اگر به گائودی علاقه ندارید، به سراغ این بناها در بارسلون بروید

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1397/6/14
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

شاید گائودی ساختمان‌های برجسته شهر بارسلون را طراحی کرده باشد اما باز هم جاذبه‌هایی در زمینه معماری هستند که به او تعلق ندارند.

سفر به بارسلونا با تورهای مسافرتی ایوار

تور اروپا

قطعاً آنتونی گائودی معروف‌ترین معمار بارسلون است و نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد. سبک برجسته او شاید به مذاق همه خوش نیاید پس در این راهنما جاذبه‌های دیگر شهر را معرفی خواهیم کرد. اگر دوست دارید منظره معماری شهر را بررسی کنید ولی هیچ علاقه‌ای به ساختمان‌هایی مانند ساگرادا فامیلیا یا کازا باتیو ندارید، در این مقاله با ما همراه شوید.

قصر موسیقی کاتالان

«لوئیس دومنک ای مونتانتر» (Lluís Domènech i Montaner) در اوج درخشش خود یکی از چهره‌های پیشگام جنبش مدرنیسم کاتالونیا بود که گائودی به خاطرش شهرت پیدا کرد. قصر موسیقی کاتالان (The Palau de la Música Catalana) که دومنک با نامش معروف شد، نمونه‌ای شگفت‌انگیز از مدرنیسم به تعبیر کسی جز گائودی است! اگر چه نمی‌توان انکار کرد که بعضی از فرم‌های آن به کارهای او شباهت دارند.

قصر موسیقی کاتالان در بارسلون

کلیسای جامع سئو

مدرنیسم قرن نوزدهم را فراموش کنید و به کلیسای جامع سئو (The Seu Cathedral) در دوران قرون وسطی برگردید. این کلیسا که به کلیسای گوتیک هم شناخته می‌شود، سر دری قرن هجدهمی به سبک نئوگوتیک دارد، اما ضلع‌های جانبی بنا هنوز هم شاخصه‌های گوتیکی قرن سیزدهمی خود را حفظ کرده‌اند.

کلیسای جامع بارسلون

کلیسای سانتا ماریا دل مار

«سانتا ماریا دل مار» (Santa Maria del Mar) رقیب کلیسای جامعی بود که قبل‌تر از آن گفتیم. این بنا یک شاهکار گوتیکی دیگر است که به لحاظ ظاهری ساده‌تر بوده اما فضای داخلی‌اش از شکوه بالایی برخوردار است. شیشه‌های رنگی باورنکردنی آن احساسی از نور و فراخی فضا را به مخاطب می‌دهند که با نمای تیره بیرونی‌اش در تضاد آشکاری است.

کلیسای سانتا ماریا دل مار در بارسلون

ماهی فرانک گری

سازه «ماهی» اثر «فرانک گری» (Frank Gehry) به نمادی از شکوه بعد از المپیک بارسلون تبدیل شد. این یادمان، مجسمه‌ای ۵۶ متری روبروی برج «مپفره» (Mapfre) و «آرتس هتل» (Arts Hotel) در امتداد بندر المپیک است. این شاهکار دیدنی از ورقه‌های استیل ضد زنگ به هم پیچیده درست شده و وقتی نور خورشید به آن می‌تابد درخششی مانند فلس ماهی واقعی دارد.

ماهی فرانک گری در بارسلون

قلعه مونجوئیک

این قلعه که در بالای تپه مونجوئیک (Montjuïc) واقع شده، دژی حیرت‌انگیز است که تاریخچه‌ای نسبتاً تاریک دارد. اینجا در طی سال‌ها شاهد جنگ‌های زیادی بوده و در نهایت به یک زندان سیاسی و پایگاه نظامی تبدیل شد. در زمان جنگ داخلی اسپانیا و طی دیکتاتوری فرانکو اعدام‌های بزرگی در آن اتفاق افتاد. امروزه این قلعه به موزه ارتش تغییر کاربری داده و با نمای خارق‌العاده‌ای که از مدیترانه و بارسلون دارد به یکی از جاذبه‌های مهم شهر تبدیل شده است.

قلعه مونجوئیک در بارسلون

ساختمان فوروم

«ساختمان فوروم» (Forum building) جزو الحاقات جدید‌تر معماری بارسلون به شمار می‌رود و توسط معماران سوئیسی، «ژاک هرزوگ» (Jacques Herzog) و «پیر دو مورون» (Pierre de Meuron) طراحی شد. این بنا که در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید، ظاهری مثلثی داشته و از همان ابتدا تضادی باورنکردنی‌ داشت. حدود ۱۴۴ میلیون یورو برای ساخت این سازه خرج شد.

ساختمان فوروم در بارسلونا

بیمارستان صلیب مقدس و سنت پائول

یکی دیگر از شکوه‌های مدرنیسم دومنک در بارسلون، بیمارستان سنت پائول (Hospital de la Santa Creu i de Sant Pau) است که در تمام مدت حضورش در شهر به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. در واقع در سال ۲۰۰۳ بیشتر خدمات را به ساختمان مدرن نزدیکش انتقال دادند تا این ساختمان بتواند مورد بازدید عموم مردم قرار بگیرد. این بنا در کنار اثر دیگر دومنک جزو میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

بیمارستان سنت پائول در بارسلون

کاخ ملی کاتالونیا

کاخ ملی کاتالونیا که بیشتر به خاطر «موزه ملی هنر کاتالونیا» شهرت دارد، برای نمایشگاه بین‌المللی بارسلون در سال ۱۹۲۹ سفارش داده شد و پروژه‌اش طی یک مسابقه به دو معمار بومی به نام‌های «ائوگنیو سندویا» (Eugenio Cendoya) و «انریک کاتا» (Enric Catà) اختصاص یافت. این بنا نمونه‌ای از رنسانس اسپانیا بوده و در طراحی‌اش از عناصر سنتی و تکنیک‌ و مصالح مدرن استفاده کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به رستوران درجه یکش در طبقه بالا هم سر بزنید.

کاخ ملی کاتالونیا در بارسلونا

آبنمای جادویی

یکی دیگر از جذاب‌ترین دیدنی‌های بارسلون «آبنمای جادویی» (The Magic Fountain) است که با نمایش‌های نور و موسیقی‌اش که هر نیم ساعت یک بار اجرا می‌شود، به آبنمایی خیره‌کننده از رقص و موسیقی بدل می‌گردد. بیش از ۳۵۰۰ پمپ آب برای این آبنما استفاده کرده‌اند تا این چنین در هماهنگی کامل با موسیقی و نور نمایش اجرا کند. رِپِرتوار آبنما شامل سرودهای نمادین و برخی موسیقی‌های معروف مانند موسیقی پدرخوانده، ارباب حلقه‌ها و غیره می‌شود.

آبنمای جادویی در بارسلون

پاویلیون میس واندر روهه

«میس واندر روهه» (The Mies Van Der Rohe) به عنوان یکی از پیشگامان معماری مدرن شهرت زیادی داشته و پروژه‌اش را برای نمایشگاه بین‌المللی ۱۹۲۹ به یک معمار آلمانی سفارش دادند. دیزاین آن به خاطر استفاده از مصالح باشکوه و جذابی مانند سنگ مرمر، اونیکس و تراورتن بسیار قابل توجه بوده و به لحاظ سبکی مینیمال است.

پاویلیون میس واندر روهه در بارسلونا

پارک سیوتادیا

«پارک سیوتادیا» (Ciutadella) یکی از زیباترین پارک‌های بارسلون است که تا مدت‌هایی طولانی در قرن نوزدهم تنها فضای سبز شهر به شمار می رفت. این پارک، باغ‌وحش بارسلون و همچنین «موزه علوم طبیعی» و یک دریاچه کوچک با آبنمایی کلاسیک را در بر گرفته است. برخی شایعه می‌کنند که آنتوی گائودی جوان در طراحی آن کمک کرده است اما به هر حال هیچ کدام از شیوه‌های معروف مدرنیستی او را نمی‌توانید ببینید.

پارک سیوتادیا در بارسلونا

بلوک آپارتمانی والدن ۷

این بلوک آپارتمانی اتوپیایی توسط معماری به نام «ریکاردو بوفیل» (Ricardo Bofil) در حومه بارسلون ساخته شد و نامش را از یک رمان علمی-تخیلی فوتوریستی به نام «والدن ۲» (Walden Two) الهام گرفتند. این مجموعه از ۱۸ برج و ۱۴ طبقه به دور ۵ حیاط تشکیل شده و پل‌ها و بالکونی‌های زیادی دارد که به مناظری تماشایی مشرف هستند. والدن ۷ یک بلوک آپارتمانی خصوصی است اما باز هم می‌توانید آن را از بیرون تماشا کنید و از تک بودن طراحی‌اش لذت ببرید.

آپارتمان والدن ۷ در بارسلون

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}