با بهترین فستیوال‌ های جمهوری چک آشنا شوید

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/3/19
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

جمهوری چک با تاریخ کهن خود، در سراسر سال میزبان فستیوال‌ها و رویدادهای مهم فرهنگی، قومی و تاریخی است. این رویدادها در نوع خود متمایز بوده و سالانه گردشگران فراوانی را به این کشور می‌کشانند.

تور اروپا

جمهوری چک به خاطر فستیوال‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای خود مشهور است و برنامه‌ریزی برای آشنایی با برخی از این رویدادهای فرهنگی در طول سفر شما به این کشور ارزشش را دارد. وقتی‌که به جمهوری چک سفر می‌کنید، این شانس را دارید که در هر زمانی با یک فستیوال روبه‌رو شوید. این مقاله شما را با برخی از بهترین فستیوال‌های جمهوری چک در سراسر سال آشنا می‌کند.

فستیوال بلتین

فستیوال بلتین (Beltine) از فرهنگ نژاد سلتی (Celtic)، هرساله از ساعت ۸ شب در ۳۰ آوریل شروع شده و تا ۱۲ شب اول ماه مه در منطقه بوهمیا (Bohemia) ادامه دارد. این فستیوال در مدت ۱۶ ساعت و به‌طور بی‌وقفه اجرا می‌شود. از موسیقی منطقه‌ی سِلت و کارگاه‌های آموزشیِ صنایع‌دستی گرفته تا رقص و نمایش و محوطه‌های مخصوص بازی کودکان، در این فستیوال تفریحات فراوانی به چشم می‌خورد. این رویدادها در اطراف شماری از قلعه و بناهای تاریخی در بوهمیای غربی برپا می‌شود.

فستیوال های چک

فستیوال سوزاندن جادوگرها

سوزاندن جادوگرها یک فستیوال سراسری در جمهوری چک است که به دوران پیش از مسیحیت بازمی‌گردد. مردم در آن دوران با برپا کردن آتش‌های بزرگ، ارواح خبیث را از خود می‌راندند. در طول عصر روز ۳۰ آوریل، شمایلی از جادوگرها در سراسر کشور همراه با مراسم آتش‌بازی و سرو غذا و نوشیدنی سوزانده می‌شوند.

ولیکانوک

ولیکانوک (Vlikanoc) یک روز تعطیل در جمهوری چک است که بخشی از رویدادهای دوشنبه‌ی عید پاک محسوب می‌شود. قدمت این مراسم به دوران کهن بت‌پرستی بازمی‌گردد. طبق یک باور قدیمی در جمهوری چک، اگر فردی با ترکه‌های جوان درخت بیدمشک کتک بخورد، جوانی و سلامتی به وجود وی تزریق می‌شود. برای قرن‌ها، پسرهای جوان در روز دوشنبه‌ی عید پاک با این ترکه‌ها به پاهای دختران می‌زنند. حتی همسران کشاورزان با ترکه‌های درخت بیدمشک اقدام به زدن دام و تمامی افراد خانه می‌کنند. فلسفه‌ی پشت این رسم، دور کردن بیماری و ارواح خبیث و آوردن سلامتی و جوانی برای افراد کتک‌خورده است. در گذشته، پسرها این چوب‌ها را خودشان آماده می‌کردند، اما امروزه می‌توانند آن‌ها را از فروشگاه‌های محلی خریداری کنند. مراسم مربوط به عید پاک تا پیش از سال ۱۹۸۹ تنها محدود به استقبال از فصل بهار می‌شد. دلیل آن سرکوب شدید ریشه‌های مذهبی مربوط به این عید از سوی رژیم کمونیست حاکم بود.

فستیوال های چک

کراسلیسه

کراسلیسه (Kraslice) نامی چکی برای تخم‌مرغ‌های رنگی تزئین‌شده برای مراسم عید پاک است که دخترها آن‌ها را برای هدیه دادن به پسرها در دوشنبه‌ی عید پاک تهیه می‌کنند. این تخم‌مرغ‌ها با مهارت خاصی رنگ‌آمیزی می‌شوند و انجام این کار نیازمند تمرین فراوان است. از مواد مختلفی برای ساخت این تخم‌مرغ‌های منحصربه‌فرد استفاده می‌شود؛ پوشال، آبرنگ، موم زنبور عسل، پوست پیاز و برچسب‌های رنگی بخشی از این مواد هستند. اشکال هندسی در طراحی این تخم‌مرغ‌ها به‌وفور دیده می‌شوند. از دیگر الگوهای رایج در طراحی تخم‌مرغ‌ها، شکل دانه‌های برف و گل است. مسابقه‌ی ملی تخم‌مرغ عید پاک هرساله در پراگ و دیگر شهرهای جمهوری چک برگزار می‌شود. به‌تازگی سازندگان این تخم‌مرغ‌ها در قبال تلاش‌های خود از مردم پول یا هدایایی دیگر دریافت می‌کنند.

فستیوال های چک

دو روز قبل از یکشنبه عید پاک

بچه‌ها در روز چهارشنبه و قبل از مراسم عید پاک از مدرسه تعطیل می‌شوند، بنابراین آن‌ها می‌توانند زمانی را صرف تزئین تخم‌مرغ‌های این روز کنند. در عصر روز پنجشنبه و قبل از شروع روز «جمعه‌ی خوب»، پسرها زمانی را صرف یافتن جغجغه‌های چوبی می‌کنند. جغجغه‌هایی که در طول مراسم رژه در خیابان‌های روستا در دست چرخانده می‌شوند. آن‌ها این جغجغه‌ها را به‌منظور تولید صدا و بیرون راندن یهودا (فردی که به مسیح خیانت کرد) از شهر تکان می‌دهند. چنین رسمی در روز جمعه‌ی خوب هم برگزار می‌شود. پسرها نه‌تنها در این روز به خیابان‌ها می‌آیند، بلکه در مقابل هر خانه نیز توقف کرده و از ساکنان آن طلب پول می‌کنند.

عید کریسمس

عید کریسمس برای بسیاری از اهالی چک روزی رؤیایی در فصل تعطیلات این ایام است. این عید در جمهوری چک به «روز بخشندگی» معروف است و ریشه‌ی آن به سرو غذاهای فراوان در روز کریسمس بازمی‌گردد. حتی فقیرترین خانواده‌ها نیز به‌طور سنتی مطمئن می‌شوند که در این روز خانه‌هایشان پر از غذا است. از تزئینات سنتی چک برای آذین‌بندی درختان کریسمس استفاده می‌شود و تمامی این آماده‌سازی‌ها برای جشن گرفتن بزرگ‌ترین مراسم شام سال است.

فستیوال کریسمس

فستیوال بین المللی موسیقی پراگ در فصل بهار

فستیوال بین‌المللی موسیقی پراگ تماماً در مورد موسیقی و اجراهای هنری است. این فستیوال همراه با نمایش‌هایی در سراسر شهر، از اواسط ماه مه تا اوایل ژوئن، برپا می‌شود. اولین دوره از این فستیوال در سال ۱۹۴۶ برگزار شد و از آن زمان تاکنون هرساله به محبوبیت آن افزوده شده است.

فستیوال تابستانی شکسپیر

علاقه‌مندان به ادبیات باید بدانند که این فستیوال اغلب جایگاه مهمی در تقویم رویدادهای جمهوری چک دارد. این مراسم دو ماه به طول انجامیده و به گرامیداشت بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس دنیا می‌پردازد. قلعه‌ی پراگ از ماه ژوئن تا سپتامبر میزبان یک سری از اجراهایی است که در حیاط کاخ زیبای بورگرِیو (Burgrave) برگزار می‌شوند.

فستیوال های چک

فستیوال جزایر متحد پراگ

فستیوال جزایر متحد در نقاط مختلف پراگ، ازجمله برخی از جزایر رودخانه‌ای بزرگ، برگزار می‌شود. زمان برگزاری این فستیوال از ۱۶ تا ۲۵ ژوئن است. این فستیوال که به گرامیداشت مردم و خصوصیات فرهنگ‌های رازآلود و عجیب پراگ می‌پردازد، اساساً یک فستیوال موسیقی است، اما فرصت خوبی برای گشت‌وگذار در جزایر اطراف جمهوری چک نیز محسوب می‌شود. جشن‌ها و مراسم در هنگام عصر شدت گرفته و کافه‌ها و کلوپ‌های پراگ به محلی برای برگزاری میهمانی همراه با رقص و آواز تبدیل می‌شوند.

فستیوال های چک

فستیوال برداشت محصول

فستیوال برداشت محصول درواقع دو رویداد است. رویداد اول پوس‌ویسِنی (Posviceni) نام دارد که مراسمی کاملاً روحانی برای تشکر از خداوند به‌منظور برداشت محصولی موفق است. رویداد دوم اوبژینکی (Obzinky) نام دارد که دقیقاً پس از برداشت محصول برگزار می‌شود. کشاورزان و زمین‌داران همراه با مردم محلی و مسافران در این فستیوال شرکت می‌کنند و به رقص، شادی و برپایی یک میهمانی بزرگ همراه با یک تاج گلِ تهیه‌شده از محصولات کشاورزی می‌پردازند. در طول فستیوال خوراکی‌های فراوانی نظیر کلوچه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. هر دو رویداد بسیار جذاب هستند، به‌خصوص که اگر در مناطق روستایی جشن گرفته شوند.

فستیوال های چک

فستیوال بین المللی موسیقی پراگ در فصل پاییز

این فستیوال مهم موسیقی تبدیل به رویدادی ارزشمند در تقویم فرهنگی پراگ شده و یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های اروپا محسوب می‌شود. نوازندگان ملی و بین‌المللی در طول فصل پاییز به پایتخت جمهوری چک سفر می‌کنند تا شاهد گرامیداشت بهترین موسیقی کلاسیک با حضور نام‌های بزرگ و هزاران شرکت‌کننده باشند.

فستیوال وردی

فستیوال وِردی (Verdi) رویدادی یک‌ماهه برای گرامیداشت هنرهای روی صحنه نظیر رقص باله، اپرا و تئاتر است. این فستیوال در ماه سپتامبر در سالن اپرای پراگ برگزار می‌شود و باید در برنامه‌ی سفر علاقه‌مندان به رویدادهای کلاسیک جای گیرد.

فستیوال های چک

انقلاب مخملی

روز ۱۷ نوامبر بیشتر از اینکه یک فستیوال باشد، یک روز مهمِ یادبود در تقویم جمهوری چک است. این روز به یاد حمله‌ی وحشیانه‌ی نیروهای پلیس به اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان گرامی داشته می‌شود. ۱۷ نوامبر، موسوم به انقلاب مخملی که در سال ۱۹۸۹ در پراگ رخ داد، منجر به برچیده شدن حکومت کمونیستی شد. در صبح این روز یاد قربانیان آن حادثه گرامی داشته شده و تغییرات مثبت سیاسی جشن گرفته می‌شوند.

شیطان و سنت نیکولاس

یکی از رویدادهای جذاب و سرگرم‌کننده در جمهوری چک، در روز پنجم دسامبر برگزار می‌شود. در این روز بزرگ‌ترها لباس مخصوص به تن کرده و به سراغ کودکان محله‌ی خود برای شناسایی بچه‌های شرور و بچه‌های خوب می‌روند. آن‌ها درنهایت به بچه‌ها یک هدیه می‌دهند.

فستیوال های چک

روز سنت جوزف

مراسم روز سنت جوزف (St. Joseph) شبیه به روز سنت پاتریک در ایرلند است. با این تفاوت که روز سنت جوزف در چک ملایم‌تر بوده و در روز ۱۹ مارس در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. جوزف یکی از نام‌های رایج در میان مردان در جمهوری چک است و این رویداد به همین خاطر برگزار می‌شود. برای مثال، در روستای یوزفوویتس (Josefovice)، در هر خانه حداقل یک نفر با این اسم دیده می‌شود. در سال‌های اخیر نام‌های دیگری هم در میان مردم چک به محبوبیت رسیده‌اند، اما امروزه بیش از ۲۶۰,۰۰۰ نفر در این کشور نام جوزف را دارند. روز سنت جوزف در سراسر کشور برگزار شده و هرساله این مراسم از تلویزیون ملی نیز پخش می‌شود.

فستیوال های چک

زمان عشق

کارل هینک ماخا (Karel Hynek Mácha)، شاعر برجسته‌ی چکی، شعری زیبا و عاشقانه در مورد عشق جان‌سوز دو جوان دارد که تبدیل به یکی از شاهکارهای ادبی این کشور شده است. هرساله در اول ماه مه، زوج‌ها در کنار مجسمه‌ی ماخا در پارک پترین (Petřín) جمع می‌شوند و شاخه‌هایی از گل را تقدیم او می‌کنند. پارک پترین در فصل بهار و زمانی که درختان گیلاس شکوفه می‌زنند، بسیار رمانتیک می‌شود. اول ماه مه در جمهوری چک روز تعطیل رسمی است.

سالگرد اعدام یان هوس

این روز تعطیل در ششم جولای، به یاد یان هوس (Jan Hus) گرامی داشته می‌شود. یان هوس فردی طرفدار اصلاحات مذهبی بود که در سال ۱۴۱۵ در آتش سوزانده شد. از مرگ وی به‌عنوان سرآغاز جنگ‌های هوسی (Hussite) در قرن پانزدهم میلادی یاد می‌شود.

فستیوال های چک

رنگ های اوستراوا

فستیوال رنگ‌های اوستراوا (Colors of Ostrava)، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های موسیقی قاره‌ی اروپا، هرساله به مدت ۴ روز در طول دومین یا سومین آخر هفته‌ی ماه جولای برگزار می‌شود. ستارگان بزرگ بین‌المللی هرساله در اینجا به اجرا می‌پردازند. بیش از ۱۰۰ گروه موسیقی در طول این ۴ روز بر روی ۱۶ صحنه‌ی مختلف، در فضای باز و بسته، حاضر می‌شوند. به‌علاوه، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌ها و بحث‌های زنده و یک سینما نیز در خلال این فستیوال جریان دارد. رنگ‌های اوستراوا سالانه ۴۰,۰۰۰ نفر را به‌سوی خود جذب می‌کند.

فستیوال راک برای مردم

فستیوال راک برای مردم (Rock for People)، بهشتی برای عاشقان موسیقی راک و هوی‌متال است. این فستیوال در ماه جولای در فرودگاهی متروکه در شهر هرادتس کارلووِه (Hradec Králové) برگزار می‌شود و ستارگان بین‌المللی دنیای راک را به اینجا می‌کشاند. این فستیوال ۴ روزه از سال ۱۹۹۵ تا به امروز در جریان است. می‌توان با تهیه‌ی یک بلیط از تمامی رویدادهای این فستیوال و کنسرت‌ها دیدن کرد. به‌علاوه می‌توان بلیط مخصوص چادر زدن در این محوطه برای اقامت و استراحت را نیز خرید.

فستیوال های چک

فستیوال بین المللی فیلم کارلووی واری

فستیوال بین‌المللی فیلم کارلووی واری (Karlovy Vary) که هرساله در ماه جولای برگزار می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای عرصه‌ی فیلم در جهان است. در این فستیوال ستارگان بزرگ دنیای فیلم نظیر رابرت دنیرو حضور می‌یابند. بخش اصلی این فستیوال به بخش مسابقه‌ای آن اختصاص دارد. با این‌حال، رقابت‌هایی هم برای انتخاب بهترین مستند، بهترین سخنرانی، مراسم جشن و سمینارها وجود دارد. علاقه‌مندان می‌توانند بلیط اکثر فیلم‌های حاضر در این جشنواره را خریداری کنند. به‌علاوه یکی از بخش‌های محبوب این فستیوال، نمایش فیلم‌های ترسناکِ کلاسیک و جدید است.

فستیوال مترونوم

فستیوال مترونوم (Metronome) تنها فستیوال بزرگ و روباز موسیقی در قلب پراگ است. این رویداد مهم موزیکال در ماه ژوئن برگزار می‌شود و ستارگان موسیقی ملی و بین‌المللی را به خود جذب می‌کند. فستیوال دوروزه‌ی مترونوم در مقایسه با دیگر فستیوال‌های کشور کمی گران‌تر است (۱۳۰ یورو برای بلیط) و هیچ بلیط یک‌روزه‌ای برای آن وجود ندارد. بااین‌حال، مکان فستیوال و هنرمندان حاضر در آن، پرداخت این مبلغ گزاف را توجیه می‌کنند.

فستیوال های چک

فستیوال فرینج

فستیوال فرینج (Fringe) از اواخر ماه مه آغاز شده و تا اولین هفته‌ی ماه ژوئن ادامه دارد. این فستیوال ترکیبی از تئاترهای تجربی را به خیابان‌های پراگ می‌آورد. فرینج که در مقایسه با دیگر فستیوال‌های پراگ جوان‌تر است، در حال حاضر ۴۵ نمایش متفاوت، از کمدی گرفته تا رقص، را در ۸ مکان مختلف به روی صحنه می‌برد.

فستیوال بین المللی فولکلور

اگر به دنبال تماشای چیزی متفاوت هستید، راهی برنو (Brno)، دومین شهر بزرگ چک، برای آشنایی با رقص‌های سنتی، موسیقی و صنایع‌دستی شوید. این فستیوال در ماه اوت برگزار شده و نمایش‌ها، داستان‌های افسانه‌ای برای کودکان و هزاران اجرای دیگر در رشته‌های مختلف را به روی صحنه می‌برد.

فستیوال های چک

فستیوال بین المللی موسیقی چسکی کروملوف

این رویداد سه‌هفته‌ای از موسیقی کلاسیک، اپرا و جاز همراه با دستمایه‌هایی از رسم و رسوم اجدادی، تنها فستیوال در نوع خود در کشور است. رویدادهای این فستیوال در سراسر شهر چِسکی کروملوف (Český Krumlov) برگزار می‌شوند و صحنه‌ها در فضاهای بسته و روباز در پارک‌ها و مکان‌های تاریخی از نوازندگان میزبانی می‌کنند. گروه‌های بزرگ ارکستر و نوازندگانی از سراسر کشور و قاره‌ی اروپا برای اجرا به این شهر می‌آیند.

فستیوال های چک

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}