آشنایی با فستیوال های سوئد و تجربه یک سفر خوش

مریم رضایی
  • مریم رضایی
  • 1398/4/10
  • 1 دیدگاه
{{selectedRate}}

سوئد جشنواره‌های سنتی فراوانی دارد که از تاریخ و فرهنگ این سرزمین ریشه گرفته است، اما در کنار این جشنواره‌های سنتی، فستیوال‌های فرهنگی و هنری زیادی برگزار می‌شود که هرساله گردشگران و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند.

تور اروپا

سوئد یکی از کشورهای اسکاندیناوی است که جزایر و دریاچه‌های فراوانی را در خود جای ‌داده و در میان جنگل‌های انبوه و کوه‌های سر به فلک کشیده احاطه شده است. این کشور، تاریخ پیچیده‌ای دارد که منجر به برپایی چندین آیین و جشنواره‌ در سوئد شده است. این جشنواره‌ها چه درزمینه‌ی سنت‌ و رسم و رسوم گذشته و چه درزمینه‌ی فرهنگ امروزی غنی هستند و بهترین راه برای تجربه و شناخت فرهنگ سوئد، موسیقی، غذا و مردم این کشورِ شگفت‌انگیز محسوب می‌شوند.

جهت مشاهده تورهای اسکاندیناوی روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.eavar.com/tours/%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%81%D9%86%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%86%D8%B1%D9%88%DA%98-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D8%A6%D8%AF/

فستیوال بازار سیب سیویک

جشنواره‌ی بازار سیب، اولین بار در شهر سیویک (Kivik) برگزار شد که صرفاً به صنعت غذایی سوئد اختصاص داشت. در این فستیوال یک‌روزه خلاقیت و نوآوری به‌خوبی با‌هم تلفیق می‌شوند. این جشنواره در انتهای فصل برداشت در سوئد برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است. انواع غذاهای خوشمزه که از میوه‌ی سیب الهام گرفته‌اند، از جمله دسرهای سیب، شیرینی پای، آب‌میوه‌ی سیب و بسیاری چیزهای دیگر، در سیویک عرضه می‌شود. هنرمندان خلاق، توانمندی‌های هنری خود را از طریق خلق تابلوهای رنگارنگ و موزاییک‌هایی که با میوه سیب درست‌ شده‌اند، در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

فستیوال سیب سوئد

 فستیوال عشق و صلح

این فستیوال، عشق و صلح را در بین اقلیت‌ها و جوامع گوناگون سوئدی در شهر بورلنیه یا بورلنگه (Borlange) گرامی می‌دارد و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های موسیقی در این منطقه به‌حساب می‌آید. جشنواره‌ی عشق و صلح میزبان رویدادها و کارگاه‌های آموزشی فراوانی است که احترام متقابل را در میان مردم سوئد ترویج می‌دهد و عشق و سازگاری را در میان آن‌ها به‌ وجود می‌آورد. این فستیوال، با اجرای کنسرت‌های زنده‌ از هنرمندان داخلی، محلی‌ها و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. فستیوال عشق و صلح در سال ۱۹۹۹ برگزار شد و در سال ۲۰۱۳ متوقف شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ با شور و شوقی تازه‌ از سر گرفته شد.

فستیوال عشق سوئد

فستیوال سامربرست

سامربِرست (Summerburst) یکی از بهترین فستیوال‌های سوئد است که در آغاز فصل تابستان برگزار می‌شود. در این فستیوال توانمندترین هنرمندان رقص هنر خود را به نمایش می‌گذارند. سامربرست هرساله به مدت دو روز در ورزشگاه اوله‌وی (Ullevi) در شهر گوتنبرگ برگزار می‌گردد. جشنواره‌ی سامربرست میزبان موسیقی پُرتپش الکترونیک و اجرای ستارگان مطرحی مثل تیِستو (Tiesto)، دیوید گیتا (David Guetta) و گروه‌های مشهور محلی بوده است. سامربرست هرسال تبدیل به رویدادی بزرگ در اروپا می‌شود.

فستوال سامربرست سوئد

 فستیوال فرهنگی گوتنبرگ

 این فستیوال هرسال در ماه آگوست و در خیابان‌های شهر گوتنبرگ برگزار می‌شود. فستیوال فرهنگی گوتنبرگ بیشتر شبیه به یک مهمانی خیابانی بزرگ است که با اجرای موسیقی، نمایش و رقص، تئاتر خیابانی، باله، موسیقی جاز، موسیقی هیپ‌هاپ و سمفونیک همراه می‌شود. در طی این جشن نمایشگاه‌های هنری برپا می‌شوند که آثار پر نبوغ و خلاقانه‌ی هنری را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارند. همچنین در طول جشنواره، جلسات شعرخوانی فراوانی وجود دارد که بازدیدکنندگان نهایت لذت را از آن می‌برند. خوردن غذاهای خیابانی متنوع از سراسر دنیا و غذاهای محلی سوئدی مثل کوفته‌ی گوشت سوئدی و سس خامه‌ای را در این جشنواره از دست ندهید.

فستیوال فرهنگی گوتنبرگ

فستیوال موسیقی باستانی استکهلم

آیا تابه‌حال دوست داشته‌اید که نوای موسیقی وایکینگ‌ها را بشنوید؟ فستیوال موسیقی باستانی استکهلم (Stockholm Early Music Festival) یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های موسیقی در سوئد به‌حساب می‌آید که در شهر استکهلم و در ماه ژوئن برگزار می‌شود. بهترین هنرمندان عرصه‌ی موسیقی که عمدتاً اهل کشور‌های اسکاندیناوی هستند به همراه موسیقیدان‌های تازه‌کار و مستعد از سراسر دنیا گرد هم می‌آیند تا استعدادها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. کارهای این هنرمندان بیشتر بر موسیقی دوره‌های گذشته مانند قرون‌وسطی، باروک و رنسانس تمرکز یافته است. تمام این رویداد هنری در سطحی عالی و درجه‌ی ‌یک برگزار می‌شود. در طول جشنواره غرفه‌های فراوانی وجود دارند که بهترین غذاهای سوئدی را عرضه می‌کنند.

فستیوال موسیقی استکهلم

شب والپورگیس

جشنواره‌ی شب والپورگیس (Walpurgisnacht) ریشه در آئین‌های کهن و بت‌پرستانه دارد. مردم فرا رسیدن فصل بهار را در روز سی‌ام آوریل جشن می‌گیرند. سوئدی‌ها در این شب آتش‌های بزرگ برپا می‌کنند و در اطراف آن‌ها رقص‌های مهیج و پرشوری انجام می‌دهند تا نیروهای اهریمنی را از خود دور ‌کنند. این فستیوال تا حدودی شبیه به جشن هالووین است. شب والپورگیس یکی از مشهورترین فستیوال‌های سوئد به شمار می‌رود؛ زیرا با زادروز پادشاه کنونی سوئد، کارل گوستاو شانزدهم، مصادف می‌شود. این جشن که ارزش دیدن دارد، در شهرهای دانشگاهی سوئد مثل گوتنبرگ برگزار می‌شود. دانشجویان دانشگاه فناوری چالمرز با پوشیدن لباس‌های فانتزی و آذین‌بندی وسایل نقلیه‌، رژه‌ی نمایشی جالبی را ترتیب می‌دهند.

شب والپورگیس سوئد

فستیوال نیمه‌ تابستان

این جشنواره برای مردم سوئد به‌اندازه‌ی جشن کریسمس اهمیت دارد و در جمعه‌ای بین نوزدهم تا بیست و پنجم ژوئن برگزار می‌شود. جشنواره‌ی نیمه‌ی تابستان (Midsummer) تقریباً توسط بیشتر خانواده‌های سوئدی جشن گرفته می‌شود. این جشن که مدت‌ها پیش از ورود مسیحیت، در سوئد برپا می‌شد، بیشتر به یک مهمانی ناهار شباهت دارد که تا شب ادامه می‌یابد. در طی این جشنواره، اقلیت‌ها و جوامع مختلف گرد هم آمده، دختران روی موهای خود تاجی از گل می‌گذارند، مردم درحالی‌که تیرکی را که با گل آراسته‌شده، برپا می‌کنند، در زیر نور خورشید می‌رقصند. این رویداد بزرگ در تمام پارک‌ها یا باغ‌های سوئد برگزار می‌شود؛ مردم در این مکان‌ها به دور هم جمع می‌شوند، آواز می‌خوانند و تمام‌روز، ترشی شاه‌ماهی می‌خورند.

فستوال نیمه تابستان سوئد

فستیوال فولکلور استکهلم

فستیوال موسیقی فولکلور استکهلم در اوایل ماه آگوست جشن گرفته شده و چهار روز به‌طول می‌انجامد. این جشنواره سوئدی به نحو باشکوهی برگزار می‌شود. محیط مسحورکننده‌ی اطراف به زیبایی صحنه‌ی این جشنواره‌ی موسیقی می‌افزاید. هنرمندان حرفه‌ای و تازه‌کار فراوانی از اقصی نقاط جهان به این فستیوال می‌آیند تا توانمندی‌های منحصربه‌فرد خود را درزمینه‌ی موسیقی فولکلور و سبک‌های دیگر موسیقی به نمایش بگذارند. اگر از علاقه‌مندان این نوع موسیقی هستید، حتماً از شرکت در این فستیوال لذت خواهید برد.

فستیوال ری‌ اورینت

بهترین اجراهای فرهنگی، رقص و موسیقی در این جشنواره‌ی باشکوه برگزار می‌شود و فرهنگ شرق و غرب را با یکدیگر به‌خوبی تلفیق می‌کند. در طی برگزاری جشنواره ری اوریِنت (ReOrient Festival)، سمینارها و گفتگوهای آموزشی در رابطه با امور جاری برپا می‌شود که برای آگاه ساختن نسل جوان از مباحث روز، شیوه‌ای بی‌نظیر است. از این فستیوال جالب که از طریق رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری، سنت و مدرنیته را در هم می‌آمیزد، حتماً بازدید به عمل آورید.

فستیوال های سوئد

اومیا کالتورناتا

اومیا کالتورناتا (Umea Kulturnatta) تنها یکی از رویداد‌های فرهنگی و هنری متعددی است که در شهر اومیا (Umea) برگزار می‌شود. این جشنواره به مدت ۲۴ ساعت تمام طول می‌کشد و به بازدیدکنندگان اطمینان می‌دهد که در این رویداد، سرگرمی و تفریح جالب‌توجه‌ای پیدا خواهند کرد. بازدیدکنندگان می‌توانند یکی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، نمایشی یا موسیقی را انتخاب و تجربه کنند. این اجراها و فعالیت‌های متنوع در مکان‌های مختلفی در سرتاسر شهر اومیا برگزار می‌شوند.

فستیوال های سوئد

نمایش هوایی گوتنبرگ

نمایش هوایی گوتنبرگ بزرگ‌ترین نمایش هوایی در سوئد و کشورهای اسکاندیناوی به شمار می‌رود. در ماه مه ده‌ها هزار نفر برای دیدن این رویداد باشکوه هوانوردی به گوتنبرگ سفر می‌کنند و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های غیرفرهنگی سوئد را به وجود می‌آورند. در این نمایش هوایی مشهورترین هواپیماهای نظامی و غیرنظامی این کشور با مانورهای خیره‌کننده در آسمان به پرواز در می‌آیند.

فستیوال اوپسالا رگی

فستیوال اوپسالا رگی (Uppsala Reggae) که معمولاً به‌عنوان رگی مکا (Reggae Mecca) شناخته می‌شود، یک رویداد پررونق موسیقی است که از سال ۲۰۰۱ تابه‌حال هرساله برگزار می‌شود. جشنواره‌ی اوپسالا رگی در ابتدا رویدادی یک‌روزه بود، اما امروزه از چنان محبوبیتی برخوردار شده که مدت‌زمان آن به سه روز در ماه آگوست افزایش ‌یافته‌‌ است. شهر اوپسالا با مرکز شهر استکهلم حدود ۸۹ کیلومتر فاصله دارد؛ بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند به‌راحتی از پایتخت به سمت این شهر حرکت کنند.

فستیوال رگی سوئد

فستیوال مالمو

این فستیوال که بین محلی‌ها به فستیوال مالمو (Malmo Festival) شهرت دارد، یکی از رویداد‌های مهم شهر مالمو است که به مدت هشت روز در ماه آگوست برگزار می‌شود؛ در طول این مدت جشن‌های جالب‌توجه و اجراهای هنری زیادی در این شهریافت می‌شود؛ اما پیش از عزیمت از رزرو محل اقامتتان اطمینان حاصل کنید چون اقامتگاه‌ها به‌سرعت پر می‌شوند.

فستیوال مالمو سوئد

فستیوال بین‌ المللی فیلم استکهلم

فستیوال مشهور فیلم بین‌المللی استکهلم که اکنون در بیست و یکمین سال خود به سر می‌برد، هزاران نفر از علاقه‌مندان و منتقدین فیلم را هرساله به‌سوی خود می‌کشاند. این فستیوال در دو هفته‌ی آخر ماه نوامبر برگزار می‌شود و کارگردانان سرشناسی در آن شرکت می‌کنند. طی این جشنواره، ده‌ها فیلم از اقصی نقاط جهان در سالن‌های مختلفی از شهر استکهلم به نمایش درمی‌آیند.

فستیوال بین‌المللی فیلم سوئد

یول استادن

جشن کریسمس زمان پرجنب‌وجوشی در سراسر سوئد است؛ اما هیچ شهری در این کشور بهتر از شهر گوتنبرگ کریسمس را جشن نمی‌گیرد. یول استادن (Julstaden) نام دیگر شهر گوتنبرگ به معنی شهر کریسمس است. نورپردازی‌های که باظرافت هرچه‌تمام‌تر طراحی‌شده‌اند یکی از جاذبه‌های ارزشمند شهر گوتنبرگ را به وجود می‌آورند. گردشگران می‌توانند در طول کریسمس، نمایش‌ها و اجراهای هنری و کارهای جالب‌توجه فراوانی را در این شهر پیدا کنند که برای هفته‌ها در جریان هستند.

برووالا

یکی از پر بازدیدترین جشنواره‌های سوئدی که هر تابستان بیش از ۵۰ هزار بلیط می‌فروشد، برووالا (BRÅVALLA) است. این جشنواره که در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، هنرمندان محبوب دهه‌ی ۹۰ را در کنار اسامی مطرح موسیقی این دوران قرار می‌دهد. برای مثال این فستیوال در سال ۲۰۱۵ به یکی از اعضای گروه بریتانیایی تِیک دَت (Take That) به نام رابی ویلیامز اجازه داد تا در کنار دی جی اسکاتلندی، کالوین هریس، برنامه اجرا کند. این فستیوال مورد توجه عموم مردم است زیرا فرصتی به وجود آورده است تا دو هنرمند بزرگ موسیقی از گذشته و حال در کنار یکدیگر و روی یک صحنه، برنامه اجرا کنند. امسال گروه دهه‌ی ۹۰ آمریکایی تنیِشِس دی (Tenacious D)، گروه مامفورد و پسران (Mumford & Sons) و رایان لِویس به روی صحنه خواهند رفت. این فستیوال سه‌روزه در اواخر ماه ژوئن در پایگاه نیروی هوایی برووالا خارج از شهر نورشپینگ (Norrköping) برگزار می‌شود.

فستیوال برووالا سوئد

فستیوال جاز ایستد

جشنواره‌ی جاز ایستد (YSTAD) در شهر ایستد سوئد برگزار می‌شود و تمام بلیط‌های این رویداد پنج‌روزه تا ماه آوریل به‌سرعت به فروش می‌رسد. سالن تئاتر ایستد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد، محل برگزاری این جشنواره است که در این روز مملو از علاقه‌مندان موسیقی جاز در سرتاسر جهان می‌شود؛ صدای سازهای ساکسیفون‌، بیس، گیتار و ترومپت فضای سالن را پر می‌کند. این فستیوال نوازندگان زیادی را از آفریقا، اروپا و آمریکا به‌سوی خود می‌کشاند.

فستیوال جاز سوئد

کولتور کالاست

یکی دیگر از جشنواره‌های ماه آگوست کولتور کالاسِت (Kulturkalaset) است. این جشن یکی از شگفت‌انگیزترین رویدادهایی است که جنبه‌های مثبت فرهنگ شهر گوتنبرگ را نشان می‌دهد. برای دیدن حال و هوای جشن و مهمانی می‌توانید به مرکز شهر گوتنبرگ بروید که در این روز شلوغ و پرهیاهو است یا برای گذراندن روزی خاطره انگیز سری به پارک‌های محلی این شهر بزنید.

عید پاک

عید پاک در ماه مارس یا آوریل جشن گرفته می‌شود و مهم‌ترین جشنواره‌ی مسیحیان است که مرگ و رستاخیز مسیح را گرامی می‌دارد. عید پاک امروزه یکی از جشن‌هایی است که بیشتر سوئدی‌ها با دوستان و خانواده‌های خود آن را جشن می‌گیرند. درگذشته رسم بر این بود که مردم ۴۰ روز قبل از عید پاک روزه می‌گرفتند و در پایان جشنی بزرگ به مناسبت عید پاک برپا می‌کردند. تخم‌مرغ یکی از چیزهایی بود که در عید پاک ضیافتی با آن برپا می‌کردند، به همین دلیل سوئدی‌ها در این روز تخم‌مرغ‌های زیادی می‌خورند. در عید پاک مردم خانه‌های خود را با شاخه‌های درخت غان تزیین می‌کنند و پرهای رنگارنگی به آن‌ها می‌آویزند.

عید پاک سوئد

نوروز

نوروز جشن سال نو است که توسط فارسی زبان‌ها، کردها و افغان‌ها جشن گرفته می‌شود و سوئدی‌ها معمولاً آن را به سال نو ایرانی یا کردی می‌شناسند. نوروز جشنواره‌ای است که به استقبال بهار می‌رود و در بیستم، بیست و یکم و بیست و دوم مارس هم‌زمان با نقطه‌ی اعتدال بهاری رخ می‌دهد. در نقطه‌ی اعتدال بهاری، مدت‌زمان روز و شب به یک اندازه می‌رسند که معمولاً در انتهای مارس رخ می‌دهد. نوروز با ۱۳ روز مهمانی، شادی و غذاهای خوشمزه در سوئد جشن گرفته می‌شود.

روز قدیسین

روز قدیسین (All Saints' Day) در روز یکشنبه‌ بین سی‌‌ و‌ یکم ماه اکتبر تا ششم ماه نوامبر در سوئد جشن گرفته می‌شود. در این روز مردم به یاد از دست رفتگان خود به قبرستان‌ها می‌روند و بر مزار دوستان و بستگان خود شمع روشن می‌کنند.

روز قدیسین سو|ئد

مریم رضایی مریم رضایی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}