مهم ترین جاذبه های پنهان سن پترزبورگ را بشناسید

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/5/18
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

سن پترزبورگ، در شمال روسیه، علاوه بر داشتن جاذبه‌هایی که سالانه میلیون‌ها نفر را روانه‌ی این شهر می‌کنند، میزبان گنجینه‌هایی پنهان است که از نظر زیبایی توانایی رقابت با جاذبه‌های اصلی را دارند.

تور اروپا

شهر بندری سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است و سالانه میلیون‌ها نفر برای تماشای جاذبه‌های گردشگری راهی آن می‌شوند. بسیاری از این گردشگران به دنبال جاذبه‌هایی چون موزه آرمیتاژ، کلیسای اسحاق مقدس، گورستان تیخوین یا کلیسای منجی در خون در سن پترزبورگ هستند، اما نمی‌دانند که این شهر گنجینه‌هایی پنهان در دل خود دارد. جاذبه‌های پنهان سن پترزبورگ نیز از نظر زیبایی و قدمت دستکمی از جاذبه‌های معروف این شهر ندارند.

کلیسای سنت آنه

نمای داخلی محزون کلیسا با آثاری از یک آتش‌سوزی مهیب، ظاهری شبیه به یک تصویر پسارستاخیزی را در ذهن‌ها مجسم می‌کند. قدیمی‌ترین کلیسای لوتران (وابسته به مارتین لوتر) در سن پترزبورگ قرار دارد؛ اینجا زیارتگاهی برای ستایشگران فرهنگ موسیقی راک، هنر معاصر و فیلم «بردار» است (چندین قسمت از این فیلم در حیاط کلیسا ساخته شده است). جواهرساز معروف، کارل فابرژه (Carl Faberge)، از اولین اعضای این کلیسا بود و چندین سال بعد گروه «لنین‌گراد» نیز در اینجا به اجرا پرداخت.

کلیسای لوترانِ سنت آنه (St. Anne) در سال ۱۷۷۹ در سن پترزبورگ ساخته شد. این ساختمان سنگی به لطف یوری فِلتِن (Yuri Felten) در محل سابق یک بنای چوبی ظاهر شد؛ از دیگر آثار این معمار می‌توان به میدان کاخ، باغ تابستانی، آرمیتاژ بزرگ و کوچک و فضای داخلی کاخ زمستانی اشاره کرد. کلیسای سنت آنه برای بسیاری از چهره‌های مشهور در سن پترزبورگ، خانه‌ای معنوی محسوب می‌شد؛ برای مثال نقاش روسی، کارل بریولوف (Karl Bryullov)، مراسم ازدواج خود را در اینجا برگزار کرد. این ساختمان امروزه به‌طور پیوسته میزبان نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای متعدد است.

کلیسای سنت آنه

باغ تئاتر جوانان در فونتانکا

یک باغ دوست‌داشتنی که در هر زمان از سال زیبا است. در این باغ می‌توان تندیس‌های فراوانی از آثار هنرمندان مدرن، نظیر اثر مشهور «فرشته‌ی سن پترزبورگ» را مشاهده کرد. درون باغ نیز دو بنای مدرن از سالن تئاتر جوانان (Youth Theater) در امتداد رود فونتانکا (Fontanka) وجود دارد که از منظر معماری شگفت‌انگیز هستند. باغ در یکی از محله‌های اصیل و رمانتیک سن پترزبورگ به نام کولومنا (Kolomna) واقع شده است.

باغ تئاتر جوانان در فونتانکا - سن پترزبورگ

خانه دانشمندان

خانه‌ی دانشمندان در کاخ دوک بزرگ، ولادیمیر الکساندرویچ (Vladimir Aleksandrovich)، پسر امپراطور الکساندر دوم، قرار دارد. این خانه، قدیمی‌ترین کلوپ شخصیت‌های دانشمند در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق است. حالا این مکان به مرکز حیات علمی و عقلانی شهر تبدیل شده است. دانشمندان نه‌تنها موفق به حفظ آثار قدیمی ارزشمند، آثار هنری و یک کتابخانه در این مکان شده‌اند، بلکه توانسته‌اند از این خانه در دوران سال‌های خصوصی‌سازی نیز محافظت کنند.

خانه دانشمندان - سن پترزبورگ

خانه موسیقی

خانه‌ی موسیقی یکی از کاخ‌های بزرگ سن پترزبورگ است. دوک بزرگ آرزوی زندگی در یک عمارت شبیه به قلعه‌های رمانتیک باستانی در دوران قرون وسطی در دره‌ی لُوار (Loire) در فرانسه، ولی با امکانات رفاهی اواخر قرن نوزدهم، را داشت؛ ترکیب سبک‌های مختلف معماری در کاخ اَلِکسیفسکی (Alekseevsky)، ما را به سفری در طول قرن‌ها و دوره‌ها می‌برد؛ وقتی‌که در حال قدم زدن از یک تالار به تالاری دیگر در این کاخ هستید، به ناگهان وارد حال و هوای قرون وسطایی در تالار شوالیه‌های انگلیسی، تالارهای رقص با ظواهر دنیاپرستی و جاذبه‌های عجیب‌وغریب شرقی از یک اتاق پذیرایی با سبک چینی می‌شوید. اتاق غذاخوری با معماری سبک باروک تزئین شده و حمام‌ها ظاهری شبیه به خانه‌های زیبای مردم پومپِی در روم باستان دارند؛ مبلمانِ حجاری‌شده و قفسه‌های چوبی از جنس درخت بلوط، ما را به دوران رنسانس اروپا می‌برد. اتاق غذاخوری پایینی با یک نقاشی از برج‌های مسکوی قدیم آراسته شده است.

خانه موسیقی - سن پترزبورگ

باغ لهستان

باغ لهستان در پشت کلیسای کاتولیک در خیابان درژاوینسکی (Derzhavinsky)، در پشت عمارت درژاوین (Derzhavin)، قرار دارد. بلیط ورودی به این باغ ۶۰ روبل است. اینجا در گذشته باغ عمارت درژاوین بود. باغ لهستان در سال ۲۰۱۰ به‌طور زیبایی بازسازی شد و حالا یکی از برترین باغ‌های کاملاً حفظ‌شده در سن پترزبورگ محسوب می‌شود. بسیاری از زوج‌ها برای عکاسی مراسم ازدواج به این باغ مراجعه می‌کنند.

باغ لهستان - سن پترزبورگ

عمارت بروسنیتسین

عمارت بروسنیتسین (Brusnitsyn)، ثروتمندترین صنعتگر سن پترزبورگ در اواسط قرن نوزدهم، یک اثر معماری شگرف با سبکی برگزیده است. دیدار از این عمارت برای گشت‌وگذار و حداقل آشنایی با افسانه‌ی آینه‌ی جادویی آن، ارزش دارد. در اوایل قرن دوازدهم یک آینه‌ی بزرگ به‌منظور نصب در اتاق پذیرایی این کاخ از خارج از کشور سفارش داده شد؛ به نظر می‌رسد این آینه قبلاً در یکی از کاخ‌های ونیزی و محل نگهداری جسد کنت دراکولا نصب شده بود. گفته می‌شود وقتی‌که افراد به این آینه نگاه کردند، حال عجیبی به آن‌ها دست داد و پس از مدتی با انواع مشکلات روبرو شدند. این شایعه با مرگ ناگهانی دختر بزرگ این تاجر و بیماری باقی اعضای خانواده‌ی وی شروع شد. درنهایت این آینه در آبدارخانه مخفی شد. پس از انقلاب روسیه، یک کارخانه در این عمارت تأسیس شد و آینه‌ها پس از کشف در دفتر معاون شرکت نصب شدند. پس از مدتی، معاون شرکت بدون بر جای گذاشتن اثری از خود ناپدید شد. یکی از کارگران هم که خود را در این آینه دیده بود، به‌طور ناگهانی ناپدید شد. درنهایت، درب ورودی این دفتر مسدود، مدیریت کارخانه به ساختمانی جدید منتقل و عمارت برای مدتی طولانی به حال خود رها شد.

عمارت بروسنیتسین - سن پترزبورگ

انجمن گالری هنرمندان سن پترزبورگ

تاریخ ساختمان «انجمن هنرمندان» به سال ۱۷۶۳ و زمانی بازمی‌گردد که این خانه به دستور کاترین کبیر خریداری و به امین وی، آی پی الاگین (I.P. Elagin)، واگذار شد. این مرد آرام و قرار نداشت و خیلی زود شهرت او و خانه‌اش به‌عنوان یک مکان بسیار جذاب و فرهنگی، به‌عنوان محلی برای گردهمایی نویسندگان، علاقه‌مندان به تئاتر و هنرمندان برای نمایش آثار آن‌ها، در همه‌جا پیچید. نه‌تنها میهمانان فاخر به اینجا دعوت می‌شدند، بلکه افراد معمولی که سعی در ترویج آموزه‌های فراماسونری و دیگر هنرها را داشتند نیز به انجمن گالری هنرمندان می‌آمدند. پس از مرگ الاگین، این خانه برای مدتی فعالیت خود به‌عنوان یک مرکز روشنفکری را متوقف کرد؛ اما در سال ۱۸۷۷ به فرمان امپراطور الکساندر دوم، این خانه به جامعه‌ی هنرمندان، برای ترویج آثار هنری آن‌ها، واگذار شد. از آن زمان تاکنون، اینجا همواره محلی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و مدارس هنری بوده است.

امروزه، انبوهی از نمایشگاه‌ها به‌طور مرتب در خانه‌ی انجمن هنرمندان برگزار می‌شود. کارکنان این خانه موزه، به‌طور سالانه اقدام به به‌روزرسانی برنامه‌ی نمایشگاه‌ها می‌کنند و می‌توان تمامی فعالیت‌های این مرکز را در وب‌سایت آن مشاهده کرد. این مرکز به‌طور فشرده اقدام به تفکیک بخش‌های مختلف و اختصاص آن به هنرمندان می‌کند. هر هنرمند می‌تواند یک نمایشگاه را با توجه به علایق خود انتخاب کند. می‌توان از بخش‌های مختلف این خانه نظیر بخش نقاشی و بخش مجسمه‌سازی دیدن کرد. گرافیک، پوستر، سرامیک، تئاتر و سینما دیگر بخش‌های این انجمن را تشکیل می‌دهند.

گالری هنرمندان سن پترزبورگ

کاخ مرمر

نمایشگاه‌های اختصاصی از هنرمندان مبتدی و حرفه‌ای و همچنین امتحانات دانش‌آموختگان دپارتمان هنرهای کاربردی و تزئینی در این کاخ برگزار می‌شود. کاخ مرمر در همان نگاه اول ساختمانی منحصربه‌فرد به چشم می‌آید. این تمایز عمدتاً به خاطر استفاده از سنگ مرمر در نمای بیرونی و فضای داخلی به‌عنوان یک ماده‌ی طبیعی است. کار ساخت کاخ مرمر در سال ۱۷۸۵ آغاز و پس از ۱۷ سال به پایان رسید. این مکان که در دوران پتر کبیر یک اداره‌ی پست بود، حالا با نمای مرمری خود، بخشی از کاخ پَلِس امبکمنت (Palace Embankment) در سن پترزبورگ است. امروز کاخ مرمر از سوی موزه‌ی ملی روسیه مدیریت شده و اغلب محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنرمندان معاصر است.

کاخ مرمر سن پترزبورگ

موزه هنرهای کاربردی در آکادمی اشتیگلیتز

موزه‌ی آکادمی هنرهای صنعتی در یک ساختمان باشکوه، متعلق به اواخر قرن نوزدهم، واقع شده است. اِم ای مسمائر (M.E. Mesmaher)، طراح این ساختمان، به همراه دیگر فارغ‌التحصیلان آکادمی فنی اشتیگلیتز (Stieglitz)، فضای داخلی منحصربه‌فرد این بنا را خلق کردند. فضای داخلی این موزه از نظر کیفیت هنری برابر با فضای داخلی کاخ زمستانی و دیگر کاخ‌های مشهور سن پترزبورگ است. این موزه به‌اندازه‌ی آرمیتاژ یا موزه‌ی ملی روسیه شهرت چندانی ندارد؛ اما کلکسیون‌ها و خود ساختمان بدون شک شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

موزه هنرهای کاربردی در آکادمی اشتیگلیتز

حیاط خیابان گالرنایا ۵۵

این مکان شگفت‌انگیز شما را به حال و هوای سن پترزبورگ در قرن هجدهم میلادی می‌برد. بدون شک، اینجا یکی از جذاب‌ترین نقاط شهر است. توصیه‌ی ما به شما دیدار از این حیاط در خیابان گالرنایا ۵۵ (Galernaya 55) همراه با یک راهنما است.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}