دیوارنگاری های رم از دیدنی ترین جاذبه های این شهر هستند

مریم رضایی
  • مریم رضایی
  • 1399/9/17
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

هنر در شهر رم، نه‌تنها در شاهکارهای هنروران قدیمی همچون داوینچی، میکل‌آنژ و رافائل بلکه در آثار بی‌نظیر هنر خیابانی که بر درودیوار این شهر به چشم می‌خورند، بازتاب پیدا می‌کند.

تور اروپا

هنر خیابانی و دیوارنگاری کاربردهای متنوعی دارد. گاهی از آن برای زیباسازی خیابان‌ها و گاهی به‌منظور احیای مناطق قدیمی شهر استفاده می‌شود. رم بیشتر به‌سوی دومی،‍ یعنی احیا و نوسازی بافت شهری گرایش دارد. در حقیقت موسسه‌های محلی شهر رم توانسته‌اند این هنر خلاقانه را با موفقیت ترویج ‌دهند.

اگرچه کشف گرافیتی‌های زیبا در طول خیابان‌گردی، برای هر فردی هیجان و جذابیت خاص خودش را دارد، اما در این مقاله فهرستی از بهترین گرافیتی‌های شهر رم را برایتان گردآوری کرده‌ایم که مراکز تاریخی و همچنین محله‌های کمتر شناخته‌شده‌ی این شهر را در برمی‌گیرند و شما می‌توانید در تور ایتالیا از آن‌ها دیدن کنید.

دیدنی ترین دیوارنگاره های رم

لاین ای ایستگاه مترو - میدان اسپانیا

لاین اِی ایستگاه متروی اسپانیا در نزدیکی قلب تپنده‌ی مرکز تاریخی شهر رم یعنی میدان اسپانیا (Piazza di Spagna) قرار دارد. اخیراً این منطقه در یک پروژه‌ی عام‌المنفعه که هنر مدرن شهری را ترویج می‌دهد، با گرافیتی‌های زیبا تزیین شده است.

این مکان درست قبل از پله‌های مشهور اسپانیایی واقع شده و هنرمندان مطرح فرانسوی مانند سی ‌تو وان ‌فایوْ و ست با همکاری یکدیگر دیوارهای این ایستگاه پرتردد را به مکانی دیدنی تبدیل کرده‌اند.

دیوارنگاره های مترو اسپانیا - رم

محله سن لورنزو

سَن لورنزو (San Lorenzo) یکی دیگر از نواحی است که می‌توانید بهترین نقاشی دیواری‌های شهر رم را در آنجا مشاهده کنید. این ناحیه که در اواخر قرن بیستم، محل سکونت کارگران توسعه‌ی شهری بود، در طول جنگ جهانی دوم توسط نیروهای متفقین بمباران شد و اکنون به محله‌ای ارزان برای گردش و وقت‌گذرانی تبدیل شده است.

در این سال‌ها پروژه‌‌های نوسازی شهری توجه‌ مردم را به جنبه‌ی دیگری از این ناحیه یعنی هنر خیابانی معطوف کرده‌اند. در حین قدم زدن در محله‌ی سن لورنزو، با دقت بیشتری به دیوارها نگاه کنید تا آثار هنرمندانی چون آلیچه پاسکوئینی، سی ‌تو وان‌ فایوْ و بوروندو را از دست ندهید.

دیوارنگاره های محله سن لورنزو

محله‌‌ اوستینس

محله‌ی تاریخی اوستیِنس (Ostiense) در جنوب رم قرار دارد. این محله در دهه‌ی ۱۹۱۰ به‌منظور اهداف صنعتی ساخته شد و در حال حاضر میزبان پروژه‌ی بازسازی شهری به نام ناحیه‌ی اوستیِنس شده است.

در این محله علاوه بر بازدید از گرافیتی‌های هنرمندان بنام ایتالیایی، می‌توانید از مکان‌های قدیمی صنعتی شهر رم همچون انبار گاز و موزه‌ی سنتراله مونته‌مارتینی نیز دیدن کنید.

فراموش نکنید که حتماً نگاهی هم به گرافیتی‌های زیر پل راه‌آهن در جاده‌ی ویا اوستینس بیندازید؛ جایی‌که گورستان غیر کاتولیک خارجی‌ها در فاصله‌ی چند متری آن قرار دارد و شاعران و سیاستمداران مشهوری در آنجا آرمیده‌اند.

دیوارنگاره های محله‌‌ اوستینس

محله تور مارانسیا

درست بیرون یکی از بلوک‌های معمولی آپارتمانی در پشت خیابان ویا کریستوفورو کولومبو یک نقاشی دیواری‌ تحت عنوان به شانگهای خوش آمدید، خودنمایی می‌کند.

این گرافیتی زیبا در گرامیداشت نام قدیمی محله‌ی تور مارانسیا (Tor Marancia) کشیده شده است. درواقع هدف نهایی پروژه‌ی هنر خیابانی در این محله، تغییر خلاقانه‌ی این ناحیه و درعین‌حال حفظ ریشه‌های اصیل آن بوده است.

این بلوک ساده به لطف گرافیتی‌های نوآورانه‌ و زیبای هنری به موزه‌ای روباز تبدیل شده و هریک از یازده ساختمان آن توسط یکی از هنرمندان مشهور رنگ‌آمیزی شده‌اند.

نقاشی دیواری های محله تور مارانسیا

ناحیه کوادرارو

ناحیه‌ی کوادرارو (Quadraro) در طول جنگ جهانی دوم، یکی از ضد فاشیست‌ترین نواحی رم به‌شمار می‌رفت و به همین دلیل به‌عنوان لانه‌ی زنبورهای آلمانی شناخته می‌شد. در بین رومی‌ها مشهور بود که اگر می‌خواهید از دست آلمانی‌ها فرار کنید، باید به واتیکان یا محله‌ی کوادرارو بروید.

کوادرارو از سال ۲۰۱۰ تاکنون میزبان پروژه‌ای شد که هدف آن، احیای روح و هویت این مکان از طریق تعامل مستمر با محلی‌ها بوده است.

اگر به رم سفر می‌کنید حتماً سری به کوادرارو بزنید و از پرسه زدن در میان گرافیتی‌های جذاب این منطقه لذت ببرید. فراموش نکنید در حین تماشای آثار هنرمندان مشهور، می‌توانید از آخرین سوپرمارکت‌های قدیمی این ناحیه غذا و اسنک‌های خوشمزه تهیه کنید.

ناحیه کوادرارو - گرافیتی رم

محله پیگنتو و تورپیگناتارا

محله‌ی پیگنتو (Pigneto) نام خود را از ردیف طولانی درختان کاج در ویلایی واقع در این منطقه گرفته است. این محله شیک و رو به ترقی در نزدیکی منطقه‌ی پرِنِستینو قرار دارد.

در سال‌های اخیر محله‌ی پیگنتو به همراه محله‌ی مجاور آن، یعنی تورپیگناتارا (Torpignattara) در یک پروژه‌ی هنری نوسازی شده‌اند. برای تماشای بهترین آثار هنر خیابانی شهر رم می‌توانید در این محله‌‌ها گردش کنید و سری هم به بار نِچی بزنید.

این بار تاریخی محل فیلم‌برداری آکاتونه، اولین فیلم سینمایی پیر پائولو پازولینی بوده است؛ بنابراین فراموش نکنید که برای دیدن گرافیتی این کارگردان روشنفکر ایتالیایی به قسمت بالای دیوارِ کافه نگاهی بیندازید.

محله پیگنتو - دیوارنگاره های رم

محله سن باسیلیو

 محله‌ی سن باسیلیو (San Basilio) که سابقاً از شهرت خوبی برخوردار نبوده، با بهره‌گیری از هنر خیابانی، موردبازسازی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵ پروژه‌ی فوق‌العاده‌ای تاسیس شد و به زیباسازی این محله کمک فراوانی کرد.

هدف این پروژه، همکاری با هنرمندان مطرح جهان و ترویج این پیام بود که دست در دست هم برای آفرینش خلاقانه‌ی زیبایی و فرهنگ حتی در پستوهای گُم شهر تلاش کنیم.

هنر خیابانی محله سن باسیلیو

موزه مام

کمی دورتر از ناحیه‌ی پرنستینو که سابقاً مسکونی بوده و به‌تازگی بازسازی‌ شده است، مکانی جالب‌توجه وجود دارد که به‌دشواری می‌توانید توصیفش کنید.

مام (MAAM) که قبلاً یک کارخانه‌ی تولید گوشت بود، در حال حاضر به موزه‌ای جذاب تبدیل‌شده تا سرزندگی و هویت چند فرهنگی خود را از طریق دیوارنگاری‌هایی زیبا به نمایش بگذارد. فراموش نکنید بازدید از این مکان فقط شنبه‌ها امکان‌پذیر است.

موزه مام - هنر خیابانی رم

ایستگاه‌های لاین بی مترو

تلاش هدفمندی که روی دیوارنگاری ایستگاه‌های حومه‌ی شهر مترو متمرکز شده است، پروژه‌ی تنفس شهری نام دارد.

در این پروژه، پنج هنرمند خلاق با هنر خود، پنج ایستگاه متفاوت متروی لاین بی همچون ایستگاه سانتا ماریا دل سوکورسو، ورودی/خروجی رِبی‌بیا، مونتی تیبورتینی و پونته مامولو را زینت بخشیده‌اند.

این آثار رنگارنگ، چشم هر مسافری را به خود خیره می‌کنند و به‌طور حتم سفر دلنشین‌تری را برای آن‌ها رقم خواهند زد.

هنر خیابانی ایستگاه های مترو رم

منطقه‌ ترولو

 منطقه‌ی ترولو (Trullo)، در حومه‌‌ی رم، اخیراً میزبان جشنواره‌ی شعری بوده که در همه جای شهر زبانزد عام و خاص است.

در طول برگزاری این رویداد فرهنگی و اجرای سخنرانی‌هایی که توسط شاعران انجام می‌گیرد، هنرمندان سرشناس هنر خیابانی دیوانه‌وار مشغول ترسیم گرافیتی‌های رنگارنگ در سرتاسر این منطقه می‌شوند که نباید دیدن آن‌ها را از قلم بیندازید.

منطقه‌ ترولو رم - دیوارنگاری

مریم رضایی مریم رضایی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}