ساختمان های دیدنی هلسینکی و معماری منحصر به فرد آن ها

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1398/1/8
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

معماری زیبای بعضی از ساختمان‌های دیدنی هلسینکی را می‌توان جزو جاذبه‌های گردشگری آن به‌حساب آورد که زیبایی منحصر به‌فردی را به نمای شهری بخشیده است.

تور اروپا

شهر هلسینکی، بهشت عاشقان معماری به شمار می‌رود و نمونه‌های زیبایی از معماری دوره‌های مختلف را در برمی‌گیرد. این بناها از ساختمان‌های چوبی گرفته تا شیشه‌ای مدرن متفاوت هستند و در ادامه با 10 مورد از ساختمان‌های دیدنی هلسینکی بیشتر آشنا می‌شوید که می‌توانید از تمامی آن‌ها در یک روز دیدن کنید.

1. موزه ملی فنلاند

یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین نمونه‌های معماری رمانتیک ملی، موزه ملی فنلاند (National Museum of Finland) است که بیشتر با سنگ‌کاری گرانیت طوسی رنگ و سقف سبز کم‌رنگش شناخته می‌شود. این بنا را در سال 1916 میلادی افتتاح کردند و معماران فنلاندی یعنی هرمان گزیلیوس (Herman Gesellius)، الییل سارینن (Eliel Saarinen) و آرماس لیندگرن (Armas Lindgren) طراحی آن را بر عهده داشته‌اند. چند سال بعد از تأسیس این موزه، جنگ داخلی شروع شد و هنوز هم جای گلوله‌ها بر روی درب این بنا قابل مشاهده است. سقف بخش ورودی اصلی این موزه، نقاشی‌هایی از صحنه‌های شعر حماسی کالوالا (Kalevala) را شامل می‌شود و به همین دلیل شهرت پیدا کرده است.

موزه ملی فنلاند

2. استخر اوریانگاتو

اولین استخر عمومی کشور فنلاند در سال 1928 میلادی تأسیس شد و معماری آن را واینو واهاکالیو (Väinö Vähäkallio) انجام داد. استخر اوریانگاتو (Yrjönkatu Swimming Hall)، یکی از بهترین نمونه‌های معماری کلاسیک نوردیک است که به‌خوبی از آن محافظت شده و برای ساخت آن از استخر سنترال بادت (Centralbadet) در استکهلم الهام گرفته‌اند. گفته می‌شود که هیتر 2.8 متری سونای این مکان، بزرگ‌ترین گرماساز نوع خود در فنلاند به حساب می‌آید.

استخر هلسینکی

3. موزه هنری آتنیوم

موزه هنری آتنیوم (Ateneum) در سال 1887 میلادی افتتاح شد و یکی از بهترین ساختمان‌های دیدنی هلسینکی و مرکز شهر به‌شمار می‌رود. جالب‌ترین مجموعه آثار تماشایی کشور فنلاند در این ساختمان به نمایش گذاشته می‌شود که به سبک معماری رایج در اواخر عصر ویکتوریا ساخته شده است. معماری این بنا را تئودور هویِر (Theodor Höijer) انجام داده و دکور بیرونی آن را مجسمه‌ساز سوئدی یعنی کارل شوستراند (Carl Eneas Sjöstrand) بر عهده داشته است. بالای ورودی اصلی این مکان، مجسمه‌ی الهه‌ی هنر قرار دارد که حلقه‌ی گل برگ بو را به‌دست گرفته که نمادی از هنر و صنایع دستی به‌حساب می‌آید. امروزه این موزه، ساختمان اصلی «گالری ملی فنلاند» است و بیشتر، آثار کلاسیک فنلاندی را در برمی‌گیرد.

موزه هلسینکی

4. کلیسای سنگی

تمپِلیوکیو (Temppeliaukio) را به این دلیل کلیسای سنگی نیز می‌نامند که در کنار بستر سنگی اطرافش ساخته شده و در واقع سنگ‌ها، دیوارهای این بنا را تشکیل می‌دهند. قبل از این، چندین بار تلاش شده بود کلیسایی را در ناحیه‌ی تولو (Töölö) بسازند که تلاششان به نتیجه نرسید؛ تا اینکه طراحی دو برادر معمار به نام‌های تیمو و تومو سومالاینن (Timo and Tuomo Suomalainen) را در مسابقه‌ی سال 1961 میلادی انتخاب کردند و این کلیسا 8 سال بعد افتتاح شد. تمپلیوکیو کلیسایی کوچک به‌شمار می‌رود؛ با این‌حال معماری عجیب آن، بازدیدکنندگان بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند.

کلیسای سنگی

5. مرکز موسیقی هلسینکی

مرکز موسیقی هلسینکی (Helsinki Music Centre)، نمونه‌ی خوبی از معماری مدرن به‌حساب می‌آید. از این مکان برای برگزاری کنسرت استفاده می‌کنند که نمای بیرونی آن از شیشه‌ی شفاف عایق صوت ساخته شده است. همچنین نمای داخلی این ساختمان را چندان شلوغ نکرده‌اند تا از آکوستیک و کیفیت صوتی خوبی برخوردار باشد. برنامه‌ریزی برای ساخت این مکان در سال 1990 میلادی و زمانی آغاز شد که آکادمی سیبلیوس (Sibelius Academy) اعلام کرد به محوطه‌ای احتیاج دارد که به ساختمان‌های فعلی آن‌ها نزدیک‌تر باشد. از آن جایی‌که سالن کنسرتی در شهر هلسینکی وجود نداشت، مسابقه‌ای برگزار شد و طرح معمارانِ ال پی آر (LPR) در سال 2000 میلادی مقبول داوران واقع شد و کنسرت افتتاحیه‌ی آن را در سال 2011 برگزار کردند.

مرکز موسیقی هلسینکی

6. کایسا هاوس

«دانشگاه هلسینکی»، ساختمان‌های دیدنی بسیاری را شامل می‌شود اما ساختمان اصلی کتابخانه‌ی دانشگاه در این میان شهرت بیشتری دارد. این بنا را با نام کایسا هاوس (Kaisa House) می‌شناسند و شهرت آن بیشتر به پیچ و خم‌های مدرن استفاده شده در داخل ساختمانش برمی‌گردد. این کتابخانه در سال 2012 افتتاح شد و معماری آن را کمپانی آنتینن اویوا آرکیتکت اوی (Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy) انجام داده است. این بنا، بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی دانشگاهی در فنلاند به شمار می‌رود و علاوه بر دانشجویان، عموم مردم هم می‌توانند از آن استفاده کنند. پنجره‌های قوس‌دار این کتابخانه به نمای زیبای شهر اشراف دارد و در عین حال، سکوت کامل در محیط عایق صدای این مکان برقرار است.

معماری هلسینکی

7. بیمارستان ایرا

بیمارستان خصوصی ایرا (Eira Hospital)، در سال 1905 تأسیس شد و معماری آن را لارش سونک (Lars Sonck) انجام داده است. این ساختمان، تلفیقی از نمای سنگی طلایی رنگ و کاشی‌های قهوه‌ای استفاده شده برای سقف است که همگی نمونه‌های رایجی از معماری آرت نوو در فنلاند آن دوره به‌حساب می‌آیند. این بیمارستان و محوطه‌ی آن قرار دارد، بعد از الهه‌ی ایسلندی دارو، یعنی ایر (Eir) نام‌گذاری شده‌اند.

معماری هلسینکی

8. کلیسای جامع هلسینکی

کلیسای جامع هلسینکی یا همان کلیسای لوتران (Lutheran Cathedral)، یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های دیدنی هلسینکی به‌شمار می‌رود که به‌راحتی قابل تشخیص است. در واقع این بنا به‌قدری مورد توجه قرار گرفته که به نمادی از شهر هلسینکی تبدیل شده و در بیشتر تبلیغات و امور بازرگانی از آن استفاده می‌کنند. این کلیسا در بالای میدان سنا (Senate Square) واقع شده و معماری بیشتر قسمت‌های آن را کارل لودویگ اِنگل (Carl Ludvig Engel) به سبک نئوکلاسیک انجام داده است که نمای سفید رنگ، گنبد سبز رنگ بلند و 4 گنبد کوچک‌تر را در برمی‌گیرد. این کلیسا در سال 1852 میلادی و به عنوان پیشکشی برای تزار روسیه یعنی نیکُلای یکم تأسیس شد. در واقع این مکان تا زمان استقلال فنلاند در سال 1917، با نام کلیسای سنت نیکلاس شناخته می‌شد و امروزه مجسمه‌ی او روبه‌روی این ساختمان قرار دارد.

کلیسای هلسینکی

9. ساختمان اداره تلفن هلسینکی

ساختمان اداره تلفن هلسینکی (Helsinki Telephone Company Building)، به دلیل ساختار دایره‌ای شکلش با نام «خانه‌ی مدور» نیز شناخته می‌شود. این بنا، ساختمانی چند منظوره است و دفتر اصلی این اداره به‌حساب می‌آید. این مکان در سال 1968 فعالیت خود را آغاز کرد و زوجی فنلاندی به نام‌های هیکی و کایا سیرن (Heikki and Kaija Siren) طراحی آن را بر عهده داشتند. این زوج، معماران تأثیرگذاری بودند که ساختمان‌های بسیاری در هلسینکی و حتی در پاریس، اتریش، عراق و ژاپن برای ساختن یا بازسازی به آن‌ها واگذار شده است. پسر این خانواده سال‌ها بعد، مجسمه‌ای مینیمالیستی طراحی کرد که امروزه در بخش ورودی این ساختمان قرار دارد.

معماری هلسینکی

10. کتابخانه ملی فنلاند

ساختمان اصلی کتابخانه ملی فنلاند، مقابل کلیسای لوتران قرار دارد و بعضی از بهترین المان‌های معماری فنلاندی را می‌توان در آن پیدا کرد. بعد از اینکه دانشگاه و کتابخانه‌ی هلسینکی از «تورکو» به این شهر منتقل شدند، کارل لودویگ اِنگل این ساختمان را در سال 1845 میلادی و به سبک امپراطوری بنا کرد. از رنگ زرد-طلایی برای نمای بیرونی این ساختمان و از سبز برای گنبد آن استفاده شده است. همچنین از ستون‌های کورینتی در روبه‌روی ساختمان کتابخانه و از نقاشی‌ها و مجسمه‌های کلاسیک برای دکور داخلی این بنا کمک گرفته‌اند.

کتابخانه ملی فنلاند

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}