در فستیوال‌ های گرجستان با فرهنگ مردم این کشور بیشتر آشنا شوید

    رضا‍ رجب پور
    • رضا‍ رجب پور
    • 1398/6/4
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    گرجستان با قدمت دیرینه‌ی خود، در تمام طول سال میزبان فستیوال‌هایی است که اغلب آن‌ها ریشه در سنت‌ها و فرهنگ‌ این کشور دارند. این فستیوال‌ها فرصت خوبی برای آشنایی گردشگران با تاریخ، فرهنگ و همچنین خوراکی‌های محلی گرجستان هستند.

    تور اروپا

    گرجستان کشوری غنی با سنت‌های کهن است که ریشه در فرهنگ آن دارند. می‌توان در این کشور فستیوال‌های منحصربه‌فردی را پیدا کرد که مخصوص گرجستان هستند. به‌علاوه، گرجستان عاشق جشن گرفتن همه‌چیز، از تولد تفلیس گرفته تا فصل برداشت انگور، است و تمامی فستیوال‌های آن به غذا و موسیقی ارتباط دارند. برای تجربه‌ی فرهنگ گرجستان، هیچ راهی بهتر از شرکت کردن در این فستیوال‌ها نیست. این مقاله به بررسی مهم‌ترین فستیوال‌های گرجستان می‌پردازد.

    گرجستان

    تبیلیسوبا

    اگرچه روز رسمی تأسیس شهر تفلیس مشخص نیست اما گرجی‌ها همچنان این روز را همراه با حیرت‌انگیزترین مراسم جشن می‌گیرند. اولین جشن روز تأسیس تفلیس در ۲۸ اکتبر ۱۹۷۹ برگزار شد و از آن زمان تاکنون این مراسم هرساله در آخرین هفته‌ی ماه اکتبر برگزار می‌شود. این زمان فصل پایان برداشت محصول است و طبیعت تغییر رنگ می‌دهد اما هوا همچنان گرمی خود را دارد. بااین‌حال، دولت در چند سال اخیر تصمیم به برگزاری مراسم این فستیوال در ماه سپتامبر و تغییر زمان برگزاری در هر دوره گرفته است.

    مناطق مرکزی تفلیس در این ایام پر از فروشندگان مختلفی می‌شود که مشغول فروش محصولات محلی نظیر پنیر، سبزیجات، میوه، لباس‌های دست‌دوز و اکسسوری، عسل، میوه‌های خشک‌شده و چورچخلا (Churchkhela) هستند. بااین‌حال، این مراسم تماماً در مورد غذا نیست؛ می‌توان در تبیلیسوبا (Tbilisoba) اجراهای نمایشی از گذشته‌ی تاریخی کشور و رقص و موسیقی فولکلور را تماشا کرد. پایان این فستیوال با یک کنسرت باشکوه و مراسم آتش‌بازی همراه است.

    فستیوال تبیلیسوبا - گرجستان

    توشتوبا

    فستیوال توشِتوبا (Tushetoba) هرساله در منطقه‌ی توشِتی (Tusheti) برگزار شده و میراث فرهنگی این ناحیه را جشن می‌گیرد. یک مسابقه‌ی سنتیِ اسب‌سواری آغازگر این فستیوال است و برنده یک پرچم به همراه یک گوسفند دریافت می‌کند؛ مردم این منطقه از پرورش‌دهندگان اصلی گوسفند در کشور هستند. توشتی یک محوطه‌ی ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود و با برج‌های قرون وسطایی، روستاهای بکر و چشم‌اندازهای زیبا، خود را از سایر نقاط کشور متمایز کرده است. یکی از بهترین دلایل برای شرکت در توشتوبا، مشاهده‌ی نحوه‌ی تولید خینکالی (Khinkali) اصیل، پیراشکی مشهور گوشت گرجی است. حتی بازدیدکنندگان می‌توانند خود نیز برای تهیه‌ی این غذا دست‌به‌کار شوند.

    فستیوال توشتوبا - گرجستان

    فستیوال آرت جین

    آرت جین (Art-Gene) که یک فستیوال موسیقی سنتی برگزار شده در موزه‌ی قوم‌نگاری تفلیس است، از سال ۲۰۰۳ تا به امروز جریان دارد. نوازندگان در سبک موسیقی سنتی، هنرمندان معاصر گرجی و رقصندگان سنتی در این فستیوال حاضر می‌شوند. آرت جین در ماه‌های تابستان برگزار شده و برخلاف دیگر فستیوال‌های گرجستان، یک یا بیش از یک هفته به طول می‌انجامد. مردم محلی در خلال این فستیوال از طبیعت زیبا، نسیم خنک عصرگاهی و موسیقی عالی لذت می‌برند. بازدیدکنندگان می‌توانند در طول روز در میان غرفه‌های فروش صنایع دستی قدم بزنند و انواع خوراکی های گرجی را امتحان کنند. فرصت‌های بی‌شماری برای برپایی بساط پیک‌نیک در این محوطه همراه با ملودی‌های دل‌انگیز در فضای فستیوال وجود دارد.

    فستیوال توشتوبا - گرجستان

    فستیوال پنیر سنتی توشتی

    منطقه‌ی توشتی علاوه بر برج‌های قرون وسطایی و چشم‌اندازهای زیبا، به خاطر پنیرِ تهیه‌شده از شیر بز نیز معروف است. این فستیوال در آخرین هفته از ماه مه برگزار شده و تولیدکنندگان پنیر از شهرهای اطراف را به خود جذب می‌کند. افزون بر این، می‌توان در خلال این فستیوال برنامه‌های ورزشی متعدد، مسابقات اسب‌سواری و صنایع دستی را مشاهده کرد و به نواهای محلی گوش سپرد.

    فستیوال پنیر توشتی - گرجستان

    فستیوال پنیر

    گرجستان انواع مختلفی از پنیرها را تولید می‌کند و بهترین مکان برای امتحان تمامی این پنیرها، فستیوال پنیر در شهر تفلیس است. تولیدکنندگان پنیر ارمنی و آذری نیز از سال ۲۰۱۵ شروع به شرکت در این فستیوال و معرفی محصولات متعدد خود به بازدیدکنندگان کرده‌اند. می‌توان در این فستیوال دامبال خاچو (پنیر دلمه که خیس داده و سپس خشک شده)، پنیر تهیه‌شده از شیر بز یا پنیر ترکیب‌شده با روغن، انواع ادویه‌ها، عسل و گل را امتحان کرد.

    فستیوال پنیر - گرجستان

    آلاوردوبا

    این فستیوال مذهبی و سنتی در منطقه‌ی کاخِتی (Kakheti) نیز پیوندهایی با فستیوال برداشت محصول دارد. نام این فستیوال از کلیسای آلاوِردی (Alaverdi) و محل برگزاری این مراسم گرفته شده است. آلاوردوبا (Alaverdoba) چندین روز به طول می‌انجامد و در روز ۲۸ سپتامبر، روز جشن سنت ژوزف آلاوردی، به اوج خود می‌رسد. سنت ژوزف آلاوردی یکی از ۱۳ پدر آشوری و مؤسس کلیسای قرن ششمی آلاوردی بود.

    فستیوال آلاوردوبا - گرجستان

    شاتیلوبا

    در ارتفاعات کوه‌های شمال قفقاز، منطقه‌ی شگفت‌انگیز خِوسورِتی (Khevsureti)، در مجاورت مرز چچن، قرار دارد. این منطقه‌ی زیبا محل برگزاری یکی از اصیل‌ترین فستیوال‌های گرجستان است که ریشه در سنت‌های محلی دارد. شاتیلوبا (Shatiloba) که متعلق به روستای زیبا و ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، شاتیلی (Shatili)، است، فرصتی برای نمایش محصولات سنتی دست‌ساز و خوراکی‌های محلی در خانه‌ها و برج‌های سنگی است. در این فستیوال همچنین موسیقی سنتی، اجراهای فولکلور، کُشتی گرجی و مسابقات اسب‌سواری کوهستان در میان مردم محلی جریان دارد. به هنگام دیدار از این فستیوال، حتماً غذای لذیذ خینکالی را که توسط مردم محلی تهیه شده است امتحان کنید، زیرا مردم این منطقه در خلال فستیوال شاتیلوبا با میهمان‌نوازی هرچه‌تمام‌تر از شما پذیرایی خواهند کرد.

    فستیوال شاتیلوبا - گرجستان

    فستیوال موسیقی جاز دریای سیاه

    فستیوال موسیقی جازِ دریای سیاه که در زمره‌ی بهترین فستیوال‌های این ژانر موسیقی در گرجستان قرار دارد، رویدادی پرطرفدار برای عاشقان موسیقی از سراسر کشور است. این فستیوال در کنار فستیوال موسیقی جاز تفلیس، عاشقان این سبک را از سراسر دنیا به‌منظور تماشای برترین اجراها از سوی هنرمندانی چون دیانا کرال و رابرت پِلنت به گرجستان می‌کشاند. این فستیوال که از سال ۲۰۰۷ در جریان است، هرساله در شهر باتومی و در نزدیکی ساحل دریای سیاه برگزار می‌شود. فستیوال دریای سیاه با موقعیت عالی و اجراهای بی‌نظیر خود، توانسته نامی برای خود در میان فستیوال‌های موسیقی منطقه‌ی قفقاز دست‌وپا کند. حالا پس از چندین سال از برگزاری این فستیوال و رشد مخاطبین آن، ژانرهای دیگر موسیقی نظیر هیپ‌هاپ و آر اند بی نیز به دریای سیاه راه یافته‌اند.

    فستیوال موسیقی جاز - گرجستان

    متسختوبا سوتیتسخوولوبا

    این فستیوال عجیب نه‌تنها میراث فرهنگی شهرِ ثبت جهانی مِتسخِتا (Mtskheta)، بلکه کلیسای تاریخی سوِتیتسخوولی (Svetitskhoveli) به‌عنوان یکی از مقدس‌ترین مکان‌های گرجستان را گرامی می‌دارد. صدها نفر از شهرها و کشورهای مختلف در شهر متسختا، پایتخت سابق ایبریا (Iberia)، دورهم جمع می‌شوند تا شاهد جشن‌های مختلفی در خیابان‌های شهر باشند. اجراهای موسیقی زنده، رقص‌های سنتی و گروهی، صنایع دستی و رویدادهای مختلف، شرکت‌کنندگان را سرگرم می‌کند. متسختوبا سوِتیتسخوولوبا (Mtskhetoba-Svetitskhovloba) همچنین فرصتی ایده‌آل برای امتحان کردن خوراکی‌های محلی و خرید برخی سوغاتی های معروف گرجستان است.

    فستیوال متسختوبا سوتیتسخوولوبا - گرجستان

    باتوموبا

    شهر ساحلیِ پرهیاهو و رنگارنگ باتومی، هرساله با برگزاری مراسم و رویدادهای شگفت‌انگیز در خلال فستیوال باتوموبا (Batumoba)، جانی دوباره می‌گیرد. علاوه بر مراسم سنتی گانداگانا (Gandagana) که جذابیت روستاهای آجارستان (Adjarian) همراه با مراسم رقص‌های خاص را به تصویر می‌کشد، این فستیوال با اجراهای گروه‌های فولکلور و موسیقی در میدان اروپا به اوج خود می‌رسد. شهر به خاطر برگزاری مراسم و رویدادهای شگفت‌انگیزی چون پانتومیم، نمایش‌های تئاتر انگشتی و رقص‌های باله، بازدیدکنندگان را سرگرم نگه می‌دارد.

    فستیوال باتوموبا - گرجستان

    فستیوال موسیقی و کباب دنده در تیفتون

    این فستیوال هرساله در اولین آخر هفته‌ی ماه مارس در شهر تیفتون (Tifton) برگزار می‌شود. فستیوال موسیقی و کباب دنده، محلی شگفت‌انگیز برای افرادی است که عاشق کباب‌های لذیذ، موسیقی زنده و نوشیدنی‌های سرد هستند. فستیوال‌های گذشته در پارک فولوود (Fulwood) در نزدیکی مرکز شهر برگزار می‌شدند و از بازی‌های مخصوص کودکان، انواع هنرها، غرفه‌های صنایع دستی، یک رقابت کباب‌پزی، انواع غذاها و سرگرمی‌های زنده میزبانی می‌کردند. آشپزان حرفه‌ای و مبتدی می‌توانند در رقابت کباب‌پزی برای بردن جایزه‌ی نقدی شرکت کنند. محوطه‌ی مخصوص کودکان دارای خانه‌ها و سرسره‌های بادی، یک دیوار صخره‌نوردی و زیپ‌لاین است. ازآنجایی‌که ورود به محوطه‌ی فستیوال رایگان است و می‌توان خودروها را بدون پرداخت هزینه در پارکینگ خیابانی پارک کرد، اینجا یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌ها برای خانواده‌ها به شمار می‌آید.

    فستیوال تیفتون - گرجستان

    فستیوال سیب گرجستان در الیجی

    چیزی که فستیوال سیب گرجستان را شگفت‌انگیز می‌کند، برگزاری آن در خلال ۲ آخر هفته است که به بازدیدکنندگان فرصت بیشتری برای تفریح و سرگرمی می‌دهد. این فستیوال جذاب گرجی هرساله در اواسط ماه اکتبر برگزار شده و قدمتی ۴۶ ساله دارد. بیش از ۳۰۰ فروشنده در اینجا برای عرضه‌ی محصولات خوراکی، هنری، صنایع دستی و دیگر اقلام دست‌ساز گرد هم جمع می‌شوند. به‌علاوه یک نمایشگاه خودروهای کلاسیک و همچنین یک رژه نیز در مرکز شهر الیجی (Ellijay) برگزار می‌شود. تنها کافی است تا برای پیوستن به جمعیت حاضر در این فستیوال، راهی کلوپ شیرهای الیجی شوید اما بد نیست تا زمانی را هم به دیدار از باغ‌های سیب الیجی در همین حوالی اختصاص دهید.

    فستیوال سیب گرجستان

    فستیوال بین المللی شکوفه های گیلاس در ماکون

    هرساله در ماه مارس در شهر ماکون (Macon)، یک فستیوال بین‌المللی شکوفه‌های گیلاس برگزار می‌شود؛ جاذبه‌ی اصلی این فستیوال درختان زیبای گیلاس و شکوفه‌های آن‌ها در فصل بهار است. در خلال این فستیوال کنسرت‌های مختلف، نمایشگاه‌های عرضه‌ی محصولات خوراکی، اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده و نمایشگاه‌های دیگر یافت می‌شود. در گذشته این فستیوال در طول ۹ روز همراه با مراسمی از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب برگزار می‌شد. این یک فستیوال خاص برای آشنایی مردم با درختان محبوب گیلاس، تماشای یک رژه به همراه مراسم روشن کردن فانوس و تماشای کبوترهای زیبا است.

    فستیوال شکوفه های گیلاس - گرجستان

    رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
    {{selectedRate}}
    زوریخ، لوگانو

    تور زوریخ و لوگانو

    • 8 روز
    • هتل 4 و 5 ستاره
    • ترکیش , ترک
    قیمت از
    49,900,000
    1,890
    پاریس

    تور پاریس

    • 8 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    49,900,000
    2,390
    کاپادوکیا، استانبول

    تور استانبول و کاپادوکیا

    • 7 روز
    • هتل 5 و 4 ستاره
    • ترکیش
    قیمت از
    59,900,000

    بنر تورهای تابستان

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}