در جاذبه های پنهان والنسیا سفری رازآلود را تجربه کنید

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/5/12
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

دیدار از والنسیا در مقایسه با دیگر شهرهای اسپانیا کمی متفاوت است. از آنجایی‌که تبلیغات زیادی برای جاذبه‌های گردشگری این شهر انجام نشده، تقریباً تمامی این دیدنی‌ها به‌نوعی گنجینه‌هایی پنهان محسوب می‌شوند.

تور اروپا

به نظر می‌رسد که خیابان‌های پرشور شهر قدیمی والنسیا رازهای فراوانی را در خود نهفته‌ است، اما این شهر درمجموع رازآلود است. والنسیا فاصله‌ی زیادی تا یک قطب گردشگری مهم دارد، به‌طوری‌ که حتی مردم محلی هم باید برای کشف برترین جاذبه‌های این شهر کمی تلاش کنند؛ زیرا تبلیغات زیادی برای این جاذبه‌ها نشده است. اگر به دنبال رفتن به سفری ناشناخته و تماشای جاذبه‌هایی متفاوت هستید، پیشنهاد ما مطالعه‌ی این مقاله برای آشنایی با جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی والنسیا است.

پورتال دلا والدیگنا

این منظره‌ی زیبا که در خیابانی فرعی و ساکت در محله‌ی ال کارمن (El Carmen) واقع شده، از تیررس نگاه تعداد بی‌شماری از گردشگران و حتی برخی از مردم والنسیا مخفی مانده است. دروازه‌ی والدیگنا یا پورتال دلا والدیگنا (Portal de la Valldigna) در سال ۱۴۰۰ میلادی به‌عنوان گذرگاهی برای جدا کردن مناطق مسیحی و مسلمان‌نشین اسپانیا از یکدیگر، ساخته شد. این دروازه نیز به‌مانند دیگر خرابه‌های بخش قدیمی شهر در طول قرن گذشته تقریباً از بین رفته است، اما سرانجام در دهه‌ی ۱۹۴۰ مرمت شد. پورتال دلا والدیگنا در مجاورت دیوار باستانی عرب، بخشی که همچنان پابرجا است، قرار دارد.

پورتال دلا والدینگا والنسیا

حمام مورها

برای آشنایی با گوشه‌ای از تاریخ موروها (مسلمانان اسپانیا که اصالتاً اهل موریتانی بودند) در والنسیا، از حمام عبدالملک دیدن کنید. این حمام در قرن سیزدهم میلادی، اندکی پیش از فتح والنسیا توسط مسیحیان کاتولیک، ساخته شد و می‌توان در تالارهای ورودی آن کاشی‌کاری‌های متعلق به آن دوران را دید. عبدالملک یکی از ۱۰ حمام باقی‌مانده از دوران اعراب اسپانیا است که همچنان در شهر پابرجا مانده است.

حمام های عربی والنسیا

نمونه کوچکی از شهر دیواردار

اگر می‌خواهید بدانید که والنسیا در روزگار قدیم به‌عنوان یک شهر دیواردار چه شکلی داشت، از نمونه‌ی کوچک اما خارق‌العاده‌ی این شهر در موزه‌ی آثار غیرمتعارفِ تشریحی و مدرنیته دیدن کنید. این نمونه که بر اساس طرحی از عالم و نقشه‌کش اهل والنسیا، پدر توسکا (Father Tosca)، ساخته شده، ما را با شکل و شمایل والنسیا در قرن هجدهم میلادی، موسوم به دوران روشنفکری، آشنا می‌کند. تمامی این نمونه‌های کوچک برش خورده و توسط استادان نقاشی با دست رنگ شده‌اند. علاوه بر دیوارها، در این نمونه کلیسای جامع و تخریب‌شده در میدان اصلی شهر نیز قابل‌مشاهده است.

شهر دیواردار والنسیا

بیمارستان مخروبه

اگر علاقه‌مند به دیدن نمونه‌های کوچکی از ساختمان‌های والنسیا در موزه‌ی آثار غیرمتعارف تشریحی و مدرنیته هستید، احتمالاً متوجه یک ساختمان صلیبی‌شکل در نزدیکی این موزه نیز خواهید شد. وقتی‌که از ساختمان موزه بیرون بیایید و از میان یک فضای سبز زیبا عبور کنید، متوجه خرابه‌های این بیمارستان قرون وسطایی با ظاهر صلیبی‌شکل و کلیساهای کوچک احاطه‌شده با درختان نخل در اطراف آن خواهید شد. این بیمارستان با یک کتابخانه‌ی بزرگ و یک جاده‌ی شلوغ احاطه شده، اما مکان ساکت و پنهانی در منطقه‌ای ناشناخته است.

حیاط موزه ابریشم

در پشت بیمارستان مخروبه، مسیر باریکی به‌سوی موزه‌ی ابریشم وجود دارد و می‌توان در این مسیر یک دالان چوبی را مشاهده کرد. دنبال کردن این مسیر شما را به حیاط ساکت و زیبای موزه‌ی ابریشم می‌برد. حیاطی که در آن یک کافه‌ی شیک نیز به چشم می‌خورد.

حیاط موزه ابریشم والنسیا

اژدهای پدرسالار

راهبان همچنان در مدرسه‌ی دینی پدرسالار والنسیا با فضای داخلی پوشیده‌شده با نقاشی‌های دیواریِ حیرت‌انگیز زندگی می‌کنند. این ساختمان در نوع خود یک گنجینه‌ی پنهان است، اما گردشگران قبل از ورود به کلیسا متوجه تزئینات غریبی، موسوم به اژدهای پدرسالار، در این بنای مذهبی می‌شوند. این کروکدیل بر روی دیواری بر فراز حوضچه‌ی آب مقدس واقع شده و نگاه آن به درگاه کلیسا دوخته شده است. بر اساس یک افسانه، این اژدها در رود توریا (Turia) زندگی می‌کرد، اما در خلال یک طوفان از رودخانه بیرون آمد و شروع به قتل‌عام مردم والنسیا کرد. به یک زندانی یهودی پیشنهاد می‌شود که در عوض شکار این اژدها، بخشیده خواهد شد و او موفق به انجام این کار می‌شود. سپس تصمیم می‌گیرند که این کروکدیل را تاکسیدرمی و به دیوار کلیسا نصب کنند. با این‌حال، یک داستان واقعی‌تر این است که این کروکدیل از مکانی قدیمی، متعلق به اسپانیا در پرو، به اینجا آورده شده و با توجه به اینکه این جانوران زبان ندارند، به‌عنوان نمادی از سکوت بر روی دیوار کلیسا نصب شده است.

مدرسه اژدهای پدرسالار والنسیا

طوطی و پرنده

هر گردشگری که از والنسیا دیدن می‌کند، باید سری هم به بازار مرکزی و کلیسای جامع سن خوان (San Juan) بزند اما وقتی‌که در این دو مکان سر خود را بالا می‌آورید، متوجه چیزی می‌شوید که اکثر مردم از آن غافل می‌شوند. بادنمای بازار مرکزی و کلیسای سن خوان، به ترتیب به شکل طوطی و گنجشک، دو شخصیت بسیار دوست‌داشتنی در والنسیا هستند که از آن‌ها در ادبیات و داستان‌های محلی منطقه به‌عنوان ناظران زندگی روزمره در شهر یاد می‌شود.

بازار مرکزی والنسیا

باریک ترین ساختمان

به نظر می‌رسد که تقریباً تمام شهرها مدعی داشتن باریک‌ترین خانه یا ساختمان در کشور یا قاره هستند. والنسیا نیز با ادعای داشتن باریک‌ترین ساختمان در اسپانیا و یکی از باریک‌ترین‌ها در جهان، خود را وارد این رقابت کرده است. این سازه‌ی باریک که اندکی عریض‌تر از درب ورودی به طول ۱۰۷ سانتیمتر است، به نظر می‌رسد که خود را به زور بین ساختمان‌های مجاور جا کرده باشد. متأسفانه نمی‌توان همین شکل کوچک را به‌مانند سابق در نمای داخلی ساختمان مشاهده کرد؛ زیرا طبقات بالایی ساختمان از داخل به‌منظور ساخت آپارتمان باهم ادغام شده‌اند، هرچند نمای بیرونی همچنان دست‌نخورده باقی مانده است. امروزه ورودی ساختمان بخشی از کافه‌ی مجاور لا استرچا (La Estrecha)، به معنای باریک، است. این کافه ظاهر اصلی خود را حفظ کرده و کلکسیونی از تصاویر قدیمی از این ساختمان دارد. می‌توان این ساختمان را در پشت کلیسایی در میدان لوپه د وِگا (Lope de Vega) پیدا کرد.

باریک ترین ساختمان والنسیا

کافه ال ولاندر

همه‌ی ما به دنبال فرار از مناطق گردشگری و دیدار از جاذبه‌های محلی دنج هستیم؛ اما گاهی به‌سختی می‌توان تشخیص داد که در حال حاضر در کدام منطقه قدم می‌زنیم. با این‌حال، این گزینه‌ی دوست‌داشتنی کوچک مناسب افرادی است که به دنبال کاوش در محله‌های والنسیا هستند. کافه‌ی اِل وُلاندِر (El Volander) با دکوراسیون گرم و دل‌چسب خود کاملاً دنج است و در آن کنسرت‌های زنده‌ی بسیاری برگزار می‌شود. به‌علاوه، در این کافه خبری هم از گردشگران خارجی نیست. کافه در یک منطقه‌ی مسکونی نامشخص در منتهی‌الیه شمالی بستر رود توریا واقع شده و تنها ۱۰ دقیقه با پای پیاده تا مرکز تاریخی شهر فاصله دارد.

تماشای کنسرت در کاخ دوس آگواس

احتمالاً در مورد کنسرت‌های کلاسیک رایگان در والنسیا زیاد شنیده باشید، اما یافتن آن‌ها اصلاً کار ساده‌ای نیست. اگر دیدار شما از والنسیا با آخرین دوشنبه‌ی ماه مصادف شده باشد، نباید شانس تماشای یک کنسرت رایگان درون یک کاخ بزرگ نفس‌گیر را از دست داد. کاخ دوس آگواس (dos Aguas) در سال ۱۷۴۰ میلادی توسط یک خانواده‌ی اشرافی ساخته شده و به خاطر ظاهر حیرت‌انگیزش شهرت دارد. همواره در این کاخ کنسرت‌های مختلفی در روزهای خاصی از سال برگزار می‌شود. می‌توان علاوه بر تماشای کنسرت‌ها، در روزهای دیگر نیز راهی این کاخ شد و از کلکسیونی حیرت‌انگیز در موزه‌ی سرامیک آن دیدن کرد.

کاخ دوس آگواس والنسیا

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}