کدام کشورها مرزهای خود را برای مسافرت های تابستانی باز می‌ کنند؟

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1399/3/24
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

اگرچه ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گیرد، اما بسیاری از کشورهای جهان در حال آماده شدن برای بازگشایی مرزهای خود در تابستان جاری هستند.

تور اروپا

علی‌رغم اینکه بسیاری از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری دنیا قرار است پس از بحران شیوع ویروس کرونا محدویت‌های سفر خود را بردارند، اما همه‌ی کشورها قوانین یکسانی ندارند. برای مثال معدود کشورهایی به تمامی مسافران اجازه‌ی ورود می‌دهند، درحالی‌که باقی مقاصد گردشگری تنها آغوش خود را به روی شمار اندکی از مسافران باز می‌کنند.

این مقاله بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده از کشورهایی به دست آمده که هم‌اکنون درهای خود را به روی مسافران گشوده‌اند، یا اینکه قرار است تا پیش از ماه آگوست (اواسط مرداد ۱۳۹۹) این کار را انجام دهند.

آغاز سفر پس از بحران کرونا

پیش از پرداختن به نام کشورها، به این دو مورد توجه کنید:

  • ما کشورهایی که نیازمند یک دوره‌ی ۱۴ روزه قرنطینه به‌محض ورود به مقصد هستند را کنار گذاشته‌ایم. فرض را بر این می‌گذاریم که حتی افراد ساکن در لوکس‌ترین اقامتگاه‌ها هم می‌خواهند گهگاه هتل خود را ترک کنند.
  • تقریباً همه‌ی کشورها دارای قوانین مختص به خود برای ورود هستند که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کشورهای حوزه کارائیب

برخی از مشهورترین جزایر حوزه‌ کارائیب نظیر آنتیگوا، جزایر ویرجین و سنت لوسیا از قبل درهای خود را به روی گردشگران باز کرده‌ بودند.

مرزهای کارائیب باز می شود

جامائیکا نیز قرار است از ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد ۹۹) به مسافران بین‌المللی اجازه‌ی ورود دهد، درحالی‌که کشور باهاما آغوش خود را به روی قایق‌های تفریحی لوکس و پروازهای اختصاصی گشوده است؛ باقی افراد نیز می‌توانند از اول جولای (۱۱ تیر ۹۹) به این کشور سفر کنند. جزایر برمودا نیز مرزهای خود را از اول جولای به روی آن دسته از مسافرانی باز می‌کند که قوانین مدنظر این کشور را رعایت کنند. برخی از این قوانین که در سایر کشورها نیز مشترک هستند به شرح زیرند:

  • تأییدیه تست کرونای منفی در بازه‌ی ۷۲ ساعت قبل از پرواز
  • داشتن بیمه‌ی سلامت معتبر
  • زدن ماسک به هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد
  • زدن ماسک و رعایت فاصله فردی در فرودگاه
  • تکمیل فرم پایش مسافران و گرفتن کارت ورود

پورتوریکو قرار است مرزهای خود را از پانزدهم جولای به روی مسافران باز کند. مسافران به مقصد جزایر تورکس و کایکوس باید کمی بیشتر صبر کنند، زیرا این مقصد جذاب از ۲۲ جولای پذیرای گردشگران است.

دیگر جزایر این منطقه همچنان کمی نسبت به شیوع این بیماری نگران هستند. نخست‌وزیر کشور گرانادا در پستی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود اعلام کرده است که زمان احتمالی بازگشایی مرزهای کشورش به روی گردشگران ۳۰ ژوئن است. به نظر می‌رسد که بخش فرانسوی جزیره‌ی سن مارتن قصد دارد از اول جولای به مسافران خارجی اجازه‌ی ورود دهد، بااین‌حال مقامات رسمی هنوز این موضوع را به‌طور قطعی اعلام نکرده‌اند.

نکته: جزایر سنت لوسیا و برمودا نیازمند انجام آزمایش کرونا و داشتن گواهینامه‌ی تست کرونای منفی در بازه‌ی زمانی ۴۸ تا ۷۲ ساعته قبل از پرواز هستند.

بازگشایی مرز کشورهای کارائیب

اروپا

پس از اعلام مقررات مربوط به رفت‌وآمد در مرزهای داخلی در اول ماه مه، اتحادیه‌ی اروپا در چهارشنبه‌ی گذشته، ۲۱ خرداد ۹۹ در پیامی از اجازه‌ی ورود شهروندان غیراروپایی به مرزهای این قاره از اول ماه جولای خبر داد.

ژوزف بورل، نایب‌رئیس اتحادیه‌ی اروپا، اعلام کرد که قانون منع سفر به‌تدریج برداشته خواهد شد. انتظار می‌رود که مسافران کشورهای کم‌خطرتر زودتر از سایر کشورها بتوانند از اروپا دیدن کنند.

ایتالیا و بلغارستان هم‌اکنون مرزهای خود را به روی شهروندان اکثر کشورهای اروپایی گشوده‌اند. اتریش، کرواسی، قبرس، مجارستان، مونته‌نگرو، پرتغال، اسلواکی و اسلوونی هم مقررات رفت‌وآمد را تسهیل کرده‌اند، اما همچنان در دسته کشورهای سختگیرتر قرار دارند.

بازگشایی مرز ایتالیا در تابستان

هفته‌ی آینده، اروپا قدمی بلند به‌سوی بازگشایی مرزهای خود برای مسافرت‌های تابستانی برمی‌دارد. کشور آلمان از ۱۵ ژوئن، به ۳۱ کشور اروپایی اجازه‌ی ورود به خاک خود را می‌دهد. یونان و هلند نیز به ترتیب به ۲۹ و ۱۲ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا از همین تاریخ اجازه می‌دهند تا به کشورشان سفر کنند. ایسلند، بلژیک و سوئیس نیز مرزهای خود را به روی تمامی مسافران عضو اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای حوزه‌ی شنگن باز می‌کنند. فرانسه نیز قصد دارد به‌زودی این کار را انجام دهد.

کشورهای اسکاندیناوی نظیر نروژ، دانمارک و فنلاند نیز به دنبال تسهیل مقررات رفت‌وآمد مسافران هستند. دراین‌بین، باید از سوئد که در دوران اوج کرونا کاملاً نسبت به خطرات این بیماری بی‌تفاوت بود، صرف‌نظر کرد.

اسپانیا نیز ازجمله کشورهایی است که مرزهای خود را از اول جولای به روی مسافران اتحادیه‌ی اروپا و حوزه شینگن باز می‌کند. منطقه‌ی شینگن شامل گروهی از ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه چند کشور غیرعضو نظیر سوئیس، نروژ، لیختن‌اشتاین، ایسلند و انگلیس می‌شود.

توجه:

  • تمام مسافرانی که تا ۳۰ ژوئن از کشورهای پرخطر به یونان سفر می‌کنند، باید به‌محض ورود آزمایش کرونا بدهند و یک شب را در هتلی مخصوص و تحت قرنطینه سپری کنند. این مسافران در صورت منفی شدن آزمایش کرونا، به مدت یک هفته و در صورت مثبت بودن آزمایش، به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند. پس از گذراندن این ایام، مسافران به‌طور تصادفی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.
  • بخش‌های بخصوصی از جنوبی ایتالیا نظیر آپولیا و ساردینیا، از مسافران می‌خواهند تا قبل از سفر، مدارک مربوط به سلامت خود را ارسال کنند.
  • مسافرانی که مجاز به سفر به ایسلند می‌شوند، می‌توانند با ارائه‌ی گواهی تست منفی کرونای خود در فرودگاه بین‌المللی کِفلاویک (Keflavik)، از رفتن به قرنطینه‌ی ۱۴ روزه معاف شوند.

بازگشایی مرز فرانسه در تابستان

آسیا

قاره‌ی آسیا مدتی طولانی است که مرزهای خود را به روی مسافران خارجی بسته است. ژاپن، ویتنام و سنگاپور هیچ بیانیه‌ای در مورد زمان بازگشایی مرزهای خود صادر نکرده‌اند، هرچند گفته می‌شود که جزیره‌ی بالی در اندونزی قرار است در ماه اکتبر بازگشایی شود.

شایعات پیرامون بازگشایی مرزهای تایلند از اول ماه جولای به روی مسافران بین‌المللی به‌طور کامل رنگ باخت؛ زیرا یوتاساک سوپاسورن، فرماندار منطقه‌ی گردشگری تایلند اعلام کرد که نزدیک‌ترین زمان بازگشت توریست‌ها به خاک این کشور سه‌ماهه‌ی چهارم سال میلادی، یعنی اوایل اکتبر (اواسط مهر ۹۹) است.

پس مسافران در ایام تابستان به کجا در آسیا سفر کنند؟ جت‌ها و قایق‌های اختصاصی از هم‌اکنون در مالدیو مورد استقبال قرار می‌گیرند و پروازهای عادی نیز از اول جولای به این کشور از سر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که این کشور پس از اعلام پروتکل‌های مربوط به تست کرونا و ویزا، قرار است مقررات ورود را تسهیل کند.

ترکیه نیز اعلام کرده است که از ماه جولای پذیرای مسافران خارجی خواهد بود. اگرچه گرجستان هم تمایل خود برای بازگشایی مرزها را نشان داده، اما هنوز چیزی در مورد این کشور قطعی نیست.

سریلانکا در حال آمادگی برای بازگشایی مرزهای خود به روی تمام کشورها از اول ماه اوت است. البته مسافران به این کشور باید آزمایش‌های پزشکی نظیر تست منفی کرونا در بازه‌ی ۷۲ ساعته قبل از پرواز را ارائه دهند و قصد اقامت برای حداقل ۵ شب در این کشور را داشته باشند. از مسافران به مقصد «جزیره‌ی قطره اشک» نیز به‌محض ورود، یک آزمایش کرونای مجدد گرفته می‌شود.

بازگشایی مرز کشورهای آسیایی

پولینزی فرانسه

پولینزی فرانسه اعلام کرده است که تمامی کشورها می‌توانند از پانزدهم جولای وارد این منطقه شوند. این کشور که شامل تاهیتی و بورا بورا می‌شود، از مسافران گواهینامه‌ی تست منفی کرونا در بازه‌ی ۷۲ ساعته طلب می‌کند، یا اینکه از آن‌ها می‌خواهد تا گواهینامه‌ی سلامت خود، مبنی بر بهبودی کامل از بیماری، را ارائه دهند. مسافران احتمالاً در زمان اقامتشان در پولینزی مجدداً آزمایش خواهند شد.

آمریکای شمالی

سفر به ایالات‌متحده برای شهروندان برخی از کشورها ممنوع است؛ باقی کشورها نیز احتمالاً می‌توانند با توجه به احکام قرنطینه‌ای هر ایالت، وارد این کشور شوند. برای مثال، منطقه‌ی هاوایی در هفته‌ی گذشته اعلام کرد که مسافران باید به‌محض ورود، به مدت ۱۴ روز در قرنطینه بمانند. اعمال این قانون تا ۳۱ جولای ادامه دارد.

مقررات قرنطینه‌ی دوهفته‌ای در کانادا نیز در جریان است. مرز میان کانادا و ایالات‌متحده تا ۲۱ ژوئن به روی سفرهای غیرضروری بسته خواهد بود، هرچند گزارش شده که برخی از شهروندان آمریکایی به‌منظور سفر به آلاسکا، اجازه‌ی ورود به کانادا را گرفته‌اند.

مکزیک نیز ایالت به ایالت در حال بازگشایی مرزهای خود است و ایالت‌های کینتانا رو، پلایا دل کارمن، کوزومل و تولوم از این هفته بازگشایی می‌شوند. ایالت لوس کابوس نیز قرار است از اواخر ژوئن یا جولای بازگشایی شود. تجارت میان مکزیک و ایالات‌متحده به‌واسطه‌ی یک توافق مشترک به تأخیر افتاده و به همین منظور سفرهای غیرضروری تا ۲۲ ژوئن لغو شده‌اند. این کشور همچنین در فهرست یکی از ۷ منطقه‌ی بین‌المللی پرخطر ویروس کرونا قرار دارد. در این فهرست نام ایالات‌متحده آمریکا نیز دیده می‌شود.

بازگشایی مرزهای آمریکا

خاورمیانه

از خاورمیانه خبر می‌رسد که بیشتر کشورهای این منطقه هنوز قصد بازگشایی مرزهای خود را ندارند. شاید سفر به دوبی از نیمه‌ی دوم سال امکان‌پذیر شود. گزارش شده که مرزهای امارات بین جولای تا سپتامبر بازگشایی می‌شوند.

آفریقا

مقاصد گردشگری محبوب آفریقا نظیر مراکش و آفریقای جنوبی هنوز بیانیه‌ای در مورد برداشتن قوانین رفت‌وآمد مسافران صادر نکرده‌اند.

پس از پخش خبری مبنی بر اینکه آفریقای جنوبی مرزهای خود را تا سال ۲۰۲۱ باز نمی‌کند، مقامات گردشگری این کشور در این هفته اعلام کردند که این تصمیم در بدترین شرایط اعمال خواهد شد و امید می‌رود که آفریقای جنوبی از سپتامبر آغوش خود را به روی مسافران بگشاید.

جزیره‌ی سیشل در هفته گذشته به روی جت‌های اختصاصی، پروازهای چارتر و قایق‌های لوکس باز شد. به نظر می‌رسد که پروازهای عادی نیز از ماه جولای به این جزیره از سر گرفته شوند.

بازگشایی مرز کشورهای آفریقایی

تونس نیز مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را از ۲۷ ژوئن به روی شهروندان الجزایر و برخی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان و بریتانیا باز می‌کند.

تانزانیا از یک ماه گذشته آغوش خود را به روی تمامی ملت‌ها باز کرده و یکی از اولین کشورها در برداشتن محدودیت‌های سفر محسوب می‌شود. این کشور به خاطر نداشتن شفافیت در ارتباط با نرخ ابتلای شهروندان خود به بیماری کرونا و همچنین بیانه‌ی رئیس‌جمهوری آن در مورد درمان این بیماری از طریق خوردن شربت زنجبیل و لیموناد، مورد انتقاد قرار گرفته است. او همچنین اعلام کرده است که این ویروس به‌واسطه‌ی قدرت خدا، از این کشور دفع شده است.

بازگشایی مرز کشورهای آفریقایی

آمریکای جنوبی

بخش اعظم آمریکای جنوبی نظیر بولیوی، برزیل، شیلی و پرو محدودیت‌های خود برای ورود مسافران بین‌المللی را حفظ کرده است. کلمبیا اجازه‌ی ورود هیچ پرواز مسافری تا ۳۱ اوت به کشورش را نمی‌دهد. آرژانتین نیز همین سیاست را در پیش گرفته و تا اول سپتامبر مانع ورود پروازهای مسافری به این کشور می‌شود. هرچند گفته شده است که آرژانتین قرار است این محدودیت را به اول جولای کاهش دهد.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}