جاذبه های برتر سبک موریش در اسپانیا

شبنم قدیرنژاد
  • شبنم قدیرنژاد
  • 1397/10/25
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

معماری موریش، یکی از سبک‌های معماری برجسته‌ی اسپانیا است که در برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور به چشم می‌خورد. این معماری سبکی است که مسلمانان مورو یا موری به این کشور آورده‌اند.

تور اروپا

زمانی که موروها (The Moors) از شمال آفریقا به اسپانیا وارد شدند، حاکمیت بخش‌هایی از شبه جزیره ایبری را از سال 711 پس از میلاد تا زمان سقوط گرانادا در سال 1492 به دست گرفتند. حکومت اسلامی در طی بیش از 700 سال، میراث فراوانی از معماری و فرهنگ را در چندین شهر اسپانیا به جای گذاشته است. در میان همه‌ی این جاذبه‌ها، 7 مورد بسیار جذاب وجود دارد که گردشگران کشور اسپانیا، بی‌نهایت از آن‌ها لذت خواهند برد. در ادامه‌ی این متن 7 جاذبه‌ی برتر سبک موریش در کشور اسپانیا به شما معرفی می‌شود.

کاخ الحمرا در گرانادا

مشهورترین مکان دیدنی به سبک موریش در اسپانیا، کاخی وسیع به نام کاخ الحمرا است که روی تپه ای واقع شده و پس زمینه‌ی زیبای آن با نمایی از قله‌های برفی سیرا نوادا، طوری به نظر می‌رسد که گویی افسانه‌ای بیش نیست، اما واقعیت دارد! الحمرا که معنی آن به عربی «قلعه قرمز» است، به عنوان قلعه‌ای کوچک در سال 889 میلادی ساخته و بعدها توسط محمدبن الاحمر بازسازی و به کاخی چنین باعظمت تبدیل شد.

با فتح گرانادا در سال 1492، این کاخ به دربار سلطنتی پادشاهان کاتولیک یعنی فردیناند و ایزابلا تبدیل شد. نمای بیرونی و معماری داخلی آن یکی از بهترین نمونه‌های طراحی اسلامی در اروپای غربی است؛ دیوارها با خطوط، حکاکی و موزاییک تزیین شده که حس و حال بسیار خاصی را به بنا بخشیده‌ است.

کاخ الحمرا در گرانادا

مسجد جامع کوردوبا

مسجد جامع کوردوبا در سال 784 توسط عبدالرحمن اول، اولین خلیفه اموی آندلس ساخته و در طراحی آن از مسجد دمشق و مسجدالاقصی الهام گرفته شد. طراحی اصلی آن، با ستون‌های قرمز و سفید که شبیه ستون‌های رومی هستند و طاق‌هایی که این فضای وسیع را به 11 شبستان تقسیم می‌کند، در جهان معماری تأثیرگذار بوده است. این مسجد، که بعدا بخش‌های مختلفی به آن اضافه شد، بیش از سه قرن مرکز زندگی اسلامی در کوردوبا بوده و به زیبایی‌اش در آندلس مشهور بوده‌است. در سال 1236 زمانی‌که مسیحیان حکومت شهر را در دست گرفتند، مسجد جامع کوردوبا به کلیسای کاتولیک تبدیل شد. این بنا این روزها، مسجد-کلیسای کوردوبا است و به عنوان یک مکان عبادت برای مسیحیان استفاده می‌شود.

مسجد جامع کوردوبا

قصر سلطنتی آلکازار

قصر سلطنتی آلکازار سویل (Royal Alcázar of Seville)، بیشتر از آنکه سازه‌ای به سبک موریش باشد، بنایی است که بیشتر برای تجلیل از موروها ساخته شده است. این بنا برای پیتر پادشاه کاستیل ساخته شد و برخی از هنرمندانی که به طراحی فضای داخلی این قصر پرداخته‌اند، همان‌هایی بودند که در طول سال‌ها به ساخت کاخ الحمرا مشغول بودند، به همین دلیل هم هست که برخی از ویژگی‌های این قصر شبیه کاخ الحمرا است. قصر سویل یا همان آلکازار هنوز هم توسط خانواده سلطنتی اسپانیا به عنوان محل اقامت رسمی آن‌ها در سویل استفاده می شود، و البته قدیمی‌ترین قصر سلطنتی در اروپا است.

کاخ سلطنتی آلکازار

مدینه الزهرا در کوردوبا

یکی از آثار اسپانیایی که به تازگی عضو فهرست میراث جهانی یونسکو شده است، مدینه الزهرا در کودوبا است. این محوطه‌ی وسیع بین سال‌های 936 تا 940، به عنوان مجموعه‌ای شهری در دامنه‌های کوردوبا ساخته شد تا دید خوبی به شهر داشته باشد. اینجا فضای شهری شلوغی بوده و مرکز خلافت کوردوبا محسوب می‌شد. در این محوطه‌ی وسیع، خانه‌های دولتی، مسجد، ضراب‌خانه، ساختمان‌های مسکونی و اداری و کارگاه‌های آموزشی قرار داشت. مدینه الزهرا، در سال 1010 میلادی طی یک جنگ داخلی نابود شد و برای قرن‌ها پیش از اینکه در اوایل دهه 1900 دوباره کشف شود، در زیر خاک مدفون شده بود. امروزه، با اینکه تنها حدودا 10 درصد از این مجموعه پیدا شده، اما می‌توان با توجه به آن، نگاهی اجمالی به سرگذشت حاکمان اولیه‌ی مسلمان اسپانیا داشت.

مدینه الزهرا در کوردوبا

قصر الجعفریه

این قصر اسلامی در قرن 11 در زاراگوزا ساخته شده است که یکی از شمالی‌ترین جاذبه‌هایی است که در فهرست ما قرار می‌گیرد. این قصر از دوران اسلامی تا دوران مسیحیت، اصلاحات و بازسازی‌هایی داشته که به ارزش آن افزوده است. قصر الجعفریه بعدها محل اقامت پادشاهان مسیحی آراگون شد. بد نیست بدانید که بازدید از این قصر حدود سه ساعت زمان می‌برد.

قصر الجعفریه اسپانیا

خیرالدا

خیرالدا یکی از بقایای مسجد جامع سویل است که زمانی در محل امروزه‌ی کلیسای جامع سویل وجود داشت، کلیسایی که در حال حاضر بزرگترین کلیسای جامع گوتیک در جهان است. مناره سابق آن، در حال حاضر برج ناقوس کلیسای جامع است و بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق مجموعه‌ای از رمپ‌ها به بالای آن بروند. این‌طور که از افسانه‌های محلی شنیده می‌شود، به این دلیل جای پله، رمپ نصب شده بود که حتی حیوانات نیز قادر باشند تا به بالای مناره دسترسی پیدا کنند.

خیرالدا اسپانیا

مسجد کریستو دلا لوز

شهر تولدو در جنوب غربی مادرید واقع شده است که مسجد کریستو دِلا لوز (Mosque of Cristo de la Luz) در آن قرار دارد. این شهر در قرون وسطی برای مدتی طولانی همزیستی مسالمت‌آمیزی را تجربه کرده است؛ زمانی‌‌که مسیحیان، یهودیان و مسلمانان با هم و در کنار هم در این شهر زندگی می‌کردند. شکوفایی این سه فرهنگ، به شهر معماری متفاوتی بخشیده که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد کریستو د لا لوز اشاره کرد. این مسجد کوچک در سال 999 ساخته شد و یکی از ده مسجد موجود در شهر تولدو بود. معماری آجری نمای بیرونی ساختمان شبیه به مسجد بزرگ کوردوبا طراحی شده و یکی از جاذبه‌های به سبک موریش در اسپانیا به حساب می‌آید.
مسجد کریستو دِلا لوز

شبنم قدیرنژاد شبنم قدیرنژاد
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}