سوغاتی های صربستان با رنگ و بوی بومی

نیلوفر عباسیان
  • نیلوفر عباسیان
  • 1396/12/7
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

وقتی به صربستان سفر می‌کنید آن‌قدر به شما خوش خواهد گذشت که دلتان نمی‌خواهد به خانه بازگردید. متأسفانه هر سفری پایان می‌یابد و تنها می‌توانید تکه‌ای از آن کشور را با خود به یادگار ببرید.

تور اروپا

لیست تور‌هایی که صربستان یکی از مقاصد آن‌هاست

انتخاب یک سوغاتی سنتی بهترین کار در وقت سفر است، چرا که همیشه لحظاتی که در آن‌جا تجربه کردید را به شما یادآوری می‌کند. در این مطلب فهرستی از سوغاتی‌های ناب صربستان را برای شما تدارک دیده‌ایم.

۱. اوپانچی

«اوپانچی» (Opanci) کفشی روستایی بوده که آن را از چرم ساخته می‌سازند. این کفش بند ندارد و تنها با یک قلاب بسته می‌شود و بسیار ساده، راحت و کاملاً سنتی است. نسل قدیم این نوع کفش‌ را می‌پوشیدند و بسیار به آن علاقمند بودند که دلیل آن هم واضح است؛ سادگی این کفش‌ها آن‌ها را جالب توجه می‌سازد و وقتی از چرم مرغوب تهیه شوند، دوام آن‌ها هم بسیار خوب می‌شود. قیمت این نوع کفش مناسب بوده و می‌توانید با این سوغاتی عزیزانتان را سورپرایز کنید.

سوغات صربستان

۲. گلیم پیروتسکی

«گلیم پیروتسکی» (Pirotski Kilim) یا «فرش پیروت» (Pirot Carpet) قدیمی‌ترین ساخته‌ی سنتی از تاریخ قومی صربستان است. این گلیم جذاب و رنگارنگ نقوش متنوعی دارد و زمانی نشانه‌ی ثروت و خانواده‌ا‌ی اشرافی بود. بعد از جنگ جهانی دوم این اثر هنری سنتی در بازار محو شد. اما از حدود سال ۲۰۱۱ دوباره تولید شد و مردم از آن استقبال کردند. به خصوص اینکه امروزه طرح‌های مردمی و قومی مُد شده‌اند. این فرش خاص رنگ‌های شاد را به خانه‌ی شما می‌آورد و نمای آن را دگرگون می‌کند. پس اگر در تردید هستید که کدام سوغاتی از صربستان به اندازه‌ی کافی اصیل است، بدانید گلیم پیروتسکی انتخابی صحیح خواهد بود.

سوغات صربستان

۳. ژاکت سیروگوجنو

«ژاکت سیروگوجنو» (Sirogojno sweater) بسیار محبوب است. این ژاکت به سبک سیروگوجنو، روستایی دیدنی در صربستان، تولید می‌شود که می‌توان آن را موزه‌ای باز و منحصربفرد دانست. این برند تلاش می‌کند تا نقوش سنتی صربستان را زنده نگه دارد و در این امر موفق بوده‌ است. این ژاکت‌های شیک را می‌توانید در موقعیت‌های روزمره یا مهمانی استفاده کنید.

سوغات صربستان

۴. زیورآلات

وقتی در مورد زیورآلات صربستان صحبت می‌کنیم منظور نقره و طلاهای معمول نیست، بلکه در مورد زیورآلات دلفریب‌ با طرح قومی حرف می‌زنیم که در بسیاری از فروشگاه‌های صربستان به چشم می‌خورند. شما می‌توانید از نمونه‌های کاملاً سنتی تا نمونه‌های جدیدتر مانند گوشواره‌های بامزه به شکل یک زن و مرد با لباس‌های سنتی خریداری کنید. این زیورآلات گران‌قیمت نیستند و چنین سوغاتی‌هایی حتماً خانم‌ها را هیجان‌زده خواهد کرد.

سوغات صربستان

۵. مگنت یخچال

مردم معمولاً وقتی نمی‌دانند چه چیزی را به عنوان سوغاتی بخرند یا چه چیزی سنتی محسوب می‌شود، مگنت یخچال را انتخاب می‌کنند. مگنت‌های صربستان ریسمانِ آویز قشنگی دارند و با نقوش سنتی مزین شده‌اند یا بخشی از تاریخ کشور یا منطقه‌ را نشان می‌دهند. پس مگنت‌ها می‌توانند ساده‌ترین انتخاب برای سوغاتی باشند و اگر از مگنت‌های مجهز به دربازکن خریداری کنید، مفید هم خواهند بود.

سوغات صربستان

۶. عروسک با لباس سنتی

این عروسک‌ها نمایی واقعی از فرهنگ و لباس محلی سنتی صربستان ارائه می‌دهند. عروسک‌ها به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و جنس آن‌ها پلاستیکی یا سرامیکی است. نوع پلاستیکی با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسد اما عروسک‌های سرامیکی خوشگل‌تر به نظر می‌رسند. لباس‌ این عروسک‌ها کیفیت بالایی دارد و لباس محلی که نسل قدیم می‌پوشند را به خوبی تداعی میکند.

سوغات صربستان

مطالب مرتبط

بهترین غذاهای صربستان که باید امتحان کنید برترین جاذبه های کشور صربستان فرهنگ و آداب و رسوم مردم شوخ طبع صربستان

۷. خانه سنتی مینیاتوری

همانطور که از نامش پیداست این ورژن مینیاتوری یک خانه‌ی سنتی صربستان است که در فروشگاه‌های هدیه و سوغاتی یافت می‌شود و گران‌قیمت نیست. خانه‌های سنتی شما را به قرن‌های قبل می‌برند و می‌توانید تصور کنید پیشینیان چطور زندگی می‌کردند. این سوغاتی برای کسانی که به تاریخ یا نمایش واقع‌گرایانه‌ی هر چیزی علاقمند هستند، عالی محسوب می‌شود. خانه را روی طبقه‌ی ویترین خود قرار دهید تا هر بار که از کنار آن عبور می‌کنید به یاد لحظات فوق‌العاده‌ای که در صربستان داشتید بیفتید.

سوغات صربستان

۸. جوراب پشمی

جوراب پشمی صربستان حسابی زیبا، راحت و گرم است. در گذشته این جوراب‌ها بخشی از لباس محلی محسوب می‌شدند که امروزه می‌توانید با لباس راحتی در خانه یا با بوت‌ بپوشید و استایلی ویژه خلق کنید. این جوراب‌ها از پشم باکیفیت بالا تهیه می‌شوند و در هر جایی شما را گرم نگه می‌دارند. جوراب پشمی صربستان چند مدل دارد: جوراب مچی، جوراب بلند، جوراب ساق‌دار. هر کدام که دوست داشتید انتخاب کنید و سبک خودتان را بسازید.

سوغات صربستان

۹. رومیزی گلدوزی دست دوز

رومیزی گلدوزی دست‌دوز یک سوغاتی دیگر جذاب و بسیار سنتی است و در خانه‌های سراسر کشور به چشم می‌خورد. این رومیزی‌های زیبا برای کسانی که به سبک‌های قدیمی علاقمند هستند، بهترین انتخاب به شمار می‌آید. وقتی این رومیزی را در خانه استفاده کنید، به یاد وقتی می‌افتید که آن را خریداری کردید و البته مهمان‌هایتان سر صحبت را از همین‌جا آغاز خواهند کرد.

سوغات صربستان

۱۰. آیوار

یک شیشه «آیوار» (ajvar) کافی است تا برای هر کسی طعمی از صربستان را سوغاتی ببرید. این خوردنی زمستانی همه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. طعم جادویی این ترکیب که کنار غذاهای سنتی استفاده می‌شود و در جشن‌های صربستان جایگزینی ندارد، قابل توصیف نیست. فلفل پای ثابت آیوار است و سیر، بادمجان و فلفل چیلی را می‌توان ترکیبات اصلی آن دانست.

سوغات صربستان

۱۱. قلب لیسیدر

قلب معروف صربستان، «قلب لیسیدر» (Licider heart)، سوغاتی برجسته‌ی آن است که نمی‌توان از قلم انداخت. با این قلب‌های دلپذیر می‌توان تبریک تولد گفت یا ابراز عشق کرد. قلب لیسیدر آن‌قدر در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع ساخته می‌شود که هیچوقت جذابیت خود را از دست نمی‌دهد.

سوغات صربستان

۱۲. ساز گوزله

اگر دوست دارید نوای موسیقی سنتی صربستان را حتی وقتی کیلومترها از آن دور هستید بشنوید، ایده‌ی خوبی است که ساز تک سیم «گوزله» (gusle) را با خود یادگاری ببرید. سازهای گوزله، «فروله» (frule) یا «دوینیتسه» (dvojnice) سازهای سنتی هستند که بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ مردم صربستان را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل داشتن یکی از آن‌ها لذت‌بخش و احترام برانگیز خواهد بود. گوزله اندازه، اشکال و طراحی‌های مختلفی دارد. یکی از زیباترین و سنتی‌ترین انواع آن دارای حکاکی روی چوب هستند. هر گوزله قصه متفاوتی دارد و این آن چیزی است که این سوغاتی را از سایرین مجزا می‌سازد.

سوغات صربستان

لیست تور‌هایی که صربستان یکی از مقاصد آن‌هاست

نیلوفر عباسیان نیلوفر عباسیان
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}