چگونه برای چمدان گم شده یا آسیب دیده مان درخواست غرامت کنیم؟

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/9/14
  • 2 دیدگاه
{{selectedRate}}

آیا تا به‌حال برایتان پیش آمده که چمدانتان در فرودگاه با تأخیر به دستتان برسد یا گم شود؟ در این مقاله شما را با راهکارهایی آشنا می‌کنیم که هنگام درخواست غرامت به کمکتان می‌آیند.

تور اروپا

مسافرانی که قصد پرواز با هواپیما را دارند، می‌توانند چمدان خود را هنگام چک-این به امانت بسپارند و در شهر یا کشور مقصد تحویل بگیرند. این روش، ویژگی‌های مثبت متعددی دارد و معمولاً مسافران، این شیوه را به حمل ساک دستی با خود به داخل کابین هواپیما ترجیح می‌دهند. با این حال، گاهی اوقات پیش می‌آید که چمدان شما با تأخیر یا معیوب به‌دست شما می‌رسد یا به‌طور کل گم می‌شود. در این صورت، آیا با حقوق خود برای درخواست غرامت آشنایی دارید؟ اگر پاسختان منفی است، با ما همراه باشید تا در صورت گم شدن چمدان در فرودگاه سردرگم نشوید و آگاهانه، بهترین تصمیم را بگیرید.

اگر به دنبال پرواز مناسب هستید، بر روی بلیط هواپیما کلیک کنید.

درخواست غرامت برای چمدان های گم شده یا آسیب دیده

سریع دست به کار شوید

معمولاً گم شدن چمدان در فرودگاه باعث دستپاچگی مسافران می‌شود و حق هم دارند. اما بهتر است کنترل اوضاع را به دست بگیرید و یادتان باشد هر چه سریع‌تر مشکل را به ایرلاین‌ها گزارش کنید، احتمالش بیشتر است که مسئولیت خرابی یا گم شدن چمدانتان را بپذیرند. بنابراین قبل از اینکه سالن تحویل چمدان را ترک کنید، مستقیم به میز ایرلاین مربوطه بروید و وضعیت موجود را به اطلاع آن‌ها برسانید.

فرم PIR را پر کنید

بعد از آن، کارکنان ایرلاین مربوطه فرمی را به شما تحویل می‌دهند که با نام اختصاری PIR شناخته می‌شود تا جزئیات را در آن به ثبت برسانید. البته انجام این کار از لحاظ قانونی لازم نیست و به همین دلیل، پیدا کردن این فرم معمولاً کار آسانی نمی‌باشد. اما با در دست داشتن این فرم، کارتان در مراحل بعدی و پیگیری امور بسیار راحت‌تر خواهد شد.

اگر چمدان آسیب ببیند

اگر چمدانتان آسیب دیده باشد، 7 روز وقت دارید تا از زمان تحویل چمدان، به ایرلاین مربوطه نامه بنویسید و یک کپی از فرم PIR را نیز همراه با آن برایشان بفرستید تا مسئله را بررسی کنند.

اگر چمدان گم شود

اگر چمدان به دستتان نرسید و گم شد، می‌بایست علاوه بر اطلاعات شخصی و پرواز، جزئیات ظاهری چمدان را نیز به‌طور دقیق ذکر کنید. بهتر است یک عکس از چمدانتان را در گوشی به همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز چنین اتفاق غیرمترقبه‌ای به کمکتان بیاید. از این عکس برای زمانی که چمدان آسیب‌‌دیده نیز می‌توان استفاده کرد.

گم شدن چمدان در فرودگاه

حواستان به آخرین مهلت اعتراض باشد

نامه‌نگاری با ایرلاین مربوطه و ضمیمه کردن فرم PIR نهایتا باید طی 7 روز صورت بگیرد. اگر چمدانتان یک یا دو روز دیرتر پیدا شود، مسئولیت آن برعهده‌ی ایرلاین است و باید ترتیب کارها را داده و چمدان را به شما تحویل بدهد.

روند پیگیری را دنبال کنید

اگر خبری از چمدانتان نشد، می‌توانید روند پیگیری را از طریق خدمات بار در فرودگاه و مراجعه به دفاتر مرکزی ایرلاین موردنظر دنبال کنید یا به صفحه‌ی ردیابی آنلاین چمدان وارد شوید. برای استفاده از خدمات آنلاین این صفحه می‌بایست شماره‌ی مرجع را به همراه داشته باشید که همان برگه‌ی قبضی است که معمولاً هنگام چک-این یا تحویل بار، به پاسپورت یا کارت پروازتان وصل می‌شود. اگر بعد از 2 هفته هیچ خبری از چمدان نشد، آن‌را به‌عنوان چمدان گم شده اعلام می‌کنند.

قوانین ایرلاین را چک کنید

اگر چمدانتان در پرواز خروجی گم شود، به این معنی است که باید تعطیلات را بدون هیچ وسیله‌ای در کشور مقصد بگذرانید. به همین دلیل ایرلاینی که با آن سفر کرده‌اید، موظف است تا هزینه‌ی وسایل ضروری را به شما بپردازد. اما وقتی صحبت از پرداخت غرامت می‌شود، تعریف «وسایل ضروری» جای بحث دارد. قانون‌های خطوط هوایی مختلف در این مورد متفاوت است و بعضی از آن‌ها لوازم آرایشی و شستشو و لباس زیر را در شمار وسایل ضروری به حساب می‌آورند و لباس نو و گران‌قیمت شما در این لیست جایی ندارد. البته در بیشتر موارد، ایرلاین‌ها به سرعت چمدان شما را ردیابی و طی چند روز به شما باز می‌گردانند.

از ایرلاین درخواست غرامت کنید

از ایرلاین مربوطه سؤال کنید که قوانین آن‌ها درباره‌ی چمدان‌های گم شده یا آسیب‌دیده به چه صورت است و یادتان باشد قبض هر چیزی که خریداری می‌کنید را نزد خود نگه دارید. زمانی مشکل کمی پیچیده‌تر می‌شود که چمدان شما به یکی از ایرلاین‌های دیگرِ همان مسیرِ پرواز منتقل شده که در این صورت بهتر است از آخرین ایرلاینی که پرواز داشته تقاضای خسارت کنید. بعد از ارسال درخواست خود و قبض‌های مورد نیاز، خسارت معمولاً به صورت نقدی یا حواله به شما پرداخت می‌شود. برای تأخیر در تحویل چمدان، تا 21 روز وقت دارید تا درخواست غرامت را به بخش ارتباط با مشتریِ ایرلاین خود بفرستید. با توجه به پیچیدگی درخواستتان و اینکه در چه فصلی از سال این اتفاق افتاده است، ممکن است بررسی مشکل چندین ماه طول بکشد. اما همان‌طور که گفتیم برای فرستادن درخواست غرامت برای چمدان‌های گم شده یا آسیب‌دیده فقط 7 روز مهلت خواهید داشت.

درخواست غرامت از ایرلاین

قوانین بیمه مسافرتی را به دقت بخوانید

ممکن است ایرلاین‌ها از پذیرفتن مسئولیت در مقابل چمدان آسیب‌دیده یا گم‌شده‌ی شما شانه خالی کنند و پیشنهاد دهند که موضوع خسارت را با شرکت بیمه مسافرتی خود در میان بگذارید. گاهی اوقات این روش به نفع شما تمام می‌شود و می‌توانید غرامت بیشتری دریافت کنید. به همین دلیل یادتان باشد جزئیات قوانین بیمه‌ی مسافرتی خود را نیز با دقت بخوانید؛ زیرا در بعضی موارد اگر ایرلاین مسئول تشخیص داده شود، هیچ غرامتی برای چمدان به شما تعلق نخواهد گرفت. در نهایت تمامی موارد را چک کرده و بهترین گزینه را برای درخواست غرامت خود انتخاب کنید.

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}