با مهم ترین فستیوال های اتریش آشنا شوید

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/3/5
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

اتریش، به‌عنوان پایتخت موسیقی جهان، هرساله میزبان فستیوال‌های گوناگونی در سراسر این کشور است. این فستیوال‌ها تنها به فرهنگ موسیقی این کشور اشاره نداشته و جنبه‌های مختلف دیگر را نیز در برمی‌گیرند.

تور اروپا

اکثر تعطیلات کشور اتریش حول تاریخچه‌ی طولانی این کشور در عرصه‌ی موسیقی برمی‌گردند. مردم این کشور معمولاً اقدام به جشن گرفتن فستیوال‌هایی در ژانرهای مختلف موسیقی نظیر فستیوال سالزبورگ می‌کنند. این فستیوال‌ها بسیار مشهور بوده و گردشگرانی از سراسر جهان را به‌سوی خود می‌کشانند. رزرو بلیط پیش از موعد برای برخی از فستیوال‌ها یا نمایش‌ها ضروری است. با این‌حال در این کشور شمار فراوانی از فستیوال‌های محلی نیز یافت می‌شود که ارزش امتحان کردن را داشته و نیازی هم به رزرو بلیط ندارند. این مقاله نگاهی جامع به مهم‌ترین فستیوال‌های اتریش می‌اندازد.

شوبرتیاده

این فستیوال به معرفی موسیقی فرانتز شوبرت (Franz Schubert) پرداخته و یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های موسیقی شوبرت در جهان است. شوبرتیاده (Schubertiade) که از سال ۱۹۷۶ تا به امروز در جریان است، هرساله در ماه آوریل و اکتبر در شهر هوهِنِمز (Hohenems) برگزار می‌شود. برپایی کنسرت‌های ارکستر، تک‌نوازی‌های پیانو و کنسرت‌های کوچک ازجمله برنامه‌های این فستیوال هستند. شوبرتیاده به خاطر ساده و خودمانی نگاه‌داشتن فضای این رویداد به خود می‌بالد و همین امر در حال افزایش محبوبیت آن است.

فستیوال های اتریش

فستیوال گلت اند فرکرت

ترجمه‌ی واژه به واژه‌ی فستیوال گلَت اند فرکرت (Glatt & Verkehrt) به معنی «مستقیم و برعکس» است. این فستیوال که در سال ۱۹۹۷ تأسیس شده، نمایشی از هنرمندان بین‌المللی را به روی صحنه می‌برد. این هنرمندان از طنز در آثار موزیکال خود استفاده می‌کنند. فستیوال در شهر کرمز (Krems) برپا شده و در طول برگزاری خود بین ماه‌های ژوئن تا جولای، از ۱۵ کنسرت مختلف میزبانی می‌کند. دیدار از اکثر کنسرت‌ها و اجراها رایگان است.

فستیوال های اتریش

فستیوال سالزبورگ

فستیوال سالزبورگ (Salzburg) مشهورترین رویداد اتریش است که از سال ۱۹۲۰ تا به امروز هرساله بین ماه‌های جولای تا سپتامبر برگزار می‌شود. این فستیوال شامل اجراهای موزیکال و درام است و همه‌ی آن‌ها در شهر سالزبورگ با معماری سبک باروک جریان دارند. این فستیوال به یاد وُلگانگ موتزارت برپا می‌شود که در سالزبورگ به دنیا آمد.

فستیوال های اتریش

فستیوال برگنز

فستیوال برِگِنز (Bregenz) با بیش از ۶۰ سال قدمت، نمایشی اپرایی در فضای باز است که هرساله در کنار دریاچه‌ای در شهر قدیمی فِلدکِرک (Feldkirch) برگزار می‌شود. برای مدت ۴ هفته در فصل تابستان (بین ماه‌های جولای تا اوت)، اسکله‌هایی در اطراف دریاچه برپا شده و صحنه‌ای بزرگ و روباز برای اجرا را خلق می‌کنند. فستیوال، علاقه‌مندان اپرا از سراسر جهان را به‌سوی خود می‌کشاند.

فستیوال های اتریش

فستیوال موسیقی گرافنگ

این فستیوال موسیقی که تاریخچه‌ای نسبتاً کوتاه دارد، از زمان برگزاری‌اش در سال ۲۰۰۷ تاکنون به شهرت فراوانی دست یافته است. فستیوال در زمین‌های قلعه‌ی زیبای گرافِنِگ (Grafenegg) در فضایی باز برگزار شده و شامل تنوع فراوانی در موسیقی کلاسیک نظیر سمفونی‌ها، کنسرت‌های کوچک چندنفره و تک‌نوازی می‌شود. علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک می‌توانند از اواخر اوت تا اوایل سپتامبر منتظر برپایی این فستیوال باشند.

فستیوال های اتریش

بازار کریسمس وین

اگر در طول ماه‌های نوامبر و سپتامبر از اتریش دیدن کردید، حتماً به سراغ بازار مشهور کریسمس وین بروید. کریسمس در اتریش به‌مانند برخی از کشورها نظیر آمریکا یک رویداد تجاری نیست و خانواده‌ها همچنان از مراسم برگزار شده و خوراکی‌های این فستیوال لذت می‌برند. به‌علاوه، این بازار محلی مناسب برای خرید صنایع‌دستی و سوار شدن بر یک چرخ‌وفلک قدیمی است.

بازار کریسمس اتریش

فستیوال فیلم وین

فستیوال بین‌المللی فیلم وین، موسوم به ویناله (Viennale)، رویدادی است که از سال ۱۹۶۰ تا به امروز در جریان است. فستیوال با نمایش فاخرترین فیلم‌ها، در سراسر سینماهای مطرح وین برپا می‌شود. فیلم‌های مستند، فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های تجربی ازجمله‌ ژانرهای محبوب در این رویداد هستند. از دیگر مراسم این فستیوال می‌توان به صحبت با کارگردان‌های فیلم‌ها اشاره کرد.

فستیوال های اتریش

فستیوال موسیقی پاپ در وین

فستیوال چهارروزه‌ی موسیقی پاپ که هرساله در ماه جولای در کلیسای کارلزپلاتز (Karlsplatz) برگزار می‌شود، حدود ۶۰۰۰۰ بیننده به خود جذب می‌کند. گروه‌های موسیقی اتریشی بخش اعظم این رویداد را به خود اختصاص داده و همان‌طور که از نام این فستیوال پیداست به اجرای آثاری در ژانر پاپ می‌پردازند.

فستیوال های اتریش

فستیوال وین

این فستیوال ۶ هفته‌ای که از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا به امروز در حال برگزاری است، به بزرگداشت تمامی جنبه‌های فرهنگی اتریش در بیرون از ساختمان شهرداری وین می‌پردازد. این فستیوال در ابتدا هدف تغییر چهره‌ی شهر پس از جنگ جهانی دوم را در سر می‌پروراند و سعی داشت تا مردم را از طریق فرهنگ با یکدیگر متحد کند؛ در وب‌سایت این فستیوال آمده: «فستیوال وین به دنبال تبدیل شدن به فستیوالی لوکس و اشرافی نیست. بلکه در جست‌وجوی درک هنر به‌عنوان فرآیندی است که موجب اتحاد و انسجام مردم از طریق مناطق مورد اصابت بمب می‌شود. درنتیجه فرصت را برای تجربه‌ی نسل آینده به وجود می‌آورد».

فستیوال وین

فستیوال موربیش اپرتا

یک اُپِرِتا (operetta) نسخه‌ای ساده‌تر از یک اپرا، از نظر محتوا و سبک موسیقی، است. فستیوال موربیش اپرتا (Mörbisch Operetta) نیز به این موضوع می‌پردازد. یکی از بخش‌های جذاب این فستیوال پس‌زمینه‌ای زیبا از دریاچه‌ی نویزیدل (Neusiedl)، به‌عنوان یک زیبایی طبیعی، است. این فستیوال که علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می‌کند، از سوی برگزارکنندگان آن این‌گونه توصیف می‌شود: «لذتِ فرهنگیِ بی‌پایان که بازدیدکنندگان را به دنیای جادوییِ پر از ملودی و به دور از دغدغه‌های روزانه‌ی زندگی می‌کشاند».

فستیوال های اتریش

فستیوال جزیره دانوب

جزیره‌ی دانوب در وین، از ۲۳ تا ۲۵ ژوئن تبدیل به مرکزی برای خوش‌گذرانیِ حدود ۳ میلیون گردشگر در خلال فستیوال جزیره‌ی دانوب می‌شود. نوازندگانی از سراسر جهان در ژانرهای مختلف به برگزاری بیش از ۶۰۰ ساعت کنسرت برای علاقه‌مندان می‌پردازند. در خلال این فستیوال، غذا و نوشیدنی در سواحل اطراف دانوب به‌وفور یافت می‌شود.

فستیوال های اتریش

نمایشگاه هنر بین الملل

این فستیوال، به‌عنوان برجسته‌ترین رویداد هنری وین، هرساله در فصل پاییز برپا شده و هنرمندانی از سراسر جهان را گرد هم می‌آورد. ژانرهای مختلفی از هنر، از سوی کلکسیونرهای هنر کلاسیک و هنرمندان نوظهور معاصر، در موزه‌ی لئوپولد (Leopold) به نمایش درمی‌آیند.

فستیوال های اتریش

فستیوال رقص وین

فستیوال رقص وین یا ایمپولس تانز (ImPulsTanz) نام خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای رقص معاصر به تثبیت رسانده و سالانه هزاران رقصنده، طراح رقص، مربی رقص و علاقه‌مند به این رشته از سراسر جهان را به وین می‌کشاند. علاقه‌مندان و مشتاقان این هنر، در خلال این فستیوال به جست‌وجوی جدیدترین روش‌های خلاقانه در اجرای رقص می‌پردازند.

فستیوال های اتریش

کنسرت سال جدید

سال جدید میلادی با رویدادی معتبر آغاز می‌شود که همه می‌توانند آن را در سراسر جهان از طریق تلویزیون تماشا کنند. امروزه بیش از ۷۰ کشور در برگزاری کنسرتِ ارکستر فیلارمونیک وین شرکت می‌کنند. این کنسرت به‌صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود.

بخش عمده‌ی این کنسرت به موسیقی والس (waltzes) اختصاص دارد و توسط خانواده‌ی اشتراوس (Strauss) نوشته شده است. دیگر آثار نوازندگان مشهور اتریشی نیز به انتخاب برگزارکننده‌ی این کنسرت اجرا می‌شوند.

فُستیوال های اتریش

فستیوال ماه مه

هرساله در اول ماه مه، فستیوالی سنتی در پارک پراتر (Prater) برپا می‌شود. این روز در سراسر دنیا به روز کارگر مشهور بوده و در اتریش تعطیل رسمی است. اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های سیاسی نیز در این روز اقدام به برپایی راهپیمایی‌های گسترده می‌کنند.

لایف بال

لایف بال (Life Ball) یکی از بزرگ‌ترین رویدادها در تقویم تابستانی وین است و همچنین یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خیریه در جهان برای بیماری ایدز محسوب می‌شود. رویدادهای این فستیوال با مراسم فرش قرمز در مقابل ساختمان شهرداری وین آغاز می‌شوند و سپس در داخل آن نیز ادامه می‌یابند. از دیگر مراسم این رویداد، میهمانی شبانه در وُلکس‌گارتن (Volksgarten) است.

یکی از ویژگی‌های این رویداد، برگزاری یک فشن شو از سوی طراحان مشهور، با شرکت مدل‌ها و شخصیت‌های شناخته‌شده در مراسم کت واک، است. لایف بال هدف جمع‌آوری پول برای سازمان‌های غیرانتفاعی به‌منظور درمان بیماران ایدز را در سر می‌پروراند.

فستیوال های اتریش

ایمپریال بال

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، رویدادی باشکوه و آمیخته با فرهنگ آغاز می‌شود. ایمپریال بال (Imperial Ball) در هنگام سال نوی میلادی در هافبورگ (کاخ سلطنتی) برپا شده و نویدبخش آغاز فصل میهمانی‌ها در اتریش است.

اگرچه ایده‌ی برگزاری ایمپریال بال به دوران امپراتوری اتریش بازمی‌گردد، اما شکل امروزی این مراسم تنها حدود ۵۰ سال قدمت دارد. این مراسم در ابتدا به ابتکار اداره‌ی گردشگری وین و برخی از چهره‌های فعال در صنعت گردشگری، به‌منظور هیجان بخشیدن به ایام ساکت و آرام پس از عید کریسمس، برگزار شد؛ اما امروزه ایمپریال بال رویدادی باشکوه با حضور میهمانانی است که از سوی امپراتور و همسر وی گرامی داشته می‌شوند. شرکت‌کنندگان در این رویداد به دنبال اتفاقی متفاوت در پایان سال هستند.

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}