نکات مهمی که باید پیش از سفر به صربستان بدانید

طناز قربانی
  • طناز قربانی
  • 1398/1/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

آگاهی از قوانین، آداب و رسوم و حتی سبک زندگی مردم هر کشور سبب می‌شود کمتر در سفرهای خارجی دچار مشکل شویم. صربستان هم به سبب تاریخ و حوادثی که در گذشته برای این کشور رخ داده و همچنین آداب و رسوم مختلفی که دارد، دارای قوانین خاص خود است که بهتر است پیش از سفر به صربستان از آن‌ها آگاه باشید و با فرهنگ مردم آن بیشتر آشنا شوید.

تور اروپا

اگر قصد سفر به صربستان را دارید، مطمئن باشید که پشیمان نمی‌شوید. این کشور یکی از کشورهای زیبای اروپا است که شاید نسبت به دیگر کشورها کمتر به آن پرداخته شده و مردم شناخت کمتری از آن دارند. البته با گسترش صنعت گردشگری این کشور، کم‌کم صربستان به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده‌ است. به دلایلی هنوز یک سری قوانین خاص درباره‌ی سفر به صربستان وجود دارد؛ البته جای نگرانی نیست زیرا تا زمانی‌که قوانینی که امروز درباره‌ی آن‌ها خواهید خواند را رعایت کنید و بایدها و نبایدهای کشور را بدانید مشکلی برای‌تان پیش نخواهد آمد.

ثبت نام در اداره پلیس

طبق قوانین کشور صربستان،‌ هر گردشگری که به این کشور سفر می‌کند باید طیِ ۴۸ ساعت نام خود را در اداره‌ی پلیس ثبت کند. البته همه این کار را انجام نمی‌دهند اما همکاری با قانون ضرری ندارد. افرادی که در هتل‌ها یا هاستل‌ های صربستان اقامت دارند نیازی به مراجعه به اداره‌ی پلیس نخواهند داشت زیرا مسئول هتل این کار را انجام خواهد داد. اما افرادی که در آپارتمان‌های خصوصی اقامت دارند یا به خانه‌ی دوستان‌شان می‌روند باید حتما به اداره‌ی پلیس مراجعه کنند. پس از اینکه نام خود را در اداره‌ی پلیس ثبت کردید، برگه‌ای که به شما داده می‌شود را گم نکنید زیرا ممکن است هنگام برگشت به کشورتان به آن احتیاج داشته باشید.

سفر به صربستان

دینار صربستان

واحد پول صربستان دینار است و یکی از دینارهای با نرخ تبادل نسبتا بالا محسوب می‌شود. هر ۱۲۰ دینار معادل با یک یورو است بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید پول نقد زیادی از دستگاه‌های خودپرداز دریافت کنید. دستگاه‌های خودپرداز در سراسر شهر وجود دارد و بهتر است از آن‌ها برای تبادل ارز استفاده کنید. از آن جایی‌که پول خرد به ندرت استفاده می‌شود، اگر برای خرید یک نوشیدنی ۵۰۰۰ دینار صربستان پرداخت کردید، منتظر نگاه‌های عجیب مردم باشید.

دینار صربستان

الفبای سیریلیک

زبان مردم صربستان دارای دو الفبا است؛ پس تعجب نکنید اگر تابلوهای راهنما و منوی غذایی رستوران‌ها را به دو الفبای «سیریلیک» و لاتین دیدید. الفبای سیریلیک به آن سختی که به نظر می‌رسد نیست. به‌علاوه، آواهای موجود در زبان صربی باعث می‌شود خواندن الفبا بسیار آسان شود. زمانی‌که در پرواز هستید می‌توانید کمی‌ خواندن تمرین کنید و کلماتی مانند رستوران (ресторан) را تمرین کنید. همانند خیلی از کشورهای اروپایی، زبان انگلیسی در برخی شهرها صحبت می‌شود اما در روستاها نمی‌توانید انتظار داشته باشید مردم به زبان انگلیسی مسلط باشند.

زبان صربی

زبان صربی جزو زبان‌های اسلاوی است؛ بنابراین افرادی که با زبان‌های روسی، لهستانی و چک آشنایی دارند، ممکن است در علامت‌ها و نشانه‌های خیابان‌های بلگراد، نیش و کراگویواتس متوجه تشابهاتی با این زبان بشوند. به‌علاوه، آواهای زبان صربی بسیار واضح است. نیازی نیست زبان صربی را یاد بگیرید تا از سفر به کشور صربستان لذت ببرید، بلکه یادگیری این زبان به شما کمک می‌کند به راحتی با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید.

زبان صربی

گذشته ای پر آشوب

گفته می‌شود تاریخ با مردمان اسلاو و تاریخدانان با صرب‌ها چندان مهربان نبوده‌اند. تاریخ صربستان با قرن‌ها درگیری و جنگ بسیار پرآشوب و تاسف‌بار بوده است. در دهه‌ی ۱۹۹۰، در جنگ یوگوسلاوی، صربستان به کشور منفوری در اروپا تبدیل شد و بسیاری از گردشگرانی که به صربستان سفر می‌کنند با همین ذهنیت قدم به این کشور می‌گذارند. خوب است بدانید که مردم صربستان مسئول رفتار حکومت نیستند و به دلیل جرائم رژیم «میلوشوویچ» رنج‌های زیادی را متحمل شده‌اند. صحبت کردن درباره‌ی بخش منفی تاریخ اصلا برای مردم این کشور جالب نیست؛ پس هرگز درباره‌ی گذشته‌ی تلخ این کشور با مردم صحبت نکنید.

سفر به صربستان

کوزوو

مسئله‌ی کوزوو یک مسئله‌ی کاملا حساس است و مردم صربستان پذیرفته‌اند که این بخش چه یک کشور مستقل باشد یا خیر، مدت‌ها است که از کشورشان جدا شده است. مانند جنگ بوسنی و کرواسی، بهتر است با یک فرد صرب سر صحبت را در این باره باز نکرده و درباره‌ی کوزوو صحبت نکنید. افرادی که دوست دارند از کوزوو دیدن کنند باید بدانند که دولت صربستان در حقیقت مرز بین صربستان و کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد. پس اگر قصد دارید از صومعه‌های کوزوو دیدن کنید، از صربستان وارد این کشور شوید و سپس به صربستان بازگردید. به خاطر داشته باشید که اگر از آلبانی و مقدونیه وارد کوزوو شوید به این معنا است که غیرقانونی وارد کشور صربستان شده‌اید.

کوزوو

مدت زیادی از پایان جنگ گذشته است

نباید توقع داشته باشیم که همه‌ی مردم جهان کشورهای دنیا را به خوبی بشناسند، اما اگر فردی تصور کند که صربستان هنوز در جنگ است، نشان‌دهنده‌ی بی‌تفاوتی و عدم آگاهی او نسبت به دنیا است. بمباران ناتو در سال ۱۹۹۹، چند سال پس از پایان جنگ یوگوسلاوی به پایان رسید. آثار جنگ و خرابی‌ها هنوز در این کشور بهچشم می‌خورد اما سال‌های زیادی است که صربستان به یک کشور امن تبدیل شده است.

سفر به صربستان

اهمیت مذهب

خیلی از باشکوه‌ترین صومعه‌ها و کلیساهای صربستان در کوزوو یافت می‌شوند؛ این استان خودمختار به عنوان قلب معنوی صربستان شهرت دارد. صومعه‌های دیگری هم در سراسر صربستان وجود دارد اما مشخص است که کلیسای ارتدکس صربستان نقش مهمی در زندگی مردم محلی ایفا می‌کند. به نظر می‌رسد بلگراد شهری چندان در قید و بند ذهب نباشد و آنچه بیشتر در این شهر دیده می‌شود تفریح و خوش‌گذرانی است؛ اما این به معنای عدم اهمیت ایمان از نظر مردم نیست. اگر از صربستان دیدن می‌کنید حتما به کلیسای ارتدکس صربستان احترام بگذارید.

سفر به صربستان

سیگار کشیدن مجاز است

ممکن است تصور کنید سیگار کشیدن در صربستان مجاز نیست اما جالب است بدانید که ممکن است سیگار کشیدن اجباری هم باشد. تعداد زیادی از مردم صربستان تمایل دارند در کافه‌ها، بارها و دیگر مکان‌های عمومی سیگار بکشند و این مسئله برای فردی که به دود سیگار حساسیت دارد، بسیار خطرناک است. کافه‌های زیادی در بلگراد وجود دارد که سیگار کشیدن را ممنوع اعلام کرده‌اند اما با این‌حال به‌ندرت می‌توانید کافه‌ای را پیدا کنید که بدون مزاحمت دود سیگار بتوانید در آن‌ها از زمان خود لذت ببرید. به علاوه، همیشه باید بوی سیگار را بر روی لباس‌تان تحمل کنید.

سفر به صربستان

به رستوران ها و کافه های محلی بروید

در دهه‌ی ۱۹۹۰ اقتصاد صربستان دچار بحران بزرگی شد؛ به همین دلیل کالاهای زیادی از دیگر کشورهای اروپایی وارد این کشور شدند. کمپانی‌های صربستان با ایجاد بخش‌هایی در زمینه‌ی خورد و خوراک، به مقابله با این بحران پرداختند. این کشور دارای کافه‌ها و رستوران‌های بی‌شماری است که غذاهای سنتی صربستان را به بهترین شکل سرو می‌کنند. معمولا کالاهای داخلی و بومی ارزان‌تر از کالاهای وارداتی هستند؛ بنابراین نه‌تنها با خرید این کالاها به اقتصاد کشور کمک می‌کنید بلکه خودتان هم هزینه‌ی کمتری پرداخت خواهید کرد.

سفر به صربستان

گیاهخواری در صربستان

از آن جایی‌که غذاهای کشور صربستان بر پایه‌ی گوشت هستند، ممکن است تصور کنید کشوری باب میل گیاهخواران نیست. اما امروزه غذاهای گیاهی راه خود را در این کشور باز کرده‌اند. رستوران‌های گیاهی بلگراد برخی از بهترین غذاهای گیاهی را با قیمتی مناسب سرو می‌کنند. خیلی از سرآشپزها این چالش جدید را دوست دارند زیرا می‌توانند بدون آنکه نیاز به کشتن حیوانات باشد خوشمزه‌ترین غذاهای صربستانی را سرو کنند.

رستوران های گیاهی صربستان

طبیعت شگفت انگیز

بلگراد یکی از معروف‌ترین شهرهای اروپا است و نووی ساد (Novi Sad) به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شناخته می‌شود. طبیعت صربستان بسیار شگفت‌انگیز است؛ دره‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، معابر، صخره‌ها و دیگر جاذبه‌های طبیعی که زیبایی خارق‌العاده‌ای دارند ازجمله زیبایی‌ های طبیعی صربستان هستند.

سفر به صربستان

ملتی پر افتخار

مردم صربستان معمولا درباره‌ی نکات منفی ملت‌شان صحبت می‌کنند و در بیشتر مکالمه‌هایی که با آن‌ها دارید متوجه این مسئله خواهید شد. البته این به معنای آزاد بودن انتقاد درباره‌ی صربستان نیست. ممکن است مردم محلی انتقادهایی درباره‌ی کشورشان داشته باشد اما از شنیدن این انتقادها از زبان افراد غریبه چندان خوشحال نخواهند شد. یکی از ویژگی‌های مردم صربستان این است که همیشه از ملت خود دفاع می‌کنند.

سفر به صربستان

طناز قربانی طناز قربانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}