10 تا از بهترین سوغاتی های سریلانکا که باید به خانه ببرید

    ندا علیخانی
    • ندا علیخانی
    • 1403/2/7
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    سوغاتی های سریلانکا، مثل طعم چای سیلان، مروارید های درخشان و صنایع دستی ظریف یاد آور زیبایی ها و فرهنگ غنی این سرزمین هستند.

    تور اروپا

    سریلانکا، کشوری با ساحل‌های رویایی در قاره آسیا بوده که در نیم‌کره شمالی جهان واقع شده‌است. جزیره‌ای با طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز در اقیانوس هند که یکی از محبوب‌ترین مقصدهای سفر برای گردشگرانی از سراسر جهان است. جزیره‌ای با ساحل‌های شنی زیبا، جنگل‌های استوایی و حیات وحش جذاب که همگی در کنار هم لحظات خاطره‌انگیزی را برای میهمانان خود رقم می‌زنند. سریلانکا، کشور مزارع بزرگی از چای و قهوه است. کشوری با صنایع دستی متنوع و جالب که هر کدام یادآور فرهنگ و تاریخ این سرزمین است. اگر در سفر با تور سریلانکا به این جزیره تصمیم به خرید یادگاری‌هایی زیبا و خاطره‌انگیز دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا بهترین سوغاتی های سریلانکا را بشناسید.

    سوغاتی های سریلانکا

    لیست بهترین سوغاتی های سریلانکا

    • چای سیلان 
    • ماسک چوبی 
    • سنگ های قیمتی
    • باتیک 
    • ظروف چینی با طرح های سنتی
    • مجسمه های فیل و بودا 
    • ادویه های معطر 
    • پارچه های سنتی دامبارا
    • عتیقه جات ارزشمند
    • آثار هنری 

    ۱. چای سیلان با طعمی بی نظیر

    چای سیلان، یکی از مهم‌ترین دارایی‌های کشور سریلانکا است. کشوری با مزارع بزرگی از چای‌های خوش‌عطر و طعم که از معروف‌ترین محصولات کشاورزی این نقطه از دنیا به شمار می‌رود. چای را می‌توان یکی از بهترین سوغاتی های سریلانکا نام برد که از تنوع زیادی برخوردار است؛ چای دارچین، چای میوه‌ای و انواع چای گیاهی که موردپسند ذائقه ایرانی هم است.

    چای سیلان با طعمی بی نظیر

    ۲. ماسک چوبی نمادی از آیین سریلانکایی

    ماسک راکشا و انواع مختلفی از ماسک‌های چوبی از معروف‌ترین صنایع دستی سریلانکا هستند که قدمتی دیرینه دارند. در گذشته، از این ماسک‌ها در جشن‌ها و مراسم‌های سنتی استفاده می‌شد و اکنون بخشی از هویت و فرهنگ این جزیره را به نمایش می‌گذارند. ماسک‌های چوبی حکاکی‌شده که در طرح و رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند. مردمان محلی و قدیمی سریلانکا بر این باورند که ماسک راکشا دفع شر می‌کند!

    ماسک چوبی نمادی از آیین سریلانکایی

    ۳. سنگ های قیمتی و چشم نواز سریلانکا

    سریلانکا را جزیره جواهرات می‌نامند. کشوری که دارای معادن زیادی از سنگ‌های قیمتی و جواهرات باارزش است. شهر راتناپورا، یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور بوده که معدن‌هایی از انواع جواهرات گران‌بها مانند یاقوت، سنگ توپاز، آمیتیست و سنگ آکوامارین دارد. در میان انواع سنگ‌‌های قیمتی، یاقوت کبود یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های این کشور است. از نگاه گردشگران هم جواهرات و سنگ‌های قیمت یکی از بهترین سوغاتی های سریلانکا بوده که در بسیاری از شهرهای توریستی این کشور مانند کندی (Kandy) انواع مختلف آن‌ها به فروش می‌رسد.

    سنگ های قیمتی سریلانکا

    ۴. باتیک هنر دست سریلانکایی ها

    اگر در بازارهای سریلانکا قدم زنید، افرادی را می‌بینید که در حال نقاشی کردن بر روی پارچه هستند. این هنر در سریلانکا، باتیک (Batik) نام دارد. هنری سنتی که نسل به نسل در میان خانواده‌های سریلانکایی منتقل شده‌است. بسیاری از لباس‌های سنتی مردان و زنان این کشور به نام سارونگ (برای مردان) و ساری (برای زنان) تزئین‌شده با هنر باتیک هستند. از ویژگی‌های جذاب باتیک، تنوع رنگ و طرح را می‌توان نام برد؛ به گونه‌ای که شما شباهت بسیاری کمی میان این طرح‌ها می‌بینید. از بهترین یادگاری‌هایی که می‌توانید از سریلانکا داشته باشید، همین پارچه‌های با ارزش و زیبا است.

    باتیک هنر دست سریلانکایی ها

    ۵. ظروف چینی سریلانکا با طرح های سنتی 

    در کشور سریلانکا به لطف مواد معدنی مختلف و خاک رس فراوان ظروف چینی و سرامیکی متنوع و زیبایی تولید می‌شود. انواع فنجان‌های چای، کاسه، چاقو و چنگال که در عین سادگی، شیک و چشم‌نواز هستند. یکی از برندهای معروف ژاپنی با نام Noritake هم بخش اعظمی از ظروف چینی و سرامیکی خود را در سریلانکا طراحی و تولید می‌کند.

    ظروف چینی با طرح های سنتی 

    ۶. مجسمه های فیل و بودا سوغاتی های سریلانکا

    مجسمه‌های چوبی از صنایع دستی محبوب سریلانکا است که در مدل‌های مختلفی مانند فیل، طاووس و وسایلی مانند جاکلیدی ساخته می‌شوند. چوب و سنگ از رایج‌ترین موادی هستند که برای ساخت این مجسمه‌ها استفاده می‌شود. مجسمه‌هایی که از پرطرفدارترین سوغاتی‌های سریلانکا به شمار می‌روند. مجسمه‌های بودا در این کشور، از نظر اعتقادی هم مورد احترام تعدادی از مردمان سریلانکایی هستند.

    مجسمه های فیل و بودا سوغاتی های سریلانکا

    ۷. ادویه های معطر و خوش طعم سریلانکا

    سریلانکا کشوری در نزدیکی هند بوده و بخشی از فرهنگ هندیان وارد فرهنگ این کشور شده‌است؛ به همین علت، از گذشته‌های دور، ادویه نقش مهمی در پخت غذاهای سریلانکایی دارد. انواع غذا و نوشیدنی‌های تند و پر از ادویه که محبوب بسیاری از مردم محلی و حتی گردشگران این کشور است. انواع مختلفی از ادویه‌های گوناگون مانند دارچین، هل، زردچوبه و فلفل را با عطر و طعمی بی‌نظیر می‌توانید در گوشه به گوشه این جزیره بیابید. از نگاه گردشگران، چوب دارچین یکی از بهترین سوغاتی های سریلانکا محسوب می‌شود. بهترین ادویه‌های این کشور را می‌توانید در بازار پتا (Pettah) و بازار کندی (Kandy) تهیه کنید.

    ادویه های معطر و خوش طعم سریلانکا

    ۸. پارچه های سنتی دامبارا

    دامبارا (Dumbara) هنر دست مردم روستاهای کندی در کشور سریلانکا است. پارچه‌هایی با بافت درشت که برای تولید کیف، سبد، حصیر و بسیاری از صنایع دستی دیگر استفاده می‌شود و طول عمر بالایی دارد. طرح بافت این محصولات شبیه به اشکال هندسی است و از سوغاتی‌های محبوب میان گردشگران سریلانکا است.

    پارچه های سنتی دامبارا

    ۹. بهترین سوغاتی های سریلانکا؛ عتیقه جات ارزشمند

    اگر از طرفداران وسایل قدیمی و آنتیک هستید، سریلانکا مقصد خوبی برای یافتن چنین وسایلی است. عتیقه‌جاتی به قدمت تاریخ که مانند جواهرات این کشور گنجینه‌ای باارزش و زیبا هستند. انواع جاشمعی قدیمی، زیورآلات، ظروف، ساعت، گرامافون و وسایل تزئینی که نمادی از گذشته‌های دور این کشور است. بدون شک وسایل قدیمی و عتیقه را باید به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های سریلانکا نام برد.

    ۱۰. آثار هنری با ارزش هنرمندان سریلانکا

    تابلوهای نقاشی یکی از زیباترین یادگاری‌هایی است که می‌توانید از سریلانکا با خودتان بیاورید. آثاری ارزشمند، هنر دست هنرمندان بااستعداد سریلانکایی که تصاویری از جشن‌ها، آداب و رسوم و همچنین فرهنگ این کشور را به تصویر می‌کشند. بسیاری از شخصیت‌های حماسی و وقایع تاریخی را در این نقاشی‌ها می‌توانید ببینید. نقاشی‌هایی در رنگ‌های زیبا که نمونه‌هایی از آن‌ها در گالری شهر کندی (Kandy’s Rangala House) به نمایش گذاشته می‌شوند.

    آثار هنری با ارزش هنرمندان سریلانکا

    در این مطلب از مجله گردشگری ایوار با سوغاتی های زیبای کشور سریلانکا آشنا شدیم که با داشتن صنایع دستی زیبا، آثار هنری خلق‌شده به دستان هنرمندان توانمند این کشور، معادن جواهر و سنگ‌های قیمتی فرصت خوبی برای خرید یادگاری‌هایی زیبا و خاطره‌انگیز است. 

    سوالات متداول

    ۱.معروف‌ترین سوغاتی های سریلانکا چیست؟

    چای و یاقوت کبود از معروف‌ترین و بهترین سوغاتی های سریلانکا هستند.

    ۲. بهترین شهرهای سریلانکا برای خرید سوغاتی کدام است؟

    شهرهای کلمبو و کندی دو شهر شناخته‌شده برای خرید سوغاتی در میان گردشگران است.

    ندا علیخانی ندا علیخانی
    {{selectedRate}}

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}