موزه باستان شناسی ملی آتن؛ بزرگترین موزه یونان

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/4/2
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

موزه‌ی باستان شناسی ملی آتن آثار متنوعی از دوران نوسنگی تا اواخر باستان را دربرمی‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با آثار برجسته‌ی این موزه با ما همراه باشید.

تور اروپا

«موزه‌ی باستان شناسی ملی» (National Archaeological Museum) در آتن، بزرگ‌ترین موزه‌ی کشور یونان به شمار می‎رود و بعضی از بهترین مجموعه‌های عتیقه و آثار باستانی در جهان را دربرمی‌گیرد. نمایشگاه‌های متنوع و بی‌شمار ساختمان نئوکلاسیک آن، این فرصت را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد تا در تاریخ به عقب برگردند. بیش از 11,000 نمایشگاه در این موزه برای دیدن وجود دارد که آثار آن از دوران نوسنگی شروع و تا دوران اواخر باستان را شامل می‌شوند. با توجه به تعداد بالای وسایل و وقت کم برای بازدید از تمام آن‌ها، قصد داریم شما را با مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا کنیم.

موزه باستان شناسی آتن

1. مجسمه زئوس یا پوسایدون

باستان‌شناسان سر این موضوع که این مجسمه‌ی برنز به زئوس تعلق دارد یا پوسایدون (پوزئیدون) به توافق نرسیده‌اند؛ اما اگر از مردم محلی سؤال کنید، بیشترشان معتقدند که مجسمه‌ی زئوس است. این مجسمه را در سال 460 قبل از مسیح، از کشتی غرق شده‌ای در جزیره‌ی «وابیه» (Euboea) پیدا کرده بودند که با نام جزیره‌ی «اِویا» نیز شناخته می‎شود. این مجسمه چه متعلق به زئوس باشد و چه به پوزئیدون، یکی از شاهکارهای دوران یونان باستان به شمار می‎رود و از این نظر حائز اهمیت است که یکی از معدود آثار باقی‌مانده از آن دوران به حساب می‎آید که نسخه‌ی اصلی‌اش را در دست داریم.

موزه باستان شناسی آتن

2. مجسمه سوارکار آرتمیزیون

مجسمه‌ی «سوارکار آرتمیزیون» (Jockey of Artemision) به سال 140 قبل از مسیح تعلق دارد و آن را در همان کشتی غرق‌شده‌ای یافتند که مجسمه‌ی زئوس در جزیره‌ی اویا پیدا شده بود. معمولاً آثاری که از جنس برنز برای ساختشان استفاده می‌کردند، در طول تاریخ دوام نمی‌آورند و با گذشت زمان ذوب می‌شدند. اما از مجسمه‌ی برنز این اسب مسابقه‌ای و سوارکارش به خوبی محافظت شده که آن را در اندازه‌ای واقعی ساخته‌اند و 2.9 متر طول و 2.1 متر ارتفاع دارد. ظاهراً تصویر «نیکه»، الهه‌ی پیروزی نیز بر روی ران سمت راست اسب نیز قابل مشاهده است.

موزه باستان شناسی آتن

3. مجسمه های کوره و کوروس

مجسمه‌های «کوره» (Kore) یا همان «دختر جوان» و «کوروس» (Kouros) یا همان «پسر جوان»، در سال 1972 کشف شدند و «آریستون پاروس» (Aristion von Paros)، ساخت هر دوی آن‌ها را در سال 550 تا 540 قبل از مسیح برعهده داشته است. از مجسمه‌ی کوره به خوبی محافظت شده و یکی از مهم‌ترین آثار دوران کهن به حساب می‌آید.

موزه باستان شناسی آتن

4. اپینترا آفرودیته

این موزه، مجموعه‌ی گسترده‌ای از سفال و سرامیک را به نمایش می‌گذارد. «اپینترای آفرودیته» (Epinetra of Aphrodite)، از خاک رس درست شده و می‌توان حدس زد که آن را به عنوان هدیه‌ی ازدواج به عروس کادو می‌دادند. ظاهراً تندیس نیم‌تنه‌ی این اثر به الهه‌ی عشق و زیبایی در یونان، یعنی «آفرودیت» یا همان «آفرودیته» تعلق دارد و قدمت آن به سال 430 تا 420 قبل از مسیح برمی‌گردد. البته بیشتر آن‌ها را از چوب می‌ساختند و خانم‌ها آن را به عنوان وسیله‌ی زینتی به ران پایشان می‌بستند.

موزه باستان شناسی آتن

5. مقبره های سرامیکوس

طی حفاری انجام شده در قبرستان قدیمی «سرامیکوس» (Tombs of the Kerameikos) در سال 1891، دو اسکلت را در این مکان پیدا کردند. یک لایه از گِل روی تابوت این اسکلت‌ها دیده می‌شد، اما استخوان‌ها به شکلی استثنایی خوب باقی مانده بودند و امروزه می‌توانید از آن‌ها در این موزه دیدن کنید. قدمت این اسکلت به سال 460 قبل از مسیح برمی‌گردد و 9 گلدان نیز همراه این فرد دفن شده بود که جزو آداب و رسوم تدفین در دوران یونان باستان محسوب می‌شد.

موزه باستان شناسی آتن

6. صورتک آگاممنون

«صورتک آگاممنون» (Mask of Agamemnon)، یکی از معروف‌ترین مصنوعات ساخته شده از طلا به شمار می‎رود که متعلق به عصر برنز در یونان می‌باشد. این ماسک به همراه 4 صورتک دیگر در سال 1876 و در منطقه‌ی باستانی «موکنای» (Mycenae) کشف شد و به فردی مهم در تاریخ تعلق دارد. ابتدا باور عموم بر این بود که این ماسک مرگ رهبر یونانیان در جنگ تروا، یعنی آگاممنون است؛ اما دانشمندان، قدمت این صورتک را به قرن 16 قبل از مسیح و 300 سال پیش از وجود آگاممنون تخمین زده‌اند؛ اما هنوز هم آن را با نام قدیمی‌اش می‌شناسند.

موزه باستان شناسی آتن

7. دستگاه آنتیکیترا

«دستگاه آنتیکیترا» (Antikythera mechanism)، حدود 2,000 سال می‌شد که در اعماق دریا افتاده بود و در نهایت، غواصان آن را در سال 1901 میلادی، در ساحل جزیره‌ی آنتیکیترا پیدا کردند. در واقع این دستگاه به عقیده‌ی بیشتر کارشناسان، اولین رایانه در جهان به حساب می‌آید و پرتونگاری‌های جدید انجام شده بر روی آن نشان می‌دهد که سیستم پیچیده‌اش از بیش از 30 چرخ‌دنده‌ی مکانیکی تشکیل می‌شود؛ اما تحقیقات برای یافتن کاربرد دقیق این دستگاه همچنان ادامه دارد. قطعات متعددی از این وسیله در موزه‌ی باستان شناسی ملی به نمایش گذاشته می‌شود و نوشته‌ی یونانی روی آن در بعضی از قسمت‌ها، حتی با چشم و بدون استفاده از دوربین‌های خاص نیز قابل مشاهده است.

موزه باستان شناسی آتن

موزه‌ی باستان شناسی ملی، جزو معدود موزه های یونان است که 7 روز در هفته فعالیت دارد. البته مجموعه‌ی آن فقط به همین موارد محدود نمی‌شود؛ اما آثار ذکر شده جزو مهم‌ترینِ آن‌ها به شمار می‌آیند و می‎توانید از آثار باستانی دیگری همچون مجسمه‌ی «سر هایجیا» (Head of Hygeia) یا همان الهه‌ی تندرستی، «نقاشی دیواری مرد ماهی‌گیر» (Fisherman Fresco) و غیره نیز در این موزه دیدن کنید.


آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}