۱۸ تا از بهترین غذاهای هلند که باید طعم‌شان را بچشید

رقیه عینلو
  • رقیه عینلو
  • 1403/3/28
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

بهترین غذاهای هلندی از شاه ماهی گرفته تا تامپوس آنقدر متنوع و خوشمزه است که باید مراقب باشید در سفر به هلند وزن اضافه نکنید.

تور اروپا

بهترین غذاهای هلند مطلبی ویژه خوش‌خوراک‌ها است تا در هنگام گشت‌وگذار در کشورها گل‌ها و آسیاب‌های بادی، لذت‌شان دوچندان شود. هلند برخلاف فرانسه یا ایتالیا، مقصدی نیست که به‌خاطر غذاهایش شناخته شود اما هنگام بازدید از آمستردام و هلند، حتما به غذاها و شیرینی‌هایی برخورد خواهید کرد که دوست دارید طعم‌شان را امتحان کنید. اگر نام غذاهای هلندی خیلی به گوشتان آشنا نیست این مطلب برای شما است تا با ۱۸ غذا و شیرینی محبوب هلندی آشنا شوید. پس اگر مسافر تور هلند هستید، این مطلب حتما برای‌تان مفید خواهد بود تا یک برنامه سفر دقیق بچینید.

بهترین غذاهای هلند

۱. شاه ماهی هلندی

«شاه‌ماهی هلندی» (Hollandse Haring) یا «هارینگ» معروف‌ترین غذای هلندی است؛ پس اگر اهل غذاهای دریایی هستید، باید حداقل یک بار آن را امتحان کنید. در این غذا شاه‌ماهی به‌صورت خام همراه با مقدار فراوانی پیاز خام و خیارشور سرو می‌شود. ابتدا شاه‌ماهی را تمیز می‌کنند؛ سپس سرش را جدا و آن را نمک‌سود می‌کنند. هلندی‌ها شاه ماهی را از دم می‌گیرند و به‌طور کامل در دهانشان می‌گذارند و می‌جوند اما اگر نمی‌توانید ریسک کنید و این ماهی خام را یک‌راست راهی دهانتان کنید، می‌توانید به فروشنده بگویید آن را تکه‌تکه کرده و در قالب ساندویچ لای یک تکه نان به شما بدهد. به این ساندویچ «بروجه هارینگ» (Broodje Haring) می‌گویند. اگر شاه‌ماهی که می‌خورید بین ماه‌های اردیبهشت تا تیر صید شده باشد به آن «شاه‌ماهی تازه هلندی» (Hollandse Nieuwe) می‌گویند. شاه‌ماهی یکی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی هلند است و می توانید آن را در سراسر آمستردام و دیگر شهرهای هلند پیدا کنید اما اگر می‌خواهید یک شاه‌ماهی حسابی بخورید بهتر است راهی بهترین رستوران‌های آمستردام شوید.

بهترین غذاهای هلند  - شاه ماهی هلندی

۲. استروپ وافل

اگر شنیدن اسم شیرینی هم خوشحال‌تان می‌کند، باید حتما «استروپ وافل» (Stroopwafel)، معروف‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی هلند، را امتحان کنید. این وافل خوشمزه که با نام «وافل شربتی» یا «وافل شیره‌دار» هم شناخته می‌شود، از دو لایه نازک وافل تشکیل شده است و بین این دو لایه با یک شربت شیرین و غلیظ پر می‌شود؛ به این شیره «استروپ» می‌گویند. خمیر وافل هم مثل اغلب وافل‌های دیگر با کره، آرد، مخمر، شیر، شکر قهوه‌ای و تخم‌مرغ درست می‌شود. «استروپ وافل» را می‌توانید در هر سوپرمارکت هلندی پیدا کنید اما اگر به‌دنبال بهترین «استروپ‌وافل» در آمستردام هستید، حتما باید سری به نانوایی «لنداسکرون» (Landskroon’ Bakery ) یا «بازار آلبرت کویپ آمستردام» (Albert Cuyp Market) بزنید.

بهترین غذاهای هلند - استروپ وافل

۳. کروکت

در بین غذاهای خیابانی هلند، «کروکت» (Kroket) یکی از معروف‌ترین‌ها است. کروکت زیر پوسته سوخاری و تردش معمولا پر از گوشت و کمی سبزیجات است. هلندی‌ها کروکت را در اصل با گوشت گاو یا گوساله درست می‌کنند اما حالا می‌توانید کروکت مرغ، میگو یا حتی کروکت گیاهی هم پیدا کنید. کروکت را لای نان بگذارید و بعد روی آن مقدار زیادی سس خردل بریزید  یا مستقیم آن را توی سس فرو کنید و نوش‌جان کنید. مراقب باشید که دهان‌تان نسوزد؛ کروکت‌ها همیشه داغ داغ سرو می‌شود. کروکت تقریبا در همه شهرهای هلند پیدا می‌شود اما  اگر در آمستردام هستید می‌توانید در اسنک‌بارها، کافه‌ها، رستوران‌ها یا شعبه‌های مک‌دونالد هم این غذای هلندی را پیدا کنید. علاوه‌بر این‌ها در فروشگاه‌های «فبو» (Febo) ماشین‌های فروش خودکار غذایی قرار دارد که کروکت هم می‌فروشند. بین برندهای مختلف کروکت هم «ون دابن» (Van Dobben)، «هالت کمپ» (Holtkamp) و «کوکبوم» (Kwekkeboom) از بقیه معروف‌تر هستند.

بهترین غذاهای هلند - کروکت

۴. پاتات

وقتی توی شهرهای هلند قدم می‌زنید خوردن یک جعبه «پاتات» (Patat) یا همان سیب‌زمینی سرخ‌کرده از نوع هلندی، خیلی لذت‌بخش است. پاتات که متعلق به شمال هلند است، ضخیم‌تر‌ از سیب‌زمینی سرخ‌کرده معمولی است و هلندی‌ها آن را با سس فراوان مثل سس مایونز، کچاپ، کاری یا سس بادام‌زمینی می‌خورند. البته می‌توانید پاتات خود را با ترکیب سس مایونز، پیاز خام و سس بادام‌زمینی هم امتحان کنید که هلندی‌ها به آن «پاتاتجه اورلوگ» (Patatje Oorlog) می‌گویند. اگر‌ به‌دنبال غذاهای خیابانی هلندی هستید تا خیلی زود به گشت‌وگذارتان در این کشور زیبا برسید، پاتات بهترین گزینه برای یک میان‌وعده داغ و خوشمزه است.

بهترین غذاهای هلند - پاتات

۵. پوفرچس

اولین‌بار که «پوفرچس» (poffertjes) را از نزدیک ببینید، یاد پنکیک می‌افتید؛ البته پوفرچس‌ها نسبت به پنکیک کوچک‌تر و پف‌دارتر است. خمیر پوفرچس از ترکیب آرد گندم سیاه و مخمر درست می‌شود و پس از پخت آن را با کره و پودر قند سرو می‌کنند. این کلوچه‌های کوچک اغلب در غرفه‌های فروش غذا در فصل زمستان طبخ می‌شود؛ وقتی آماده شد آن را روی بشقاب مقوایی کوچک با یک چنگال به دست‌تان می‌دهند و می‌توانید انتخاب کنید که علاوه‌بر کره و پودر قند روی آن خامه، شربت یا حتی توت‌فرنگی هم قرار بگیرد.

بهترین غذاهای هلند - پوفرجس

۶. بیتربالن

اگر از هلندی‌ها بپرسید یکی از محبوب‌ترین میان‌وعده‌های یا غذاهای هلندی کدام است، حتما «بیتربالن» (Bitterballen) در بین گزینه‌ها خواهد بود. تقریبا در هر کافه‌ای که در هلند قدم بگذارید می‌توانید بیتربالن هم سفارش بدهید که خیلی به کروکت شبیه است. بیتربالن ترکیبی از توپک‌های گوشتی است که روی آن را یک لایه سوخاری پوشانده است و در روغن فراوان سرخ می‌شود. مغز این توپک گوشتی ترکیبی از گوشت گاو، آب گوشت غلیظ، کره، سبزیجات و کمی آرد است. هلندی‌ها بیتربالن خود را با سس خردل می‌خورند. حواس‌تان باشد که این توپک‌های گوشتی خیلی داغ است؛ به‌ویژه وقتی آن را گاز می‌زنید و مایع داغ داخل آن خارج می‌شود.

بهترین غذاهای هلند - بیتربالن

۷. دراپ 

هر چقدر از علاقه هلندی‌ها به این آبنبات‌ بگوییم بازهم حق مطلب ادا نمی‌شود! هر هلندی‌ هر سال حدود ۲ کیلوگرم «دراپ» (Drop) مصرف می‌کند که بالاترین میزان مصرف در جهان است. آبنبات شیرین‌بیان یا به‌قول هلندی‌ها دراپ، از سوپرمارکت گرفته تا داروخانه، بازار و حتی پمپ بنزین‌های هلند هم پیدا می‌شود. دراپ در طعم‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شود و می‌توانید از بین مزه‌های مختلف یک محصول را انتخاب کنید.

دراپ 

۸. کاس

در فهرست بهترین غذاهای هلند نمی‌شود پنیرهای خوشمزه هلند را نادیده گرفت. هلندی‌ها از ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پنیر درست می‌کنند و امروزه هم بزرگ‌ترین صادرکننده پنیر در جهان هستند. برای اینکه بدانید اهالی این کشور چقدر پنیر دوست دارند، هر هلندی در سال به‌طور میانگین ۲۱ کیلوگرم از انواع پنیر را در وعده‌های مختلف مصرف می‌کند. اکثر پنیرهای هلندی هم نیمه‌سخت یا سفت است. پنیر در این کشور با نام «کاس» (Kaas) شناخته می‌شود. حدود ۶۰۰ سال است که ۵ شهر «گودا» (Gouda) و «ادام» (Edam)، «ووردن» (Woerden)، «آلکمار» (Alkmaar) و «هورن» (Hoorn) به‌طور سنتی قطب تولید پنیر در هلند هستند و هنوز هم می‌توانید در این شهرها بازارهای وسیعی را پیدا کنید که محل خریدوفروش پنیر است. حال اگر بخواهیم از بین ده‌ها پنیر هلندی به محبوب‌ترین‌ها اشاره کنیم، «گودا» (Gouda) و «ادام» (Edam) در صدر این این لیست قرار دارند.

بهترین غذاهای هلند - کاس

۹. اسنرت

«اسنرت» (Snert) یا «ارته سوپ» (Erwtensoep) یک سوپ معروف هلندی است که با لپه، کرفس، تره‌فرنگی، هویج و گوشت درست می‌شود. البته نباید آن را با سوپی که در سایر نقاط جهان می‌خورید مقایسه کنید. هلندی‌ها معتقدند اگر این سوپ خوب و دقیق پخته شود باید آنقدر سفت شود که قاشق به‌صورت عمودی روی سوپ باقی بماند. برای همین آن را پخته و می‌گذارند سوپ یک‌روز بماند تا هم طعم‌ها به‌خورد هم برود و هم سوپ تا حد ممکن غلیظ‌تر شود. این سوپ محبوب اغلب در فصول سرد سال طبخ می‌شود و  به‌صورت سنتی آن را با سوسیس دودی «روک‌ورست» (rookworst)، نان چاودار و بیکن هلندی سرو می‌کنند.

بهترین غذاهای هلند - اسنرت

۱۰. استمپوت

«استمپوت» (Stamppot) یک از آن غذاهای هلندی قدیمی است که از ترکیب پوره سیب زمینی با یک یا چند نوع سبزیجات مثل کیل، هویج، کاسنی سالادی یا ساورکرات تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه اغلب در فصل زمستان طبخ می‌شود و معمولا آن را با سوسیس دودی هلندی می‌خورند. استمپوت پای ثابت منوی خیلی از رستوران‌های هلندی است و حتی یک رستوران زنجیره‌ای در آمستردام به‌نام «استمپوتجه» (Stamppotje) وجود دارد که در زمستان فقط این غذای خاص را سرو می‌کند و در فصل تابستان به بستنی‌فروشی تبدیل می‌شود.

بهترین غذاهای هلند - استمپوت

۱۱. روک ورست

«روک‌ورست» (Rookworst) نوعی سوسیس دودی هلندی است که طعم و مزه آن به هات‌داگ طعنه می‌زند. این سوسیس دودی در مقایسه با هات‌داگ بزرگ‌تر و لایه بیرونی آن تردتر است. این سوسیس دودی را می‌توانید در هر سوپرمارکت هلندی پیدا کنید اما بین همه این‌ها، فروشگاه «هیما استور» (HEMA) به سوسیس‌های دودی خوشمزه‌‌اش شهره است. سوسیس خود را لای نان بگذارید و بعد روی آن  کمی خردل بریزید تا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی هلند را امتحان کنید.

بهترین غذاهای هلند - روک ورست

۱۲. لکربکجه و کیبلینگ

«لکربکجه» (Lekkerbekje) و «کیبلینگ» (Kibbeling) نسخه هلندی غذای محبوب «فیش اند چیپس» است؛ اما بدون چیپس! این دو غذای خوشمزه با انواع سفید ماهی‌های سوخاری و سرخ‌شده، مثل ماهی کاد یا سفیدک، طبخ می‌شود. تنها تفاوت بین این دو غذا هم در این است که در لکربکجه ماهی درسته سرخ می‌شود اما در کیبلینگ، ماهی تکه‌تکه می‌شود. کنار این ماهی‌ها هم همیشه هم یک سس ترکیبی مبتنی بر مایونز و سیر سرو می‌شود. می‌توانید این غذای دریایی خوشمزه را در غرفه‌های غذای خیابان به‌راحتی پیدا کنید.

بهترین غذاهای هلند- لکربکجه و کیبلینگ

۱۳. پاننکوئکن

«پاننکوئکن» (Pannenkoeken) معادل هلندی واژه «پنکیک» است. پنکیک هلندی بزرگ‌تر و نازک‌تر از پنکیک آمریکایی اما ضخیم‌تر از کرپ فرانسوی است. هلندی‌ها برخلاف آمریکایی‌ها دوست دارند پنکیک خودشان را ترجیحا در وعده شام بخورند و روی آن را با مواد مختلف مثل تکه‌های پنیر، سیب، کشمش، شربت یا پودر قند پر کنند.  خود پنکیک هم با شیر، آرد و تخم مرغ درست می‌شود. برای پیدا کردن پنکیک هلندی زیاد به زحمت نخواهید افتاد و می‌توانید در اغلب کافه‌ها آن را پیدا کنید اما یک راه جذاب برای خوردن پنکیک در آمستردام، حضور در تور کروز «پاننکوئکن بوت» (pannenkoekenboot) یا همان قایق پنکیک است تا هم کروزسواری کنید و هم انواع پنکیک را امتحان کنید.

بهترین غذاهای هلند - پاننکوئکن

۱۴. هاچی

«هاچی» (Hachee) نوعی خورشت هلندی دلچسب است که از گوشت گاو، پیاز کاراملی، سرکه، میخک و برگ‌بو تشکیل شده است. این خورشت که به‌نظر می‌رسد قدمت آن به قرون وسطای بازمی‌گردد، باید با لطافت و به‌آرامی پخته شود تا حسابی جا بیفتد. هلندی‌ها می‌گویند هاچی وقتی به‌وجود آمد که هلندی‌های قرون‌وسطایی یک گوشت را به‌همراه هر نوع سبزیجاتی که در دسترس بود، بارها و بارها در اجاق می‌پختند. هاچی که در هلند بسیار محبوب است اغلب در فصل زمستان پخته می‌شود و به‌همراه برنج، پوره سیب‌زمینی یا کلم‌قرمز سرو می‌شود.

بهترین غذاهای هلند - هاچی

۱۵. تامپوس

فهرست بهترین غذاهای هلند را با شیرینی کلاسیک هلندی «تامپوس» (Tompouce) به پایان می‌بریم. یک شیرینی مستطیلی با طول‌وعرض مشخص که از لایه‌هایی از خمیر پف‌دار تشکیل شده است. بین بین لایه‌های کیک هم یک کاسترد خامه‌ای قرار می‌گیرد. روی این شیرینی هم یک لایه صورتی خوش‌رنگ و نازک قرار می‌گیرد. در نهایت کمی خامه فرم‌گرفته هم روی شیرینی قرار می‌گیرد تا ترکیب تامپوس تمام شود. یادتان باشد در جشن روز پادشاه در ۲۷ آوریل، وقتی همه مردم هلند رنگ نارنجی بر تن می‌کنند، لایه روی این شیرینی نیز از رنگ صورتی به رنگ نارنجی روشن تغییر می‌کند.

بهترین غذاهای هلند - تامپوس

۱۶. پای سیب

پای سیب‌های سنتی هلند (Appeltaart)، خمیر شیرینی در زیر و لبه‌ها و یک طرح سبد مانند رویشان دارند. اغلب، برش‌های سیب در داخل پای، با دارچین، شکر و آبلیمو، طعم‌دار می‌شود. بسیاری از اهالی آمستردام معتقدند خوشمزه‌ترین پای سیب‌ها را می‌توان در وینکِل (Winkel) یا پاپه اِیلانت (Papeneiland) پیدا کرد. این شیرینی معمولاً با مقداری خامه زده شده بر رویش سرو می‌شود. این دو مکان تقریباً هزاران قطعه پای سیب در شنبه‌ها که بازاری در نزدیکی‌شان برپا می‌شود می‌فروشند.

پای سیب

۱۷. کافه لاته هلندی

هر کافه یا رستورانی در هلند که بروید، حتماً می‌شنوید که کسی یک «کوفی فِکی یِرت» (Koffie Verkeerd) سفارش دهد. این نوشیدنی در واقع نسخه هلندی همان کافه لاته است. به طور سنتی معمولاً از یک فنجان قهوه داغ و مقدار زیادی شیر گرم تهیه می‌شود، اما امروزه به طور معمول، یک اسپرسو با مقداری شیر و فوم کف دار خواهد بود. معنی نام این قهوه، قهوه‌ی اشتباه است، زیر به طور معمول مقدار کمی شیر در قهوه ریخته می‌شود ولی در این نوع، نسبت آن ۵۰-۵۰ است.

کافه لاته هلندی

۱۸. شکلات الفبایی

شکلات الفبایی (Chocoladeletters)، یه نوع شکلات ساخته شده به شکل حروف الفباست و به ویژه در حوالی روزهای کریسمس در هلند طرفداران زیادی پیدا می‌کند. قدمت این شکلات‌ها به زمانی برمی‌گردد که در قرون وسطی برای کودکان نان و شیرینی‌هایی به شکل الفبا طبخ می‌شد. این رسم طی قرون ادامه پیدا کرد تا در قرن ۱۹ در قالب شکلات ظاهر شد. این شکلات‌ها در کریسمس به‌عنوان هدیه خریداری می‌شوند و معمولاً سعی می‌شود تا حروف نام کوچک فرد گیرنده باشند. گفته می‌شود که حرف «M» پرفروش‌ترین حرف است، زیرا اکثر نام‌های هلندی با این حرف آغاز می‌شوند و همچنین کلمه مادر نیز حرف آغازین مشابهی دارد. این نوع شکلات را می‌توان در طعم‌های شیری، شکلات تلخ و سفید تهیه کرد.

شکلات الفبایی 

پرسش‌های متداول

بهترین غذاهای هلند کدام است؟
کروکت، بیتربالن، کیبلینگ، شاه ماهی، استروپ وافل، پاتات و سوسیس دودی از بهترین غذاهای هلند به حساب می‌آیند.
غذای ملی هنلدی ها چه غذایی است؟
«استمپوت» (Stamppot) غذای ملی هلند است که از ترکیب پوره سیب‌زمینی و سبزیجاتی مثل کیل، هویج، کاسنی سالادی یا ساورکرات تهیه می‌شود.
رقیه عینلو رقیه عینلو
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور سوئیس (زوریخ و لوگانو)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,690
پاریس

تور فرانسه (پاریس)

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
مادرید، بارسلونا

تور اسپانیا (مادرید و بارسلونا)

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,790

بنر تورهای اروپا

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}