بهترین روش های حمل و نقل و مسیریابی در قبرس

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1398/5/16
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

اگر بخواهید در قبرس حسابی بگردید، نیاز به استفاده از سیستم حمل و نقل و مسیریابی درست خواهید داشت.

تور اروپا

در سفر به قبرس برای کسانی که اقتصادی سفر می‌کنند گزینه هیچ هایک (Hitchhiking) بسیار مفید است اما اگر بخواهید درون جزیره گشت و گذار کنید، راه‌های دیگری هم وجود دارد که شامل سیستم حمل و نقل عمومی و خصوصی است. این وسایل حمل و نقل کاملاً قابل اطمینان هستند. به‌علاوه بهتر است با مسیرهای این کشور آشنا باشید که بهترین گزینه دانلود اپلیکیشن‌های مسیریابی است.

اتوبوس های عمومی

هر روز تعدادی اتوبوس و مینی‌بوس در قبرس به مردم خدمات رسانی می‌کنند. مسیرهای اصلی، اتوبوس‌هایی دارند که هر ۱-۲ ساعت حرکت کرده و در تابستان تعدادشان بیشتر می‌شود. در جزیره چهار مدل خدمات اتوبوسرانی وجود دارد: اتوبوس‌های ترانسفر فرودگاه که بین فرودگاه و تمام شهرک‌ها حرکت می‌کنند، اتوبوس‌های بیرون شهری که دو یا چند شهرک را به هم وصل می‌کنند، اتوبوس‌های شهری که مناطق مختلف یک شهر را پیموده و تعدادشان بیشتر است. اتوبوس‌های روستایی‌ هم شما را به دهکده‌های جزیره می‌برند اما تعدادشان زیاد نیست. اتوبوس‌های گردشگری هم در این بین فعالیت می‌کنند.

شما معمولاً باید از قبل بلیط بخرید. اگر نه می‌توانید مستقیماً کرایه را با خود راننده حساب کنید زیرا کمک راننده‌ای وجود ندارد. توصیه می‌کنیم حتماً پول خرد به همراه داشته باشید تا حساب کردن کرایه راحت‌تر باشد. در بخش یونانی نیاز به یورو داشته و در بخش ترکی می‌توانید از لیر ترکیه استفاده کنید. سوار شدن این اتوبوس‌ها معمولاً بین ۱ تا ۵ یورو یا ۳ تا ۲۵ لیر هزینه دارد. اتوبوس‌ها بخش‌های متفاوتی را پوشش می‌دهند پس باید حتماً از مقصدشان مطمئن شوید. معمولاً ایستگاه‌ها روی صفحه نمایش بزرگ جلو نشان داده می‌شوند. اگر برای بازدید جاذبه‌های گردشگری می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم از قبل یک تاکسی اختصاصی یا شریکی رزرو کنید.

نکته: اگر قرار است چندین بار در یک شهرک جا به جا شوید، به جای بلیط روزانه یک بسته بخرید تا هزینه کمتری پرداخت کنید. برنامه اتوبوس‌ها را می‌توانید از اداره گردشگری یا شرکت‌های اتوبوسرانی تهیه کرده یا از خود رانندگان اتوبوس اطلاعات بگیرید.

اتوبوس های قبرس

تاکسی های خصوصی

این روش یکی از راحت‌ترین راه‌های سفر است، اما می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد. تاکسی‌های خصوصی در سرتاسر قبرس وجود دارند. حتی برخی از آن‌ها مدارکی دارند که اجازه عبور از مرز را می‌دهد، اما شما هم برای این کار نیاز به مجوز‌های مخصوص خودتان دارید. برای این سفر معمولاً باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

برای رزرو کردن تاکسی می‌توانید تلفنی تماس بگیرید. این کار بسته به مسافت معمولاً بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. همچنین می‌توانید در خیابان تاکسی بگیرید. علاوه بر این در مراکز شهرک‌ها ایستگاه‌های تاکسی متعددی به چشم می‌خورند.

در قبرس جنوبی تاکسی‌ها مدرن‌تر بوده و کولر دارند. آن‌ها همچنین مجهز به تاکسی متر بوده و قیمت مشخصی دارند. در قبرس شمالی تاکسی‌ها به این شکل نبوده و باید حتماً قبل از سوار شدن درباره قیمت با راننده به توافق برسید. اگر داخل شهرک سفر می‌کنید، باید انتظار پرداخت ۱۰ تا ۱۵ لیر ترکی یا کمتر از ۵ یورو را داشته باشید. سفر بین شهرک‌ها هم بین ۸۰ تا ۱۰۰ لیر یا ۱۶ تا ۲۰ یورو هزینه دارد. در نظر داشته باشید که در تعطیلات رسمی یا ساعات آخر شب قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

نکته: در قبرس جنوبی هرگز راننده را منتظر نگذارید زیرا متر تاکسی در حال کار کردن است. اگر با خود چمدان بزرگ یا حیوان خانگی دارید، از قبل درباره قیمت با او صحبت کنید. انعام در اینجا اختیاری است اما بیشتر رانندگان انتظار آن را داشته و آن را می‌پذیرند. معمولاً مقدار این انعام ۱۰ درصد یا بیشتر است. بوق زدن تاکسی‌ها کاری مؤدبانه بوده و معمولاً رانندگان برای جلب توجه شما به خدماتشان از آن استفاده می‌کنند. باید به این بوق واکنشی مناسب داشته و آن را بد برداشت نکنید. این کار تنها علامتی دوستانه محسوب می‌شود.

تاکسی های قبرس

تاکسی های اشتراکی (دولموش)

برای سفری ارزان‌تر در سطح شهر، می‌توانید از تاکسی‌های اشتراکی که به دولموش (dolmuş) نیز شناخته می‌شوند استفاده کنید. این تاکسی‌ها بین ۴ تا ۸ مسافر را جا به جا کرده که هر کدام هزینه مشخصی را پرداخت می‌کنند. اگر چه این تاکسی‌ها برای سفرهای بین شهری هستند اما هر جا که بخواهید توقف می‌کنند. در بخش یونانی باید از قبل این تاکسی‌ها را رزرو کنید ولی در بخش ترکی می‌توانید آن‌ها را هر جایی در خیابان هم پیدا کنید. این تاکسی‌ها کمتر بوده و شب‌ها و برخی تعطیلات هزینه بیشتری می‌گیرند.

نکته: اگر درباره مقصدتان مطمئن نیستید، به راننده بگویید یا در صورت امکان جلو بنشینید تا بتوانید او را راهنمایی کنید.

دولموش در قبرس

هیچ هایک

هیچ هایک می‌تواند یک سفر کسالت بار را به تجربه‌ای جذاب و به یاد ماندنی تبدیل کند. این راه ماجراجویانه سفر، شما را با مردم محلی آشنا کرده و می‌توانید اطلاعات خوبی درباره قبرس، مردمش و زوایای اجتماعی فرهنگی آن به دست بیاورید.

بعضی مردم بومی حتی شما را به رویدادهای فرهنگی‌ یا ملاقات خانواده‌شان دعوت می‌کنند. برخی دیگر می‌توانند در طی سفر راهنمای شما شده و اطلاعاتی عمیق و دقیق درباره یادمان‌های بین مسیر در اختیارتان بگذارند. برای هیچ هایک نیاز به صبوری و تحمل دارید زیرا یک هیچ هایکر حرفه‌ای همیشه زود آماده شده و انتظار تأخیر را دارد. وقتی به نقطه استراتژیک رسیدید، علامت جهانی هیچ هایک را نشان داده و صبر کنید. اگر چه بعضی ماشین‌ها با سرعت از کنارتان رد می‌شوند اما نباید نگران شوید. وقتی یک راننده توقف می‌کند، مقصدتان را به او بگویید تا اگر هم مسیر بودید سوار شوید. اگر نه احتمالاً آن‌ها بتوانند شما را تا جایی همراهی کنند. البته برخی افراد هم هستند که حاضرند مسیرشان را تغییر داده و شما را برسانند.

نکته: اگر بتوانید به یکی از گویش‌های محلی صحبت کنید (ترکی در شمال قبرس و یونانی در جنوب)، سفرتان با راننده محلی بیش از پیش لذت بخش خواهد شد. سعی کنید از کشورتان با خود هدایای کوچکی بیاورید تا به عنوان سوغاتی و یادگاری به دوست جدیدتان بدهید. همیشه به غریزه خود اعتماد کرده و اگر به راننده شک داشتید از آن‌ها تشکر کنید و منتظر بعدی بمانید.

حمل و نقل در قبرس

اپلیکیشن های حمل و نقل

قبرس تاکسی «اوبر» ندارد اما شرکت اِن تاکسی (N-Taxi) اپلیکیشنی دارد که اجازه می‌دهد با تلفن همراهتان تاکسی رزرو کنید. این برنامه حتی امکان رزرو از یک هفته یا یک ماه قبل را هم به شما می‌دهد. از دیگر اپلیکیشن‌های کاربردی می‌توانیم به سایپرس بای باس (Cyprus by Bus) اشاره کنیم که اطلاعات خوبی درباره اتوبوس‌های عمومی، مسیرها و جدول زمانی حرکت آن‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. برای استفاده از برنامه باید به اینترنت وصل باشید اما اطلاعات مسیرها، ایستگاه‌ها، کرایه‌ها و برنامه‌ها، به صورت آفلاین هم قابل دسترس است. به طور کل شبکه جاده‌ای در قبرس در حال توسعه بوده و برنامه‌هایی در دست اجرا هستند که حمل و نقل ریلی را برای ارتباط بین شهری یا حتی بین کشوری تقویت می‌کنند.

نکته: اپلیکیشن‌های حمل و نقل در جزیره نو پا هستند و ممکن است گاهی اختلالی در آن‌ها به وجود بیاید. اگر می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، حتماً از قبل آن را دانلود کرده و با کلیتش آشنا شوید.

اپلیکیشن های حمل و نقل - قبرس

کروز و قایق سواری

از کروزهای کوتاه گرفته تا سفرهای طولانی‌تری که پنج روزه هستند، قایق سواری موقعیتی عالی است که بتوانید با تنوع زیستی دریایی قبرس آشنا شوید و هم‌زمان ریلکس کرده و از طبیعت لذت ببرید. شرکت‌های مختلفی هستند که سفرهای قایقی هیجان انگیزی را با بوفه ناهار و شام و تفریحات آبی به شما پیشنهاد می‌کنند.

چه سفر طولانی‌تر ۲ تا ۵ روزه در بخش یونانی را انتخاب کنید یا سفرهای ۵ تا ۸ ساعته شمال قبرس، این سفرها معمولاً شامل غذا، نوشیدنی و اسنک در رستوران‌های ساحلی یا روی عرشه می‌شوند. برخی از این سفرها مانند تورهای شبانه، به شما تجربه تماشای یک غروب رمانتیک را هم هدیه می‌کنند.

می‌توانید روی قایق به تماشای سواحل زیبا نشسته یا مشغول تفریحات آبی مانند غواصی، شنا، ماهیگیری و غیره شوید. تمام قایق‌ها عرشه مخصوص آفتاب گرفتن دارند و پیشنهاد می‌کنیم برای این کار کرم ضد آب بیاورید تا بتوانید در این بین آب تنی هم بکنید.

نکته: حتما با خودتان لباس شنا، حوله، کلاه و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. اگر به عکاسی علاقه دارید این سفر یکی از بهترین مناظر برای عکس‌های زیبا را به شما هدیه می‌کند. برخی شرکت‌ها وسایل غواصی هم در اختیار مسافران می‌گذارند اما از قبل در این باره اطمینان حاصل کنید.

قایق سواری در قبرس

خر سواری

اگر چه خر سواری امروزه یکی از روش‌های حمل و نقل به حساب نمی‌آید اما بخش جدایی ناپذیر تاریخ قبرس محسوب می‌شود. در مزارع، این حیوانات نقش مهمی برای جا به جایی محصولات بازی می‌کردند و همچنین در زمانی که شبکه جاده‌ای وجود نداشت، وسیله حمل و نقل بودند. در طی جنگ جهانی اول، این خرها مهمات، مجروحان و حتی جنازه‌های میدان جنگ را حمل می‌کردند.

بعد از جنگ سال ۱۹۷۴ که بسیاری از مردم مجبور به ترک مزارع خود شدند، خرها هم رها شدند. به کمک کشاورزان بومی و حامیان حیوانات، این خرها در حال پیدا کردن خانه‌های جدیدی هستند و همچنین معنا و ارزش جدیدی پیدا می‌کنند. امروزه کشاورزان بومی و سایر ارگان‌های خیریه این حیوانات را نجات داده و درمان می‌کنند.

کسانی که دوست دارند در این باره بیشتر بدانند، می‌توانند از گردش‌هایی که در مزرعه‌های مختلف با خر صورت می‌گیرد لذت ببرند. یک گردش ۳۰ یورو هزینه دارد. بعد از کشف مزیت‌های شیر خر، افرادی هم هستند که این حیوان را به خاطر شیر سالمش نگهداری می‌کنند. شیر خر در تهیه غذا و محصولات آرایشی استفاده می‌شود.

نکته: بازدید از آسایشگاه خرها به حمایت از این حیوانات کمک کرده و اطلاعات جالبی هم درباره تاریخ این حیوان در قبرس به شما می‌دهد. «خرهای طلایی» مغازه‌ای دارد که می‌توانید از آن لوازم آرایشی تهیه شده از شیر خر را خریداری کنید.

خر سواری در قبرس

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}