی متفاوت دارد.

تور اروپا

وقتی‌که صبحت از بلگراد می‌شود، نمی‌توان شوق خود را برای دیدار از پایتخت صربستان پنهان کرد؛ اما چه ماهی بهترین زمان برای دیدار از صربستان است؟ هرماه در صربستان جذابیت خود را دارد، اما برخی ماه‌ها از برخی دیگر جذاب‌تر هستند.

ژانویه

ژانویه به‌طور میانگین سردترین ماه سال در صربستان است، اما این همه‌ی ماجرا نیست. این ماه زمان برگزاری رویدادهای جذاب است، زیرا کلیسای ارتدکس صربستان در برگزاری مراسم کریسمس و سال نو پیش‌قدم می‌شود. اولین ماه سال فرصت خوبی برای تجربه‌ی بسیاری از تفریحات مهیج نظیر آب‌تنی در جزیره‌ی آدا سیگانلیا (Ada Ciganlija) به مناسبت روز خاج‌شویان یا جشن اپیفانی (Epiphany) است.

روزهای بارانی: ۱۳ روز

میانگین دمای هوا: ۱.۴ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

فوریه

ممکن است فوریه کمی گرم‌تر از ژانویه باشد، اما قریب به‌اتفاق گردشگران معتقدند که این ماه به‌مراتب ماهی با جذابیت‌های بسیار کم برای دیدار از بلگراد و اطراف است. هیچ مراسم خاصی در این ماه برگزار نمی‌شود، هرچند روز ولنتاین در فوریه قلب عاشقان سرسخت را گرم می‌کند. فستیوال سالانه‌ی فیلم بلگراد نیز بدون شک یکی از جاذبه‌های این ماه محسوب می‌شود.

روزهای بارانی: ۱۲ روز

میانگین دمای هوا: ۳.۱ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

مارس

میانگین دمای هوا در ماه مارس کمی افزایش می‌یابد، اما این افزایش دما می‌تواند تا حدی فریبنده باشد. سومین ماه سال همچنان ماه دشواری در صربستان است، زیرا مردم محلی دیگر از زمستانِ به نظر تمام‌نشدنی خسته شده‌اند. تجربه‌ی روزهایی با دمای ۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد و پشت‌سر آن بارش برف و شرایط یخ‌بندان در آخر هفته در این ماه اتفاق عجیبی نیست. در اواخر مارس هوا کمی بهتر می‌شود، اما باید گفت که شرایط جوی در این ماه کاملاً غیرقابل‌ پیش‌بینی است.

روزهای بارانی: ۱۱ روز

میانگین دمای هوا: ۷.۶ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

آوریل

حالا دیگر فصل بهار فرارسیده است. بهار زمانی است که صربستان جانی دوباره می‌گیرد، زیرا باغ‌های این کشور درهای خود را به‌روی مردم گشوده و صرب‌ها به زیستگاه طبیعی خود بازمی‌گردند. بهار بهترین زمان برای دیدار از صربستان است، زیرا دمای هوا معتدل اما مطبوع است و این کشور حال و هوای خوبی دارد. پارک‌ها دوباره سرسبز می‌شوند و هرکسی مشتاق است تا از این ماه نهایت بهره را ببرد.

روزهای بارانی: ۱۳ روز

میانگین دمای هوا: ۱۲.۹ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

مه

روزهای خوب در ماه مه نیز ادامه دارند، زیرا این ماه نویدبخش فصل تابستان است. میانگین دمای هوا در این ماه از سال ۵ درجه‌ی دیگر افزایش می‌یابد، هرچند افزایش دما و ثبت رکوردهای بالای ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برای دماسنج‌های این کشور عجیب نیست. فصل فستیوال‌ها در صربستان با «شب موزه‌ها» در بلگراد آغاز می‌شود. فستیوال‌های غذا نیز در سراسر کشور برپا شده و در آن‌ها همه‌چیز، از عسل گرفته تا شکر، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

روزهای بارانی: ۱۳ روز

میانگین دمای هوا: ۱۸.۱ درجه‌ی سانتی‌گراد

تابستان در صربستان

ژوئن

با فرارسیدن ماه ژوئن، صربستان کاملاً غرق در فصل تابستان شده است. پارک‌های بلگراد پر از افراد پیر و جوان می‌شوند، هرچند همه تلاش می‌کنند تا جای مناسبی برای نشستن در سایه پیدا کنند. زندگی شبانه در پایتخت نیز سرشار از شور و اشتیاق می‌شود و کافه‌ها و کلوپ‌های نزدیک رودخانه‌ها تا پاسی از شب میزبان مردم محلی و توریست‌ها هستند. ۲۸ ژوئن غرورانگیزترین روز سال برای صرب‌ها است، زیرا صربستان در این روزِ به‌خصوص روز ملی خود را جشن می‌گیرد.

این روز در تاریخ صربستان روز پرفرازونشیبی بوده است. جنگ کوزوو نیز در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۱۳۸۹ میلادی آغاز شد. به‌علاوه ۵۲۶ سال قبل در چنین روزی، گاوریلو پرینسیپ (Gavrilo Princip) دست به قتل فرانتز فردیناند (Franz Ferdinand) در سارایوو زد. اسلوبودان میلوشویچ، دیکتاتور صرب‌ها، نیز در همین روز در سال ۲۰۰۱ به دادگاه لاهه تحویل داده شد. به‌علاوه، ۱۷ سال قبل در چنین روزی، آنا برنابیچ (Ana Brnabić) به‌عنوان اولین نخست‌وزیر زن در تاریخ صربستان قدرت را به‌دست گرفت.

روزهای بارانی: ۱۳ روز

میانگین دمای هوا: ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد

۲۸ ژوئن در صربستان

جولای

بالاترین رکورد دمایی در تاریخ بلگراد در ماه جولای ثبت شده است و این اتفاق مربوط به سال‌های دور نمی‌شود. دمای هوا در ۲۴ جولای سال ۲۰۰۷ در پایتخت صربستان به ۴۳.۶ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید و شرایط را حتی برای عاشقان آفتاب هم دشوار کرد. دریاچه‌ی آدا سیگانلیا در طول این روزهای گرم محلی امن برای آب‌تنی یا استراحت در کافه‌های اطراف ساحل آن است.

در اواسط جولای، تب فستیوال اگزیت (EXIT) تمام صربستان را فرامی‌گیرد، زیرا عاشقان فستیوال‌ها از سراسر جهان خود را به نووی ساد (Novi Sad)، برای شرکت در یکی از مشهورترین فستیوال‌های اروپا، می‌رسانند.

روزهای بارانی: ۱۰ روز

میانگین دمای هوا: ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد

فستیوال های صربستان

اوت

درست به‌مانند فصل زمستان که تمام‌نشدنی به‌نظر می‌رسد، اکثر صرب‌ها با نزدیک شدن به ماه اوت، چنین حس مشابهی را نسبت به تابستان پیدا می‌کنند. شراره‌های آتشین خورشید همراه با دمای هوایی که به‌طور میانگین به ۲۸.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد، ادامه دارد. هرچند این میانگین دما می‌تواند فریبنده باشد. اکثر اوقات دمای هوا در ماه اوت در هنگام بعدازظهر به بالای ۳۰ درجه می‌رسد.

روزهای بارانی: ۹ روز

میانگین دمای هوا: ۲۲.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

سپتامبر

شاید سپتامبر زمان کاهش دمای هوا در سراسر قاره‌ی اروپا باشد، اما این موضوع در مورد صربستان به‌ندرت صادق است. تجربه‌ی دماهای بالای ۳۰ درجه در این ماه در صربستان عادی است، هرچند دمای هوا در هنگام عصر در بخش‌های شمالی کشور کمی مطبوع‌تر می‌شود. تقویم مناطق شمالی صربستان پر از رویداد مختلف در ماه سپتامبر است. در این ماه از سال فستیوال‌های مختلفی در شهرهای نووی ساد، سوبوتیکا (Subotica) و دیگر بخش‌های منطقه برپا می‌شود.

روزهای بارانی: ۱۰ روز

میانگین دمای هوا: ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

اکتبر

سرانجام فصل تابستان تمام می‌شود. اکتبر زمانی ایده‌آل برای لذت بردن از صربستان، به دلایلی مشابه در ماه آوریل، است. از آنجایی‌که فصل زمستان در پیش است، مردم بلگراد تمام تلاش خود برای لذت بردن از آخرین پرتوهای نور خورشید در فصل پاییز را می‌کنند. کافه‌ها و کلوپ‌ها خیلی زود در این ماه خالی می‌شوند، اما همچنان شور و شوق در اکتبر به‌مانند سابق جریان دارد.

پاییز اساساً فصل زیبایی در این بخش از کره‌ی زمین است. پارک‌های تماشایی بلگراد در این زمان از سال کلکسیونی از رنگ‌های آتشین برگ درختان را به‌نمایش می‌گذارند. به‌علاوه، هوای مطبوع پاییزی این فصل را به بهترین زمان سال برای قدم زدن تبدیل می‌کند.

روزهای بارانی: ۱۰ روز

میانگین دمای هوا: ۱۲.۹ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان در پاییز

نوامبر

بسیاری تصور می‌کنند که نوامبر ماه آمدن زمستان طولانی در صربستان است، اما ماه ماقبل آخر سال شواهد بیشتری را مبنی‌بر شک کردن به دمای هوا ارائه می‌دهد. میانگین دمای هوا در این ماه ممکن است به اعداد تک‌رقمی ختم شود، اما تفریحات و فستیوال‌های فراوان خوراکی در سراسر کشور حکایت از آن دارند که قرار نیست کسی در نوامبر سرما بخورد.

روز خاتمه‌ی جنگ در صربستان از اوایل دهه‌ی جدید میلادی به‌عنوان یک روز تعطیل انتخاب شده است. همیشه نقش صربستان در جنگ جهانی اول در خارج از مرزهای این کشور نادیده گرفته می‌شود. هیچ کشوری به‌اندازه‌ی صرب‌ها در طول جنگ جهانی اول تلفات نداده است. بنای یادبود پوبِدنیک (Pobednik) در بلگراد نیز به احترام قربانیان این جنگ ساخته شده است.

روزهای بارانی: ۱۲ روز

میانگین دمای هوا: ۷.۱ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

دسامبر

زمستان با خشم و کینه در دسامبر فرا می‌رسد، هرچند گردشگران و مردم محلی همچنان به کافه‌ها و رستوران‌های سراسر کشور در آخرین ماه از سال علاقه نشان می‌دهند. اگرچه صربستانِ ارتدکس در ماه ژانویه اقدام به برپایی جشن کریسمس می‌کند، اما بازارهای سنتی کریسمس در ماه دسامبر نیز در سراسر کشور یافت می‌شوند. فستیوال زمستانی سوبوتیکا یکی از بهترین جاذبه‌های صربستان در این ماه است.

بسیاری از افراد در این ماه از سال راهی کوهستان‌های کشور می‌شوند، زیرا فصل اسکی در صربستان فرار رسیده است. کوپائونیک (Kopaonik) بزرگ‌ترین پیست اسکی صربستان محسوب می‌شود و افرادی که به‌دنبال چیزی متفاوت هستند می‌توانند اسکی در شب را تجربه کنند. با این‌حال، برف فراوانی در شهرهای کشور نمی‌بارد زیرا دسامبر معمولاً بارانی‌ترین ماه سال در صربستان است.

روزهای بارانی: ۱۴ روز

میانگین دمای هوا: ۲.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد

سفر به صربستان

چه زمانی به صربستان سفر نکنیم؟

این موضوع کاملاً بستگی به اولویت‌های شخصی شما دارد. زمستان در صربستان می‌تواند به تمامی شهرها کشیده شود و برف خیلی زود در همه‌جا آب شده و حالت گِل و شُل به‌خود می‌گیرد. همین امر سفر را کمی دشوار می‌کند. تابستان‌های بسیار گرم هم می‌تواند به همین اندازه آزاردهنده باشد. درنتیجه تحمل بلگراد در ماه‌های جولای و اوت سخت می‌شود.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}