خانواده، مهم‌ترین پایگاه فرهنگ سوئدی ها

صدیقه شجاعی
  • صدیقه شجاعی
  • 1396/5/7
  • 3 دیدگاه
{{selectedRate}}

جمعیت بومی سوئد را سوئدی‌ها، اقلیت فنلاندی و سامی تشکیل می‌دهند و مهاجران به‌ طور کلی از جوامع فنلاندی، دانمارکی، نروژی، یونانی و ترکی هستند.

تور اروپا

لیست تور‌هایی که سوئد یکی از مقاصد آن‌هاست

سوئدی‌ها شاید در برخورد اول محتاط به نظر برسند اما کلاً افراد خوش‌ مَشربی هستند که دوست دارند به شما کمک کرده و سوالات‌تان را پاسخ دهند. برای شناخت بهتر مردم این کشور باید سری به گروه‌ها، کلوپ‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی سوئد بزنید. یادگیری زبان سوئدی نیز برای درک بهتر فرهنگ این کشور به شما کمک می‌کند. ویژگی معروف این ملت، عشق به طبیعت است. سوئدی‌ها عاشق این هستند که وقت آزاد خود را در جنگل یا کنار دریا بگذرانند. حق استفاده از جنگل‌، دشت، ساحل و دریاچه‌های سراسر کشور برای همه محفوظ و آزاد است.

غذاهای سوئدی

کوفته (Meatball) یکی از معروف‌ترین غذاهای سوئدی است که با سیب‌زمینی و لینگن بری (Lingonberry) سرو شده و به عنوان غذای اصلی بسیاری از خانواده‌های این کشور شناخته می‌شود. یکی دیگر از غذاهای کلاسیک، ترشی شاه ماهی (pickled herring) است که در تمام مراسم‌ها از کریسمس گرفته تا عید پاک و جشن وسط تابستان حضور دارد. غذاهای دریایی به صورت تازه، دودی و ترشی (شاه ماهی، خرچنگ، سالمون و مارماهی)، گوشت‌های شکاری مانند گوشت گوزن و همچنین انواع توت‌ها از موارد رایج در غذاهای سوئدی هستند.

غذاهای سوئدی

فرهنگ

یکی از ویژگی‌های مهم فرهنگ سوئد، طرفداری آنها از برابری حقوق انسان‌ها است، برای همین به رقابت کردن اهمیت نداده و کودکان خود را طوری تربیت می‌کنند که خود را برتر از دیگران ندانند. سوئدی‌ها ترجیح می‌دهند به حرف دیگران گوش دهند تا مطمئن شوند که بعداً حرف خودشان شنیده می‌شود. خیلی آرام و با متانت صحبت کرده و کم اتفاق می‌افتد که یک سوئدی خشم یا احساسات خود را در محل عمومی نشان دهد. فخرفروشی، تظاهر و افراط را نمی‌پسندند و در همه حال جانب اعتدال را رعایت می‌کنند؛ برای مثال اهل کار یا تفریح خیلی زیاد نیستند. در جریان باشید که اگر درصف فروشگاه یا بانک بودید باید نوبت را رعایت کرده و به حقوق دیگران احترام بگذارید. اماکن زیادی هم سیستم نوبت‌دهی دارند که هنگام ورود، نوبت گرفته و منتظر می‌شوید تا شماره شما را اعلام کند.

آداب و رسوم سوئدی ها

خانواده

خانواده جایگاه مهمی در سوئد داشته و حقوق کودکان به شدت رعایت می‌شود. برای اینکه خانواده‌ها بتوانند بهترین مراقبت را از کودکان خود داشته باشند، حق و حقوقی که به آنها تعلق می‌گیرد در دنیا مثال زدنی است. پدر یا مادر تا 18 ماهگی فرزند می‌توانند سر کار نروند. هر یک از آنها حق دارند تا سن 8 سالگی و زمان مدرسه رفتن کودک، از حجم کارشان تا 25% کم کنند. کمک هزینه‌ای به پدر و مادر برای 480 روز پرداخت می‌شود. والدین حق دارند در طی سال برای مراقبت از کودک خود تا 60 روز مرخصی بگیرند. در سفر به این کشور حتماً متوجه حضور گرم و صمیمانه خانواده‌ها در رستوران‌ها و مکان‌هایی از این دست خواهید شد. حتی در قطارها هم وسایل و محیطی برای بازی کودکان تدارک دیده‌ شده است.

آداب و رسوم سوئدی ها

آداب معاشرت

علی‌رغم محیط آرام سوئد، مهمان‌نوازی در این کشور اغلب به صورت رسمی است. احتمالاً فقط شما را برای صرف قهوه و کیک به منزل خود دعوت می‌کنند اما چنانچه برای خوردن غذا دعوت شدید حتماً سر وقت در مهمانی حاضر شوید چراکه خلاف این رفتار نشان‌دهنده بی‌ادبی است. در این کشور خیلی اتفاق عجیبی نیست که مهمان تا لحظه آخر در ماشین خود می‌نشیند یا همان اطراف پرسه می‌زند تا زمان مهمانی برسد! پس زودتر از موعد هم در مهمانی حاضر نشوید.

 لباس مناسب و آراسته بپوشید. کفش خود را هنگام ورود به خانه یک سوئدی درآورید به خصوص در فصل زمستان که احترام شما به میزبان را می‌رساند. اگر برای صرف شام یا مناسبت‌های دیگر دعوت شدید، برای تشکر از زحمات میزبان یک هدیه کوچک با خود ببرید. هنگام غذا حتماً دست خود را روی میز بگذارید تا در معرض دید باشد، طبق آداب غذای اروپایی، چاقو را در دست راست و چنگال را در سمت چپ نگه دارید. قبل از میزبان شروع به خوردن غذا نکرده و تمام غذای خود را میل کنید، غذای اضافه در بشقاب نشانه بی‌ادبی است. سوئدی‌ها موضوع کار و خانه را از هم تفکیک کرده‌اند پس سر میز حرفی از کار نزنید. مرسوم است که در دیدار مجدد با میزبان، بگویید «tack för senast» یعنی «بابت مهمانی تشکر می‌کنم».

آداب و رسوم سوئدی ها

زبان

سوئدی زبان رسمی این کشور است و اکثراً به این زبان صحبت می‌کنند. زبان سامی (Saami) که در مناطق شمالی سوئد رواج دارد و زبان فنلاندی به عنوان دو زبان اصلی اقلیت در این کشور به حساب می‌آیند. سوئدی‌ها در میان کلیه کشورهای جهان، زبان انگلیسی را با بالاترین سطح مهارت صحبت می‌کنند. 90 درصد مردم این کشور مسلط به زبان انگلیسی هستند پس به راحتی می‌توانید در همه جای آن به این زبان صحبت کنید. کاربرد گسترده زبان انگلیسی به حدی است که حتی شرکت‌ها نیز آن را به عنوان رسمی اداری خود انتخاب کرده‌ و بازدیدکنندگان بین‌المللی به شدت از این موضوع استقبال می‌کنند. تدریس انگلیسی در مدارس سوئد اجباری است.

آداب و رسوم سوئدی ها

صدیقه شجاعی صدیقه شجاعی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}