ستون های معبد آگوستوس، جواهری پنهان در محله گوتیک بارسلونا

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1396/12/8
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

معبد آگوستوس، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های بارسلون محسوب می‎شود و درعین حال، جزو مخفی‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‎رود. برای آشنایی بیشتر با این بنای رومی در اسپانیا با ما همراه باشید.

تور اروپا

سفر به شهر افسونگر بارسلونا در تور ۸ روزه اسپانیا

هیچ شکی وجود ندارد که می‌توانیم آثار تاریخی و فرهنگی بی‌شمار و باارزشی را در بارسلونا پیدا کنیم. شاید یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بازدید از این آثار، رفتن به «گوتیک کوآرتر» (Gothic Quarter) یا همان محله گوتیک بارسلون باشد که بیشتر بناهای مربوط به قرون وسطی را دربرمی‌گیرد. برای مثال می‌توان به ستون‌های «معبد آگوستوس» (MUHBA Temple d'August) اشاره کرد که بیش از 2,000 سال قدمت دارند و هنوز هم به استواری قبل، در مرکز شهر جا خوش کرده‌اند. این ستون‌ها در حیاط یک عمارت قرار گرفته و از شواهد امر این‌طور برمی‌آید که به دوران امپراتوری روم تعلق دارند.

هنگامی که در خیابان‌های باریک قرون وسطی محله‌ی گوتیک بارسلون قدم می‌زنید، احتمالاً باورش برایتان سخت خواهد بود که ستون‌های بزرگ رومی به طول 10 متر در این منطقه قرار داشته باشند. پس بهتر است سری به «خیابان پارادیس» (Carrer Paradis) بزنید تا آن‌ها را از نزدیک و به چشم خودتان ببینید. «پارادیس» به معنی «بهشت» می‌باشد و دلیل نامگذاری آن، باغ زیبایی بوده که قبلاً در اطراف معبد آگوستوس قرار داشته است. این معبد را به افتخار امپراتور آگوستوس بنا کرده بودند و برای ساخت آن از ماسه‌سنگ‌های تپه مونجوئیک (Montjuïc) استفاده شده بود که در همان نزدیکی قرار دارد. تاریخ ساخت این اثر به قرن یکم قبل از مسیح برمی‌گردد و آن را بالای «تپه‌ی تابر» (Mont Taber) قرار داده بودند. این تپه 16 متر بالاتر از سطح دریا قرار داشت و در آن زمان، بلندترین قسمت این ناحیه به حساب می‌آمد.معبد آگوستوس بارسلونا

در طی قرن‌ها، تقریباً تمام سنگ‌های متعلق به دوران روم باستان را از جای خودشان خارج و از آن‌ها برای ساخت بناهای دیگر استفاده کردند. فقط تعداد کمی از آن‌ها سر جای اصلی‌شان باقی ماندند که بیشتر آن‌ها هم جزو بخشی از ساختمان‌های تازه بنا شده درآمدند و از نظرها پنهان شدند. این دقیقاً همان اتفاقی است که برای معبد آگوستوس افتاد و به همین دلیل است که می‌گویند این بنا تقریباً جزو جاذبه های پنهان بارسلون به شمار می‌رود. متأسفانه از این معبد، فقط 3 ستون آن باقی مانده که ابتدا آن‌ها را در قرن 15 کشف کردند؛ اما اطلاعی درمورد اصل و نسب آن نداشتند. تا اینکه در قرن 19 به این نتیجه رسیدند که این ستون‌ها زمانی به معبدی رومی تعلق داشته که برای آگوستوس ساخته شده بود.

معبد آگوستوس بارسلونا

معبد آگوستوس در دوران اوجش، معبدی تماشایی و مستطیلی شکل بود که برای ستون‌های آن از سبک «کرینتی» (Corinthian) استفاده شده که بدنه‌ای باریک و شیارهای طولی داشتند. این ساختمان از 6 ستون در روبه‌رو و 11 ستون دیگر در قسمت‌های کناری تشکیل می‌شد که ارتفاع آن‌ها به 35 و عرضشان به 17.5 متر می‌رسید. ابتدا عده‌ای بر این باور بودند که این معبد متعلق به هرکول است؛ اما بعداً ثابت شد که به امپراتور آگوستوس تعلق دارد. قبل از بازدید از این اثر تاریخی، ابتدا زمانی را به تماشای معماری رنسانس ساختمان قرون وسطیِ عمارتی اختصاص دهید که امروزه این ستون‌ها در حیاط آن قرار گرفته‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید توضیحات لوح کوچکی که در دیوار سمت راست آن قرار گرفته را مطالعه کنید. سپس داخل شوید و راهتان را به سمت راست ادامه دهید و از چندین پله پایین بروید تا به 4 ستون رومی معبد دسترسی پیدا کنید.معبد آگوستوس بارسلونا

لازم به ذکر است که فقط 3 مورد از این ستون‌ها اصل هستند و سر همان جای 2000 سال پیششان قرار دارند. ستون چهارم را در سال 1879 با توجه به ساختار ستون‌های دیگر بازسازی کرده‌اند که تا سال 1956 در «میدان پادشاه» (Plaça del Rei) قرار داشت و بعد آن را به مکان فعلی و کنار 3 ستون اصل دیگر انتقال دادند. این ستون‌ها بخشی از «موزه‌ی تاریخ شهر بارسلون» (Barcelona City History Museum) به حساب می‎آیند که آن را به MUHBA نیز می‌شناسند و بازدید از آن‌ها رایگان است. می‌توانید روی نیمکت سنگی کنار آن‌ها بنشینید و جزئیات این ستون‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنید و با خواندن تابلوی اطلاعات، از تاریخ آن‌ها بیشتر مطلع شوید. اگر به تاریخ بارسلونا در دوران روم باستان علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم سری به موزه‌ی تاریخ شهر بارسلون بزنید که در پایین خیابان پادشاه قرار دارد. هرچند که این ستون‌ها درست در مرکز شهر قرار گرفته‌اند، ممکن است راهتان را میان کوچه‎‌های باریک محله‌ی گوتیک گم کنید. بنابراین شاید بهتر باشد نقشه‌ی کاغذی یا آنلاین آن را همراهتان داشته باشید تا با خیال راحت در خیابان‌های قدیمی این ناحیه به گشت و گذار بپردازید.


آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}