ساختمان های خلاقانه ای که نروژ را به آزمایشگاه معماری تبدیل کرده اند

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/12/12
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

ساختمان‌های جدید و خلاقانه‌ای که طی 8 سال گذشته در نروژ ساخته شده‌اند، این کشور را به یکی از مقاصد مورد علاقه‌ی دوستداران معماری تبدیل کرده‌ است.

تور اروپا

نروژ در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه‌ی معماری داشته و پروژه‌های خلاقانه و جالبی در سراسر این کشور انجام شده است. برای مثال افتتاح اپرا هاوس در اسلو یا همان خانه اپرای اسلو (Oslo Opera House) در سال 2008، از آغاز عصری جدید در معماری کشور نروژ خبر می‌داد. طراحی ساختمان مرمر سفید رنگ این ساختمان را معماران شرکت نروژی اسنوهِتا (Snøhetta) بر عهده داشتند که بسیار مورد استقبال مردم محلی و گردشگران خارجی قرار گرفت؛ به طوری‌که در همان سال اول حدود 1.3 میلیون نفر از آن بازدید کردند. همچنین چندین جایزه‌ی مشهور بین‌المللی نیز از زمان تأسیس خانه اپرای اسلو به آن تعلق گرفته است. در ادامه با 10 مورد از این ساختمان‌های دیدنی بیشتر آشنا می‌شوید که طی 8 سال گذشته تأسیس شده‌اند و نروژ را به آزمایشگاه معماری تبدیل کرده‌اند.

پاویون وایلد ریندیر نروژی - اسنوهتا (2011)

اسنوهتا، یکی از پرطرفدارترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های معماری دنیا به‌شمار می‌رود و بر روی پروژه‌های مشهوری همچون بنای یادبود جدید 11 سپتامبر در نیویورک کار می‌کند. پاویون وایلد ریندیر نروژی (Wild Reindeer Center Pavilion) نیز از کارهای این شرکت محسوب می‌شود که البته کوچک‌تر از ساختمان 11/9 اما به همان اندازه تماشایی است. این پاویون در حوالی پارک ملی دُورِفیِل (Dovrefjell National Park) واقع شده و به کوه‌های زیبایی اشراف دارد که در واقع نام این ساختمان (به معنی گوزن وحشی شمالی) از آن الهام گرفته شده است. این مکان، 1،200 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و برای رسیدن به آن می‌بایست از مسیری 1.5 کیلومتری عبور کنید که از دل طبیعت می‌گذرد. نمای شیشه‌ای بیرون این ساختمان و صندلی‌های بسیاری که برای آن در نظر گرفته‌اند، این بنا را به سکوی دید ایده‌آلی برای کوهنوردان و سایر گردشگران تبدیل کرده است و می‌توانید از آن بالا، گوزن‌های وحشی را تماشا کنید که در آن حوالی پرسه می‌زنند.

معماری نروژ

ترولستیگن - معماران ریولف رامستاد (2012)

18 مسیر جدید کشور نروژ که به عنوان راه‌های توریستی ملی ساخته شده‌اند، طبیعت دلفریب و معماری مدرن را به زیبایی با یکدیگر در هم می‌آمیزند. این موضوع خبر خوشی برای آن دسته از افراد به حساب می‌آید که قصد ندارند از طریق کوهنوردی از طبیعت زیبای نروژ دیدن کنند و رانندگی در جاده‌های این کشور را ترجیح می‌دهند. دولت نروژ، هزینه‌ی پروژه‌ی ترولستیگن (Trollstigen) را متقبل شده که چیزی حدود 3.5 میلیارد کرون نروژ را به آن اختصاص داده و انتظار می‌رود که ساخت آن تا سال 2020 به پایان برسد؛ اما بسیاری از قسمت‌های آن به‌روی عموم باز است. یکی از زیباترین نقاط این ناحیه، استراحتگاهی در شهرک آندالسنِس (Andalsnes) است که به یکی از تماشایی‌ترین مناطق گردشگری این مکان، یعنی همان جاده‌ای اشراف دارد که با 11 پیچ تند معروف شناخته می‌شود. مرکز بازدیدکنندگان، رستوران و گذرگاه فولادی که به سمت سکوی دید کشیده شده است، همگی به وسیله‌ی معماران ریولف رامستاد (Reiulf Ramstad Arkitekter) طراحی شده‌اند و تعریف و تمجیدهای بسیاری را از زمان تأسیس خود در سال 2012 دریافت کرده‌اند.

معماری نروژ

هتل یووه - ینسن و اسکودوین (2009)

هتل یووه (Juvet) در 20 کیلومتری جنوب غربی جاده‌ی ترولستیگن واقع شده و یکی دیگر از نمونه‌هایی به حساب می‌آید که به خوبی با طبیعت اطراف خود ادغام شده است. این هتل، مکان مناسبی برای دوستداران معماری و طبیعت به شمار می‌رود و از اتاق‌های چوبی و شیشه‌ای تشکیل شده است که در کناره‌های رودخانه والدولا (Valldøla) پراکنده شده‌اند. از طریق شیشه‌های بزرگ این هتل می‌توانید به یکی از بهترین چشم‌اندازهایی دسترسی داشته باشید که یک هتل به شما ارائه می‌دهد. هتل یووه توانسته به خاطر معماری خود چندین جایزه دریافت کند و در بسیاری از مجله‌های بین‌المللی و معماری از عکس‌های آن استفاده می‌شود. 

معماری نروژ

کتابخانه ونسلا - هلن و هارد (2011)

جنگل‌ها، 38% از کشور نروژ را تشکیل می‌دهند و تعجبی ندارد که چوب همواره نقش مهمی در معماری نروژی داشته است. محبوبیت چوب به اندازه‌ای است که نه تنها برای ساخت خانه‌ها و ساختمان‌های کوچک بلکه برای پروژه‌های بزرگ‌تر نیز از آن کمک می‌گیرند. ساختمان‌هایی مانند «پاویون نروژی» در نمایشگاه جهانی شانگهای توانسته بود توجه بسیاری را به خود جلب کند؛ اما این کتابخانه‌ی ونسلا (Vennesla Library) بود که با افتتاحش در سال 2011، حیرت دوستداران معماری را در سراسر جهان برانگیخت. این کتابخانه در شهر کوچکی در جنوب نروژ قرار دارد و نمونه‌ای بسیار عالی از معماری چوبی مدرن به حساب می‌آید. ساختار این هتل به گونه‌ای است که هم شیک و زیبا و هم کاربردی و با دوام باشد. دیزاین داخلی آن را نیز به شکلی طراحی کرده‌اند تا نور طبیعی به راحتی به داخل راه داشته باشد.

معماری نروژ

مرکز هنرهای نمایشی کیلدن (2011)

مرکز هنرهای نمایشی کیلدن (Kilden Performing Arts Centre) در سال 2011 تأسیس شد و فاصله‌ی چندانی تا شهر کریستیان‌ ساند (Kristiansand)‌ ندارد. این ساختمان نیز از چوب به عنوان المان اصلی نمای بیرونی و داخلی خود کمک گرفته و برای مثال بیش از 12،000 الوار درخت بلوط محلی برای شکل دادن به دیوار خمیده‌ی سالن آن استفاده شده که بخشی از آن به شکل سایبان جنگل از نمای شیشه‌ای ساختمان بیرون زده است. همچنین دیوارهای سالن‌های اجرای این تئاتر، صدا را به خوبی در فضا انعکاس می‌دهند. طراحی تئاتر کیلدن بر عهده‌ی شرکت معماران اِی ال اِی (ALA Architects) بوده و ساخت آن با بودجه‌ی نسبتاً محدود و 6 هفته زودتر از زمان‌بندی مقرر به پایان رسیده است.

معماری نروژ

استوکیا شوسنتر (2009)

استوکیا شوسنتر (Stokkøya Sjøsenter) در نزدیکی دریا و ساحلی شنی واقع شده و در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. معماری سبک مدرن و مینیمالیستی به زیبایی در این بنا با سبک زندگی ساحلی بوهمیان ترکیب شده و طراحی آن را کمپانی Pir2 برعهده داشته که قبلاً معماری ساختمان روکایم پاپ سنتر (Rockheim Pop Centre) در نروژ را با موفقیت انجام داده بودند. بخشی از این ساختمان بر روی تپه بنا شده و خود را به خوبی با منظره‌ی اطراف تلفیق کرده است و با محیط زیست سازگاری دارد. اتاق‌های زیرزمینی آن، لوازم بازیافتی مختلفی را در برمی‌گیرند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به کمترین میزان مصرف انرژی احتیاج داشته باشند. این مکان، گزینه‌ی مناسبی برای کرایه کردن اتاق و لذت بردن از تفریحات این منطقه به حساب می‌آید.

معماری نروژ

مرکز نوت هامسون - استیون هال (2009)

«نوت هامسون» یا همان «کنوت هامسون»، معروف‌ترین رمان‌نویس کشور نروژ به حساب می‌آید و توانسته بود جایزه‌ی نوبل ادبیات را در سال 1920 میلادی برنده شود. مرکز نوت هامسون (Knut Hamsun Centre) در سال 2009 و به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد او تأسیس شد و به زندگی و آثار این هنرمند اختصاص دارد. معمار آمریکایی یعنی استیون هال (Steven Holl)، طراحی این برج 6 طبقه (و تالار کنفرانس مجاورش) را انجام داده و هدف، این بوده است تا شخصیت هامسون را در قالب معماری به تصویر بکشند. اگر با آثار این نویسنده آشنایی داشته باشید، می‌توانید بازتابی از نوشته‌های او را در ساختمان این بنا نیز پیدا کنید. همچنین نشانه‌هایی از معماری سنتی نروژی را می‌توان در روکش چوبی تیره رنگ نمای بیرونی و نی‌های تراس پشت بام مشاهده کرد. این موزه، با طبیعتی زیبا احاطه شده که تغییر چندانی نسبت به دوره‌ی زندگی هامسون نداشته و به مناظری اشراف دارد که الهام‌بخش بعضی از معروف‌ترین آثار او بوده‌اند.

معماری نروژ

ویلا جی - تاد ساندرز (2009)

فقط پروژه‌های عمومی نیستند که می‌توانند توجه معماران با استعداد و افراد خوش‌ذوق را به خود جلب کنند. خانه‌ی شخصی ویلا جی (Villa G)، خارج از شهر «برگن» واقع شده و طراحی آن را معمار کانادایی، یعنی تاد ساندرز (Todd Saunders) برعهده داشته است. مجله‌ی وال‌ پیپر، این ساختمان را «تکه‌ای کوچک از هامپتون در دریای شمال» توصیف کرده بود. این ساختمان، محیطی کودک‌پسند دارد و محوطه‌ی بازی بزرگی را شامل می‌شود که دیواره‌ی سنگ‌نوردی، نوار ضد لغزش پله، انباری مخفی و یک نیمکت بلند آشپزخانه را در برمی‌گیرد که 8 متر طول دارد. رنگ و خطوط تمیز این بنا، یادآور سبک فانکی است که در دهه‌ی 1930 میلادی در نروژ رواج داشت. ساخت این خانه در سال 2009 به پایان رسید و لوازم سنتی در آن با تکنولوژی ترکیب شد و ظاهر مدرن منحصر به‌فردی را به وجود آورده است.

معماری نروژ

کلیسای شفق قطبی - اشمیت هامر لاسن و لینک آرشیتکتور (2013)

کلیسای شفق قطبی یا نورترن لایت (Cathedral of the Northern Lights)، به گونه‌ای ساخته شده تا موقعیت این ناحیه را به عنوان یکی از بهترین مکان‌هایی به نمایش بگذارد که بتوان شفق‌های قطبی را در آن تماشا کرد. ساختمان حلزونی این بنا که به دور خود پیچیده نیز به همین موضوع برمی‌گردد و شکل مارپیچ شفق‌ها را یادآور می‌شود. برج این ساختمان، 47 متر ارتفاع دارد و برای نمای بیرونی این کلیسا از تیتانیوم استفاده شده تا حرکت شفق‌های شمالی را در ماه‌های طولانی فصل زمستان منعکس کند. این بنا در سال 2013 افتتاح شد و طراحی آن را لینک آرشیتکتور (Link Arkitektur) با همکاری کمپانی دانمارکی اشمیت هامر لاسن (Schmidt Hammer Lassen) انجام دادند که معماری ساختمان‌های معروف دیگری همچون «کتابخانه‌ی ملی» در کپنهاگ و «موزه‌ آروس» در شهر آرهوس نیز بر عهده‌ی این کمپانی بوده است.

معماری نروژ

استات اویل فورنبو (2012)

شرکت نفت و گاز نروژی استات اویل فورنبو (Statoil Fornebu) در سال 2012 شروع به کار کرد و بیش از 2،500 نفر در آن مشغول به کار هستند. دفتر جدید این شرکت، در فرودگاه اصلی سابق اسلو در منطقه‌ی فورنبو قرار دارد و معماری غیرمعمول این بنا، نگرش مبتکرانه و بی‌پروایی این شرکت را تداعی می‌کند. استات اویل، از 5 بلوک تشکیل می‌شود که بر روی هم قرار گرفته‌اند و هر کدام از آن‌ها، 3 طبقه دارند و طولشان به 140 متر و عرضشان به 23 متر می‌رسد. کمک گرفتن از هنرمندان بین‌المللی، نقشی کلیدی در طراحی این بنا داشته و هدف این بوده که کیفیت هنری و معماری آن، هم کارکنان و هم بازدیدکنندگان را سر ذوق بیاورد.

معماری نروژ

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}