موزه روابط پایان یافته زاگرب و داستان های پیرامون آن

طناز قربانی
  • طناز قربانی
  • 1398/1/27
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

داستان‌هایی از روابط عاشقانه و شکست‌خورده از سراسر جهان در موزه‌ روابط پایان یافته‌ی زاگرب گردشگران زیادی را برای خواندن داستان‌های جالب آن و آثاری که از این روابط باقی مانده‌اند به کرواسی می‌کشانند.

تور اروپا

موزه‌ روابط پایان یافته یکی از موزه‌های خاص و جالب زاگرب است که به روابط عاشقانه‌ی بدون سرانجام یا شکست‌خورده‌ی سراسر دنیا اختصاص داده شده است. عشاق از تمام نقاط دنیا وسایلی که از عشق نافرجام‌شان به‌جا مانده به همراه یک یادداشت که توصیف کننده‌ی رابطه‌ی آن شی با عشق‌شان است را به این موزه اهدا کرده‌اند. در ادامه با این موزه‌ی جالب بیشتر آشنا خواهید شد.

درباره موزه روابط پایان یافته زاگرب

موزه‌ روابط پایان یافته (Museum of Broken Relationship) بین کلیسای سنت مارک (Saint Mark's Church) و کلیسای سنت کاترین (Saint Catherine) در شهر زاگرب واقع شده است. عروس و دامادهای پایتخت کشور کرواسی در روزهای شنبه با این دو بنای باشکوه و معنوی عکس یادگاری می‌گیرند و میهمانان جشن عروسی در تراس کافه‌ی زیبای موزه به صرف قهوه مشغول می‌شوند. این نمایشگاه خلاقانه، یک ویژگی خاص دارد و آن هم این است که داستان‌های غم‌انگیزی از روابط عاشقانه‌ی مردم دنیا را به نمایش می‌گذارد.

سفر به کرواسی

ایده اولیه موزه

ایده‌ی جمع‌آوری اشیا و آثار باقی‌مانده از روابط عاشقانه‌ی افراد مختلف و ساخت یکی از جالب‌ترین موزه‌ های کرواسی برای اولین بار توسط گروهی از هنرمندان کروات مطرح شد. اولینکا ویشتیسا (Olinka Vištica)، یک تهیه‌کننده‌ی سینما و دراژن گروبیشیچ (Dražen Grubišić)، یک مجسمه‌ساز، پس از پایان رابطه‌ی چهارساله‌ی خود این ایده را مطرح کردند. ویشتیسا زمانی‌که این کلکسیون را در سال ۲۰۱۰ در خانه‌اش به نمایش گذاشت،‌ در این باره می‌گوید: «باقی گذاشتن آثاری از یک رابطه‌ی تمام شده فضای استعاری جالبی را به‌وجود می‌آورد و این برای من اهمیت زیادی داشت».

پس از به نمایش گذاشتن این مجموعه، خانه‌ی ویشتیسا به اولین موزه‌ی خصوصی زاگرب تبدیل شد. سهم بنیان‌گذاران این موزه از غم و اندوهی که از روابط عاشقانه‌ی جهانی به‌ نمایش گذاشته‌اند، یک عروسک خرگوش کهنه است که در مقابل عکس سفرش به ایران در یکی از کویرهای نزدیک تهران گرفته شد. در توضیحات مربوط به خرگوش عروسکی این‌طور نوشته شده است: «این خرگوش قرار بود به دور دنیا سفر کند اما هیچ‌وقت دورتر از ایران نرفت».

سفر به کرواسی

اشیا داخل موزه

اشیا به ظاهر ساده و بی‌ارزشی اتاق‌های موزه را پر کرده‌اند اما کلماتی که همراه آن‌ها هستند در برخی موارد بسیار عمیق و تاثیرگذارند. یکی از وسایلی که در این موزه وجود دارد مجسمه‌ی یک کوتوله‌ی نگهبان است که در باغچه‌ها استفاده می‌شود. این مجسمه در یک دعوای سخت به هوا پرتاب شد و به یک ازدواج ۲۰ ساله پایان داد. یک اتو که از نروژ به این موزه اهدا شده، از دیگر وسایل عجیب این موزه است. در توضیحات این اتو نوشته شده: «از این اتو برای اتو کردن لباس عروسی‌ام استفاده کردم. اکنون تنها چیزی که از ازدواجم باقی مانده همین اتو است».

سفر به کرواسی

نامه‌ی یک پسر سیزده ساله به عشق اولش، از اشیا جالب این موزه است. او این نامه را در سارایوو (Sarajevo) در آستانه‌ی جنگ یوگوسلاوی، زمانی‌که قرار بود برای همیشه از یکدیگر جدا شوند، نوشت. این نامه‌ی عاشقانه هم نماد یک عشق نافرجام است. در ورودی موزه یک پرچم کهنه و پاره دیده می‌شود و در گیفت‌شاپِ موزه می‌توانید آثاری از طراحان بومی ازجمله پاک‌کننده‌ی خاطرات بد و زیورآلاتی از تکه‌های شکسته‌ی ظروف چینی را ببینید.

اشیایی که در این موزه از مردم سراسر جهان دریافت و جمع‌آوری شده‌اند، نشان‌دهنده روابط مختلفی ازجمله روابط خانوادگی شکست خورده‌ هستند. ویشتیسا در این باره می‌گوید: «ما مفهوم موزه را از مکانی برای نگه‌داری آثار تاریخی تغییر داده‌ایم. موزه‌ها می‌توانند درباره‌ی من و شما باشند. ما معنایی دموکراتیک به آن بخشیدیم و عشق را ابزاری قرار دادیم تا مردم جهان را بیشتر بشناسیم».

ویشتیسا مکانی عالی برای موزه پیدا کرد؛ موزه‌ی روابط شکست‌خورده در قصر سابق نقاش کروات قرن بیستم به نام کنت کولمر (Count Kulmer) قرار گرفته، درست جایی که فونیکولار  یا قطار کابلی از لووِر تاون (Lower Town) به بالای تپه می‌رود. این تپه در میان چندین مکان تاریخی دیگر قرار گرفته است. بازدید از این موزه شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و همان‌طور که ویشتیسا توضیح می‌دهد، در اینجا تجربه‌ای گرم و احساس صمیمیت در یک مکان عمومی به شما دست می‌دهد که حسی نایاب است. 

سفر به کرواسی

سال گذشته حدود صدهزار بازدیدکننده از این موزه بازدید کردند. البته این تعداد شامل نمایشگاه‌های برگزار شده در مقابل کلیسایی در آمستردام یا نمایشگاهی نیست که برای کمک به مردم سامی (Sami people) از نواحی دورافتاده‌ی نروژ برپا شد. بسیاری از داستان‌های این موزه خصوصی محسوب می‌شوند و این موزه مکانی مناسب برای التیام زخم‌های افراد شکست‌خورده ایجاد کرده است. تحقیقات بوسیله‌ی اِم آر آی (MRI) نشان می‌دهند که مغز افراد غمگین و شکست‌خورده مشابه مغز افرادی عمل می‌کند که در حال ترک کوکائین هستند. 

در مطالعه‌ای دیگر، روش‌های مقابله‌ با درد و ناراحتی گروه‌های هدف مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که ناراحتیِ طولانی‌مدت راه‌حل خوبی نیست اما انعکاس جدایی یا شکست می‌تواند نقش مهمی در فرایند بهبودی داشته باشد. 

خودروهای زیادی در حالی‌که بوق می‌زنند به سمت جشن‌های عروسی می‌روند و میهمانان کافه‌ی این موزه در حال رفت‌وآمد هستند. پس از بازدید از موزه و خواندن داستان‌های مردم مختلف، از داستان‌های خنده‌دار گرفته تا عاشقانه و ناراحت‌کننده، افراد می‌توانند در دفترچه‌ی موزه نظرات خود را بنویسند. این دفترچه در مقابل یک آینه قرار گرفته تا افراد بتوانند چهره‌ی خود را در آینه ببینند و با خود روبه‌رو شوند. طبق گفته‌ی ویشتیسا، شما همیشه می‌توانید از روابط شکست‌خورده‌ی خود چیزی جدید بسازید.

موزه روابط شکست هورده

طناز قربانی طناز قربانی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}