سالون دو شوکولا و داستان تاسیس این سالن

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1397/10/5
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

«سالون دو شوکولا» به معنای سالن شکلات، یک جشنواره‌ی بین‌المللی سالانه در صنعت شکلات فرانسه است. این فشن شو که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد، هدفِ متحد کردن کشاورزان کاکائو و تولیدکنندگان شکلات را در سر می‌پروراند.

تور اروپا

چه کسی پیدا می‌شود که عاشق شکلات نباشد؟ حس شادی پس از خوردن، بو کردن و چشیدن طعم شکلات بی‌نظیر است. سالون دو شوکولا (Salon du Chocolat) با برگزاری یک فشن شو و رونمایی از لباس‌های مجلل ساخته‌شده با شکلات، هنر چیدمان شکلاتی و دعوت از شکلات‌سازهای خود از سراسر دنیا، رؤیای ما را محقق ساخته است. این رویداد شگفت‌انگیز یک داستان طولانی در پشت خود دارد.

«سالون دو شوکولا» در سال ۱۹۹۴ و به لطف ایده‌ی سیلوی دوس (Sylvie Douce) و فرانسوا ژانته (François Jeantet) در یک میهمانی متولد شد. آن‌ها خواستار خلق یک نمایشگاه تجاری در مورد شکلات برای متخصصان این صنعت و مردم عادی بودند. این دو نفر در آن زمان ارتباطات زیادی با متخصصان صنعت شکلات‌سازی نداشتند، اما تصمیم گرفتند تا به تمام کشور سفر کنند و شبکه‌ی کاری خود را گسترش دهند.

سالون دو شوکولا

اولین نمایشگاه در سال ۱۹۹۵ برگزار شد؛ ۲۰ شکلات ساز به این نمایشگاه دعوت شدند و شیوه‌ی اجرا هم موفق بود. آن‌ها در سال بعد به دنبال ایده‌ی برگزاری یک فشن شوی تماماً شکلاتی رفتند. این پروژه شکلات‌سازان مشهور و طراحان معروف صنعت فشن را گرد هم آورد. در سال ۱۹۹۸ تور بین‌المللی فشن شوی شکلاتی برای اولین بار در شهر نیویورک آغاز شد. سال ۲۰۰۰ نوبت به توکیو رسید؛ مسکو و پکن فشن شوی سال ۲۰۰۵ را برگزار کردند؛ بروکسل میزبان فشن شوی شکلاتی ۲۰۱۰ بود و لندن، دبی، سئول به ترتیب کشور برگزارکننده‌ی دوره‌های بعدی لقب گرفتند. سیلوی دوس و فرانسوا ژانته در مصاحبه‌ای به سؤالات پیرامون شکل گرفتن ایده‌ی فشن شوی شکلاتی پاسخ دادند.

هدف سالون دو شوکولا در برگزاری این فشن شو چیست؟

هدف سالون دو شوکولا دعوت از شکلات‌سازان سراسر دنیا برای آشنایی مردم با کشورهای تولیدکننده کاکائو و فرآیند تهیه‌ی یک شکلات عالی است. در این فشن شو نه‌تنها شکلات‌سازان معروف، بلکه تمامی تولیدکنندگان این ماده شناخته می‌شوند. این جشنواره در خلال برگزاری سالون دو شوکولا از چهره‌های مشهور و مدل‌ها هم دعوت کرده و اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی توسط بزرگ‌ترین شکلات‌سازان در پاریس و گاهی نقاط مختلف دنیا می‌کند.

سالن شکلات پاریس

موضوع اصلی امسال سالون دو شوکولا در این فشن شو چیست؟

سالون دو شوکولا در سال ۲۰۱۴ بیستمین سال تأسیس این فشن شو را جشن گرفت و امسال به نقش کاکائو، تاریخ آن، اهمیت اجتماعی و اقتصادی و فواید دارویی این ماده می‌پردازد. ماین سالن می‌خواهد شکلات را در سراسر دنیا تبلیغ کند. نام‌های بزرگ به همراه تولیدکنندگان کوچکِ محلی از سراسر دنیا در این فشن شو حاضر می‌شوند. موضوع سال‌های قبل «بازگشت به شکلات سفید» نام داشت، اما در این سال به اهمیت شکلات با محوریت کاکائو خواهد پرداخت. به علاوه، این اولین باری است که بخشی با عنوان «سالن دو شکلات جونیور» برای کودکان دارد. هدف از این کار معرفی کشورهای مهم تولیدکننده شکلات مانند بولیوی، ونزوئلا و پرو به عنوان ابزاری برای افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. شکلات می‌تواند یک هدیه، یک لذت و همچنین یک تعامل اجتماعی باشد.

سالن شکلات پاریس

مأموریت سالون دو شوکولا چیست؟

هدف سالون دو شوکولا مسئولیت‌پذیر کردن مردم در قبال آن چیزی است که خریداری می‌کنند. این سالن در مورد منشأ تهیه شکلات و همچنین مسائل اجتماعی و سیاسی شفاف عمل می‌کند. تاریخ شکلات اهمیت زیادی دارد؛ خاستگاه این ماده مکزیک بوده و در گذشته به عنوان دارو و همچنین ابزاری برای معامله مورد استفاده قرار می‌گرفت. به علاوه به این ماده به عنوان نوشیدنی خدایان در دوران باستان اشاره می‌شود. پس از آمدن هرنان کورتز (فاتح مکزیک و پرو) کاکائو به کالایی لوکس تبدیل شد و سپس در دسترس عموم قرار گرفت. ملکه ایزابلا از اسپانیا اولین شخصی بود که کاکائو را در میان عموم مردم در اروپا رواج داد.

کاکائو در واقع یک دارو بود. دانه‌های کاکائو برای بدن مفید هستند. کاکائو میوه‌ی خدایان است که پودر آن با گذر از اقیانوس موجب گرد هم آمدن مردم شد. حالا فشن شوی شکلاتی می‌تواند کشاورزان و شکلات سازان سراسر دنیا را باهم متحد کند. هر سال نوآوری‌های جدیدی در صنعت شکلات پدید می‌آید.

سالن شکلات پاریس

چگونه وارد این حوزه شدید؟

رابین یکی دیگر از اعضای گروه در پاسخ به این سؤال می‌گوید:

داستان من این است که من دوستی داشتم که در سالون دو شوکولا کار می‌کرد و وقتی‌که من از شیلی بازگشتم، بیش از پیش تحت تأثیر تاریخ این ماده قرار گرفتم. من قبلاً هم علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه بودم، اما وقتی‌که وارد آن شدم، بیش از پیش علاقه نشان دادم. وقتی‌که وارد این صنعت می‌شوید، دید شما نسبت به قبل تغییر می‌کند و دیگر آن نگاه سابق را ندارید. حضور در این صنعت به مانند بودن در یک خانواده‌ی بزرگ است که در سراسر دنیا گسترش یافته و رابطه‌ی گرمی با یکدیگر دارند.

به علاوه، به نظر می‌رسد که هرکجا که می‌روید، فعالان این صنعت به گرمی از شما استقبال می‌کنند. وقتی‌که به مکزیک سفر کردم و همراه با خانواده به بازدید موزه‌ی شکلات رفتم، مدیر موزه به من گفت که فردا دوباره به اینجا بیا. روز بعد او من را به یک کارخانه‌ی شکلات برد. این یک تجربه‌ی شگفت‌انگیز است.

تمام افرادی که در این صنعت مشغول هستند، به تولید خود افتخار می‌کنند. در این دنیا همیشه می‌توان مردمی را دید که عاشق کار خود هستند و این خیلی مهم است. من هم واقعاً این کار را دوست دارم.

سالن دو شکلات در این مدت توانسته به بیش از ۲۹ کشور دنیا سفر کند و ۶.۴ میلیون بازدیدکننده به همراه ۸۰۰۰ شریک داشته باشد.

سالن شکلات پاریس

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}