کلیسای جامع منحصر به فرد برن

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1396/3/11
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

کلیسای جامع برن، سازه‌ای مخروطی و غول آسا به سبک گوتیک است که برج ناقوس بلند و ناقوس ۱۰ تنی آن نمونه‌های منحصر به فردی در کشور سوئیس هستند.

تور اروپا

سفر به شهر برن در تورهای سوئیس

کلیسای جامع بی‌همتای شهر برن متعلق به سال ۱۴۲۱ است. این بنا که بیشتر شبیه به یک موشک بزرگ گوتیکی می‌نماید، بلندترین منار مخروطی سوئیس به شمار می‌رود. در این سازه عظیم برخی از آثار هنری مهم قرون وسطایی شامل تندیس‌های نقاشی شده بالای ورودی و شیشه‌های رنگی ظریف و زیبا نگهداری می‌شود.

اولین کلیسا در این محوطه، احتمالاً یک نمازخانه کوچک بود که در حوالی زمان تأسیس برن (۱۱۹۱) ساخته شد. وجود آن اولین بار در سال ۱۲۲۴ به ثبت رسیده است. در ۱۱ مارس سال ۱۴۲۱، استاد معمار «ماتیوس انزینگر» (Matthäus Ensinger) شروع به ساخت یادمانی جدید به عنوان کلیسای جامع برای جایگزینی با بنای قبلی کرد. این استاد که اصالتاً اهل استراسبورگ بود، قبل از این سه کلیسای جامع دیگر را نیز در سابقه کاری خود داشت. کلیسای عظیم جدید، می‌توانست تعداد بسیار زیادی از عبادت کنندگان را در خود جای دهد اما آن زمان تنها ۵۰۰۰ نفر در شهر برن زندگی می‌کردند. کار بر روی کلیسای جامع به مدت یک قرن ادامه پیدا کرد و برای ساخت آن از سنگ ماسه‌ای استفاده شد. کلیسا تا سال ۱۸۹۳ که ناقوس را در آن نصب کردند به پایان نرسید. در آن زمان شهر برن پروتستان شده بود.

کلیسای جامع برن

دیدنی‌ های کلیسای جامع برن

منحصر به فردترین شاخصه کلیسای جامع برن تصویر بی‌بدیل روز قضاوت بالای دروازه اصلی به شمار می‌رود که شامل بیش از ۲۰۰ پیکره چوبی و سنگی حکاکی شده است. چنین مجموعه بزرگی از تندیس‌های گوتیک متأخر یک مجموعه نجات یافته بسیار نادر در اروپا محسوب می‌شود. ۱۷۰ پیکره کوچک‌تر نسخه‌های اصلی قرن ۱۵ بوده و ۴۷ تندیس بزرگ ایستا نسخه‌های کپی نمونه‌های داخل موزه تاریخی برن هستند.

تصویر عدالت در مرکز قرار داشته و فرشتگان و باکرگان خردمند و دیوانه نیز در دو طرف قرار دارند. در بالای این تصویر، فرشته مقرب میکائیل به چشم می‌خورد که یک شمشیر و ترازو به همراه دارد. نجات یافتگان در سمت چپ و لعنت شدگان در دست راست هستند. چنین حجمی از آثار تصویری مذهبی باقیمانده، در پروتستان سوئیس بی‌سابقه بوده اما ظاهراً تصاویر رستگاری و لعنت شدگان به تنهایی برای اصلاح طلبان کافی بوده تا آنها را از ویرانی نجات دهند.

کلیسای جامع برن

فضای داخلی عظیم کلیسای جامع از سقفی مشبک و طاقی تشکیل شده است و همچنین یک راهروی بلند با ستون‌های مربعی و دو راهروی جانبی با نمازخانه‌های کوچک نیز در آن وجود دارند. به عنوان بخشی از تغییرات کاربری پروتستان، نمازخانه‌های کناری به جای مذبح نیمکت دارند و سکوی خطابه نیز متعلق به سال ۱۴۷۰ است.

پنجره رنگی‌های بزرگ متعلق به سال‌های ۱۴۴۱ تا ۱۴۵۰ هستند. پنجره‌های دست راستی در اثر یک طوفان در سال ۱۵۲۰ تخریب شدند و در سال ۱۸۶۸ آن‌ها را تعویض کردند. قابل توجه‌ترین پنجره در کلیسای جامع برن پنجره‌ای با مضمون «رقص مرگ» در نمازخانه «ماتر» (Matter) در بالای راهروی دست راست است. به عنوان درسی درباره گریزناپذیری و برابری در مرگ، اسکلت‌هایی با پوزخند در حال رقص هستند و مردمان زنده را آزار می‌دهند.

کلیسای جامع برن

 قسمت همسرایان با تصویر پیامبران و زندگی روزمره متعلق به دهه ۱۵۲۰ تزئین شده است. در برجستگی‌های سقف نیز تصویر قدیسین، مریم مقدس، مسیح و سایر نجات یافتگان پروتستان (به خاطر آن‌که در بلندی سقف بسیار دور از دسترس هستند) دیده می‌شود. برج ناقوس صد متری کلیسای جامع بلندترین نمونه در سوئیس بوده و می‌توان آن را از هر نقطه شهر دید. از سکوی تماشای بالای برج نماهایی ۳۶۰ درجه از قسمت برن آلپ، بافت قدیمی شهر، پل‌ها و رودخانه «آره» (Aare) را می‌توان تماشا کرد. رسیدن به آنجا هزینه ورودی اندکی در بر داشته و باید ۲۵۴ پله سنگی باریک را نیز بالا بروید.

ناقوس کلیسا ۱۰/۵ تن وزن داشته و در سال ۱۶۱۱ ریخته‌گری شده است. این ناقوس بزرگ‌ترین نمونه سوئیس به شمار می‌رود. شاید شما هم دوست داشته باشید در حوالی زمان به صدا در آمدن آن از برج بالا بروید! در میدان بیرون برج، بازار سالانه کریسمس برن و همچنین آب‌نمای فرشتگان «موزِز» را می‌توانید ببینید. این فواره‌ در سال ۱۵۴۵ ساخته شده است.

کلیسای جامع برن

در ضلع جنوبی کلیسا، پلتفرم کلیسا، یک تراس بالای رودخانه آره متعلق به سال ۱۳۳۴ تا ۱۴۳۴ قرار دارد. در زمان اصلاحات، تصاویر مذهبی در هم شکسته در اینجا ریخته شدند. بعدها از آن یک گردشگاه زیبا ساختند و درختان زیبای لیمو و شاه بلوط نیز آن را زینت می‌دهند. آلاچیق‌های جانبی، این مکان را جایی لذت بخش برای استراحت و لذت از مناظر بی‌بدیل رودخانه می‌کنند.

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}