فستیوال‌ های صربستان و لذت آشنایی با فرهنگ و سنت این کشور

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/4/17
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

فستیوال‌های رنگارنگ صربستان این کشور را به مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به رویدادهای موزیکال، فرهنگی، غذایی و حتی ماجراجویی تبدیل کرده است. هرساله هزاران گردشگر به خاطر فستیوال‌های صربستان از این کشور دیدار می‌کنند.

تور اروپا

وقتی‌که نوبت به فستیوال‌ها در صربستان می‌رسد، بیش از ۸۰۰ رویداد مختلف خودنمایی می‌کند. در این میان، بزرگ‌ترین فستیوال‌ها مربوط به جشنواره‌های محلی نظیر فستیوال غذاهای سنتی و صنایع‌دستی و رویدادهای موسیقی می‌شوند. فصل تابستان، از جولای تا سپتامبر، میزبان اکثر این رویدادها در صربستان است.

رویدادها و فستیوال‌ها مهم‌ترین بخش فرهنگی در صنعت گردشگری صربستان به شمار می‌آیند. با این‌حال، فستیوال‌های خاص و منحصربه‌فرد گزینه‌هایی هستند که دارای وجهه‌ی بین‌المللی بوده و شمار فراوانی از بازدیدکنندگان را به این کشور می‌کشانند. در میان این فستیوال‌ها، فستیوال اگزیت، گوچا و نیشویل از مهم‌ترین فستیوال‌های موزیکال کشور هستند که سالانه انبوهی از خارجی‌ها را به صربستان می‌آورند. این فستیوال‌ها موجب افزایش درآمدهای شهر محل برگزاری آن‌ها می‌شوند و به توسعه‌ی جوامع محلی کمک می‌کنند.

فستیوال های صربستان

فستیوال اگزیت

ماجراجویی خود را از کجا شروع کنیم؟ مشهورترین فستیوال در صربستان یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌ها در سراسر اروپا به شمار می‌آید. قلعه‌ی پترووارادین (Petrovaradin) در طول این آخر هفته در ماه جولای، تبدیل به بزرگ‌ترین مکان برای برگزاری فستیوال اگزیت (EXIT) می‌شود؛ زیرا برخی از بزرگ‌ترین گروه‌های موسیقی در سراسر این سیاره برای سرگرم کردن بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر راهی شهر نووی ساد (Novi Sad) می‌شوند. این فستیوال درواقع به‌عنوان یک روش اعتراضی علیه رژیم اسلوبودان میلوشِویچ شروع به کار کرد، اما این سرآغاز سیاسی تحت شعاع موسیقی پاپ و میهمانی‌های بزرگ قرار گرفت و از یادها رفت.

فستیوال های آلمان

فستیوال ترومپت گوچا

این فستیوال که به دراگاچِفسکی سابور (Dragačevski Sabor) نیز معروف است، از سوی تقریباً تمامی مردم به نام شهر محل برگزاری آن، گوچا (Guča)، شناخته می‌شود. گوچا در روزهای برگزاری فستیوال ترومپت بسیار پرسروصدا می‌شود و شیپورهای برنجی طغیان گر در این روستای ساکت در نزدیکی چاچاک (Čačak)، آرامش را از این منطقه می‌گیرند. صدای ناهنجار ترومپت‌ها با سرو انواع نوشیدنی‌ها و کباب‌ها همراه است. تا زمانی که این فرهنگ بالکانی را امتحان نکنید، آن را باور نخواهید کرد. در هیچ کجا از این سیاره نمی‌توان چنین چیزی را یافت.

فستیوال های آلمان

نیشویل

نیشویل (Nišville) که حالا وارد بیست و چهارمین سال برگزاری خود می‌شود، یک رویداد مهم سالانه برای علاقه‌مندان به موسیقی جاز است. بسیاری از برترین نوازندگان این ژانر برای اجرای آثار خود در قلعه‌ی نیش (Niš) به روی صحنه می‌روند. فضای شاد و راحت در تمام این آخر هفته در ماه اوت در این قلعه موج می‌زند؛ زیرا این قلعه شاهد بداهه‌نوازی‌هایی از برخی از معروف‌ترین نوازندگان دنیا خواهد بود.

فستیوال های صربستان

فستیوال عشق

ورنیاچکا بانیا (Vrnjačka Banja) رمانتیک‌ترین شهر در صربستان (حداقل برای زوج‌های جوان در طول جنگ جهانی اول) است، بنابراین تعجبی ندارد که بزرگ‌ترین فستیوال برگزارشده در آن حال و هوای عاشقانه داشته باشد. در این فستیوال در ماه اوت، نام‌های بزرگی به اجرای آثار و کارهای خود می‌پردازند. می‌توان بلیط فستیوال عشق را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای خریداری کرد.

روشتیلیادا

گوشت‌های شگفت‌انگیز کبابی در همه جای صربستان در دسترس هستند، اما نام یک شهر به هنگام صحبت در مورد کباب بیشتر از همه می‌درخشد. لِسکوواک (Leskovac) کعبه‌ی آمال عاشقان غذاهای منطقه‌ی بالکان است و هرساله صدها هزار نفر در ماه سپتامبر برای رسیدن به معبود خود به این شهر می‌آیند. بسیاری از مردم برای امتحان بزرگ‌ترین برگرهای دنیا به فستیوال روشتیلیادا (Roštiljijada) یا باربیکیو در این شهر می‌آیند، اما اکثر آن‌ها از اینکه می‌توانند شکم خود را با بهترین خوراکی‌ها سیر کنند خوشحال هستند. موسیقی زنده بخشی از این فستیوال است، بنابراین وقتی‌که در حال غذا خوردن با ولع هستید، نمی‌توان به‌خوبی تمرکز کرد.

فستیوال های صربستان

پرش از پل قدیمی راه آهن

بالکانی‌ها مسابقات فراوانی برای نمایش شجاعت خود دارند. پریدن از بالای پل‌ها درون آب یکی از این روش‌ها است. پل قدیمی راه‌آهن در شهر اوژیتسه (Užice) یکی از بهترین نمونه‌ها در صربستان محسوب می‌شود. درحالی‌که خود پل هیچ جاذبه و زیبایی خاصی ندارد، سازه‌ی بتنی آن صحنه‌ای منحصربه‌فرد برای این فستیوال عجیب به وجود آورده است. هرساله هزاران نفر در ماه جولای از بالای این پل به داخل آب می‌پرند.

شب های تشنیار

تِشنیار (Tešnjar) بدون شک جواهر اصلی در تاج شهر والیِوو (Valjevo) در غرب صربستان است؛ بنابراین تعجبی ندارد که فستیوال اصلی این شهر حول منطقه‌ی قدیمی و جذاب آن بچرخد. نمایش تئاتر و فیلم در کنار انبوهی از دیگر هنرهای بصری در مرکز توجهات این شهر قرار دارند و بهترین و جذاب‌ترین آثار را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند. والیوو در طول این فستیوال ده‌روزه در ماه اوتِ هرسال، جانی دوباره می‌یابد.

فستیوال های صربستان

کوستندورف

اِمیر کوستوریکا (کوستوریتسا)، فیلم‌ساز، نوازنده و بازیگر صرب، به دنبال خلق مکانی منحصربه‌فرد برای ارتباط میان هنر، خلاقیت و طبیعت جادویی بود. به همین خاطر بود که در ژانویه‌ی ۲۰۰۸، کوستِندورف (Kustendorf) یا فستیوال بین‌المللی فیلم و موسیقی متولد شد. این فستیوال علیرغم جوان بودن خود، خیلی سریع به یکی از فستیوال‌های محبوب فیلم و موسیقی در اروپا تبدیل شد و نویسندگان جوان، فیلم‌سازان مطرح و بازدیدکنندگانی از سراسر دنیا را به خود جذب کرد. این فستیوال جادویی مورد استقبال بسیاری از ستارگان عرصه‌ی سینما نظیر نیکیتا میخایلوف، جانی دپ، مونیکا بلوچی و جیم جارموش و همچنین هنرمندان اهل صربستان قرار گرفته است.

فستیوال فیلم صربستان

فستیوال بین‌ لمللی فیلم

فستیوال بین‌المللی فیلم از سال ۱۹۷۱ تا به امروز در جریان است و یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های فیلم در جهان محسوب می‌شود. این رویداد سینمایی ده‌روزه میزبان مهم‌ترین آثار صنعت سینما از سراسر جهان است. این فستیوال با شعارهایی نظیر «یک جهان تازه‌ی شجاع» و «پاک کردن مرزها» محل دیدار شماری از برترین فیلم‌ها و نویسندگان مشهور در فضایی استثنایی محسوب می‌شود. در طول این ده روز، بیش از ۱۱۰ فیلم مطرح در این فستیوال به نمایش درمی‌آیند. فستیوال بین‌المللی فیلم در طول حیات خود از سوی نام‌های بزرگی چون کِرک داگلاس، جک نیکولسِن، کاترین دِنو، فرانسیس فورد کاپولا و رومن پولانسکی مورد استقبال قرار گرفته است.

فستیوال فیلم اروپایی پالیچ

فستیوال فیلم اروپایی پالیچ (Palić) در سال ۱۹۹۲ کار خود را آغاز کرد و به‌سرعت تبدیل به رویداد فرهنگی پیشرو در صربستان برای نمایش، حفظ و ترویج فیلم‌های اروپایی شد. پالیچ، به‌عنوان شهری در نزدیکی سوبوتیکا (Subotica)، در طول ماه‌های تابستان تبدیل به محلی برای گردهمایی شمار فراوانی از فیلم‌سازان، بازیگران و منتقدان سینمایی می‌شود. این فستیوال هدف تبدیل شدن به محل تلاقی فرهنگ‌های مختلف در کشورهای اروپایی و گسترش ایده‌های جدید در عرصه‌ی سینما را در سر می‌پروراند.

فستیوال فیلم صربستان

فستیوال نوازندگان خیابانی

بیش از ۱۵۰ نوازنده‌ی خیابانی بااستعداد از سراسر جهان در طول برگزاری این فستیوال در شهر نووی ساد در چهار روز اول ماه سپتامبر گرد هم جمع می‌شوند. علاوه بر نواختن انواع سازها در این فستیوال، خیابان‌های شهر نیز میزبان اجرای رقصندگان، بازیگران و حتی آکروبات‌بازها هستند.

فستیوال موسیقی بلگراد

هیچ‌کدام از فستیوال‌های موسیقی کلاسیک صربستان قدمتی به‌اندازه‌ی فستیوال برگزارشده در پایتخت کشور در ماه اکتبر ندارند. اگرچه تمرکز این فستیوال بر روی موسیقی سنتی منطقه‌ی بالکان است، اما ارکسترها و نوازندگانی از سراسر دنیا نیز هرساله در کنسرت‌های فراوان آن در تالار کولاراک (Kolarac)، سالن تئاتر یوگسلاو دراما (Yugoslav Drama) و دیگر تالارهای مهم بلگراد حضور می‌یابند. نوازندگان همچنین این فرصت را دارند تا در کارگاه‌های آموزشی هنرمندان مطرح صرب نیز شرکت کرده و از آن‌ها بیاموزند.

فستیوال های صربستان

اسمدرفسکا یسن

این فستیوال حیرت‌انگیز، یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای صربستان است که ۱۳۱ سال از عمر آن می‌گذرد. اسمِدِرِفسکا یِسِن (Smederevska Jesen) یا پاییز در اسمِدِرِوو (Smederevo)، هرساله در ماه سپتامبر به مناسبت فصل چیدن انگورهای تاکستان اسمدروو برگزار شده و با برنامه‌های هنری و فرهنگی همراه است. قلعه‌ی اسمدروو و میدان‌های شهر در این ایام به محل رژه‌ی شوالیه‌های قرون‌ وسطایی تبدیل می‌شوند. هدف این رویداد نمایش محصولات کشاورزی محلی به بازدیدکنندگان و همچنین آشنایی گردشگران با میراث کهن تاریخی است.

چمن زنی در کوه رایتسو

این فستیوال یک رویداد گردشگری است که به‌طور نمادین مراسم چمن‌زنی در کوه رایتسو (Rajcu) را به نمایش می‌گذارد. شرکت‌کنندگان لباس‌های سنتی پوشیده، کلاه‌های حصیری به سر کرده، سبدهایی رنگارنگ به دوش می‌اندازند و به چمن‌زنی می‌پردازند. هرساله در ماه جولای، می‌توان در این رویداد منحصربه‌فرد شرکت کرد و با برخی از حقایق شگفت‌انگیز فرهنگ صرب‌ها آشنا شد.

فستیوال های صربستان

فستیوال رقص بلگراد

فستیوال رقص بلگراد برای سه سال متوالی است که با همکاری دفتر نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در صربستان برگزار می‌شود، درحالی‌که دوازدهمین دوره از این فستیوال تحت نظر وزارت فرهنگ این کشور قرار دارد. بلگراد، به لطف این فستیوال، به مکان مهمی برای هنرمندان رقص باله تبدیل شده است. هنرمندان هرساله در ماه آوریل به بلگراد می‌آیند و جوان‌ترها رؤیای تبدیل شدن به ستارگان رقص باله را در سر می‌پرورانند.

فستیوال رقص بلگراد

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}