لدنیس، دهکده رؤیایی در جمهوری چک

نیلوفر عباسیان
  • نیلوفر عباسیان
  • 1396/10/30
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

قلعه‌ها، کاخ‌ها، رواق‌ها، یک مخروبه‌ی ساخته دست انسان، دریاچه‌ها، جاده‌های چشم‌نواز و بسیاری سازه‌های رؤیایی، لدنیس را به مکانی دیدنی تبدیل کرده‌اند.

تور اروپا

سفر به لدنیس در تورهای جمهوری چک

دهکده‌ی دلربای «لدنیس» (Lednice) در حومه «موراویا جنوبی» (South Moravia) در جمهوری چک و در نزدیکی مرز اتریش قرار دارد. لدنیس در منطقه‌ای به نام «چشم انداز فرهنگی لدنیس-والتیک» (Lednice-Valtice Cultural Landscape) واقع شده که به آن «باغ اروپا» هم گفته می‌شود. چشم‌انداز فرهنگی، بر پایه تعریف میراث جهانی یونسکو، به یک منطقه جغرافیایی گفته می‌شود که حاصل کار مشترک طبیعت و انسان باشد. چشم‌انداز لدنیس-والتیک، بزرگ‌ترین پارک چشم‌انداز در جهان بوده و به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بهترین راه گردش در اینجا را با دوچرخه به شما معرفی می‌کنیم.

۱. قلعه لدنیس

قلعه لدنیس همچون جواهری در قلب لدنیس می‌درخشد و از زیباترین مجتمع‌های ساختمانی به سبک معماری نئوگوتیک انگلیسی در اروپا هستند. ساختمان‌های مسکونی آن به عنوان عمارت تابستانی خانواده لیختن‌اشتاین استفاده می‌شدند. چندین تور در قلعه وجود دارند که شما را برای گشتن در داخل آن راهنمایی می‌کنند و خارج از قلعه باغ فرانسوی با گلخانه‌ی نخل، باغ ماسونری و پارک دژ با طبیعت حومه در هم می‌آمیزند. در پارک چندین جزیره در کنار رود «تایا» (Thaya) به همراه یک کانال آب رومی، برج مناره‌دار دیدبانی و خانه‌‌ای به سبک موریش در کنار آب قرار دارد که در بارانداز نزدیک به آن قایق‌سواری آغاز می‌شود و زیبایی منظره را دوچندان می‌کند. اولین شهردار لدنیس در قرن سیزدهم معرفی شد، وقتی که خانواده «لیختن‌اشتاین» (Lichtenstein) این منطقه را خریداری کردند. خانواده لیختن‌اشتاین تا سال ۱۹۴۵ مالک لدنیس باقی ماندند.
قلعه لدنیس

۲. گلخانه قلعه لدنیس

نیاز نیست زیست‌شناسی کنجکاو باشید تا از زیبایی این گلخانه‌ی اربابی لذت ببرید؛ چرا که خانواده‌ی لیختن‌اشتاین در زیست‌شناسی سررشته‌ای نداشتند و از یک تیم متخصص برای ساخت باغ و گلخانه‌ی مجلل خود استفاده کردند. بهترین افراد از آمریکای شمالی به آنجا سفر کردند تا دانه گیاهان استوایی و نیمه استوایی را گردآوری کنند و گلخانه را طوری بسازند که در تمام سال زیبا باشد. هر زمان که به آنجا بروید، گیاهی شکوفا شده است. گلخانه‌ی لدنیس ۹۲ متر طول، ۱۳ متر عرض و ۱۰ متر ارتفاع دارد و گردش کامل در آن به سرعت خودتان بستگی دارد. بازدید از گلخانه در تمام سال ممکن است، البته غیر از ماه ژانویه که در دست تعمیرات قرار می‌گیرد.
گلخانه قلعه لدنیس

۳. برج مناره دیدبانی

در وسط باغ‌های لدنیس به یک مناره بر می‌خورید که گویی به صورتی جادویی سر از آنجا درآورده است. اروپای مرکزی همیشه سرزمین مسیحیت بود. در مورد ساخت این مناره نقل قول می‌شود که «آلیوس یوزف اول» (Alois Josef I) از خانواده‌ی لیختن‌اشتاین حامی بزرگ هنر بود و علاقه داشت در این مکان که امروزه مناره قرار دارد یک کلیسا بسازد. بین مالیات دهندگان در مورد مکان ساخت آن اختلاف افتاد و آلیوس عصبانی شد. برای نشان دادن قدرت و اختیار خود به جای کلیسا، مسجدی با یک مناره ساخت که به مرور نشست کرد. البته در اطراف قلعه کاخ‌های چینی، حمام ترکی، ستون هرمی رومی، پل سوئیسی نیز دیده می‌شود. پس عجیب نیست که مناره‌ای اسلامی هم صرفاً به دلیل علاقه‌ی لیختن‌اشتاین‌ها ساخته شده باشد. ساخت بنا در سال ۱۷۹۷ آغاز شد. در چک معماری موریش هم تراز با آن وجود ندارد و دستاوردی برجسته برای «یوزف هاردماث» (Josef Hardmuth)، معمار آن است. در مرکز ساختمان یک برج وجود دارد و ۳۰۲ پله به گالری آن می‌رسد. سه گالری مسقف حلقه‌ای شکل هم برج را در بر گرفته‌اند. اولین طبقه‌ی مناره هشت تالار دارد که لیختن‌اشتاین‌ها مجموعه‌ی اقلام شرقی خود را در آن نگهداری می‌کردند و با راه پله‌ی مارپیچی مناره می‌توان از بخش‌های مختلف دیدن کرد.

مناره لدنیس

۴. قلعه جانز

«قلعه‌ی جانز» (Johnś castle) مخروبه‌ای به سبک رومانتیسیسم بوده که همانند مناره، به دست «یوزف هاردماث» ساخته شده است. در اوایل قرن هجدهم و نوزدهم سبک رومانتیسیسم رونق پیدا کرد و افراد سرشناس علاقه داشتند مخروبه‌ای برای خود داشته باشند. در نتیجه «آلیوس یوزف اول» از هاردماث خواست تا قلعه‌های مخروبه‌ی واقعی در اطراف را دیده و یک نمونه‌ی عالی از آن‌ها طراحی کند. این بنا به عنوان لژ شکار مورد استفاده قرار می‌گرفت و شکاربان‌های سلطنتی در اینجا زندگی می‌کردند و ضیافت‌های شکار مجلل در آن برپا می‌شد. این قلعه حدود چهار کیلومتر با قلعه‌ی لدنیس فاصله دارد و می‌توانید پیاده، با قایق یا کالسکه به دیدن آن بروید.

قلعه مخروبه لدنیس

۵. اصطبل و مدرسه اسب سواری

مدرسه و اصطبل اسب‌سواری قلعه، امروزه بازسازی شده و بسیار دیدنی است. اسب‌ها در گذشته نماد ثروت و قدرت و نشان دهنده‌ی اعتبار فرد بودند. در نتیجه اصطبل‌ها بخش مهمی از مناطق مسکونی خانواده‌های اربابی محسوب می‌شدند. اصطبل سابق و مدرسه اسب‌سواری، امروزه به عنوان یک مرکز چند منظوره فعالیت می‌کند و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در آن صورت می‌پذیرد که محور آن تاریخ و ویژگی‌های لدنیس-والتیک است.اصطبل لدنیس


نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}