مومباسا کجاست؟ جاهای دیدنی مومباسا در ساحل شرقی آفریقا

    رقیه عینلو
    • رقیه عینلو
    • 1403/2/7
    • 0 دیدگاه
    {{selectedRate}}

    جاهای دیدنی مومباسا، از بازار های سنتی تا غواصی در میان صخره های مرجانی تجربیات فراموش نشدنی در این شهر ساحلی خواهد بود.

    تور اروپا

    در این مطلب سعی کرده‌ایم، بخشی از زیبایی‌های مومباسا را معرفی کنیم؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن! پس بهتر است از همین حالا برای بازدید از مومباسا و سفر با تور کنیا برنامه‌ریزی کنید.

    مومباسا کجاست؟

    «مومباسا» (Mombasa) یکی از شهرهای کشور کنیا و مرکز استان مومباسا است. این شهر که در دل اقیانوس هند قرار گرفته است، از چندین جزیره تشکیل شده و به‌وسیله آب‌ها از سرزمین اصلی کنیا جدا افتاده است. جزیره مومباسا دومین منطقه شهری بزرگ کنیا پس از نایروبی، پایتخت کنیا، است و حدود ۴۸۵ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد. مومباسا در ابتدا «مانباسا» (Manbasa) نامیده می‌شد که به‌معنای جزیره جنگ است؛ چراکه این شهر در طول تاریخ صحنه جنگ‌های بی‌شماری برای اشغال این جزیره زیبا و غنی توسط پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها، سواحیلی‌ها و اعراب بوده است.

    مومباسا کجاست؟

    جاهای دیدنی مومباسا

    مومباسا شبیه ظرفی است که همه زبان‌ها و فرهنگ‌های اطراف اقیانوس هند را در آن ریخته‌اند و خروجی این ترکیب شگفت‌انگیز شده است مومباسا! ترکیبی از پرتغال، بریتانیا، هند، عربستان و آفریقا که آن را به بیشتر به داکار یا دارالسلام شبیه می‌کند تا نایروبی. جاهای دیدنی مومباسا، تنوع فرهنگی و تاریخی، فرهنگی دلنشین، سواحل جادویی، طبیعتی شگفت‌انگیز، پوشش گیاهی و جانوری غنی، آب‌وهوای مطبوع، غذاهای خوشمزه، تفریحات آبی، زندگی شبانه پرشور و هتل‌ها و ریزورت‌های خاص و متعدد از جمله ویژگی‌هایی است که گردشگران را عاشق مومباسا می‌کند.

    • قلعه ژسوس
    • پارک هالر
    • پارک ملی دریایی مومباسا
    • شهر قدیمی 
    • مسجد ماندری
    • ذخیره‌گاه ملی شیمبا هیلز 
    • پناهگاه حیات وحش شبانه نگونی
    • ساحل دیانی
    • عاج های مومباسا
    • مرکز دهکده مامبا 
    • بازار ادویه
    • کارگاه و مرکز فرهنگی بامبولولو
    • پارک روستای نگومونگو
    • سواحل مومباسا

    جاهای دیدنی مومباسا

    ۱. قلعه ژسوس

    سال ۱۵۹۳ میلادی بود که استعمارگران پرتغالی قلعه ژسوس یا قلعه مسیح (Fort Jesus) را در مومباسا ساختند تا نماد و مقر حضور دائمی آن‌ها در این گوشه از اقیانوس هند باشد؛ اما ساخت این قلعه آغازی برای پایان استعمار چندصدساله پرتغالی‌ها بر این منطقه بود. این قلعه که به شکل یک مرد طراحی شده است، دست‌کم ۹ بار بین ملوانان پرتغالی، سربازان عمانی و شورشی‌های سواحیلی دست‌به‌دست شد تا اینکه در نهایت به دست بریتانیایی‌ها افتاد؛ بریتانیایی‌ها هم از این قلعه به‌عنوان زندان استفاده می‌کردند.این دست‌به‌دست شدن قلعه بین فرهنگ‌های مختلف سبب شده است تا در داخل قلعه مسیح از آثار گرافیتی اروپایی تا کتیبه‌های عربی و تزئینات سواحیلی، یک تور فشرده از تاریخ فرهنگی مومباسا را ببینید. در نهایت در سال ۱۹۶۰ میلادی قلعه مسیح به یک موزه تبدیل شد؛ این قلعه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده و پربازدیدترین جاهای دیدنی مومباسا است. امروزه در مرکز قلعه موزه‌ای قرار دارد که یافته‌های ۴۲ کشتی جنگی پرتغالی را که در جریان محاصره عمان در سال ۱۶۹۷ میلادی غرق شده‌اند، از کوزه‌های سفالی تا سنگ‌‌های‌طلسم‌ ایرانی و چینی‌های چینی، را در کنار مجموعه وسیعی از سرامیک و سفال و یادگاری‌هایی از اعراب و انگلیسی‌ها  به نمایش می‌گذارد.

    قلعه ژسوس از جاهای دیدنی مومباسا

    ۲. پارک هالر از جاهای دیدنی مومباسا

    «پارک هالر» یکی از جاهای دیدنی مومباسا است که هر طبیعت‌دوستی را به تحسین وامی‌دارد. این پارک به‌افتخار دکتر رنه هالر (Rene Haller) نام‌گذاری شده است که در سال ۱۹۷۱ میلادی معادن سنگ آهک متروکه منطقه را به یک ذخیره‌گاه طبیعی تبدیل کرد. امروزه این پارک خانه جانداران متنوعی مثل اسب آبی، لاک‌پشت، گاومیش آبی، گورخر، زرافه، بوفالو و آهوی آب‌دوست است. همچنین در این پارک می‌توان بیش از ۱۶۰ گونه پرنده از جمله پلیکان، لک‌لک و غیره را مشاهده کرد. علاوه‌بر تماشای حیوانات می‌توانید در نخلستان‌ها و باغ‌های منتهی به پناهگاه پروانه‌ها در این ذخیره‌گاه پیاده‌روی کنید و به زرافه‌ها غذا بدهید.

    پارک هالر از جاهای دیدنی مومباسا

    ۳. پارک ملی دریایی مومباسا

    اگر به‌دنبال ماجراجویی هستید، پارک ملی دریایی مومباسا (Mombasa Marine National Park)، بهترین انتخاب است. این پارک یکی از غنی‌ترین ترین ذخایر دریایی کنیا و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مومباسا است. پارک ملی دریایی مومباسا محلی برای حفاظت از صخره‌های مرجانی، سواحل شنی، جنگل‌های حرا و علف‌های دریایی است. اگر دوست ندارید شنا کنید، می‌توانید با قایق شیشه‌ای بزرگ پارک، جهان اقیانوس را تماشا کنید؛ اما اگر غواصی را انتخاب کنید، می‌توانید از نزدیک مارماهی‌ها، اسب‌های دریایی، گیاهان زیر آب و بقایای یک کشتی متروک را ملاقات کنید.

    پارک ملی دریایی مومباسا

    ۴. شهر قدیمی مومباسا 

    اگر می‌خواهید سر از زندگی پرتغالی‌ها که روزگاری در مومباسا حکومت می‌کردند، درآورید، باید از شهر قدیمی (Old Town) مومباسا دیدن کنید؛ از ساختمان‌های قدیمی گرفته تا تماشای معماری خانه‌هایی با بالکن‌های خنک و درهای پر از نقش‌ونگار پرتغالی، این منطقه چیزهای زیادی برا دیدن دارد. تنها معماری پرتغالی نیست که در این منطقه رایج است؛ عرب‌ها، اروپایی‌ها و آسیایی‌ها نیز بخش‌های مختلف شهر قدیمی را در دوران مختلف اشغال کرده‌اند و خانه‌ها، کلیساها و مساجد خودشان را ساخته‌اند. شهر قدیمی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مومباسا است و می‌توانید علاوه‌بر تماشای هنر و تاریخ، خرید صنایع‌دستی، عتیقه‌جات یا روغن‌های معطر را هم امتحان کنید.

    شهر قدیمی مومباسا 

    ۵. مسجد ماندری، جاذبه دیدنی مومباسا

    مسجد ماندری (Mandhry Mosque) که در منطقه شهر قدیم مومباسا قرار دارد، در سال ۱۵۷۰ میلادی ساخته شده است. این مسجد زیبا، قدیمی‌ترین مسجد شهر و نمونه‌ای فاخر از معماری سواحیلی است که زیبای معماری عربی را با الگوهای هندسی آفریقایی ترکیب می‌کند؛ البته به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید از داخل این مسجد دیدن کنید.

    مسجد ماندری در شهر قدیم مومباسا

    ۶. ذخیره‌گاه ملی شیمبا هیلز 

    ذخیره‌گاه ملی شیمبا هیلز (Shimba Hills National Reserve)، ۳۳ کیلومتر با مومباسا فاصله دارد اما این فاصله ارزش به‌زحمت افتادن را دارد؛ چراکه در شیمبا هیلز می‌توانید بدون نیاز به فاصله‌گرفتن از سواحل جادویی مومباسا، برخی از حیوانات معروف از همه آفریقا را ببینید. شیمبا هیلز ترکیبی از انواع گرم‌دشت‌ها (Savanna)، جنگل‌ها، برکه‌ها، آبشارها و جنگل‌های بارانی استوایی است و یکی از بالاترین جمعیت فیل‌ها در کنیا را در کنار انواع بزها و پلنگ‌ها دارد. شرکت در تورهای طبیعت‌گردی در جنگل برای دیدن گونه‌های کمیاب و درحال انقراض گیاهان مثل ارکیده، شنا در رودخانه و پیک‌نیک در کنار «آبشار شلدریک» (Sheldrick) از دیگر تفریحات این ذخیره‌گاه ملی است.

    ذخیره‌گاه ملی شیمبا هیلز

    ۷. پناهگاه حیات وحش شبانه نگونی

     پناهگاه حیات‌ وحش شبانه نگونی (Nguuni Night Wildlife Sanctuary) که در نزدیکی پارک هالر قرار دارد، ذخیره‌گاهی برای شترمرغ‌ها، زرافه‌ها، گاو کوهی آفریقایی، آهوی آفریقایی، شترها و دیگر گونه‌‌های جانوری و پرندگان است. بهترین زمان برای بازدید از حیات‌وحش عصر و قبل از غروب آفتاب است؛ زمانی که آرامش و زیبایی دلنشینی بر این پناهگاه حکم‌فرما است. علاوه‌بر تماشای حیوانات و پرنده‌نگری، این پناهگاه یک مکان عالی برای کمپ‌زدن و تماشای غروب آفتاب است.

    پناهگاه حیات وحش شبانه نگونی

    ۸. ساحل دیانی 

    ساحل دیانی (Diani Beach) که حدود ۱۰ کیلومتر امتداد دارد، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مومباسا است. این ساحل مکانی عالی برای استراحت و تماشای منظره زیبای غروب آفتاب است؛ البته از دیدن میمون‌های سیاه و سفیدی که در ساحل بازی می‌کنند، کایت‌سواری و دیگر تفریحات آبی هیجان‌انگیز در ساحل دیانی غافل نشوید.

    ۹. عاج های مومباسا

    عاج‌ های مومباسا یا مومباسا توسک (Mombasa Tusks) یکی از پربازدیدترین و مشهورترین جاهای دیدنی مومباسا است. این بنا در سال ۱۹۵۲ میلادی به‌مناسبت دیدار ملکه الیزابت از مومباسا ساخته شده است. این عاج‌ها که از جنس آلومینیوم است و به‌شکل حرف M (مخفف مومباسا) بر فراز «خیابان موی» (Moi Ave) قرار گرفته، نقطه ورود به مرکز شهر پرجنب‌وجوش مومباسا است. در کنار این عاج‌ها «باغ‌های اوهورو» (Uhuru Gardens) قرار دارد که فضایی آرام و سبز دارد. فواره‌ها و درختان غول‌پیکر که خفاش‌های میوه‌خوار از آن‌ها آویزان شده‌اند، از دیگر جاذبه‌های این پارک زیبا است.

    عاج های مومباسا

    ۱۰. مرکز دهکده مامبا 

    اگر مجذوب خزندگان آفریقایی هستید و می‌خواهید آن‌ها را از نزدیک ملاقات کنید باید به سراغ مرکز دهکده مامبا (Mamba Village Centrer)، واقع در نیالی (Nyali) بروید. این روستا بزرگ‌ترین مزرعه کروکودیل در شهر مومباسا است و شانس آن را خواهید داشت که نبرد کروکودیل‌ها بر سر غذا را تماشا کنید. راهنماهای روستا هم اطلاعات زیادی درباره خزندگان، عادات غذایی و رفتار آن‌ها را با شما به اشتراک خواهند گذاشت. شترمرغ‌ها و لاک‌پشت‌ها هم از دیگر ساکنین این روستا هستند. علاوه بر تماشای کروکودیل‌ها می‌توانید اسب‌سواری و بازدید از باغ گیاه‌شناسی با انواع گیاهان آبزی، ارکیده‌ها و میمون‌ها، را نیز تجربه کنید.

    مرکز دهکده مامبا

    ۱۲. بازار ادویه مومباسا

    بازار ادویه (Spice Market) یکی از بهترین جاهای دیدنی مومباسا است که پر از شور زندگی است. این بازار فوق‌العاده شلوغ، همیشه مملو از مردمی است که مشغول چانه‌زنی و دادزدن هستند تا کالاهای‌شان را بفروشند. بازار ادویه که در امتداد جاده‌های «نهرو» (Nehru) و «لانگونی» (Langoni Rds) و در غرب شهر قدیمی قرار دارد، حتما برای شما پر از رایحه‌های عجیب‌و غریب خواهد بود که بوهای آشنایی مثل هل، فلفل. زردچوبه و کاری هم در بین آن‌ها به مشام می‌رسد. اگر خیابان لانگونی را ادامه دهید به غرفه‌هایی می‌رسید که غذاهای خیابانی خوشمزه می‌فروشند.

    بازار ادویه مومباسا

    ۱۳. مرکز فرهنگی بامبولولو 

    کارگاه و مرکز فرهنگی بامبولولو (Bombolulu Workshops and Cultural Centre) یکی از جاهای دیدنی مومباسا است که حتما ارزش بازدید دارد؛ در این مرکز می‌توانید رقص قبیله‌ای و خانه‌های سنتی قبایل سراسر کنیا و همچنین لباس‌های سنتی، ابزارهای شکار و غیره مومباسایی‌ها را ببینید و در برنامه‌های فرهنگی مرکز شرکت کنید. این مرکز فرهنگی کارگاه‌های صنایع دستی متنوعی نیز دارد که می‌توان علاوه‌بر بازدید از آن‌ها، سوغاتی‌هایی مثل جواهرات، منسوجات، منبت‌کاری روی چوب و محصولات چرم خریداری کنید. رستوران‌های مرکز فرهنگی بامبولولی هم مکان مناسبی برای چشیدن طعم غذاهای آفریقایی است.

    خوب است بدانید این مرکز فرهنگی از ابتدا برای توانبخشی معلولان جسمی آغاز به کار کرد و یک موسسه خیریه است و بازدید و خرید سوغاتی از آن یکی از راه‌های حمایت و کمک به جامعه مومباسا است.

    مرکز فرهنگی بامبولولو 

    ۱۴. پارک روستای نگومونگو از جاهای دیدنی مومباسا

    اگر بازدید از بامبولولو راضی‌تان نکرد، باید پارک روستای نگومونگو (Ngomongo Village Park) را ببینید؛ این پارک روستا مجموعه‌ای از چند خانه سنتی است که هر خانه به یکی از قبایل مومباسا تعلق دارد و سبک زندگی آن‌ها را نشان می‌دهد. هر خانه نیز متشکل از یک کلبه، باغچه، حیوانات اهلی و حیوانات وحشی (تمساح در برکه) است. در بازدید از این خانه‌ها می‌توانید همه ابزارهای مختلف خانه و شکار که توسط قبیله استفاده می‌شد را ببینید. یک جادوگر محلی نیز همه رسم‌ورسوم‌های قبیله را به شما آموزش خواهد داد. این پارک روستا قطعا یکی از بهترین مکان‌ها برای کسب یک تجربه فرهنگی واقعی در کنیا است.

    پارک روستای نگومونگو از جاهای دیدنی مومباسا

    ۱۵. سواحل مومباسا

    یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مومباسا، سواحل استثنایی این شهر است. سواحل مومباسا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: سواحل شمالی و سواحل جنوبی.

    دسترسی به سواحل شمالی مومباسا در مقایسه با سواحل جنوبی آسان‌تر است. سواحل شمالی مومباسا در فاصله کوتاهی از این شهر و فرودگاه بین‌المللی مومباسا قرار دارند؛ همین مسئله نیز سبب شده است تا این سواحل در بین گردشگران محبوب‌تر باشند. از محبوب‌ترین سواحل شمالی مومباسا می‌توان به سواحل «شانزو» (Shanzu)، «بامبوری» (Bamburi) و «نیالی» (Nyali) اشاره کرد. این سواحل شنی سفید به آب‌های شفاف و درختان نخل سبز زیبا شهرت دارند و علاوه‌بر تماشای یک چشم‌انداز زیبا و آرام، می‌توانید انواع ورزش‌های آبی مثل غواصی و ماهیگیری را در آن‌ها تجربه کنید.

    سواحل شمالی مومباسا

    سواحل جنوبی مومباسا اگرچه از شهر فاصله بیشتری دارند اما در زیبایی نه‌تنها کم از سواحل شمالی ندارند بلکه مسحورکننده‌اند و شهرتی جهانی دارند. از زیباترین سواحل جنوبی مومباسا می‌توان به سواحل «دیانی» (Diani) و «تیوی» (Tiwi) اشاره کرد. ساحل دیانی یکی از بهترین سواحل جهان است که امکانات زیادی هم دارد اما اگر عاشق آفتاب گرفتن و غواصی هستید، به‌احتمال زیاد ساحل تیوی برای‌تان جالب‌تر خواهد بود.علاوه‌بر این‌ها سواحل جنوبی کنیا علاوه‌بر خط ساحلی زیبا، مناطق بزرگ‌تری برای شنا و تفریحات آبی دارند و جنگل‌های بارانی،حیات‌وحش، صخره‌های مرجانی رنگارنگ و غیره نیز در این سواحل بیشتر به چشم می‌خورد. 

    سواحل جنوبی مومباسا

    بهترین زمان سفر به مومباسا

    کشور کنیا در خط استوا قرار دارد؛ این یعنی در این کشور تابستان یا زمستانی وجود ندارد و سال به دو فصل بارانی و خشک تقسیم می‌شود. با این اوصاف بهترین زمان برای بازدید از مومباسا در ماه‌های ژوئن تا آگوست (خرداد تا مرداد) است؛ در این ماه‌ها هوا به‌اندازه کافی گرم و آسمان صاف و آفتابی است و می‌توان از سواحل بکر مومباسا لذت برد. فصل خشک در مومباسا از دسامبر تا آپریل (آذر تا فروردین) و از جولای تا سپتامبر (تیر تا شهریور) است. از دسامبر تا آپریل (آذر تا فروردین) هوا بسیار گرم است اما از جولای تا سپتامبر (تیر تا شهریور) کمی خنک‌تر است. ماه فوریه (بهمن) هم خشک‌ترین ماه سال در مومباسا است.

    مرطوب‌ترین ماه سال در مومباسا، ماه می (اردیبهشت) است که حدود ۲۰ روز از ماه هوا بارانی است. طولانی‌ترین فصل مرطوب مومباسا هم از ماه آپریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) است و هوا در این ماه‌ها بسیار مرطوب است؛ این در حالی است که کوتاه‌ترین فصل بارانی مومباسا بین اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) است که ممکن است گاهی شاهد رگبارهای ناگهانی باشید. در نهایت اگر به‌دنبال یک هوای مطبوع هستید، باید در ماه مارچ (اسفند) به مومباسا بروید؛ زمانی که میانگین دما ۲۸ درجه سانتی‌گراد است و به ۳۱ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. ماه جولای (تیر) با میانگین دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین ماه در مومباسا است و دمای هوا تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد هم پایین می‌آید.

    بهترین زمان سفر به مومباسا

    پرسش‌های متداول

    مومباسا کجاست؟
    مومباسا در کشور کنیا و در ساحل اقیانوس هند قرار گرفته است. این شهر ۴۸۵ کیلومتر با پایتخت کنیا فاصله دارد و یکی از مهم‌ترین بنادر آفریقای شرقی است.
    چرا مومباسا محبوب است؟
     مومباسا محبوب‌ترین مقصد سافاری در کنیا است و اغلب به‌خاطر سواحل زیبا، بناهای تاریخی، تنوع فرهنگی، تفریحات آبی و ریزورت‌های لوکس و متنوع محبوب است.
    رقیه عینلو رقیه عینلو
    {{selectedRate}}

    {{totalCount}} دیدگاه

    {{nameError}}
    {{emailError}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessageError}}
    {{responseMessage.text}}