میدان ناوونا، مکانی برای تماشای شور و سرزندگی شهر رم

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/2/20
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

میدان ناوونا، از سرزنده‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های شهر رم به حساب می‌آید و چندین فواره و یک کلیسای سبک باروک را دربرمی‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم در تور ایتالیا، به هیچ وجه بازدید از این مکان تاریخی را از دست ندهید.

تور اروپا

«میدان ناوونا» (Piazza Navona)، یکی از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و زیباترین میدان‌های شهر رم است که ذکاوت هنرمندان ماهری همچون «برنینی» و «بورومینی» را به نمایش می‌گذارد. رستوران‌های متعددی در اطراف این میدان پراکنده شده‌اند و هنرمندان خیابانی و نوازندگان این ناحیه، سرزندگی بیشتری به آن بخشیده‌اند و نقاشان نیز با کشیدن پرتره، مردم را سرگرم می‌کنند. بنابراین بسیاری از مردم در میدان ناوونا دور هم جمع می‌شوند تا هم معماری جاذبه‌های معروف آن را تماشا کنند که هارمونی خاصی با یکدیگر دارند، و هم در حین صرف غذا از منظره‌ی دیدنی فواره‌های این مکان لذت ببرند.

میدان ناوونا در مرکز تاریخی شهر رم و در غرب پانتئون قرار گرفته و فاصله‌اش تا قلعه سنت آنجلو کم است که آن هم یکی از مقاصد دیدنی معروف شهر رم به شمار می‎رود. این میدان، حالتی بیضی شکل دارد و دلیل آن، این می‎باشد که «استادیوم دومیتیان» (Stadium of Domitian) ابتدا در این مکان قرار داشته که جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی در آن برگزار می‌شده است. در قرن 15 میلادی این ورزشگاه را هموار کردند تا آن را به شکل امروزی‌اش دربیاورند. اما هنوز هم بعضی از بخش‌های این استادیوم در گوشه‌هایی از این میدان قابل مشاهده است و ظاهراً در طول تاریخ آن را به ناوونا تغییر نام داده‌اند. 3 فواره در این میدان واقع شده که «فواره‌ی چهار رودخانه» و ابلیسک بلند آن شهرت بیشتری دارد. همچنین «کلیسای سنت آگنس» نیز با معماری سبک باروک خود در پس زمینه‌ی این فواره خودنمایی می‌کند. در ادامه راجع به مهم‌ترین جاذبه‌های این میدان به صورت جداگانه توضیح بیشتری خواهیم داد.

میدان ناوونا رم - کلیسای سنت آگنس

فواره چهار رودخانه

«فواره‌ی چهار رودخانه» (Fontana dei Quattro Fiumi) یا همان «لا فونتانا دی کواترو فیومی»، معروف‌ترین جاذبه‌ی میدان ناوونا به حساب می‌آید و برنینی، معماری آن را برعهده داشته است. درواقع این فواره را در سال 1651 و بنا به درخواست «پاپ اینوسنت دهم» ایجاد کردند که یک ابلیسک رومی بلند را درست در مرکز آب‎‌نما شامل می‌شود. اطراف این ابلیسک را 4 مجسمه احاطه کرده‌اند و هرکدام، نمادی از 4 رود بزرگ، یعنی گنگ، نیل، دانوب و «ریو دلا پلاتا» به حساب می‌آیند که به ترتیب در قاره‌ی آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی واقع شده‌اند. علاوه بر آن، نشان مخصوص پاپ را می‌توان بر روی تکه سنگ این فواره مشاهده کرد که یک کبوتر و شاخه‌ی زیتون می‌باشد.

میدان ناوونا - فواره چهار رودخانه

فواره های دیگر

ساخت 2 فواره‌ی دیگر این میدان را «جیاکومو دلا پورتا» (Giacomo della Porta) برعهده داشته که در طول تاریخ، تغییراتی را در آن‌ها به وجود آورده‌اند. «فواره‌ی مورو» (Fontana del Moro) یا همان «فونتانا دل مورو» در بخش جنوبی میدان ناوونا قرار دارد و در مرکز آب‌نما، یک فرد آفریقایی را نشان می‎دهد که درحال جنگیدن با یک دلفین می‎باشد و 4 خدای «تریتن» نیز او را احاطه کرده‌اند. طرح به خصوص فرد آفریقایی را برنینی در قرن 17 به آن اضافه کرد و تریتن که یکی از خدایان دریا به شمار می‌رود نیز در قرن 19 به فواره اضافه شد. «فواره‌ی نپتون» (Fountain of Neptune) از سال 1576 در بخش شمالی میدان ناوونا قرار گرفته و نپتون را نشان می‎دهد که طبق اساطیر یونانی، خدای آب و دریا محسوب می‎شود و اطرافش را پری‌های دریایی فراگرفته‌اند.

میدان ناوونا - فواره نپتون

کلیسا سنت آگنس

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این میدان، «کلیسای سنت آگنس» (Sant'Agnese in Agone)  است که آن را در زبان ایتالیایی با نام «سنت آنیِزه این آگونه» نیز ‎می‌شناسند. گفته می‌شود کلیسای اصلی آن به قرن 300 میلادی و زمانی برمی‌گردد که سنت آنیزه به شهادت رسیده است. اما کلیسای باروکی که امروزه می‌بینید، 2 سال بعد از اتمام ساخت فواره چهار رودخانه و به دستور پاپ اینوسنت دهم تأسیس شد. ساخت این بنا در سال 1670 به پایان رسید و معماری نمای روبروی آن را بورومینی برعهده داشته است.


آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}