رسپی ۷ غذای معروف یونانی

طناز قربانی
  • طناز قربانی
  • 1399/7/19
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

در این مقاله طرز تهیه ۷ غذای یونانی را برایتان آماده کرده‌ایم تا بدون آنکه نیازی باشد به یونان سفر کنید، طعم خوش این غذاها را در منزل تجربه کنید.

تور اروپا

آوازه‌ی غذاهای یونانی در سراسر اروپا و دیگر قاره‌های جهان پخش شده است. درواقع غذاهای یونانی جزو خوشمزه‌ترین غذاهای جهان به‌شمار می‌روند. آشپزی یونانی متاثر از فرهنگ‌های غربی و شرقی است. از  آنجایی‌که یونان دارای خط ساحلی طویلی است، سبزیجات تازه، ماهی و غذاهای دریایی نقش مهمی را در مواد غذایی این کشور مدیترانه‌ای ایفا می‌کنند. گوشت قرمز و سفید از محبوبیت کمتری برخودار هستند؛ به غیر از گوشت گوسفند که در اغلب غذاها دیده می‌شود.

رسپی 7 غذای یونانی

از پیش غذای یونانی گرفته تا غذای اصلی و سالادهای خوشمزه یونانی، سادگی و خوشمزگی را می‌توان دو ویژگی اصلی آن‌ها دانست. در بیشتر غذاهای سنتی یونانی از سبزیجات معطر، مواد غذایی ارگانیک و ادویه‌جات خوشمزه و خاص استفاده می‌شود و همین امر باعث شده تا یونان جزو کشورهای محبوب در میان شکم‌گردان شناخته شود و غذاهای یونانی در صدر لیست بهترین غذاهای جهان قرار گیرد.

رسپی غذای یونانی

دستور پخت ۷ غذای یونانی خوشمزه

  • سوولاکی
  • مرغ لیمویی و سیب‌زمینی
  • موساکا
  • سینه‌ مرغ با طعم سیر به سبک یونانی
  • یمیستا، دلمه  گوجه فرنگی و فلفل به سبک یونانی
  • بریام، سیب‌ زمینی و کدوی تنوری به سبک یونانی

دستور پخت غذاهای یونانی

اسپاناکوپیتا (Spanakopita)، پای اسفناج یونانی

مواد لازم برای تهیه اسپاناکوپیتا

۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۱ عدد پیاز بزرگ و خردشده

۱ دسته پیازچه‌ی خردشده

۲ حبه سیر خردشده

۱ کیلوگرم اسفناج خردشده

یک دوم پیمانه جعفری تازه و خردشده

۲ عدد تخم‌مرغ بزرگِ زده‌شده

یک دوم پیمانه پنیر ریکوتا

یک پیمانه پنیر فتا

۸ ورق خمیر فیلو

یک چهارم پیمانه روغن زیتون

اسپاناکوپیتا - غذای یونانی

رسپی اسپاناکوپیتا

فر را روی ۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید. یک ظرف با ابعاد ۹x۹ را چرب کنید.

۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک ماهی‌تابه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. پیاز، پیازچه و سیر را در آن تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. اسفناج و جعفری را به پیاز و سیر اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه تفت دهید تا اسفناج‌ها نرم شوند. مواد را از روی شعله بردارید و در کناری بگذارید تا سرد شوند.

تخم‌مرغ‌ها، پنیر ریکوتا و پنیر فتا را در کاسه‌ی متوسط با هم مخلوط کنید. اسفناج‌ها را به این ترکیب اضافه کنید. یک ورق از خمیر فیلو را در ظرفی که چرب کردید، قرار دهید. یک فرچه را به روغن زیتون آغشته کنید و خمیر را کمی چرب کنید. یک لایه‌ی دیگر خمیر فیلو روی خمیر قبلی قرار دهید و آن را دوباره چرب کنید. این مراحل را برای دو خمیر دیگر تکرار کنید اسفناج‌ها و مخلوط پنیر را روی خمیر پخش کنید و خمیر را روی مواد برگردانید.

روی خمیر را با روغن زیتون چرب کنید و ۴ ورق باقی‌مانده از خمیر فیلو را روی غذا بچینید و آن‌ها را با روغن چرب کنید. سپس پای اسفناج را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید تا روی آن طلایی رنگ شود. پس از آماده شدن پای آن را به شکل مربع برش داده و سرو کنید.

طرز تهیه اسپاناکوپیتا

سوولاکی (Souvlaki)

مواد لازم برای تهیه سوولاکی

۱ کیلوگرم فیله‌ی مرغ یا گوشت (به قطعات مربعی و کوچک تقسیم شود)

یک دوم پیمانه روغن زیتون

۱ عدد لیمو

۲ حبه سیر خردشده

۲ قاشق چای‌خوری پونه‌ی خشک‌شده

نمک و فلفل به مقدار لازم

۳ عدد برگ بو خردشده برای طعم و مزه‌ی غذا

طرز تهیه سوولاکی - غذای یونانی

رسپی سوولاکی

فیله‌های قطعه‌قطعه شده را در یک کیسه‌ی بزرگ قرار دهید.

روغن زیتون، آب‌لیمو، سیر، پونه، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید. این مخلوط را در کیسه‌ی فیله‌ها بریزید و خوب با هم ترکیب کنید.

کیسه را ۱ تا ۵ روز در یخچال قرار دهید تا فیله‌ها خوب مزه‌دار شوند.

فیله‌ها را از کیسه خارج کنید و سیخ بگیرید. برگ‌ بوها را میان فیله‌ها قرار دهید.

کباب‌پز را گرم کنید و توری یا میله‌های فلزی آن را کمی به روغن آغشته کنید.

سیخ‌ها را روی کباب‌پز قرار دهید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه فیله‌ها پشت و رو کنید تا خوب کباب شوند.

رسپی سوولاکی - غذای یونانی

مرغ لیمویی و سیب‌ زمینی

مواد لازم برای تهیه مرغ لیمویی و سیب زمینی

۲ کیلوگرم ران مرغ با پوست

۱ قاشق غذاخوری نمک کوشر

۱ قاشق غذاخوری پونه‌ی خشک‌شده

۱ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه

۱ قاشق چای‌خوری رزماری خشک‌شده                

کمی فلفل هندی

یک دوم پیمانه آب لیموی تازه

یک دوم پیمانه روغن زیتون

۶ حبه سیر خردشده

۳ عدد سیب‌زمینی متوسط (پوست‌کنده و قطعه‌قطعه شده)

دو سوم پیمانه آب مرغ

پونه‌ی خردشده برای گارنیش

طرز تهیه مرغ لیمویی و سیب زمینی

رسپی مرغ لیمویی و سیب زمینی

فر را روی ۲۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید و ظرف مخصوص فر را چرب کنید.

قطعات مرغ را در یک کاسه‌ی بزرگ قرار دهید. آن‌ها را با نمک، پونه، رزماری و فلفل هندی مزه‌دار کنید. سپس آب لیموی تازه، روغن زیتون و سیر را به مخلوط خود اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها را کنار مرغ‌ها در کاسه قرار دهید و آن‌ها را مخلوط کنید تا سیب‌زمینی‌ها و مرغ‌ها کاملا مزه‌دار شوند.

مرغ‌ را به گونه‌ای که قسمتِ پوست‌دار آن رو به بالا باشد در ظرف مخصوص فر قرار دهید. موادی که با آن مرغ را مزه‌دار کردید در گوشه‌ای قرار دهید. سیب‌زمینی‌ها را میان قطعات مرغ جای دهید و دو سوم پیمانه آب مرغ به غذا اضافه کنید. ترکیب آب‌لیمو و روغن زیتون را با قاشق روی غذا بریزید.

ظرف غذا را در فری که از قبل گرم کرده‌اید، قرار دهید. اجازه دهید غذا به مدت ۲۰ دقیقه در فر بماند. سپس مرغ و سیب‌زمینی را پشت‌ورو کنید. ۲۵ دقیقه زمان کافی است تا غذا کامل بپزد و مرغ‌ها کاملا قهوه‌ای شوند. مرغ‌ها را داخل یک سینی بچینید و آن را گرم نگه دارید.

فر را روی بالاترین درجه‌ی حرارت قرار دهید. سیب‌زمینی‌ها را در مایع داخل ظرف حرکت دهید. اجازه دهید حدود سه دقیقه سیب‌زمینی‌ها داخل فر با درجه‌ی بالا بمانند تا کاراملایز شوند. سپس آن‌ها را به سینی مرغ‌ها منتقل کنید.

ظرف را همراه با سسی که از غذا به جا مانده در فر قرار دهید و فر را روی درجه‌ی متوسط تنظیم کنید. سپس سس را با قاشق روی سیب‌زمینی‌ها و مرغ‌ها بریزید. در آخر غذا را با پونه‌ی خردشده تزئین کنید.

دستور پخت مرغ لیمویی و سیب زمینی

موساکا (Moussaka)

مواد لازم برای تهیه موساکا

۳ عدد بادمجان پوست‌کنده و خردشده

نمک و فلفل به مقدار لازم

یک چهارم پیمانه روغن زیتون

۱ قاشق غذاخوری کره

نیم‌ کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده

۲ عدد پیاز متوسط و خردشده

۱ حبه سیر خردشده

یک چهارم قاشق چای‌خوری دارچین

یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر جوز هندی

یک دوم قاشق چای‌خوری پودر سبزیجات

۲ قاشق غذاخوری جعفری خشک‌شده

۲۰۰ گرم رب گوجه‌فرنگی

۱ عدد تخم‌مرغ زده‌شده

۴ پیمانه شیر

یک دوم پیمانه کره

۶ قاشق غذاخوری آرد چندمنظوره

نمک و فلفل سفید برای طعم غذا

یک دوم پیمانه پنیر پارمزان رنده شده

یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر جوز هندی

طرز تهیه موساکا - غذای یونانی

رسپی موساکا

قطعات بادمجان را روی یک دستمال حوله‌ای قرار دهید روی آن‌ها نمک بپاشید. اجازه دهید بادمجان‌ها ۳۰ دقیقه به همان حالت بمانند تا رطوبت از آن‌ها خارج شود. سپس یک ماهی‌تابه را روی شعله قرار دهید و داخل آن روغن زیتون بریزید. پس از داغ شدن روغن بادمجان‌ها را داخل روغن قرار دهید و آن‌ها را سرخ کنید. پس از سرخ‌ شدن بادمجان‌ها را در گوشه‌ای روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن‌شان جذب دستمال شود.

یک ماهی‌تابه‌ی بزرگ را روی شعله‌ی ملایم قرار دهید و کره را داخل آن آب کنید. گوشت چرخ‌کرده را به همراه نمک، فلفل، پیاز و سیر به کره اضافه کنید و تفت دهید. پس از آن‌که گوشت به رنگ قهوه‌ای درآمد، دارچین، جوز هندی، پودر سبزیجات و جعفری را به آن اضافه کنید. رب گوجه‌فرنگی را داخل ماهی‌تابه بریزید و خوب هم بزنید. اجازه دهید مخلوط کمی سرد شود. سپس تخم‌مرغ زده‌شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

برای تهیه‌ی سس بشامل، ابتدا شیر را داخل قابلمه بریزید و آن را داغ کنید. کره را در یک ماهی‌تابه‌ی بزرگ و روی حرارت ملایم آب کنید. آرد را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یک ترکیب یکدست به‌دست بیاید. حرارت را کم کنید و شیر داغ را آرام آرام به مخلوط کره اضافه کنید و هم بزنید تا بافت غلیظی پیدا کند. سپس با نمک و فلفل آن را مزه‌دار کنید.

یک لایه بادمجان را در کف ظرفی که از قبل چرب کرده‌اید بچینید مخلوط گوشت چرخ‌کرده را روی بادمجان قرار دهید. یک دوم پیمانه پنیر پارمزان روی آن بریزید. روی آن را با یک لایه‌ی دیگر بادمجان و یک دوم پیمانه پنیر پارمزان بپوشانید. سس بشامل را روی لایه‌ی آخر بریزید و کمی جوز هندی روی آن بپاشید. بقیه‌ی پنیر را روی لایه‌ی آخر قرار دهید.

فر را روی ۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید و ظرف موساکا را داخل فر بگذارید تا به مدت ۱ ساعت خوب پخته شود.

رسپی موساکا - غذای یونانی

سینه‌ مرغ با طعم سیر به سبک یونانی

مواد لازم برای تهیه سینه مرغ با طعم سیر به سبک یونانی

۴ عدد سینه‌ی مرغ نصف شده ( بدون پوست و استخوان)

۱ پیمانه روغن زیتون اکسترا ویرجین

۱ عدد لیمو

۲ قاشق چای‌خوری سیر له‌شده

۱ قاشق چای‌خوری نمک

یک و یک دوم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه

یک سوم قاشق چای‌خوری پاپریکا

سینه مرغ با طعم سیر - غذای یونانی

رسپی سینه مرغ با طعم سیر به سبک یونانی

۳ شکاف کوچک روی سینه‌ی مرغ ایجاد کنید تا مواد به داخل مرغ نفوذ کند. روغن زیتون، آب‌لیمو، سیر، نمک، فلفل و پاپریکا را در یک کاسه‌ی کوچک به مدت ۳۰ ثانیه مخلوط کنید. مرغ را در یک کاسه‌ی بزرگ قرار دهید و مخلوطی که از پیش آماده کردید را روی آن بریزید. با دستان خود داخل مرغ را هم به سس آغشته کنید. سپس روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال قرار دهید.

کباب‌پز را گرم کنید و توری یا میله‌های آن را به روغن آغشته کنید.

اجازه دهید تا زمانی‌که مرغ از رنگ صورتی خارج شود، روی گریل بماند.

رسپی غذاهای معروف یونانی

یمیستا (Yemista)، دلمه گوجه فرنگی و فلفل به سبک یونانی

مواد لازم برای تهیه یمیستا

۸ عدد گوجه‌فرنگی رسیده و بزرگ

۴ عدد فلفل دلمه‌ای سبز

یک چهارم پیمانه کره

۱ عدد پیاز خردشده

۱ حبه سیر خردشده

۱ کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده

۲ قاشق غذاخوری سس سویا

۱ قاشق غذاخوری نمک

۱ قاشق غذاخوری فلفل سیاه

یک دوم پیمانه آب

یک و یک دوم پیمانه برنج نیم‌پز

یک دوم پیمانه روغن زیتون

یمیستا - غذای یونانی

رسپی یمیستا

سر گوجه‌فرنگی‌ها را به‌گونه‌ای که از یک قسمت کوچک به گوجه متصل باشند، جدا کنید. داخل گوجه‌ها را خالی کنید و آن را در یک کاسه‌ی بزرگ بریزید. سپس آن‌ها را با دست فشار دهید تا آب گوجه خارج شود. قسمت بالای فلفل‌ها را جدا کنید و در گوشه‌ای قرار دهید تا بعدا از آن‌ها استفاده کنید. قسمت داخلی فلفل و دانه‌ها را خارج کنید. سپس فلفل‌ها و گوجه‌فرنگی‌ها را داخل ظرف مخصوص فر بچینید.

فر را روی ۱۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید. یک ماهی‌تابه‌ی بزرگ را روی شعله‌ی ملایم قرار دهید. کره را داخل ماهی‌تابه آب کنید و پیاز و سیر را به آن اضافه کنید. ۵ الی ۱۰ دقیقه این ترکیب را هم بزنید تا بافت نرمی پیدا کنند. گوشت چرخ‌کرده، سس سویا، نمک و فلفل سیاه را به پیاز و سیر اضافه کنید. اجازه دهید مواد ۵ الی ۱۰ دقیقه، تا زمانی‌که گوشت قهوه‌ای رنگ شود، روی شعله بماند.

قسمت داخلی گوجه‌فرنگی‌ها را که در کاسه قرار داده بودید، به مخلوط گوشت اضافه کنید. بگذارید گوشت به مدت ۱۵ دقیقه با آب گوجه‌فرنگی بپزد. سپس برنج را به این ترکیب اضافه کنید. ماهی‌تابه را از روی حرارت بردارید. مقداری از مواد را با قاشق داخل گوجه‌فرنگی‌ها بریزید و سر گوجه‌ها را روی آن قرار دهید. همین کار را با فلفل‌ها هم تکرار کنید و روی دلمه‌ها روغن زیتون، نمک و فلفل بریزید.

دلمه‌ها را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر بمانند. سپس دلمه‌ها را برگردانید و ۳۰ دقیقه‌ی دیگر داخل فر بگذارید تا خوب پخته و نرم شوند.

طرز تهیه یمیستا - غذای یونانی

بریام (Briam)، سیب‌ زمینی و کدوی تنوری به سبک یونانی

مواد لازم برای تهیه بریام

۱ کیلوگرم سیب‌زمینی پوست‌کنده و خردشده

۴ عدد کدوی بزرگ و خردشده

۴ عدد پیاز قرمز کوچک و خردشده

۶ عدد گوجه‌فرنگی رسیده و پوره شده

یک دوم پیمانه روغن زیتون

۲ قاشق غذاخوری جعفری تازه و خردشده

نمک دریایی و فلفل سیاه به مقدار لازم

بریام - غذای یونانی

رسپی بریام

فر را روی ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید.

سیب‌زمینی‌، کدو و پیاز قرمز را در ظرف مخصوص فر قرار دهید. اگر لازم شد از ۲ ظرف استفاده کنید. پوره‌ی گوجه‌فرنگی، روغن زیتون و جعفری را روی کدوها و سیب‌زمینی‌ها بریزید. با نمک و فلفل این ترکیب را طعم‌دار کنید. مواد را با هم ترکیب کنید تا تمام سبزیجات به طور یکسان طعم‌دار شوند.

ظرف را داخل فر قرار دهید تا به مدت ۱ ساعت یا بیشتر در فر بماند تا سبزیجات خوب پخته شوند و رطوبت مواد گرفته شود. پیش از سرو کردن اجازه دهید کمی غذا سرد شود و به دمای اتاق برسد.

طرز تهیه بریام - غذای یونانی

طناز قربانی طناز قربانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}