تجربه قایق سواری در آب های خروشان در نپال

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/2/30
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

نپال به خاطر داشتن رودخانه‌های متعدد در سراسر کشور، انتخابی ایده‌آل و مقرون‌ به‌صرفه برای تجربه‌ی ورزش قایق‌سواری در آب‌های خروشان محسوب می‌شود.

تور اروپا

نپال به خاطر کوه‌ها و مسیرهای شگفت‌انگیز خود شناخته‌شده است، اما مسافران آگاه می‌دانند که این کشور یکی از بهترین مقاصد جهان برای تجربه‌ی ورزش رفتینگ یا قایق‌سواری در آب‌های خروشان (WhiteWater Rafting) محسوب می‌شود. رودخانه‌های این کشور طولانی و تمیز هستند و با کوه‌ها و تپه‌های شگفت‌انگیز و چشم‌اندازهای جنگلی احاطه شده‌اند. راهنمای تورها رفتاری کاملاً دوستانه با گردشگران داشته و اطلاعات آن‌ها در مورد این تجربه کامل است. به‌علاوه این تورها قیمت پایینی هم دارند. این مقاله هر آنچه را که برای تجربه‌ی قایق‌سواری در آب‌های خروشان در نپال نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

رفتینگ در نپال

سفرهای یک روزه از کاتماندو و پخارا

کاتماندو و پخارا دو شهری هستند که اکثر گردشگران در آن مستقر می‌شوند و سفرهای یک‌روزه برای تجربه قایق‌سواری در آب‌های خروشان در این دو منطقه امکان‌پذیر است. اگر مسافران فرصت کمی دارند، به دنبال تجربه‌ای کوتاه هستند یا اینکه تابه‌حال قایق‌سواری را امتحان نکرده‌اند، سفر یک‌روزه بهترین گزینه است. تورهای یک‌روزه‌ی قایق‌سواری در نپال عهده‌دار تأمین یک وعده غذا و وسیله‌ی جابجایی گردشگران هستند.

رودخانه تریسولی

فاصله‌ی رودخانه‌ی تریسولی (Trisuli) تا کاتماندو برای تجربه‌ی قایق‌سواری حدود ۳ تا ۴ ساعت است. تریسولی رودخانه‌ای مناسب و پر افت‌وخیز است، اما مسیرهای تند آن زیاد نیست و می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای افراد مبتدی باشد. آب‌های این رودخانه معمولاً گرم هستند و از داخل رودخانه می‌توان زمین‌های کشاورزی پلکانی، دهکده‌های محلی و تپه‌های مرتفع را مشاهده کرد. ازآنجایی‌که این رودخانه بین کاتماندو و پخارا جریان دارد (یک بزرگراه نیز در امتداد رودخانه و بین دو شهر کشیده شده است) و انتهای مسیر آبی در نزدیکی پارک ملی چیتوان است، می‌توان به‌جای بازگشت دوباره به کاتماندو سفر خود به‌سوی پخارا را ادامه داد.

رفتینگ در نپال

رودخانه بوت کوشی یا تبتی

رودخانه‌ بوت کوشی (Bhote Kosi) یا تبتی کمی به کاتماندو نزدیک‌تر است و حدود ۲ تا ۳ ساعت تا شمال شرق پایتخت فاصله دارد. این رودخانه در گذشته دارای مسیر طولانی‌تری برای قایق‌سواری بود، اما به سبب یک رانش گسترده‌ی زمین در سال ۲۰۱۴، امروزه تنها بخش کوتاهی از آن قابل‌استفاده است. هرچند همین بخش کوتاه هم برای تجربه‌ی انبوهی از جاذبه‌ها در این آب‌های خنک، به‌خصوص در ماه‌های گرم‌تر سال، کافی به نظر می‌رسد. کمپ‌های رودخانه‌ای خوبی در امتداد این رود برای یک شب اقامت به چشم می‌خورد. البته این کمپ‌ها در آخر هفته‌ها شلوغ‌تر می‌شوند، زیرا دانشجوهای نپالی برای گذراندن آخر هفته و تفریح به اینجا می‌آیند.

قایق سواری در نپال

رودخانه ستی

قایق‌سواری در بخش بالادست رودخانه‌ سِتی (Seti) در پخارا بهترین گزینه برای تفریحی یک‌روزه است. سفرهای قایقی در رود ستی در مقایسه با گزینه‌های موجود در کاتماندو کمی کوتاه‌تر هستند (حدود ۹۰ دقیقه)، اما به‌مراتب در دسترس‌تر بوده و می‌توان با ۳۰ دقیقه رانندگی از شهر خود را به اینجا رساند. سرعت آب در ۳ تا ۴ بخش از این رودخانه افزایش می‌یابد و افراد می‌توانند مناظر شگفت‌انگیزی از توده سنگ بزرگ آناپورنا (Annapurna) در رشته‌کوه‌های هیمالیا را مشاهده کنند. این مسیر کوتاه اما لذت‌بخش است.

قایق سواری در نپال

سفرهای چند روزه

اگر زمان بیشتری برای گردش در نپال در اختیار دارید، می‌توان در قالب سفرهای چند روزه به اعماق طبیعت این کشور رفت و انبوهی از چشم‌اندازهای نپالی را سوار بر قایق تجربه کرد و در کنار سواحل ماسه‌ای رودخانه‌ها اردو زد. در این سفر هرکسی دارای یک چادر اختصاصی بوده و می‌تواند در زیر آسمان پرستاره شب را سپری کند. به‌علاوه راهنمای تورها غذاهای سالم و خوشمزه‌ای را در طول سفر و بر روی هیزم برای مسافران تهیه می‌کند.

رودخانه کالی گانداکی

دسترسی به رودخانه‌ی کالی گانداکی (Kali Gandaki) از پخارا امکان‌پذیر است. این رود به پایین دره‌ی کالی گانداکی، عمیق‌ترین دره‌ی جهان با ارتفاع ۵۵۷۱ متر تا کف آن، می‌ریزد. تصور دیدن مناظر این منطقه هیجان‌انگیز است! سفر به کالی گانداکی معمولاً سه روز به طول می‌انجامد، بنابراین همچنان گزینه‌ای خوب برای مسافران با زمان محدودتر به شمار می‌آید.

قایق سواری در نپال

رودخانه طلا

رودخانه‌ی طلا (River of Gold) حدوداً چند ساعت تا کاتماندو فاصله دارد و انتهای آن در نزدیکی مرز هندوستان در جنوبی شرقی نپال است. این سفر آبی هشت‌ روزه برای قایق‌سواران تجربه‌ای کلاسیک محسوب شده و در میان آن‌ها طرفداران فراوانی دارد. کرانه‌های این رود با ماسه‌های طلایی‌رنگ احاطه شده است و کمپ‌های ساحلی آن تمیز و دور از دسترس هستند. تپه‌های مرتفع در مسیر این رود به شما امکان تماشای دشت‌های مسطحِ ترای (Terai) را می‌دهند. به‌علاوه در این رود مسیرهایی با سرعت متوسط و بالا برای تجربه‌ای لذت‌بخش دیده می‌شود.

قایق سواری در نپال

رودخانه تامور

دو مورد از بهترین تفریحات در نپال، یعنی قایق‌سواری و عبور از مسیرهای صعب‌العبور، در سفر به رودخانه‌ی تامور (Tamur) با یکدیگر ادغام می‌شوند. در طول این سفر ۱۲ روزه، ۳ روز اول به عبور از کوه‌ها و رسیدن به ارتفاع بالای ۳۰۰۰ متری اختصاص دارد. قایق‌های ورزشکاران در این مسیر توسط باربرها حمل می‌شود. مسیرهای سریع در این رود بسیار چالشی هستند، بنابراین می‌توانند بهترین گزینه برای ورزشکاران حرفه‌ای باشند.

رودخانه های نپال

رودخانه کارنالی

رودخانه‌ی کارنالی (Karnali) در غرب نپال، در منطقه‌ای کاملاً دورافتاده و توسعه‌نیافته، جریان دارد. سفرهای آبی ده‌ روزه یکی از معدود راه‌ها برای آشنایی بیشتر با این منطقه و عبور از میان آب‌های شفاف و تمیز، جنگل‌ها، اشکال صخره‌ای شگفت‌انگیز و انتهای پارک ملی باردیا (Bardia) است. با این‌حال، یک پروژه‌ی برق‌ آبی رودخانه‌ کارنالی را تهدید می‌کند، بنابراین بهتر است هرچه زودتر راهی این سفر هیجان‌انگیز شد.

رودخانه های نپال

انتخاب شرکت های مجری تورهای آبی

شرکت‌های نپالی به‌اندازه‌ی مجریان برگزاری تورها در دیگر نقاط جهان لزوماً توجه زیادی به استانداردها ندارند، اما گزینه‌های مشهورتر در این کشور قابل‌ اطمینان هستند. به دنبال شرکت‌هایی باشید که بازخوردهای خوبی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و دنیای وب دیده می‌شود. به‌علاوه شرکت‌هایی را انتخاب کنید که گواهینامه‌ی آن‌ها به‌طور واضح بر روی دیوار دفتر نصب شده باشد. دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، نسبت غریق نجات‌ها به مشتریان است. این افراد کسانی هستند به هنگام افتادن مشتریان در آب جان آن‌ها را نجات می‌دهند. برخی شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها، سعی می‌کنند تا تعداد این افراد را در قایق کاهش دهند. از شرکت‌های مشهور نپالی برای سفرهای طولانی‌تر می‌توان به اولتیمیت دیسِنت (Ultimate Descents)، جی آر جیز ادوَنچر کایاکینگ (GRG’s Adventure Kayaking) و ایربورن نپال (Airborne Nepal) اشاره کرد.

دیگر موضوعی که باید به هنگام انتخاب یک سفر و یک شرکت قایق‌سواری به آن توجه کرد نوع امکانات مهیا شده، است. وقتی‌که عازم سفری چندروزه هستید، ضروری است در نزدیکی رودخانه‌ها اردو بزنید، زیرا این تنها گزینه‌ی موجود است. با این‌حال، برخی شرکت‌ها به‌منظور اقامت‌های شبانه امکانات بیشتری را در کمپ‌های نزدیک رودخانه تدارک می‌بینند. سوکوت بیچ (Sukute Beach) و رفتینگ استار (Rafting Star) در رودخانه‌ی تبتی از کمپ‌های خوب محسوب می‌شود. آن‌ها دارای چادرهای دائمی بوده و مشرف به باغ‌های زیبا هستند. اگر به دنبال گزینه‌ای کمی لوکس‌تر هستید، هتل ریوِرساید اسپرینگز (Riverside Springs) در رودخانه‌ی تریسولی، حدفاصل بین کاتماندو و پخارا، را انتخاب کنید.

قایق سواری در رودخانه های نپال

بهترین زمان برای سفر

بهترین فصول گردشگری در نپال بهار و پاییز هستند. در این زمان هوا در بهترین حالت خود بوده و گرم اما مطبوع است. به‌علاوه باران کمی در این زمان می‌بارد. سطح آب رودخانه‌ها از عوامل مهم برای قایق‌سواری در نپال است. در فصل بهار، سطح آب رودخانه کاملاً پایین می‌رود، زیرا در این فصل زمان زیادی از آخرین باران‌های موسمی شدید گذشته است. در برخی رودخانه‌ها، نظیر رود تبتی، جریان آب می‌تواند بسیار ضعیف باشد و احتمال برخورد قایق با صخره‌ها وجود دارد. این اتفاق یک مشکل خیلی مهم نیست، اما می‌تواند موجب دردسر شما شده و لذت سفر را کاهش دهد. به‌علاوه، وزش باد در این فصل در برخی رودخانه‌ها نظیر کارنالی می‌تواند اسباب زحمت شما را فراهم کند.

در فصل پاییز و پس از پایان باران‌های موسمی، سطح آب رودخانه‌ها به بالاترین حد می‌رسد. این اتفاق می‌تواند فرصت را برای داشتن یک قایق‌سواری سریع و پرهیجان در اوایل این فصل مهیا کند. در اواخر ماه نوامبر، هوا در شب‌ها در کنار رودخانه بسیار سرد می‌شود، اما از طرفی دیگر این زمان بهترین وقت برای تجربه‌ی قایق‌سواری است.

قایق سواری در نپال

متوسط هزینه ها

قایق‌سواری در آب‌های خروشان در نپال بسیار مقرون‌به‌صرفه است. در حالی‌که یک تفریح مشابه ۱۰ روزه در آمریکا می‌تواند چندین هزار دلار برای شما هزینه داشته باشد، چنین گزینه‌ای در نپال حدوداً ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار هزینه دارد. این تفریح در نپال شامل غذا، اجاره‌ی چادر، تجهیزات و حمل‌ونقل زمینی می‌شود. سفرهای روزانه با احتساب هزینه‌ی جابجایی و نهار، حدوداً ۷۰ دلار برای شما تمام می‌شوند.

اگر تجربه‌ی خوبی از این سفر به دست آوردید، حتماً به راهنماهای شرکت‌های انعام دهید. راهنماها در نپال حقوق بالایی دریافت نمی‌کنند و پرداخت مبلغی اضافی می‌تواند راهی برای سپاسگزاری از آن‌ها باشد. به‌جای پرداخت این انعام به شرکت‌ها، حتماً انعام خود را مستقیماً به راهنمای تور بدهید؛ زیرا ممکن است این پول هرگز به دست راهنما نرسد. معمولاً ۱۰ درصد از مجموع هزینه‌های سفر، رقم مناسبی برای پرداخت به راهنما است.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}