این ۱۱ کتاب شما را برای سفر به ایتالیا آماده می‌کند

طناز قربانی
  • طناز قربانی
  • 1399/9/11
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

شاید هیچ‌چیز مانند کتاب نتواند شما را با فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور آشنا کند. این ۱۱ کتاب شما را برای سفر به ایتالیا، این کشور تاریخی، آماده می‌کند.

تور اروپا

ایتالیا در طول سال‌ها همیشه الهام‌بخش ذهن‌های خلاق بوده است؛ هنرمندان شگفتی‌های آن را به ترسیم درآورده‌اند، در خیابان‌های خلوت آن فیلمبرداری کرده‌اند و کتاب‌هایی نوشته‌اند که مناظر، رایحه‌ها و حال‌وهوای این کشور زیبا را با تاریخ غنی‌اش به‌زیبایی به مخاطب منتقل می‌کنند. این‌ها آثار ادبی ذهن شما را بیشتر از هر چیزی برای سفر ایتالیا آماده می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید با تور ایتالیا سفر کنید، این کتاب‌ها را حتما پیش از سفر بخوانید.

کتاب های ایتالیا

وداع با اسلحه - ارنست همینگوی (۱۹۲۹)

ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) این داستان عاشقانه را بر اساس تجربه‌ی شخصی خود در سال‌های آخر جنگ جهانی اول نوشته است؛ زمانی‌که در سپاه صلیب سرخ، واقع در جبهه‌ی اتریش در ایتالیا خدمت می‌کرد. قهرمان داستان وداع با اسلحه یک گروهبان جوان آمریکایی به نام فردریک هنری است. فردریک راننده‌ی آمبولانسی است که در ارتش ایتالیا خدمت می‌کند. او با یک پرستار انگلیسی به نام کاترین بارکلی که در پایگاه بریتانیا خدمت می‌کند، آشنا می‌شود.

کاترین در تلاش است با غم از دست دادن نامزدش کنار بیاید و هنری با بی‌حسی و بی‌تفاوتی ناشی از جنگ در حال دست و پنجه نرم کردن است. ادامه‌ی کتاب به تکامل رابطه‌ی عاشقانه‌ی این دو و سفرشان در سراسر ایتالیا می‌پردازد. آن‌ها از پایگاه ارتش در کوه‌های ترِنتینو (Trentino) و تیرول‌ جنوبی (South Tyrol) به میلان می‌روند، جایی‌که هنری بستری می‌شود. در نهایت از طریق دریاچه‌ی ماجیوره (Lake Maggiore) به‌دنبال امنیت به سوئیس پناه می‌برند؛ جایی‌که فصل پایانی کتاب رقم می‌خورد.

نمی‌توان گفت این کتاب متن صلح‌طلبانه‌ای دارد، اما این رمان به شکلی انکارناپذیر پوچیِ جنگ را بیان می‌کند. تمام شخصیت‌های داستان نسبت به شکوه و بزرگی جنگ تردید دارند و از آثار مخرب آن گله‌مند هستند. داستان عقب‌نشینی ایتالیا در نثر ساده و واقع‌گرایانه‌ی همینگوی که امضای کاری‌اش به‌شمار می‌رود به‌خوبی بیان می‌شود. متن کتاب به‌خوبی خشونت جنگ و اثرات آن‌را بر روی منطق مردم نشان می‌دهد.

مفهوم وفاداری و رها کردن در عشق و سیاست از دیگر موضوعات اصلی این رمان است. این شاهکار ادبی قرن بیستمِ آمریکا یک مورد از چندین روایت شخصی افرادی که در جنگ جهانی اول زندگی کرده‌اند را به روشی صادقانه و پر از احساسات بازگو می‌کند.

وداع با اسلحه - همینگوی

سرزمینی که لیموها در آن رشد می‌کنند - هلنا اتلی (۲۰۱۵)

کتاب سرزمینی که لیموها در آن رشد می‌کنند، داستانی جذاب درباره‌ی ایتالیا و مرکبات آن است، نه یک متن آموزشی. هِلِنا اَتلی (Helena Atlee) از تاریخ، رسپی‌ها و حکایت‌های طنز بهره برده است تا چهره‌ای نوآورانه و غنی از ایتالیا و مهاجرانی که آن را شکل داده‌اند، خلق کند. داستان این کتاب از دریاچه‌ی گاردا (Garda) و باغ‌های میوه‌ی کینوتو (chinotto) آغاز می‌شود و تا باغ‌های توسکانی ادامه دارد. سپس تا باغ‌های ترنج و معطرِ کالابریا (Calabria) و مزارع لیموی سیسیل (Sicily) پیش می‌رود.

در این کتاب با مالکان پیشین و معاصر صنعت مرکبات، از مافیا گرفته تا بازرگانان یهودی ارتدوکسِ لوباویچر آشنا می‌شوید. همچنین می‌توانید داستان‌های جالبی از تجربه‌های شخصی در این‌باره بخوانید. رسپی‌هایی که اَتلی در این کتاب گردآوری کرده است، شما را به باغ‌های مرکبات ایتالیا می‌برد. می‌توانید خودتان را در حالی‌که در زیر سایه‌ی درختان معطر لیمو نشسته‌اید و از طعم خوش این میوه لذت می‌برید، تصور کنید.

این کتاب مورد تحسین منتقدان و افراد برجسته‌ای چون سرآشپز یوتام اُتولِنگی (Yotam Ottolenghi) و رابین لِین فاکس (Robin Lane Fox)، ستون‌نویس بخش باغبانیِ فاینَنشال تایمز (Financial Times)، قرار گرفته است.

کتاب سرزمینی که لیموها در آن رشد می‌کنند

آقای ریپلی با استعداد - پاتریشیا های‌اسمیت (۱۹۵۵)

آقای ریپلیِ با استعداد یک رمان جنایی-روانشناختی درباره‌ی قدرت، ثروت و وسواس‌های روحی است. داستان این رمان در شهر خیالی مونجیبِلو (Mongibello) اتفاق می‌افتد. این شهر با الهام از شهر لوکس پوزیتانو (Positano) واقع در ساحل آمالفی (Amalfi) در ذهن نویسنده شکل گرفته است.

تام ریپلی، شخصیت اصلی و ضد قهرمان کتاب، فردی فریبکار است که با مهارت‌هایش به‌راحتی افراد را گول می‌زند. داستان کتاب در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ اتفاق می‌افتد؛ زمانی‌که تام، یک فارغ‌التحصیل فقیر است و در نیویورک زندگی می‌کند. تام باید از فرصتی که در اختیارش قرار داده می‌شود، نهایت استفاده را ببرد. او باید بتواند دیکی گرین‌لیف، پسر یکی از غول‌های صنعت حمل‌ونقل را ترغیب کند تا از ایتالیا به آمریکا بازگردد. زندگی دیکی گرین‌لیف در ایتالیا به‌گونه‌ای است که پدرش را کاملا از وی ناامید کرده است.

دیکیِ جذاب به‌همراه نامزد زیبایش مارج شِروود (Marge Sherwood) در مونجیبِلو (Mongibello) به‌سر می‌برد. در سال ۱۹۹۹، فیلم بسیار زیبا و تحسین‌شده‌ی آقای ریپلی با استعداد با بازیِ جود لا (Jude Law)، گوئینِت پالترو (Gwyneth Paltrow) و مت دِیمون (Matt Damon) در نقش تام ریپلی ساخته و اکران شد. پس از مدتی خوش‌گذرانی در سواحل این شهر بندرگاهی، مارج به رفتار تام و علاقه‌ی بیش از حدش به دیکی مشکوک می‌شود.

در مدت کوتاهی همه‌چیز از این رو به آن رو شد. این اتفاقات منجر به اتفاق افتادن یک قتل در سان رِمو (San Remo) و زندگی سراسر فریب و دروغِ تام در رم شد. هیجان داستان در خیابان‌های باریک ونیز به اوج خود می‌رسد. اگر تا همین‌جا برای کشف پایان این کتاب پرهیجان و جذاب ترغیب شده‌اید، حتما این اثر را بخوانید.

کتاب آقای ریپلی با استعداد

دوست نابغه‌ی من - النا فرانته (۲۰۱۱)

مجموعه ۴ جلدیِ‌ رمان‌های ناپلی اثر اِلنا فرانته (Elena Ferrante)، نویسنده‌ی ایتالیایی، غوغایی در دنیای ادبیات به پا کردند. این داستان‌ها ابتدا در ایتالیا به چاپ رسیدند، اما ترجمه‌ی انگلیسیِ این آثار آن‌ها را به موفقیتی در سطح جهان رساند که برای نویسندگان ایتالیایی یک اتفاق نادر است.

داستان این رمان‌ که نخستین کتاب از مجموعه‌ی ۴ جلدی به‌شمار می‌رود، در ناپل اتفاق می‌افتد و رابطه‌ی دوستیِ دو زن به نام‌های اِلنا و لیلا را بیان می‌کند. داستان بر زندگی این دو از دوران جوانی تا بزرگسالی تمرکز دارد و مربوط به زمانی‌که در شرایط فقیرانه‌ی ناپلِ پس از جنگ و تغییرات سیاسی و اجتماعی متعاقب در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی زندگی می‌کنند.

در این کتاب با موضوعات مختلفی از قبیل تضادهای طبقاتی، سرنوشتی که شرایط اجتماعی یک فرد برایش رقم می‌زند، روابط انسانی و کشمکش‌های درونی و بیرونی افراد در ارتباط با یکدیگر روبه‌رو هستید.

کتاب دوست نابغه‌ی من

اتاقی با یک چشم‌انداز - ای. ام. فورستر (۱۹۰۸)

کتاب اتاقی با یک چشم‌انداز نوشته ای. ام. فورستر (E. M. Forster) شما را شیفته‌ی شهر فلورانس می‌سازد؛ رودخانه‌ی آرنو (Arno River)، کلیسای سانتا کروچه (Santa Croce)، پیاتزا سینیوریا (Piazza Signoria) و فیزوله (Fiesole) همگی در این کتاب نقش پررنگی دارند.

داستان این رمان در ایتالیا و انگلستان اتفاق می‌افتد و تلفیقی از یک داستان عاشقانه و یک متن انتقادی بر جامعه‌ی انگلستان است. شخصیت اصلی کتاب لوسی هانی‌چِرچ، یک دختر جوان از طبقه‌ی متوسط رو به بالای جامعه است. لوسی مخالف سلسله‌ مراتب اجتماعی در انگلستان است و یک زندگی متفاوت را در ایتالیا تجربه می‌کند؛ یک زندگی آزادتر با مرزهای اجتماعیِ منعطف‌تر از جامعه‌ی انگلستان.

فورستر خود چنین اعتقادی را در دوران سفرش به ایتالیا تجربه کرده بود. همین تجربه‌ی شخصی الهام‌بخش وی برای نوشتن چنین کتابی شد. در سال ۱۹۸۵ فیلمی به همین نام با اقتباس از این کتاب با بازی هلنا بونهم کارتر (Helena Bonham Carter) و مگی اسمیت (Maggie Smith) ساخته شد که به اندازه‌ی کتاب مورد تحسین قرار گرفت.

کتاب اتاقی با یک چشم‌انداز

یوزپلنگ - جوزپه تومازی دی لامپه دوزا (۱۹۸۵)

رمان یوزپلنگ یکی از برجسته‌ترین آثار ادبیات مدرن ایتالیا به‌شمار می‌رود. داستان این کتاب درباره‌ی یک نجیب‌زاده‌ی اهل سیسیل است که در اوایل دهه‌ی ۱۸۰۰ میلادی در میان آشفتگی‌های سیاسی و اجتماعی ناشی از جنگ داخلی ایتالیا و مشکلاتی که متعاقب آن پیش می‌آید، زندگی می‌کند.

تومازی خود آخرین نفر از نسل شاهزاده‌های رده‌پایین در سیسیل بود. وی این رمان تاریخی را پس از بمباران جزیره‌ی لامپِدوزا (Lampedusa) واقع در سیسیل از سوی نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم نوشت. این رمان سقوط اشرافیت، تغییرات اجتماعی و اخلاقیات انسان را بررسی می‌کند.

کتاب یوزپلنگ

داستان دو دلداده - آلساندرو مانزونی (۱۸۲۷)

آلساندور مازونی یکی از گنجینه‌های ملی ایتالیا به‌شمار می‌رود و رمان داستان دو دلداده یکی از شاهکارهای ادبی وی محسوب می‌شود. این کتاب با مفهومی میهن‌پرستانه نوشته شده است و به‌عنوان نمادی از ریزورجیمِنتو (Risorgimento) یا وحدت ایتالیایی شناخته می‌شود. داستان کتاب درباره‌ی دو دلداده به نام‌های لوچیا و رِنزو است و در دهه‌ی ۱۶۲۰ در استان لِکو (Lecco)، در دوران اشغال لمباردی (Lombardy) توسط اسپانیا اتفاق می‌افتد.

پس از آن‌که دون رودریگو از ازدواج لوچیا و رِنزو جلوگیری می‌کند، این زوج مجبور به فرار از لِکو می‌شوند؛ چراکه رودریگو، لوچیا را برای خودش می‌خواست. این کتاب داستان این دو دلداده را در مسیر قحطی، طاعون، حبس و رویارویی با کلیسا بیان می‌کند. با خواندن این کتاب نه‌تنها درگیر داستان جذابش می‌شوید، بلکه یک تصویر جالب از زندگی در شمال ایتالیا در قرن هفدهم میلادی پیش چشمان‌تان خواهید دید.

مازونی لِکو را که در قسمت شرقی یکی از انشعابات دریاچه‌ی کومو قرار دارد، به زیبایی و با تحسین فراوان توصیف می‌کند. بسیاری از بناهایی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است هنوز پابرجا هستند؛ مانند کلیسای سانتی ماتِرنو اِ لوچیا (Chiesa dei Santi Materno e Lucia).

کتاب داستان دو دلداده

بخور، عبادت کن، عشق بورز - الیزابت گیلبرت (۲۰۰۶)

بخور، عبادت کن، عشق بورز یکی دیگر از فیلم‌های موفقی است که بر اساس خاطراتی به همین نام ساخته شده و زندگی در ایتالیا را به مخاطب نشان می‌دهد. این کتاب به مدت ۴ سال در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز بود و در سال ۲۰۱۰ فیلمی با همین عنوان با بازی جولیا رابرتز (Julia Roberts) و خاویر باردم (Javier Bardem) ساخته و اکران شد.

این کتاب منعکس‌کننده‌ی خاطرات الیزابت گیلبرت و دوران سخت پس از طلاقش است. در این کتاب با الیزابت در سفرهایش به ایتالیا، هندوستان و اندونزی به‌دنبال لذت از زندگی (خوردن)، کسب آگاهی‌های معنوی (عبادت کردن) و دیدگاه جدیدی از روابط عاشقانه (عشق ورزیدن) همراه خواهید بود.

قسمت اول کتاب به دورانی که الیزابت در رم و ناپل سپری می‌کند و غذاهای خوشمزه‌ی این شهرها، از پیتزا و پاستا گرفته تا جلاتو می‌پردازد. این کتاب اشتهای شما را تحریک می‌کند و شما را به خوردن خوراکی‌های خوشمزه در سفرتان به ایتالیا ترغیب خواهد کرد.

بخور، عبادت کن، عشق بورز

اکسترا ویرجین - آنی هاوز (۲۰۰۱)

اگر تاکنون به این فکر افتاده‌اید که از زندگی شهری فرار کنید و به جایی خوش آب‌وهوا بروید که زندگی با سرعت کمتری جریان دارد، کتاب اکسترا ویرجین به شما کمک می‌کند زودتر تصمیم خود را عملی کنید. این کتاب داستان نقل مکان آنی هاوز از منطقه‌ی شِپِردز بوش (Sheperd’s Bush) در لندن همیشه بارانی، به دهکده‌ای دورافتاده در تپه‌های ساحل لیگوریا (Ligurian Coast) بین مرز فرانسه و جنوآ را بازگو می‌کند.

نویسنده در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ به‌همراه خواهرش که در تابستان در یک مزرعه‌ی گل رز کار می‌کرد، از دهکده‌ی سَن پیِترو (San Pietro) بازدید کرده بود. هاوز و خواهرش یک کلبه‌ی متروکه‌ی رو به دریا را که در یک باغ زیبای زیتون قرار داشت، بازسازی کردند. آن‌ها از دردسرها و مشکلات زندگی در یک روستای دورافتاده‌ی ایتالیایی پرده بر می‌دارند که هنوز هم پیرو سنت‌های قدیمی هستند. همچنین آن‌ها سخن از دوستی‌های جالب و عجیبی به میان می‌آورند که در این منطقه شکل گرفت.

هاوز در این کتاب به‌گونه‌ای با احساس و علاقه از آداب و رسوم دهکده و شخصیت‌های آن تعریف می‌کند که باعث می‌شود با صدای بلند بخندید؛ از پیرمردهایی که جلیقه‌هایشان را تا بالای سینه تا کرده‌اند تا رانندگی در پیچ‌های تند کوهستانی و غذاهای خوشمزه‌ای که هر روز می‌خوردند. وی در این کتاب تصویری از یک زندگی رویایی مدیترانه‌ای ترسیم می‌کند.

کتاب اکسترا ویرجین

زیر آفتاب توسکانی - فرانسیس می (۱۹۹۶)

زیر آفتاب توسکانی خاطرات نویسنده‌ی این کتاب یعنی فرانسیس مِی (Frances Mayes) را بازگو می‌کند. این کتاب به مدت ۲ سال در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت. در سال ۲۰۰۳ فیلمی به همین نام با بازی دایان لِین (Diane Lane) ساخته و اکران شد. داستان این کتاب درباره‌ی یک نویسنده است که به تازگی از همسرش جدا شده و برای شروع فصل جدیدی از زندگی خود به ایتالیا می‌رود.

او شیفته‌ی یک ویلای متروکه در روستاهای توسکانی می‌شود و تصمیم می‌گیرد آن ملک را خریداری و بازسازی کند؛ یک ماجراجویی که در این کتاب به زیبایی و با نثری شاعرانه به‌تصویر کشیده می‌شود. داستان کتاب در کورتونا (Cortona) اتفاق می‌افتد. مِی به زیبایی سادگی زندگی روزمره در ایتالیا را بیان می‌کند؛ از غذاها و سنت‌ها گرفته تا روابط انسان‌ها با یکدیگر و برخی سوءتفاهم‌ها.

کتاب زیر آفتاب توسکانی

تصویر زیبا - بپه سورگینی (۲۰۰۵)

تصویر زیبا یک اثر جذاب از بِپه سِوِرگینی (Beppe Severgnini) روزنامه‌نگار ایتالیایی است که تصویری زیبا از روح و روان ایتالیایی ترسیم می‌کند. عبارت لا بِلا فیگورا که با مفهوم تاثیر خوب گذاشتن روی دیگران همراه است، یکی از چندین موضوع پرداخته شده در این کتاب و منعکس‌کننده‌ی فرهنگ ایتالیایی است. نویسنده شما را از شمال به جنوب ایتالیا می‌برد و با سنت‌های منحصربه‌فرد این کشور آشناتان می‌سازد.

سِوِرگینی در این کتاب مسائل زیادی را مطرح می‌کند؛ از مشکلات اجتماعی و تاسیسات حکومتی و اداری گرفته تا اهمیت زیبایی، سواحل و آشپزی مادربزرگ. وی در این کتاب کلیشه‌های شخصیتی را برجسته‌تر نشان می‌دهد و مشاهدات خود را از هموطنانش بیان می‌کند. در حقیقت این کتاب شما را از هر نظر برای سفر به ایتالیا آماده می‌کند.

طناز قربانی طناز قربانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}