پل الکساندر سوم، موزه ای روباز از هنر شهر پاریس

مریم رضایی
  • مریم رضایی
  • 1398/6/23
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

در میان پل‌های متعدد رود سن در پاریس، پل الکساندر سوم از چنان زیبایی چشمگیری برخوردار است که بعد از برج ایفل، گردشگران زیادی را از اقصی نقاط جهان به‌سوی خود فرا می‌خواند.

تور اروپا

پل الکساندر سوم (Pont Alexandre III) شیک‌ترین، مجلل‌ترین و باشکوه‌ترین پل فرانسه و یکی از زیباترین گذرگاه‌های روی رودخانه‌‌ در دنیا به شمار می‌رود. فرانسوی‌ها این پل را برای برگزاری نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ یا اکسپوزیسیون یونیوِرسل (Exposition Universelle) در پاریس ساختند.

در این نمایشگاه ابداعات تازه‌ای ازجمله فیلم‌های صدادار، پله‌ی متحرک، عروسک‌های روسی تودرتو، رادیو و قوی‌ترین تلسکوپ آن دوران و همچنین موتور جدید رودولف دیزل، مخترع آلمانی که با روغن بادام‌زمینی کار می‌کرد، به نمایش گذاشته شد. علاوه بر این، اکسپوزیسیون یونیورسل ۱۹۰۰، اولین میزبان برگزاری مسابقات المپیک در خارج از مرزهای یونان بود. این نمایشگاه سبک آرت نوو یا هنر نو (Art Nouveau) را به فرهنگ‌عامه معرفی کرد و در همین مکان بود که لامپ‌های الکتریکی، شهر نور را روشن ساختند.

پل الکساندر سوم پاریس

پل الکساندر سوم، لزانولید (Les Invalides)، محل آرامگاه ناپلئون، را در سمت چپ رودخانه به خیابان شانزلیزه در سمت راست متصل، می‌کند و چشم‌انداز باشکوهی از برج ایفل برای گرفتن عکس‌های عروسی به دست می‌دهد. قدم زدن روی این پل شما را به گردشی دلپذیر در موزه‌ی روباز پاریس می‌برد. پل الکساندر سوم به خاطر داشتن مجسمه‌های زیبا نظیر شیرها، فرشتگان کوچک، پریان، کوپیدو یا خدای عشق، ارواح آب، ماهی‌ها، صدف‌های حلزونی و هیولاهای دریا به موزه‌ی روباز مشهور است. چراغ‌هایی مجللی به سبک آرت نوو به این پل روشنایی بخشیده‌اند.

چهارستون، بدون آنکه جلوی دید را بگیرند، تعادل طاق پل را حفظ کرده‌اند. بر روی هر پایه از این ستون‌ها، مجسمه‌ای نمادین قرار دارد که فرانسه را در دوران متفاوتی همچون دوره‌ی شاه شارلمانی، رنسانس، لوئیس چهاردهم و درنهایت عصر مدرن نشان می‌دهند. این مجسمه‌های طلایی، سرستون‌ها را به زیبایی آراسته‌اند و نمادی از تجلی چهار عنصر علم، هنر، تجارت و صنعت در فرانسه هستند که اسب‌های بالدار پگاسوس (Pegasus) را به خدمت خود در آورده‌اند.

پل الکساندر سوم پاریس

بعد از جنگ میان فرانسه و پروس (Franco Prussian War) در سال ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۱، موج دوم انقلاب صنعتی توانست آبادانی، شکوفایی و حتی نفوذ فرهنگی گسترده‌‌تری را برای فرانسه به‌ویژه شهر پاریس، به ارمغان بیاورد. در این زمان، اروپا شاهد بیش از ۴۰ سال، صلح و آرامش بود و فضای امیدبخشی در این دوره وجود داشت. فرانسه به‌رغم رقابت‌های سخت با انگلیس، اتریش و آلمان  دارای بهترین موسسات آموزشی، پزشکی و علمی در سرتاسر اروپا بود.

این پل به اسم تزار روسیه، الکساندر سوم نام‌گذاری شد که در سال ۱۸۹۲ نقش مهمی در به وجود آوردن اتحاد بین روسیه و جمهوری سوم فرانسه (Third Republic) ایفا کرد. پل الکساندر سوم آغاز روابط دیپلماتیک میان فرانسه و روسیه را جشن می‌گرفت و از آن تجلیل می‌کرد. در آن زمان، اشراف‌زادگان روسی، زبان فرانسه را در سنین جوانی یاد می‌گرفتند و مانند زبان مادری خود سخن می‌گفتند. نیکلاس دوم، پسر الکساندر، سنگ بنای پل را در سال ۱۸۹۶ گذاشت.

پل الکساندر سوم پاریس

طاق بلند و کم ارتفاع پل با تزییناتی به سبک هنرهای زیبا (Beaux Arts) و آرت نوو تزیین شده است. این دو سبک، نمایانگر هنر پاریسی عصر طلایی (Belle Époque) در سال‌های ۱۸۷۱ و ۱۹۱۴ محسوب می‌شوند. عصر طلایی نام خود را از دوران باشکوه قبل از دو جنگ جهانی ویرانگر وام گرفته است. در طول این دوران، هنر به اوج شکوفایی خود رسید و سبک محبوب آرت نوو را پدید آورد. سبکی که منحنی‌های پرپیچ‌وخم آن در واکنش به تزیینات شلوغ و پرزرق‌وبرق آن زمان ظهور پیدا کرد و از هنر آسیایی و ژاپنی تأثیر پذیرفته بود. 

 با این اوصاف، پل زیبای الکساندر سوم را می توان چیزی بیش از یک گذرگاه معمولی بر روی رودخانه‌ی سن دانست. این پل با هنرهای ظریف و بدیعی که دارد،‌ به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در پاریس تبدیل شده است.

پل الکساندر سوم پاریس

مریم رضایی مریم رضایی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}