کاخ توپکاپی با زیبایی خیره کننده در قلب استانبول

فاطمه روستا
  • فاطمه روستا
  • 1403/4/17
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

کاخ توپکاپی استانبول یک موزه قدیمی است که داستان های رنگارنگ امپراطوری عثمانی در آن نهفته شده اند.

تور اروپا

کاخ توپکاپی استانبول یکی از بهترین و زیباترین مکان‌های دیدنی این شهر است که سالیانه گردشگران بسیار زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند. در این مکان دیدنی، امپراتوران عثمانی و درباریان جاه طلب در قرن‌های بین ۱۵ تا ۱۹ زندگی و کار می‌کردند. اگر شما هم قصد سفر با تور استانبول را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به این کاخ بزنید تا با بازدید از غرفه‌های مجلل، موزه‌های جذاب و جواهرات قدیمی و عتیقه، اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ ترکیه به دست بیاورید.

فهرست مطالب

کاخ توپکاپی کجاست

قصر یا کاخ توپکاپی (به ترکی استانبولی: Topkapı Sarayı؛ به ترکی عثمانی: طوپقپو سرايى) که به "سرای" نیز شهرت دارد، مجموعه‌ای عظیم متشکل از موزه و کتابخانه است که در منطقه فاتح در شهر استانبول ترکیه واقع شده است. این قصر باشکوه، از دهه ۱۴۶۰ میلادی تا زمان اتمام ساخت قصر دلمه باغچه در سال ۱۸۶۵، به عنوان مرکز اداری امپراطوری عثمانی و محل اصلی سکونت سلاطین این امپراطوری عظیم، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کاخ توپکاپی کجاست

نحوه رفتن به کاخ توپکاپی استانبول

اگر شما هم قصد بازدید از کاخ توپکاپی در استانبول را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از تورهای گردشگری کمک بگیرید. بهتر است در خود ایران با این تورها هماهنگ شوید تا موقع رسیدن به ترکیه و بازدید از کاخ توپکاپی، مشکلی برای شما پیش نیاید. با این حال، اگر می‌خواهید خودتان به تنهایی به این مکان بروید، می‌توانید از سیستم حمل و نقل عمومی یا تراموا استفاده کنید. از ایستگاه تراموا تا موزه این کاخ فقط ۶۰۰ متر فاصله است که این مسافت تنها در بازه زمانی ۵ دقیقه‌ای طی می‌شود. شما با بازدید از این کاخ، می‌توانید اطلاعات قابل توجهی درباره فرهنگ و تاریخ ترکیه به دست بیاورید و مطمئناً عکس‌های فوق‌العاده جذابی از سفر خود به ترکیه بگیرید.

نحوه رفتن به کاخ توپکاپی استانبول

چگونه از میدان تکسیم به کاخ توپکاپی برویم

  • از ایستگاه متروی میدان تکسیم به خط M1 (خط مارمارای) به سمت ینی کاپی (Yenikapı) سوار شوید.
  • در ایستگاه سلطان احمد یا گولهانه پیاده شوید.
  • پس از پیاده شدن، با ۵ دقیقه پیاده‌روی به سمت جنوب، به کاخ توپکاپی خواهید رسید.

لازم به ذکر است که از میدان تکسیم تا کاخ توپکاپی ۳ کیلومتر فاصله است و با ماشین ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

چگونه از میدان تکسیم به کاخ توپکاپی برویم

قیمت ورودی کاخ توپکاپی استانبول به همراه زمان بازدید

در این قسمت، به صورت مختصر برخی از مهمترین اطلاعات مربوط به کاخ توپکاپی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بهتر بتوانید برای سفر خود به ترکیه و بازدید از این محل برنامه‌ریزی کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در کنار مطالعه این قسمت، از راهنمای تور خود نیز کمک بخواهید تا بهتر بتوانید برنامه‌ریزی درستی برای سفر به ترکیه و بازدید از کاخ توپکاپی کنید.

  • قیمت بلیط: کاخ توپکاپی و حرمسرا: ۱۵۰۰ لیر
  • ساعت کاری: از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • روزهای تعطیل: ‌شنبه‌ها
  • شماره تلفن اول: ۵۱۲۰۴۸۰ (۲۱۲) ۹۰+
  • شماره تلفن دوم: ۲۳۶۹۰۰۰ (۲۱۲) ۹۰+
  • فکس: ۲۵۹۳۲۹۲ (۲۱۲) ۹۰+
  • آدرس: استانبول، فاتیح، محله سلطان احمد ۳۴۱۲۲، بابی همایون کاد (Babı Hümayun Cad)، کانکورتاران ماه (Cankurtaran Mah)

قیمت بلیط و زمان بازدید از کاخ توپکاپی

درباره تاریخ کاخ توپکاپی چه می دانید؟

در ابتدا بد نیست نگاهی به تاریخچه و قدمت کاخ توپکاپی بیندازیم. همان‌طورکه در ابتدا نیز گفتیم، این کاخ محل زندگی امپراتوران عثمانی و درباریان در قرن‌های بین ۱۵ تا ۱۹ بوده است. این کاخ به دستور محمت فاتح در سال ۱۴۵۳ ساخته شد و این فرد تا زمان مرگ خود یعنی در سال ۱۴۸۱، در این کاخ زندگی کرد. به همین ترتیب، امپراتورهای بعدی نیز تا قرن نوزدهم در این محیط خاص و منحصربه‌فرد زندگی کردند تا زمانی که در قرن ۱۹، به کاخ‌های جدیدی که سبکی شبیه به سبک اروپایی داشتند، نقل مکان کردند.

درباره تاریخ کاخ توپکاپی چه می دانید؟

معماری کاخ توپکاپی

بعد از گذشت این همه سال، همچنان بخش‌های قابل‌توجهی از کاخ توپکاپی باقی مانده است و بسیاری از توریست‌ها به صورت روزانه از آن دیدن می‌کنند. طرح اولیه این مکان جذاب، شامل چهار حیاط پشت سر هم و متوالی بود که دیوارهای بلندی داشتند. در هر یک از این حیاط‌ها، کار خاصی انجام می‌شد و هر یک از آنها نیز برای اهداف منحصربه‌فردی ساخته شده بودند.

به همین ترتیب، دروازه و قسمت ورودی هر یک از این حیاط‌ها به‌صورت مجزا جدا می‌شود و ورود افراد را محدودتر می‌کردند. به‌گونه‌ای که حیاط سوم و در نهایت چهارم، خصوصی‌ترین قسمت حیاط کاخ بودند. ساختمان‌هایی که از این کاخ باقی مانده است، عموماً سازه‌های یک تا دو طبقه هستند که در طول چند قرن، تغییراتی قابل‌توجهی داشته‌اند.

بخش های مختلف و جذاب کاخ توپکاپی

نکته جالب توجه درباره کاخ توپکاپی این است که فقط قسمت بیرونی آن جذاب نیست و شما می‌توانید از سبک فوق‌العاده منحصربه‌فرد و نمای جذاب بیرونی آن که سنگفرش شده است نیز لذت ببرید. همچنین فواره‌ای در این کاخ ساخته شده است که به سبک روکوکو طراحی شده و ساخت آن به سال ۱۷۲۸ باز می‌گردد. آخرین کسانی که در کاخ توپکاپی زندگی کردند، امپراطور عبدالمجیت اول و درباره او بود که بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۸۳۹ زندگی خود را در آنجا گذراندند. بعد از گذشت این چهار قرن، دیگر کسی در کاخ توپکاپی زندگی نکرد و به عنوان یک نمای دیدنی در ترکیه تبدیل شد.

معماری کاخ توپکاپی

بخش های مختلف داخل کاخ توپکاپی

حیاط اول کاخ توپکاپی

اولین قسمتی از کاخ توپکاپی که شما با آن مواجه می‌شوید، حیاط اول آن است که در واقع عمومی‌ترین و بزرگ‌ترین حیاط آن بوده است. در گذشته نیز افراد بیشتری امکان ورود به این حیاط را داشتند. این قسمت از کاخ با نام حیاط رژه نیز شناخته می‌شد و از این نظر شهرت داشت. با توجه به این نام، می‌توان متوجه شد که در آن زمان در حیاط اول، مراسم‌های رژه برگزار می‌شد.

 به محض ورود به حیاط اول، به سمت چپ خود نگاه کنید تا موزه ایا ایرنه و کلیسای بیزانسی ایا ایرنه را ببینید. سومین ساختمان موجود در این حیاط، ضرابخانه امپراطوری سابق است که در سال ۱۷۲۷ ساخته شد. همان‌طورکه در ابتدا نیز گفتیم، این حیاط یکی از قسمت‌های عمومی کاخ در نظر گرفته می‌شد و به همین دلیل هر فردی که غیر مسلح بود، می‌توانست به‌راحتی وارد آن شود. فضای باز و فوق‌العاده جذاب این حیاط، مکان مناسبی را برای پیاده‌روی فراهم آورده است. همچنین در گذشته این قسمت از کاخ یکی از بهترین مکان‌ها برای برگزاری مسابقات ورزشی بوده است.

حیاط اول کاخ توپکاپی

حیاط دوم کاخ توپکاپی

دروازه نهایی حیاط اول که با نام دروازه سلام نیز شناخته می‌شود، به حیاط دوم منتهی می‌شود که به آن میدان دیوان نیز می‌گویند. این مکان، محل اصلی برای انجام کارهای اداری کاخ بوده است و به همین دلیل هم فقط کسانی می‌توانستند وارد آنجا شوند که جزو اعضای رسمی کاخ بوده باشند. در دوران امپراتوران عثمانی، اعضای شورای هر یک از این امپراتورها چندین بار در هفته برای انجام بحث‌های سیاسی و دولتی در اتاق گنبدی شکلی که تالار شورا نیز نامیده می‌شود، در حیاط دوم با یکدیگر ملاقات می‌کردند.

در این نشست‌ها در گذشته، بیشتر مواقع وزیر اعظم از طرف امپراطور وظیفه رهبری و بررسی تمام مسائل را بر عهده داشت. گاهی مواقع امپراطور نیز از طریق یک پنجره کوچکی که کنار برج عدالت، بلندترین بنای کاخ بود، به صحبت‌های اعضای شورا گوش می‌کرد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در گذشته برای عبور از این دروازه فقط خود امپراطور و مادر وی می‌توانستند در حالی که به اسب سوار هستند، از دروازه آن عبور کنند. با این حال، همه افراد دیگر من‌جمله وزیر اعظم و سایر افراد باید حتماً از اسب پیاده می‌شدند تا بتوانند از دروازه میانی عبور کنند. در حال حاضر نیز حیاط دوم کاخ توپکاپی فضای جذابی برای بازدید دارد و شما می‌توانید از مجموعه‌ای از آلاچیق‌ها، اتاق‌های خواب، سربازخانه‌ها، آشپزخانه‌ها، کیوسک‌ها و مکان‌های دیگر آن دیدن کنید. علاوه بر این موارد، در قسمت غربی این حیاط، اتاق شورای امپراتوری وجود دارد که در آن زمان مجالس مهم در آن برگزار می‌شد. در قسمت شمالی این اتاق نیز می‌توانید مجموعه جذاب از سلاح‌ها و زره‌های عثمانی و اروپایی را مشاهده نمایید.

حیاط دوم کاخ توپکاپی

حرمسرای سلطانی کاخ توپکاپی

در قسمت بعدی، وارد حرمسرای سلطانی می‌شوید که زیر برج عدالت و در ضلع غربی حیاط دوم واقع شده است. اگر قصد دارید از این مکان دیدن کنید، بهتر است یک بلیط مجزا به صورت اختصاصی بخرید. همان‌طورکه می‌توان از نام آن هم متوجه شد، حرمسرا در واقع محل خانوادگی سلطان بود که در آن همسرهای امپراتور زندگی می‌کردند. تمام جزئیات زندگی و روابط امپراطور در حرمسرا بر اساس سنت، مراسم و تعهدات آن زمان بوده است.

بر اساس قانون آن زمان، هر امپراطور می‌توانست ۴ همسر دائم و ۳۰۰ همسر موقت داشته باشد که البته غالبا تعداد آن‌ها کمتر از این مقدار بود. به محض این که افراد جدیدی وارد حرمسرا می‌شدند، معلمان حرفه‌ای به آنها امور مختلف درباره اسلام، فرهنگ و زبان ترکی را آموزش می‌دادند. به علاوه، هنرهایی مانند آرایش کردن، نحوه لباس پوشیدن، موسیقی، خواندن، گلدوزی و رقص را نیز یاد می‌گرفتند.

حرمسرای سلطانی در کاخ توپکاپی شش طبقه دارد که البته بازدیدکنندگان در حال حاضر فقط می‌توانند از یکی از طبقات آن بازدید کنند و سایر قسمت‌های آن قابل بازدید نیستند. با این حال، همان یک طبقه نیز می‌تواند جذابیت‌های خیلی زیادی برای بازدیدکنندگان داشته باشد و پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به آنجا بروید. در کنار دروازه، خوابگاه ارتش کاخ قرار دارد و در قسمت‌های دیگر نیز اتاق‌های شاهزادگان، در قدم بعدی کنیزها و سپس خواجه‌های لکه‌ها قرار داشتند.

حرمسرای سلطانی کاخ توپ

حیاط سوم کاخ توپکاپی

یکی دیگر از قسمت‌های مهم کاخ توپکاپی که می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد، حیاط سوم آن است که باید از طرف دروازه فیلیسیتی به آن وارد شد. این قسمت در واقع قلمرو خصوصی امپراطور بوده است که خواجه‌های زیادی از آن نگهبانی می‌کردند. این قسمت از حیاط نسبت به حیاط‌های اول و دوم اندازه کوچک‌تری داشت. با این حال، مقامات مهم و سفرای خارجی برای انجام امور عالی کشور و صحبت کردن با پادشاه، به این قسمت مراجعه می‌کردند.

اتاقی در این حیاط وجود دارد که با نام اتاق تماشاگران (Audience Chamber) شناخته می‌شد و دقیقاً پشت آن هم که کتابخانه فوق‌العاده زیبای احمد سوم قرار دارد که ساخت آن به سال ۱۷۱۹ باز می‌گردد. در گذشته زمانی که سلاطین در این کاخ زندگی می‌کردند، فقط یک بار در سال سایر افراد می‌توانستند وارد این قسمت شوند و آن هم روز ۱۵ ماه مبارک رمضان بود که به یاد پیامبر اکرم، احترام کنند.

در کنار اتاق‌های نگهبانی نیز خوابگاه‌های خصوصی امپراتورها وجود دارد که در هر یک از آنها می‌توانید عکس‌هایی از ۳۶ امپراطور عثمانی را مشاهده کنید. یکی از جذاب‌ترین تصاویر در این قسمت، نقاشی زیبایی از مراسم تاج و تخت سلطان سلیم سوم در سال ۱۷۸۹ بوده است که کنستانتین کاپیدگلی آن را به تصویر درآورده است.

حیاط سوم در کاخ توپکاپی

خزانه امپراتوری کاخ توپکاپی

خزانه‌داری کاخ توپکاپی یکی از مهمترین و جذاب‌ترین قسمت‌های آن شناخته می‌شود که در قسمت شرقی حیاط سوم قرار دارد. با بازدید از این قسمت می‌توانید مجموعه فوق‌العاده جذاب و منحصربه‌فرد از اشیای ساخته شده با طلا، نقره، یاقوت، الماس، زمرد، مروارید و سایر جواهرات گران‌قیمت را ببینید. این ساختمان در همان زمان ساخت این کاخ در سال ۱۴۶۰ در زمان سلطنت محمد فاتح ساخته شد و در ابتدای کار، به عنوان اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما بعد از یک بازسازی قابل توجه، به مکانی برای نمایش شمشیر سلیمان باشکوه، جواهرات قدیمی و تخت جذاب احمد اول تبدیل شد.

به همین دلیل در حال حاضر این قسمت را به‌عنوان خزانه امپراتوری می‌شناسند که در آن زیباترین و ارزشمندترین اشیای عتیقه نگهداری می‌شوند. یکی از جذاب‌ترین اشیای موجود در این خزانه، الماس سنگی ۸۶ قیراطی است که به شکل قطره طراحی شده است و ده‌ها سنگ الماس کوچک‌تر اطراف آن قرار گرفته‌اند. این الماس برای اولین بار توسط محمت چهارم در زمان به سلطنت رسیدن او در سال ۱۶۴۸ استفاده شد.

خزانه امپراتوری کاخ توپکاپی

حیاط چهارم کاخ توپکاپی

در نهایت، آخرین و خصوصی‌ترین قسمت کاخ توپکاپی نیز حیاط چهارم آن است که در حال حاضر در آن غرفه‌های تفریحی متعددی قرار گرفته‌اند. در گذشته در این قسمت کیوسک‌های منحصربه‌فردی بودند که به دستور عبدالمجیت که بین سال‌های ۱۸۳۹ تا ۱۸۶۱ در عثمانی امپراطوری کرده، ساخته شده است. نکته جالب توجه درباره این حیاط، سبک اروپایی آن است که به خاطر جدیدتر بودن ساخت آن، برای طراحی آن از معماری اروپایی الهام گرفته شده است.

در این قسمت، محل خاصی برای مصطفی پاشا را نیز مشاهده می‌کنید که برخی از افراد به آن سمت، مبل کوشک نیز می‌گویند. در زمان سلطنت احمد سوم، در حیاط چهارم، باغ لاله بسیار زیبایی بود که انواع گونه‌های جدید گل در آن رویت می‌شد. بالای پله‌ها در قسمتی که باغ لاله به اتمام می‌رسد، تراس مرمر، استخر فوق‌العاده زیبا، حالا چیغ و یک ساختمان عجیب و غریب خودنمایی می‌کنند. کاشی‌های زیبای این قسمت و سقف‌های نقاشی شده در کنار منبت کاری مرواریدی، باعث جذابیت قابل‌توجه حیاط چهارم کاخ توپکاپی شده‌اند. به همین دلیل اگر به این مکان رفتید، حتماً از حیاط چهارم آن نیز دیدن کنید.

حیاط چهارم در کاخ توپکاپی

پرسش‌های متداول

کاخ توپکاپی استانبول کجاست؟
کاخ توپکاپی استانبول در منطقه فاتح  در بخش اروپایی در محله سلطان محمد در نزدیکی امینونو قرار دارد واقع شده است. و در گذشته به عنوان مرکز اداری امپراطوری عثمانی و محل اصلی سکونت سلاطین این امپراطوری عظیم، مورد استفاده قرار می‌گرفت.
قیمت ورودی کاخ توپکاپی استانبول چقدر است؟
همانطور که توسط فهرست موزه کاخ توپکاپی اعلام شده است،از ژانویه ۲۰۲۴ هزینه هر موزه قصر توپکاپی و حرمسرا ۱۵۰۰ لیر ترکیه است.
فاطمه روستا فاطمه روستا
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}