میدان مارکوس د پومبال و بازسازی لیسبون

الی کاک اشکیانی
  • الی کاک اشکیانی
  • 1396/4/17
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

میدان مارکوس د پومبال یا با تلفظ صحیح‌تر «مارکِس د پومبال» در لیسبون، میدانی مهم برای یادبود سیاستمداری بزرگ است که اصلی‌ترین عامل بازسازی لیسبون بعد از ویران شدن آن بر اثر زلزله‌ی سال ۱۷۵۵ بود.

تور اروپا

سفر به شهر رنگارنگ لیسبون در تورهای پرتغال

این میدان که مدت‌ها بعد، مارکس د پومبال نامگذاری شده، دقیقاً در مرکز لیسبون و در تلاقی با سه بلوار بزرگ پایتخت و شبکه مترو قرار دارد. بنای یادبود مارکوس د پومبال، به شکلی فرمانروایانه در مرکز میدان ایستاده و پایین خیابانی که به سمت «بایشا» (Baixa) می‌رود را نظاره می‌کند، جایی که تحت نظر و هدایت وی بازسازی شده است.

مجسمه مارکوس د پومبال

طرح مجسمه در سال ۱۹۱۷ در اوایل جمهوری شدن پرتغال پیشنهاد شد؛ اما تا سال ۱۹۳۴ به انجام نرسید. افتتاح بنای یادبود دقیقاً با تبلیغات و تحرکات غرورآفرین جمهوریت همزمان شد که بر تجلیل از قهرمانان و رویدادهای ملی متمرکز بود. مجسمه، اثر زیبایی از مهارت استادانه است و تحسین گردشگران را بر می‌انگیزد. در بالای پایه‌ی ستونی ۳۶ متری، مجسمه‌ی برنزی مارکوس د پومبال با ارتفاع ۹ متر قرار گرفته است. پایه‌ی آن پر از نمادگرایی‌هایی از زلزله سال ۱۷۵۵ تا قرن اخیر است. بزرگترین حکاکی‌ها، فیل‌هایی هستند که به معنای قدرت و رهبری بوده و نیز سنگ‌ها و صخره‌های ناهموار که یادآور ویرانه‌های بعد از زلزله سال ۱۷۵۵ هستند. این بنا توسط «فرانسیسکو سانتوس»، «آدئیس برمودیس» و «آنتونیو کوتو» طراحی شد.

میدان مارکوس د پومبال

میدان مارکوس د پومبال سه بولوار بزرگ، یعنی خیابان لیبرداد (Liberdade)، خیابان «دوک د لولِ» (Duque de Loulé) و خیابان «فونتس پریرا دی ملو» (Fontes Pereira de Melo) را به یکدیگر متصل می‌کند. این تلاقی مرکزی متاسفانه میدان مارکوس د پومبال را به بزرگترین و شلوغ‌ترین فلکه‌ی شهر همراه با ترافیک سنگین در تمام اوقات روز تبدیل کرده‌ است. بهترین زمان برای بازدید از این میدان باشکوه، در طول شب یا در زمان پیاده‌روی هنگام غروب است که این محدوده سیمای جذاب خود را باز می‌یابد.

میدان مارکوس د پومبال

پیاده‌روی در میدان مارکوس د پومبال

هر دو خط قدیمی زرد و آبی مترو در ایستگاه مترو مارکوس د پومبال تقاطع دارند. اگر قصد دارید به سمت جنوب و ایستگاه روسیو (Rossio) بروید، بهتر است در ایستگاه مارکوس د پومبال پیاده شوید و از منظره این میدان لذت برده و با آرامش از خیابان لیبرداد به سمت پایین حرکت کنید. دیگر مزیت فوق‌العاده پیاده‌روی به سمت جنوب از میدان مارکوس د پومبال تا روسیو، سرپایینی بودن همه‌ی مسیر است.

میدان مارکوس د پومبال

اتوبوس‌های گردشگری

میدان مارکوس د پومبال، اولین ایستگاه همه‌ی اتوبوس‌های گردشگری بدون سقف است، به جز یک مورد که اتوبوس‌های شرکت «کاریز» (Carris) (اتوبوس‌های زرد رنگ) هستند. شرکت‌های اتوبوسرانی گردشگری آغاز و پایان مسیرهایشان همین جا است و همین‌طور محل تغییر مسیر نیز همین میدان است. پشت میدان مارکوس د پومبال، پارک ادوارد هفتم (Parque de Eduardo VII) قرار دارد که به شکل سربالایی تا پرچم بزرگی که بر فراز لیسبون افراشته شده است، امتداد می‌یابد.

میدان مارکوس د پومبال

الی کاک اشکیانی الی کاک اشکیانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}