غذا‌هایی که باید در مجارستان امتحان کنید

تیم ایوار
  • تیم ایوار
  • 1395/11/4
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

 غذاهای مجارستانی با طعم‌هایی پر ادویه، غنی و جذاب برای بسیاری از توریست‌ها تجربه‌ای خوشمزه و شگفت‌انگیز از این کشور به همراه دارد. 

تور اروپا

لیست تور‌هایی که مجارستان یکی از مقاصد آن‌هاست

غذاهای سنتی مجارستان که در طول هزاران سال تاریخ کشور توسعه پیداکرده است، بخشی غرورآفرین و مهم از میراث فرهنگی این مرز و بوم را نمایش می‌دهد. بهترین غذای مجارستان چیست؟ در مجارستان چی بخورم؟ اگر این‌ها سوالات شماست، حتماً این نوشتار را بخوانید. در این مقاله غذا‌های معروف مجارستانی را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر خود به این کشور، آن‌ها را از دست ندهید.

1. گولاش Gulyás

گولاش یکی از معروف‌ترین غذاها در مجموعه آشپزی مجارستان است ولی حتی امروزه تصورات بسیار غلطی در مورد نسخه اولیه این غذای مشهور وجود دارد. نام این غذا از واژه «gulyás» به معنی چوپان آمده است که غذای کامل خود را درون یک دیگچه بر روی آتش می‌پختند. امروزه گولاشی که درون دیگچه پخته شود به عنوان اصلی‌ترین نسخه شناخته می‌شود. تقریباً هر منطقه از کشور مجارستان نمونه مختص به خود را دارد ولی یک گولاش معمولی چیزی مابین سوپ و آبگوشت است که از گوشت گاو (یا گوساله)، هویج، سیب‌زمینی، ادویه و پاپریکا تشکیل می‌شود. گولاش تاریخی به قدمت قرن نهم میلادی دارد ولی از قرن نوزدهم تبدیل به یک نشان ملی و ابزاری برای حفظ هویت مجارستانی شد.

غذاهای مجارستانی

2. سوپ ماهیگیر Halászlé

سوپ ماهیگیر نیز جایگاهی مهم در بین غذاهای ملی کشور داشته و همانند گولاش درون یک دیگ بر روی آتش پخته می‌شود. این سوپ با ترکیبی از ماهی‌های رودخانه (کارپ، گربه ماهی، پرچ یا اردک ماهی) و مقدار زیادی پاپریکا که به آن رنگ قرمز روشن می‌دهد آماده می‌شود. این غذا مدل‌های مختلفی دارد که در میان آن‌ها la Baja (که با پاستای ضخیم و ماهی کارپ درست می‌شود) یا Szeged (که با ترکیبی از چهار گونه ماهی پخته می‌شود) از همه معروف‌تر هستند.

غذاهای مجارستانی

3. لانگوش Lángos

مسلماً لانگوش محبوب‌ترین غذای مجارستان در تمام ادوار است: نانی سرخ‌شده که قطعاً برای رژیم مناسب نیست. لانگوش (که از لغت شعله می‌آید) به عنوان جایگزینی جذاب برای نان به شمار می‌رود. برخی معتقدند که پیدایش لانگوش مربوط به اثرات ترکیه باشد، درحالی‌که دیگران معتقدند که این غذا از روم باستان آمده است. چیزی که باعث دوست‌ داشتنی‌ شدن این غذا می‌شود گزینه‌های بی‌نهایت مواد روی آن برای شماست. این غذا معمولاً با سس سیر، پنیر، خامه ترش یا حتی سوسیس میل می‌شود.

غذاهای مجارستانی

4. فوزلیک | Főzelék

فوزلیک آن‌قدر منحصربه‌فرد است که قابل ترجمه به فارسی نیست. اگرچه این غذا در نگاه اول شبیه به سوپ به نظر می‌آید، ولی توصیف دقیق‌تر از آن به صورت آبگوشتی غلیظ با سبزیجات است. فوزلیک یکی از معدود گزینه‌های غذای سالم در بین فهرست غذاهای ملی مجارستان به حساب می‌آید. این غذا که پخت آن ساده و کاربردی است نمونه‌ای جالب از غذاهای خانگی می‌باشد. مغازه‌های فروشنده فوزلیک که در کل شهر پخش شده‌اند، این غذا را تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل برای یک تجربه سریع و سالم مجارستانی کرده‌اند. شکل‌های متنوعی از فوزلیک با سیب‌زمینی، نخود سبز، لوبیا، عدس و هویج وجود دارد که همگی در مایعی غلیظ از ترکیب آرد و خامه ترش می‌پزند.

غذاهای مجارستانی

5. شوملوئی گالوشکا Somlói Galuska

عنوان معتبر «محبوب‌ترین کیک مجارستان» به شوملوئی گالوشکا تعلق می‌گیرد که یک دسر فوق‌العاده خوشمزه شامل کیک اسفنجی با رویه‌ی خامه شکلاتی، مغز گردو و درنهایت خامه‌ی هم‌زده است. داستان این خوردنی به 1950 برمی‌گردد که سرمهماندار معروف رستوران گوندل (Károly Gollerits) رؤیای پخت یک دسر جدید را در سر می‌پروراند. هرچند اولین نمونه عمومی از این کیک در سال 1958 توسط استاد شیرینی‌پزی «Béla Szőcs» معرفی و در همایش جهانی بروکسل برنده جایزه شد. از آنجایی که خانواده سازنده این کیک دستورالعمل آن را مخفی نگه‌داشته‌اند، نمونه‌های دیگر در شکل و نحوه آماده‌سازی متفاوت هستند ولی مواد لازم بنیادین آن را حفظ کرده‌اند.

غذاهای مجارستانی

6. پورکولت و پاپریکاش | Pörkölt and Paprikás

دو نوع آبگوشت یعنی پورکولت و پاپریکاش (آبگوشتی که مقدار زیادی پاپریکای شیرین دارد) وجود دارد. اگرچه معمولاً این دو غذا را به عنوان دو غذای مجزا می‌شناسند، مواد لازم، روش پخت و حاصل آن آن‌قدر شبیه به هم است که به طور کلی می‌توان پاپریکاش را به عنوان نوعی از پورکولت در نظر گرفت. این غذاها در بین غذاهای اصلی و اولیه در مجارستان شناخته می‌شوند که سابقه پخت آن‌ها با 1780 برمی‌گردد. لغت پورکولت به معنی پخته است و این غذا از گوشت گاو، گوسفند، مرغ یا حتی جگر (با توجه به منطقه تغییر می‌کند) که همراه با پیاز، پاپریکا و دیگر ادویه‌ها که به آن طعمی تند می‌دهد تهیه می‌شود و در کنار غذای مجارستانی دیگری به نام نوکدلی (نوعی نودل) سرو می‌شود. ضرب‌المثلی قدیمی وجود دارد که می‌گوید: یکشنبه‌ها بدون پورکولت نمی‌شود!

غذاهای مجارستانی

7. دوبوش تورتا Dobos Torte

افسانه دوبوش تورتا از سال 1885 آغاز می‌شود که شیرینی‌پز مجار «ژوزف دوبوش» کیک جالب‌توجه خود را در نمایشگاه عمومی ملی بوداپست معرفی کرد. دوبوش تورتا در بین معتبرترین خوراکی‌های مجارستان است و از کیکی اسفنجی با لایه‌های کرم کره‌ای شکلاتی و روکش کارامل تشکیل می‌شود. تکنولوژی و مزه این کیک در زمان خود نوآورانه و بی‌نظیر بود. اصلی‌ترین ماده آن یعنی کرم کره‌ای در آن زمان ناشناخته بوده و برای اولین بار استفاده می‌شد. دوبوش دستورالعمل خود را تا زمان بازنشستگی مخفی نگاه داشت، اگرچه امروزه نمونه‌های بسیار متفاوتی از دوبوش تورتا را می‌توان یافت.

غذاهای مجارستانی

8. دلمه برگ کلم | Töltött Káposzta

دلمه کلم در آشپزخانه‌های اروپای شرقی مرکزی غذایی رایج است و تولتوت کاپوستای مجارستانی نیز از کلم پخته‌شده (معمولاً کلم شور) تشکیل می‌شود که با گوشت خردشده، برنج و ادویه‌هایی مثل پاپریکا و فلفل پر می‌شود. این غذا عموماً در هنگام جشن‌های کریسمس و عید پاک پخته می‌شود. اگرچه این غذا عمدتاً یک غذای خانگی است، اکثر غذاخوری‌های مجارستان آن را در منوی خود دارند.

غذاهای مجارستانی

9. چورتوش کالا | Kürtös Kalács

یک نوع نان شیرین به شکل استوانه‌ی مارپیچ که از پخت خمیر شیرین بر روی زغال چوب درست می‌شود و سپس روکشی شکری به آن افزوده می‌گردد. چورتوش کالا، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های خیابانی در مجارستان است. این شیرینی که معمولاً به آن کیک دودکشی هم گفته می‌شود؛ روکشی شیرین و کاراملی دارد که به آن دارچین، کاکائو، نارگیل یا گردو اضافه می‌شود. چورتوش کالای اصلی مربوط به منطقه «ترنسیلوانیا» بوده و از آنجا در مجارستان گسترده شده و تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از هویت غذایی این کشور شده است. این شیرینی که زمانی تنها برای نجیب‌زادگان بود و عنصری لازم برای مراسم‌های عروسی و غسل تعمید به حساب آمد، امروزه تبدیل به شیرینی روزانه گشته است که بیشترین تقاضا را در زمان کریسمس و هر جشن و مراسمی دارد.

غذاهای مجارستانی

10. توروش چوسا | Túrós Csusza

شاید ترجمه واژه به واژه توروش چوسا که به معنی «پاستا با پنیر خانگی» است نتواند مردم را متقاعد به امتحان آن کند ولی وقتی که این غذا را مزه کنید دیگر فراموشش نخواهید کرد. این غذا یک نمونه سنتی در مجارستان است که از نوعی پاستای خاص (چوسا) همراه با پنیر خانگی و یک تکه بیکن ترد تشکیل می‌شود. تمام این مواد در ظرفی که از قبل گرم‌شده است ترکیب می‌شوند. این غذا به عنوان یک غذای اصلی سیرکننده که تهیه آن راحت و ارزان است شناخته می‌شود. اگر به دنبال خوراکی شیرین‌تر هستید، یک نسخه از آن نیز برای شما وجود دارد: در توروش تیستا (túrós tészta) بیکن حذف می‌شود و به جای آن مقدار زیادی شکر به ترکیب پنیر و خامه اضافه می‌شود. این نسخه نیز در مجارستان متداول است و از دیگر مواد مخصوص مجارستانی مثل دانه‌های خشخاش، گردو یا پاستای کلم نیز ممکن است در آن به کار رود که محلی‌ها عاشق آن‌ها هستند.

غذاهای مجارستانی

تیم ایوار تیم ایوار
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}