سیم ریپ کامبوج شهری با جاذبه های بی همتا

مریم رضایی
  • مریم رضایی
  • 1398/9/25
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

اگر از سفر به شهرهای مدرن امروزی خسته شده‌اید، کوله‌بار خود را ببندید و با ما به شهری سفر کنید که بناهای کهن و استوار معابد زیبای انگکوری شما را به گذشته‌های دور می‌برند. سیم ریپ شهری با آداب‌ورسوم اصیل و مناظری دل‌نشین است که هرگز از سفر به آن پشیمان نخواهید شد.

تور اروپا

سیم ریپ کامبوج (siem-reap) شهری رو به شکوفایی است. این شهر به لطف معابد باشکوه دوره‌ی آنگکوری که درست در آستانه‌ی ورودی آن قرار گرفته‌اند به مقصد شماره یک گردشگری کامبوج بدل شده است. تمام کسانی که به این شهر قدم می‌گذارند برای دیدن انگکور وات به اینجا می‌آیند اما محبوبیت سیم ریپ در میان مسافران، منجر به میزبانی تمام‌عیار این شهر از جاذبه‌ها و بازگشایی مراکز تفریحی بی‌شماری شده است. جاذبه‌های سیم ریپ و مراکز تفریحی آن اوقات فراغت خوبی را در کنار گشت‌وگذار در معابد برای گردشگران فراهم آورده‌اند.

شاید سیم ریپ زیباترین شهر کامبوج نباشد اما کافه‌ها و رستوران‌های بی‌شماری دارد که در قابلیت کلان‌شهر شدن با شهر پنوم پن به رقابت می‌پردازد. مرکز این شهر مملو از فروشگاه‌های خرید سوغاتی، بازارهای خیابانی با تخفیف‌های عالی و بوتیک‌های پرزرق‌وبرق برای خرید هدایای مخصوص است. در این مقاله قصد داریم شما را با جاذبه‌های دیدنی سیم ریپ کامبوج آشنا کنیم.

سیم ریپ کامبوج

پارک باستان شناسی آنگکور

صنعت گردشگری رو به رشد و پرتکاپوی شهر سیم ریپ به یکی از شگفت‌انگیزترین محوطه‌های باستانی خود در دنیا متکی است. شهر پهناور انگکوری که در سراسر پارک باستان‌شناسی انگکور (Angkor Archaeological Park) گسترده می‌شود، در حدود قرن نهم تا پانزدهم توسط سلسله‌ی از پادشاهان بنا شد.

این شهر صدها معبد را در خود جای داده است. معابدی وسیع که حتی پس از چندین بار بازدید، احساس می‌کنید، هنوز به‌اندازه‌ی کافی به عمق عظمت آن پی نبرده‌اید. این پارک در قرون‌ وسطی بزرگ‌ترین شهر دنیا به شمار می‌رفت اما امروزه تنها معابد آن بر جای مانده است.

مهم‌ترین مجموعه‌ معبد در این محوطه، خود انگکور وات با نقش‌برجسته‌هایی از صحنه‌های حماسه‌ سنتی هندو است. بازدید از نقش برجسته‌ تلاطم اقیانوس شیر (Churning of the Ocean Milk) در گالری شرقی این معبد را از دست ندهید.

آنگکور وات - سیم ریپ

بعد از تماشای آنگکور وات به‌سوی معبد آنگکور تام (Angkor Thom) با وسعت ۱۰ کیلومترمربع حرکت کنید. این بنا یکی از زیباترین معابد این محوطه محسوب می‌شود. معبد بایون (Bayon) به خاطر ۲۱۶ چهره‌ی سنگی آوالوکیتِشوارا (Avalokiteśvara) یا همان بودا که بر ۵۴ برج معبد تراشیده شده، شهرت یافته است.

این معبد به دستور جایاوارمان هفتم (Jayavarman VII) بنا شد. نقش برجسته‌ی ظریف و پیچیده‌ای که بر گرداگرد دیوار معبد به چشم می‌خورد، بسیار تماشایی است. این نقش برجسته زندگی در شهر انگکوری و صحنه‌های گوناگونی از نبرد را به تصویر می‌کشد.

معبد بایون - سیم ریپ

اگر روزی قصد داشتید به دیدن معبدهای اطراف دنیا بروید، مقصد بعدی شما می‌تواند تا پروم (Ta Prohm) باشد. بناهای نیمه ویران معبد تا پروم که با ریشه‌های یک درخت درهم‌ تنیده شده‌اند، یکی از زیباترین مناظر کامبوج را به وجود آورده‌اند.

برای کاوش در میراث به‌جای مانده از پادشاهان انگکوری به بیش از یک روز زمان نیاز دارید، بااین‌وجود هنوز هم معابد فراوانی برای دیدن باقی خواهند ماند. بهترین راه برای مدیریت زمان خود در بازدید از معابد، استخدام یک راننده‌ی توک‌توک یا موتور سه‌چرخ است که می‌تواند شما را به داخل و خارج از شهر منتقل کند و به‌این‌ترتیب زمان بازدید را به یک یا دو روز کاهش دهد.

معبد تا پروم - سیم ریپ

اگر تنها سه روز در اختیار دارید، حتماً بازدید از معبد پریه خان (Preah Khan) را به خاطر ستون‌های سر به فلک کشیده‌اش از دست ندهید. همچنین زمانی را به بازدید از معبد دورافتاده‌ی بانتی سری (Banteay Srei) اختصاص دهید.

معبد پریه خان - سیم ریپ

موزه ملی آنگکور

موزه‌ ملی انگکور بازدید شما را از معبد انگکور وات کامل می‌کند. این موزه‌ مدرن، دوره‌ی انگکوری را با سخنرانی‌های صوتی و تصویری، تابلوی اعلانات و با کمک کلکسیون بی‌نظیر گنجینه‌ی خمر (Khmer) که از محوطه‌ی باستان‌شناسی معابد و آثاری که از دیگر محوطه‌های باستان‌شناسی به‌دست آمده است، به‌خوبی شرح می‌دهد.

بازدید از این موزه یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با پادشاهان و دوره‌های تاریخی انگکوری است. پادشاهانی که با طراحی بناهای معابد خود درصدد بودند تا از یکدیگر پیشی بگیرند. ورودی موزه بیش از ۱۰۰۰ مجسمه‌ بودا را از سال‌های متفاوت در خود جای داده است.

گالری (A) به چگونگی تاسیس امپراطوری خمر می‌پردازد، گالری (C) به چهار پادشاه بزرگ دوره‌ی آنگکوری نظیر جایاوارمان دوم، یاسووارامان اول، سوریاوارمان دوم و جایاوارمان هفتم اختصاص داده شده است.

موزه ملی آنگکور - سیم ریپ

مرکز نگهداری پروانه بانتی سری

مرکز نگهداری پروانه‌ بانتی سری (Banteay Srey) بزرگ‌ترین محوطه‌ی پرورش پروانه جنوب شرقی آسیا به‌حساب می‌آید و هزاران گونه پروانه‌ی بومی آزادانه در میان شاخ و برگ‌های درهم‌تنیده‌ی درختان و انواع گل‌های استوایی باغ گرمسیری بانتی سری پرواز می‌کنند.

بازدید از این مرکز، تفریح جذابی را برای شما فراهم می‌کند تا از گشت گذار در معابد برای مدتی فاصله بگیرید. بانتی سری به‌خصوص برای خانواده‌هایی که دوست دارند فرزندانشان را با طبیعت آشنا کنند، بسیار ایده آل است.

علاوه بر اینکه رنگ‌ها و نقش و نگار پروانه‌های گوناگون در میان باغ شما را به تحسین و شگفتی وا خواهد داشت، می‌توانید چرخه‌ی کامل زندگی یک پروانه را از مرحله‌ی شفیره‌ای به چشم ببینید. این مرکز در حدود ۲۵ کیلومتری شمال سیم ریپ و در نزدیکی موزه‌ی مین‌های زمینی کامبوج (Cambodia Landmine Museum) قرار دارد.

چنانچه از دیدن معابد اندکی خسته شده‌اید، بازدید از بانتی سری و موزه‌ی مین در یک روز می‌تواند ایده خوبی باشد.

بانتی سری - سیم ریپ

سیرک فار پونلو سلپاک

فار پونلو سلپاک سیرک تحسین‌برانگیز و حرفه‌ای در (Phare Ponleu Selpak) کامبوج است. در این نمایش باشکوه و خیره‌کننده حرکات آکروباتیک، موسیقی، رقص، نمایش‌های خنده‌دار و انواع اجراهای متنوع هنری در هم می‌آمیزد تا شبی مهیج را برای شما فراهم کند.

همچنین فار پونلو سلپاک به دلیل خیرخواهانه‌ای تاسیس شده است. سبک این سیرک امروزی مشابه سیرک مشهور دو سولیل (du Solei) کانادا است و داستان آن با تلفیق برنامه‌های کمدی و مهیج در یک نمایش واحد، حول اجرای هنرمندان می‌چرخد.

تمام اجراکنندگان سیرک از مدرسه‌ی هنرهای اجرایی فار پونلو یلپاک در شهر باتم بنگ (Battambang) فارغ‌التحصیل می‌شوند. در این مدرسه کودکان و نوجوانان از مناطق محروم در شاخه‌های متعدد هنری تعلیم می‌بینند. این نمایش زنده و رنگارنگ عناصر رقص و موسیقی سنتی خمر را در خود دارد و مهارت‌های سنتی سیرک را با تغییرات مدرن ترکیب می‌کند.

فار پونلو سلپاک شبی بی‌نظیر و به‌یادماندنی را برای همه رقم می‌زند و بزرگ‌سالان و کودکان را به یک اندازه مجذوب خود می‌کند. این نمایش هر شب در خیمه‌ی بزرگ سیرک برگزار می‌شود.

سیر سیم ریپ

پرواز گیبون

تور زیپ‌ لاین پرواز گیبون (Flight of the Gibbon) در داخل پارک انگکور قرار دارد و ۱۰ خط زیپ لاین را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این زیپ‌ لاین‌ها در یک مسیر دوساعته از فراز سایبان سرسبز جنگل می‌گذرند. در طول مسیر چهار پل معلق هوایی، ۲۱ سکوی توقف و یک طناب فرود ۵۰ متری وجود دارد و برای ماجراجویانی که به دنبال ترشح آدرنالین خود هستند، هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود.

همچنین فرصت‌های فراوانی برای آشنایی بیشتر با جنگل، پوشش گیاهی و جانوری مثل گیاهان خوردنی، گیاهان دارویی، ارکیده‌ی وحشی و لانه‌ی رتیل پیدا خواهید کرد. به‌علاوه شاید بتوانید میمون‌های گیبون را در اطراف جنگل ببینید زیرا اخیراً چند گیبون به دنیای وحش بازگردانده شده‌اند. رفت‌وآمد شما از هتل تا زیپ لاین و همچنین ناهار بر عهده‌ی تور خواهد بود.

پرواز گیبون - سیم ریپ

شانتی زیکول

مدرسه‌ شانتی زیکول (Les Chantiers Ecoles) صنایع‌دستی از قبیل حکاکی روی سنگ، جلا بخشیدن به چوب و نقاشی ابریشم را به جوانان محلی مناطق محروم تعلیم می‌دهد. این آموزش‌ها بخشی از جنبش احیای صنایع‌دستی سنتی در کامبوج است.

در سال‌هایی که این کشور تحت حکومت رژیم خمر سرخ (Khmer Rouge) قرار داشت، بسیاری از این صنایع‌دستی از میان رفت. علاوه بر آموزش، این مکان دارای یک فروشگاه زیبا به نام صنعتگران آنگکور یا آرتیزانز انگکور (Artisans Angkor) است.

در این فروشگاه می‌توانید سوغاتی‌های بی‌همتایی را نظیر مجسمه و آثار محلی زیبای ابریشمی برای دوستان و خانواده خود تهیه کنید. همچنین می‌توانید در تور کارگاه‌های مدرسه ثبت‌نام کنید و با نحوه‌ی احیای صنایع‌دستی کامبوج آشنا شوید. تورهای رایگانی هم برای بازدید مزارع ابریشم وجود دارند. این مزارع در ۱۶ کیلومتری شهر سیم ریپ قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید مراحل تهیه‌ی ابریشم را از نزدیک ببینید.

شانتی زیکول - سیم ریپ

باغ گیاه شناسی سانتر دانگکور

باغ گیاه‌شناسی سانتر دانگکور (Senteurs d’Angkor Botanic Garden) یا رایحه‌ی انگکور، دنیای خیال‌انگیزی برای برانگیختن حس‌های شما است. در اینجا می‌توانید انواع چای خشک و قهوه را در کافه‌ی باغ امتحان کنید.

گردانندگان باغ صابون، روغن و انواع عطرها را در این مکان تهیه می‌کنند به همین دلیل سانتر دانگکور بیشتر به یک آزمایشگاه شبیه است تا باغ. این باغ در سال‌های اخیر به مرکز جدیدی در نزدیکی زمین گلف آنگکور گلف ریزورت (Angkor Golf Resort) تغییر مکان داده است.

سانتر دانگکور - سیم ریپ

موزه پانورامای آنگکور

موزه‌ پانورامای انگکور (Angkor Panorama Museum) از سوی دولت کره‌ شمالی اهدا شده است. این ساختمان زیبا و مدرن، نقاشی پانورامای حیرت‌انگیزی را به ارتفاع ۱۳ و طول ۱۲۳ متر به نمایش می‌گذارد. جزییات و ظرافت در این نقاشی شگفت‌انگیز  است و شخصیت‌های بی‌شماری را مثل راهبان بودائی، بسیار واقعی به تصویر می‌کشد.

کار بر روی این اثر تقریباً سه سال زمان برده است. هرچند بازدید از این موزه هزینه‌ بالایی را در بر دارد اما به یک‌بار دیدنش می‌ارزد.

موزه پانورامای آنگکور - سیم ریپ

معبد بودایی وات بو

معبد بودایی وات بو (Wat Bo) یکی از کهن‌ترین معابد این شهر به شمار می‌رود و کلکسیون بی‌نظیری از نقاشی‌های دیواری اواخر قرن نوزدهم را در خود جای داده است. این نقاشی‌ها صحنه‌هایی از حماسه‌ی ری‌آمکر (Reamker) را به تصویر می‌کشند.

ری آمکر نسخه‌ی کامبوجی حماسه‌ی رامایانای هندی است. راهبان بودایی در حدود ساعت ۴:۳۰ و ۶ بعدازظهر در اینجا به مناجات می‌پردازند. چنانچه در این زمان موفق به دیدن این معبد زیبا شوید، لحظاتی مسحورکننده و معنوی را در آن در می‌یابید.

وات بو - سیم ریپ

موزه مین زمینی

سال‌های دراز جنگ در اواخر قرن بیستم با تلفات وحشتناک مین‌های زمینی زخمه‌ای عمیقِ خود را بر سرزمین کامبوج باقی گذاشت. گفته می‌شود حدود ۵ میلیون مین زمینی توسط نیروهای خمر سرخ، نیروهای ویتنام و دولت کامبوج هنوز در اطراف دهکده‌ها مدفون هستند.

کامبوجی‌ها به‌طور متوسط با ۱۵ زخمی در هرماه بهای سنگینی را می‌پردازند. موزه‌ مین زمینی (Landmine Museum) در ۲۵ کیلومتری شمال شهر سیم ریپ قرار گرفته است. این موزه نقش فوق‌العاده مهم و آگاهی‌دهنده‌ای را درباره‌ی معضل مین‌های زمینی در کامبوج و عملیات پاک‌سازی آن‌ها در کشور بازی می‌کند.

موزه مین زمینی توسط مردی محلی به نام آکی را (Aki Ra) تاسیس شد. آکی را سهم به سزایی در خنثی کردن مین‌ها بر عهده داشت.

مریم رضایی مریم رضایی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}