فستیوال‌ های فرانسه و آشنایی بیشتر با فرهنگ و هنر این کشور

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/3/29
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

فرانسه با تاریخ کهن و فرهنگ غنی خود، سالانه میزبان فستیوال‌های متعددی در گوشه و کنار این سرزمین است. این فستیوال‌ها در نوع خود بی‌نظیر بوده و برخی از آن‌ها در مدت کمتر از یک هفته میلیون‌ها گردشگر را راهی این کشور می‌کنند.

تور اروپا

کشور عشق، نور و زیبایی؛ فرانسه هر چیزی که برای یک تعطیلات عالی نیاز دارید را در خود دارد. از سواحل ماسه‌ای مدیترانه گرفته تا کانال زیبای مانش و کوه‌ های آلپ، فرانسه برخی از زیباترین چشم‌اندازهای جهان را در خود جای داده است. شادی و نشاط فرانسوی‌ها برای زندگی کاملاً مشهود است و حتی منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد. این کشور فستیوال‌های باشکوهی نیز دارد که هرساله هزاران نفر را برای جشن گرفتن دورهم جمع می‌کنند. اگر قصد سفر به فرانسه را دارید، این مقاله می‌تواند شما را با برخی از بهترین فستیوال‌های این کشور آشنا کند.

کارناوال نیس

چه چیزی بهتر از شرکت در یک کارناوال در کلاس جهانی، اما در یکی از بهترین شهرهای جهان، است؟ فستیوال‌ها در فرانسه به پای این مورد نمی‌رسند. کارناوال نیس (Nice) که برخلاف دیگر فستیوال‌ها در فصل زمستان برگزار می‌شود، کاملاً متفاوت بوده و محلی مناسب برای شرکت همراه با دوستان و اعضای خانواده به‌منظور لذت بردن از جشن‌های محلی بی‌نظیر است. اگر به فکر رژه‌های بزرگ و آتش‌بازی‌های حیرت‌انگیز هستید، در هیچ کجا بهتر از نیس نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. چشم‌انداز ساحل فرنچ ریویِرا (French Riviera) در جنوب فرانسه نیز به زیبایی این فستیوال افزوده و آن را به یکی از مهم‌ترین جشن‌های برگزارشده در این کشور تبدیل کرده است.

فستیوال های فرانسه

فستیوال کورژی اورانژ

یک مراسم خاص برای اپرا؛ این فستیوال تابستانی زیبای محلی برای حضور علاقه‌مندان به اپرا است. تمامی آثار، مختص این فستیوال مشهور تولید می‌شوند و شرکت‌کنندگان هرساله اقدام به تغییر کارهای خود می‌دهند. تالار نیم‌دایره‌ای شکل سبک روم باستان در فستیوال کورِژی اورانژ (Choregies Orange) به خاطر محل زیبای استقرار آن بر روی یک سنگ و خاصیت صوتی آن بسیار مشهور است. این فستیوال در دهه‌ی اول قرن نوزدهم شروع به کار کرده و هر روز نیز به محبوبیت آن افزوده می‌شود.

فستیوال های فرانسه

فستیوال آوینیون

به‌مانند اکثر رویدادها، فستیوال‌های مشهور فرانسوی نیز به میزان زیادی بر روی هنر و فرهنگ تمرکز کرده‌اند. یکی از موارد مشهور، فستیوال آوینیون (Avignon) است. هنرمندان بسیاری از نقاط مختلف جهان راهی این فستیوال می‌شوند؛ بنابراین اگر به دنبال مکانی برای الهام گرفتن هستید، آوینیون می‌تواند انتخاب خوبی باشد. آوینیون همچنین یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های کشور است. این مکان زیبا محلی برای برگزاری شاخه‌های مختلف هنر نظیر موسیقی، تئاتر، رقص و سینما بوده و تابه‌حال چهره‌های مشهوری را از زمین‌های کاخ پاپ (Pope) به دنیا معرفی کرده است. رویدادهای این فستیوال در سراسر شهر آوینیون برگزار می‌شوند و همین امر به بازیگران ناشناس و جوان تئاتر برای پیشرفت در حرفه‌ی هنری‌شان کمک می‌کند. همین امروز نام این فستیوال را در تقویم خود در ماه جولای علامت بزنید، زیرا اینجا بدون شک محلی است که تمام هنر دنیا در آن جمع می‌شود.

فستیوال های فرانسه

تور دو فرانس

تمامی علاقه‌مندان به ورزش رویای حضور در مسابقات دوچرخه‌سواری تور دو فرانس (Tour De France) برای یک‌بار در عمر خود را دارند. این تورنمنت که از اوایل قرن بیستم شروع شده، حال پس از گذشت بیش از صدسال لقب معتبرترین مسابقات دوچرخه‌سواری دنیا را یدک می‌کشد. تور دو فرانس احتمالاً یکی از معتبرترین و جذاب‌ترین فستیوال‌های فرانسه باشد و به تماشاگران امکان مشاهده‌ی مناطق روستایی این کشور در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های آلپ را بدهد. از آنجایی‌که مسیر مسابقه هرساله تغییر می‌کند، مناظر زیبای رقابت دوچرخه‌سواران نیز غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرمنتظره خواهد بود. این مسابقه از بروکسل آغاز شده و با عبور از دهکده‌های فرانسه، درنهایت در خیابان شانزه لیزه در پاریس به کار خود پایان می‌دهد.

فستیوال های فرانسه

ماردی گرا

ماردی گرا (Mardi Gras) یکی از فستیوال‌های سنتی فرانسه است که ریشه در جشن‌های شرک‌آمیز کهن دارد. با این‌حال، این فستیوال در طول زمان توسط مسیحیان پذیرفته شده است. ماردی گرا که ترجمه‌ی تحت‌اللفظی آن «سه‌شنبه‌ی چرب» است، از سوی تمامی کاتولیک‌های جهان در روزهای منتهی به عید پاک جشن گرفته می‌شود. با این‌حال، این رویداد در فرانسه کاملاً ویژه است، زیرا مردم در این روز به خیابان‌ها آمده، لباس‌های زیبا به تن می‌کنند، ماسک‌های بزرگ به صورت می‌زنند و در تمام طول شبانه‌روز پنکیک، شیرینی‌های لذیذ وافل (waffle)، کرپ و دیگر خوراکی‌ها را سرو می‌کنند. این فستیوال اساساً قرار بود به مردم در مورد نخوردن گوشت در ماه روزه‌ی کاتولیک‌ها هشدار دهد، اما امروزه کمتر کسی به آن توجه می‌کند. مذاهب مختلف در فرانسه تمایل دارند تا ماردی گرا را به شیوه‌های گوناگون جشن بگیرند. معمولاً این فستیوال همراه با یک کارناوال شروع شده یا به پایان می‌رسد.

فستیوال های فرانسه

فستیوال موسیقی

فستیوال موسیقی در فرانسه به روز موسیقی نیز معروف است و این فستیوال احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای موزیکال این کشور باشد. در این فستیوال بسیاری از نوازندگان و علاقه‌مندان به موسیقی به‌منظور اعلام پایان انقلاب تابستانی دورهم جمع می‌شوند. بازدیدکنندگان در این فستیوال شاهد اجرای موسیقی از سوی نوازندگان حرفه‌ای و آماتور در گوشه و کنار شهر، کافه‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های کنسرت خواهند بود. مهم‌تر از همه اینکه، این فستیوال کاملاً به‌طور رایگان برگزار می‌شود؛ بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند، به انتخاب خود، در صدها کنسرت یا تنها یکی از آن‌ها شرکت کنند. در جمعیتی بالغ‌بر هزاران نفر، به‌راحتی می‌توان در حین اجرای آهنگ‌های رپ، هیپ‌هاپ، پاپ، راک و حتی جاز از خود بی‌خود شد. مشهورترین کنسرت‌های فستیوال موسیقی در مکان‌هایی چون لوور، باغ تویلری یا امتداد رود سن برگزار می‌شوند.

فستیوال های فرانسه

فستیوال فیلم کن

فستیوال فیلم کن در فرانسه، احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌ها در صنعت فیلم است. این فستیوالِ سالانه که عاشقان سینما از سراسر دنیا را به دهکده‌ای کوچک می‌کشاند، نام کن را در جهان به شهرت رساند. چهره‌های مشهور صنعت فیلم‌سازی نظیر هالیوود در کن حضور می‌یابند و همین امر سبب درخشیدن کن از نگاه مردم جهان در زمینه‌ی مد، رسانه و سینما شده است. اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، در میهمانی شام این فستیوال شرکت کرده و به تماشای برترین فیلم‌های جهان بپردازید؛ یا اینکه به ساحل رفته و فیلم‌ها را در زیر آسمان و در سینمای ساحلی تماشا کنید.

فستیوال های فرانسه

فستیوال بین المللی بادبادک ها

فرانسه نیز، درست به‌مانند بسیاری از کشورها، دارای علاقه‌مندان خود به بادبادک‌ها است. فستیوال بین‌المللی بادبادک‌ها هرساله از ششم تا چهاردهم آوریل در شهر ساحلی بِرک (Berck) در بخش شمالی فرانسه برگزار می‌شود. می‌توان در ساحل وسیع این منطقه بادبادک خود را به پرواز درآورد و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی کسب کرد. هرساله در ماه آوریل، آسمان این شهر پر از بادبادک‌هایی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف نظیر شخصیت‌های کارتونی و حیواناتی مانند مارمولک می‌شود. حتی اگر علاقه‌ای هم به بادبادک هوا کردن نداشته نباشید، می‌توانید در طول روز به این ساحل آمده و رقابت بادبادک‌های مختلف از سراسر جهان بر سر دریافت جایزه را تماشا کنید.

فستیوال های فرانسه

روز باستیل

یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های ملی فرانسه، روز باستیل است. این روز هرساله به مناسبت اشغال زندان باستیل توسط شورشیان در اواخر قرن هفدهم و در دوران اوج انقلاب فرانسه جشن گرفته می‌شود. روز باستیل یک تعطیلی ملی است که در تمام نقاط فرانسه با شور و اشتیاق جشن گرفته می‌شود، با این‌حال، پاریس شاهد جشن‌های بیشتری از نزدیک است. خیابان‌ها به محلی برای برگزاری رژه‌های نظامی تبدیل می‌شوند و پایان روزها با مراسم باشکوه آتش‌بازی همراه است؛ بنابراین تماشای شهر از بالای برج ایفل در این ایام حال و هوایی متفاوت دارد. به‌علاوه، می‌توان یک روز قبل از این فستیوال به کاخ باستیل برای تماشای مراسم زیبای بالماسکه رفت.

فستیوال های فرانسه

فستیوال پاریس لته

دیگر رویداد تابستانی در شهر پاریس، فستیوال پاریس لِتِه (Paris L’été) یا فستیوال تابستانی پاریس است. سیرک‌های بزرگ، نمایش‌های روباز و اجراهای موزیکال بخشی از این رویداد بزرگ برای گرامی‌داشت هنر، آزادی، فرهنگ و زیبایی هستند. این اجراها که در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شوند، اکثراً رایگان بوده و با استقبال فراوانی در میان مردم محلی و توریست‌ها همراه هستند. این فستیوال که حالا ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد، محلی برای اجرای آثار بیش از ۷۰ هنرمند بوده و سطح فستیوال‌های فرانسه را به مرحله‌ی تازه‌ای برده است.

فستیوال های فرانسه

گراند پری موناکو

گراند پری موناکو که هرساله در پیست خیابانی موناکو برگزار می‌شود، یکی از هیجان‌انگیزترین رویدادها از سری مسابقات فرمول یک است. گراند پری موناکو که قدمت آن به سال ۱۹۲۹ بازمی‌گردد، امروزه مهم‌ترین مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی جهان در پیست خیابانی موناکو، به‌عنوان مکانی استثنایی و باابهت، محسوب می‌شود. این مسابقه در مسیری باریک در خیابان‌های اطراف موناکو نظیر مونت‌کارلو برگزار شده و خودروهای سریع فرمول یک باید در پیستی تنگ و پرپیچ‌وخم باهم رقابت کنند؛ گراند پری موناکو درواقع سخت‌ترین مرحله از مسابقات فرمول یک در جهان است و عیار واقعی رانندگان را به نمایش می‌گذارد.

فستیوال های فرانسه

فستیوال راک

آیا شما یک عاشق واقعی موسیقی راک هستید؟ اگر چنین است، پس به جمع هزاران علاقه‌مند این ژانر موسیقی در پارک سنت کلود (St. Cloud) بپیوندید. اینجا محل برگزاری یک فستیوال سه‌روزه‌ی موسیقی راک است که هرساله در فصل تابستان برگزار می‌شود. این فستیوال در سال ۲۰۰۳ کار خود را تنها با ۱۰ گروه موسیقی آغاز کرد. فستیوال راک از آن زمان تاکنون به‌سرعت رشد کرده و حالا هرساله میزبان بیش از ۱۰۰۰۰۰ بیننده است. تابه‌حال نام‌های بزرگی از موسیقی راک نظیر لانا دل ری (Lana Del Rey) و جِیک باگ (Jake Bugg) در این فستیوال حضور یافته‌اند.

فستیوال های فرانسه

پاریس پلاژ

پاریس در فصل تابستان دست به خلاقیت و نوآوری زده و چهره‌ی خود را دگرگون می‌کند. فصل تابستان در پاریس با یک روز تعطیل در کنار رود سن آغاز می‌شود؛ در این روز، شهردار ساحل را به شهر می‌آورد. ماسه و درختان نخل به کناره‌های رود سن آورده می‌شوند و توریست‌ها و مردم شهر می‌توانند در هرکجا بر روی صندلی‌های ساحلی نشسته و حال و هوای دریا را در قلب پاریس تجربه کنند.

تفریحات در فضای باز، کنسرت‌ها و گزینه‌های خوراکی متنوع، بخشی از این رویداد هستند. اگرچه پاریس پلاژ (Paris Plages) در نوع خود یک فستیوال محسوب نمی‌شود، اما سواحل آن برای مدت ۴ هفته از ۸ صبح تا نیمه‌شب پذیرای گردشگران و مردم شهر است.

فستیوال لیموی مانتون

شهر مانتون (Menton)، موسوم به شهر لیمو، هرساله در فصل بهار به مدت دو هفته میزبان جشنواره‌ای از لیمو و پرتقال است. در طول روز و شب رژه‌هایی همراه با این میوه‌ها در سراسر شهر برگزار می‌شود؛ مجسمه‌های ۱۰ متری حاضر در این رژه‌ها از لیموهای باغ‌های بیووِس (Biovès) تهیه شده‌اند. می‌توان در این فستیوال انواع نوشیدنی‌ها، مرباها، صابون‌ها و عطرهای تهیه‌شده از لیمو را خریداری کرد.

فستیوال های فرانسه

فستیوال نورها

شهر لیون از اول ماه دسامبر و برای مدت ۴ روز تبدیل به شهر نورها می‌شود. در این مدت هزاران شمع در پشت پنجره‌ها و بالکن خانه‌ها روشن شده و ساختمان‌ها و پل‌های شهر با نورهای چندرنگ تزئین می‌شوند. هنرمندانی از سراسر جهان برای نمایش هنر سبک چیدمان با نور به لیون می‌آیند. گفته می‌شود که در این مدت کوتاه بیش از ۴ میلیون گردشگر به لیون سفر می‌کنند؛ بنابراین باید خود را برای مواجهه با جمعیتی فراوان آماده کرد.

فستیوال های فرانسه

رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}