چگونه در پروازهای طولانی یک خواب آرام داشته باشیم

صبا صفری
  • صبا صفری
  • 1396/8/6
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

یکی از مشکلات جانبی پروازهای طولانی، خوابیدن در هواپیما است. برای بسیاری از مردم به خواب رفتن روی صندلی‌های هواپیما و بین جمعیت زیاد مسافران کار راحتی نیست اما با خواندن این راهنما احتمالاً از بار مشکلاتتان کم خواهد شد.

تور اروپا

خرید بلیط هواپیما با بهترین قیمت

شاید بعد از خوشحالی آن که تعطیلات رویایی خود را پیش رو دارید، نگرانی‌هایی درباره خوابیدن در طول پروازهای طولانی به سراغتان بیاید. عده اندکی هستند که از همان شروع پرواز به سادگی به خواب می‌روند اما برای بسیاری از مردم خواب راحت در هواپیما امری غیر ممکن به نظر می‌رسد. این بی‌خوابی احتمالاً تا چند شب فرد را دچار مشکل کند که در یک سفر هیجان انگیز اتفاق خوبی نیست. جدای از راهکارهایی که احتمالاً از قبل می‌دانید، مانند خریدن گوش‌گیر، چشم‌بند، بالش یا پوشیدن لباس راحت و تهیه بلیط درجه یک برای صندلی راحت‌تر، در این مقاله به شما پیشنهادات متفاوت‌تری را ارائه می‌کنیم تا بتوانید به بهترین نحو از سفرتان لذت ببرید.

1. صندلی کنار پنجره بگیرید

اگر می‌توانستید صندلی کنار پنجره را رزرو کنید، با تکیه دادن به کنارتان می‌توانید تکیه گاهی مناسب پیدا کرده و اندکی راحت‌تر بخوابید. مطمئن باشید که این روش از استفاده کردن از بالش‌های گردنی کارامدتر خواهد بود. نکته دیگری که در انتخاب این صندلی‌ها وجود دارد، امکان تنظیم نور است. برای آن‌که بتوانید صندلی خود را تضمین کنید، بهترین کار داشتن اعتبار در یک ایرلاین به خصوص خواهد بود. این اعتبار هر چه بیشتر باشد امتیازات خوبی مانند امکان حمل وسایل بیشتر در کیف همراه و اولویت سوار شدن را به شما می‌دهد.

خوابیدن در هواپیما

2. به همراه داشتن وسایل راحتی

آیا عروسک‌های دوران کودکی خود که در کنارشان احساس آرامش می‌کردید را به یاد دارید؟ به این مورد هم مانند همین عروسک‌ها فکر کنید. برخی با به همراه داشتن یک شال راحت یا یک جفت جوراب نرم و موسیقی خوب احساس آرامش می‌کنند. پس وقت آن رسیده که لباس‌هایی که از همه راحت‌تر هستند را حتی اگر ظاهر خیلی شیکی ندارند از کمد درآورده و با آهنگ‌های خوب و آرامبخش خوابتان را تضمین کنید. خوابیدن در بین ۲۰۰ نفر دیگر و در ارتفاعات آسمان، تنها در صورتی راحت می‌شود که تا جایی که امکان دارد محیط را برای خود شبیه به خانه کنید.

خوابیدن در هواپیما

3. پایتان را روی هم نیندازید

وقتی یک پایتان را روی دیگری می‌اندازید، جریان خود را اندکی کند و دشوار می‌کنید. البته این کار جدای از آن که آرامش شما را کمتر می‌کند، در پروازهای بیشتر از ۴ ساعت سبب لختگی خون خواهد شد. این کار کمر شما را نیز اندکی انحنا می‌دهد که در پروازهای طولانی باعث کمر درد هم می‌شود. اگر با پاهای روی هم انداخته به خواب بروید احتمال آن که از خواب بپرید و فورا جای پاهایتان را تعویض کنید زیاد است زیرا به طور ناخودآگاه بدن می‌خواهد در وضعیت خود تعادل ایجاد کند. بهترین کار صاف نگه داشتن پاها با اندکی خم شدگی در ناحیه زانو است.

خوابیدن در هواپیما

4. به صندلی تکیه بدهید

شیب دادن به صندلی می‌تواند اندکی از فشار روی کمر و مهره‌های پایین ستون فقرات بکاهد. با فشار کمتر روی پشتتان می‌توانید راحت‌تر به خواب بروید. وضعیت مناسب دیگر برای خواب صاف نشستن است. البته اگر ماهیچه‌های شکمی‌تان ضعیف باشد هیچ حمایتی در ناحیه پایین کمر ندارید و همین سبب خستگی و درد پشت می‌شود. برای جلوگیری از این درد می‌توانید یک بالش کوچک پشت کمرتان قرار دهید. بدترین کار برای خوابیدن خم شدن به جلو بدون هیچ حمایت کمری است. در این وضعیت بیشترین فشار را روی دیسک‌های کمر خود می‌اندازید. گفته می‌شود که استفاده از دسته‌های صندلی برای قرار گیری دست، به کاهش فشار پشت کمک می‌کند.

خوابیدن در هواپیما

5. تاریکی

همه ما می‌دانیم که تابش نور برای خوابیدن بدترین چیز است. این نور حتی زمانی که از صفحه نمایش صندلی، موبایل، تبلت یا لپ تاپ هم بتابد همین خاصیت را دارد. صفحه نمایش‌های الکترونیکی برای خواب مانند نور خورشید عمل می‌کنند. پس وقتی درست قبل از خواب به آن‌ها نگاه می‌کنید، روند ترشح ملاتونین را متوقف می‌نمایید.

خوابیدن در هواپیما

6. از داروهای خواب آور استفاده نکنید

اگر تنهایی سفر می‌کنید، در رابطه با استفاده از داروهای خواب آور در صورتی که نمی‌دانید چه اثری روی بدنتان دارند محتاط باشید. اکثر داروهای بدون نسخه خواب حاوی آنتی هیستامین‌ها هستند که در واقع طولانی مدت عمل می‌کنند و ممکن است به شما حس گیجی بدهند. اگر واقعاً به کمک احتیاج داشتید می‌توانید از ملاتونین استفاده کنید. اگر پروازتان اول شب بود، بهترین کار خوردن ملاتونین قبل از پرواز است.

خوابیدن در هواپیما

7. پرخوری نکنید

بهتر است ۲ ساعت قبل از خواب غذا نخورید و در انتخاب غذایتان دقت کنید. پرخوری یا خوردن غذاهای چرب می‌تواند احساس ناخوشایندی به شما داده و خوابیدن را برایتان مشکل کند. وقتی غذای زیاد یا چربی می‌خورید، قلب باید خون بیشتری به سمت شکم و روده‌ها پمپ کند که همین امر سبب سخت خوابیدن شما خواهد شد. البته بد نیست بدانید که خوردن مقدار زیادی غذای چرب در پروازهای طولانی می‌توانند سبب راحت لخته شدن خون شود.

خوابیدن در هواپیما

8. ساعت خود را با منطقه زمانی جدید تنظیم کنید

به محضی که از شهر مبدأ پرواز کردید، طوری رفتار کنید که انگار در منطقه زمانی شهر مقصد هستید. برای مثال اگر نیاز به قهوه داشتید، آن را در صورتی بنوشید که اگر در شهر مقصد بودید هم در همان زمان می‌نوشیدید. پس اگر در شهر مقصد ساعت ۱۰ شب باشد قطعاً به سراغ قهوه نمی‌روید. به محضی که شروع به هماهنگ شدن با منطقه زمانی جدید می‌کنید، بدن شروع به باور ساعت جدید کرده و وقتی به مقصد رسیدید عادت به منطقه زمانی جدید برایتان راحت‌تر خواهد شد.

خوابیدن در هواپیما

صبا صفری صبا صفری
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}