بهترین جاذبه های گردشگری اسپانیا

صدرا شریفی
  • صدرا شریفی
  • 1398/8/22
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

آیا جاهای دیدنی اسپانیا را می‌شناسید؟ کدام شهرهای این کشور دیدنی‌تر هستند؟ شرایط بازدید از جاذبه‌های گردشگری اسپانیا به چه شکل است؟

تور اروپا

اسپانیا یکی از محبوب‌ترین کشورهای دنیا در زمینه گردشگری محسوب می‌شود , چند سالی است که در این حوزه بسیار موفق عمل کرده است. گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری مهری بر این ادعا است و نشان می‌دهد که کشور اسپانیا در سال ۲۰۱۸ دومین نرخ جذب گردشگر را داشته است. به همین بهانه، در این مقاله قصد داریم بهترین جاهای دیدنی اسپانیا را به شما معرفی کنیم و کمی از جاذبه‌های آن بیشتر صحبت کنیم.

الحمرا - گرانادا

مجموعه الحمرا درواقع یک کاخ باستانی، یک قصر و یک ارگ را شامل می‌شود که در شهر گرانادا اسپانیا قرار دارند. نام عربی این مجموعه احتمالا توجه شما را نیز جلب کرده باشد. انتخاب نام الحمرا برای این مجموعه که قدمت آن به قرن هشتم بازمی‌گردد، به خاطر دیوارهای قرمز رنگش بود. واژه‌ی «الحمرا» در زبان عربی به معنای سرخگون یا قطره قرمز رنگ است. این مجموعه در حقیقت تنها بازمانده از دوران طلایی اسلام در اروپای غربی است.

مجموعه الحمرا در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان یک میراث جهانی در لیست آثار یونسکو به ثبت رسید. این کاخ در بخش غربی شهر گرانادا قرار دارد و دارای موقعیتی بسیار استراتژیک است؛ چراکه از داخل این قلعه چشم‌اندازی کامل به کل شهر گرانادا و اطراف آن خواهید داشت.

مجموعه الحمرا دارای توازن خاصی نیست. دیوارهای مجموعه به‌صورت نامتقارن و بدون نظم خاصی ساخته‌ شده‌اند ولی از قدرت و امنیت بسیار بالای آن‌ها هم نباید غافل شد. مساحت کلی مجموعه حدود ۲۶ هکتار است و طول تمامی دیوارهای آن به حدود یک و نیم کیلومتر می‌رسد. حدود ۳۰ برج نیز برای حفاظت از این مجموعه ساخته شده بودند.

مجموعه تاریخی الحمرا یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های کشور اسپانیا به شمار می‌آید. زیرا جزو معدود بازمانده‌های دوران حضور اسلام و مسلمانان در کشور اسپانیا است. در هرروز حدود ۶ هزار گردشگر از این جاذبه دیدن می‌کنند. بنابراین توجه داشته باشید که تمامی بلیطها به‌سرعت فروخته می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم بلیطهای خود را از قبل رزرو کنید، چراکه امکان رزرو اینترنتی بلیط هم برای این مجموعه وجود دارد. قیمت بلیط برای افراد بزرگ‌سال برابر با ۱۴ یورو، برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال برابر ۸ یورو و برای کودکان زیر ۱۲ سال رایگان است.

الحمرا اسپانیا

قصر آلکازار - سویل

برای هر گردشگر عجیب خواهد بود که در قلب شهر سویل اسپانیا یک قصر با ساختار شرقی را تماشا کند. قصر آلکازار (Real Alcázar) سویل یکی دیگر از نمونه‌های حضور معماری شرقی و اسلامی در کشور اسپانیا است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین قصرهايی شناخته می‌شود که هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این قصر در طول تاریخ خود دوره‌های مختلفی را تجربه کرده است و به دست گروه‌های مختلف افتاده است. همین امر باعث شده امروز در طی بازدید از آن بتوانیم رگه‌هایی از تأثیرات فرهنگ‌های مختلف که در این قصر حضور داشته‌اند را نیز تماشا کنیم.

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به قصر آلکازار سویل در اسپانیا داشته باشیم، باید بگویم که این مجموعه تلفیقی بی‌نظیر از معماری مسیحی و مدجن است. مدجن‌ها درواقع مسلمانانی از کشور مراکش بودند که در اسپانیا زندگی می‌کردند. این مجموعه که امروزه به‌عنوان یک میراث جهانی در لیست یونسکو نیز به ثبت رسیده است در حقیقت در سال ۹۱۳ میلادی به‌عنوان یک دژ و قلعه ساخته شده بود.

در طول تمام این ۱۱ قرن که از زمان ساخته شدن مجموعه می‌گذرد، قصر آلکازار شاهد فراز و فرودهای بسیار زیادی بوده است ولی در تمام این دوران، شاید هیچ‌وقت گردشگران مانند چند سال گذشته به این قصر توجه نکرده باشند. دلیل این حجم از استقبال را می‌توان در ضبط بخش‌هایی از سریال محبوب بازی تاج و تخت در این مجموعه دانست.

مجموعه آلکازار سویل مساحت بسیار زیادی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است ولی در میان تمام این بخش‌ها، باغ‌های این مجموعه بیشتر مورد توجه و استقبال گردشگران قرار گرفته‌اند. اگر هنگام گردش در بخش‌های مختلف قصر از پنجره چشمتان به این باغ‌ها افتاد و شیفته‌ی آن‌ها شدید، توصیه می‌کنیم چنددقیقه‌ای را با گردش و قدم زدن در آن‌ها بگذرانید.

جالب است بدانید باغ‌های مختلفی که در مجموعه آلکازار قرار دارند و هرکدام متعلق به یک دوره زمانی خاص هست. علاوه بر این، هرکدام از این باغ‌ها داستان‌ها و افسانه‌های خاصی را در خود جای داده‌اند. در طول تاریخ پادشاهان زیادی در این باغ‌ها قدم زده‌اند و اتفاقات زیادی در هرکدام از آنها رخ داده است که داستان‌ و افسانه‌های هرکدام بعدها در میان مردم پخش می‌شد.

اگر از راهنمای گردشگری همراه خود بخواهید، احتمالاً برخی از این داستان‌ها را برای شما تعریف خواهد کرد. قیمت بلیط برای بازدید از این مجموعه برای بزرگ‌سالان برابر با ۷ یورو است ولی کودکان می‌توانند به‌صورت رایگان از اینجا دیدن کنند.

قصر آلکازار اسپانیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا - بارسلونا

اگر فرصت بازدید از تنها یک جاذبه در سراسر اسپانیا را داشته باشید، توصیه می‌کنیم کلیسای ساگرادا فامیلیا را انتخاب کنید. اگرچه ظاهر این کلیسا شبیه به معماری‌های قرون‌ وسطایی است، ولی جالب است بدانید که ساخت آن هنوز به اتمام نرسیده است!

کار ساخت این کلیسا در سال ۱۸۸۲ شروع شد و انتظار می‌رود که اگر همه‌چیز به‌صورت خوش‌بینانه پیش برود، ساخت آن در سال ۲۰۲۶ به اتمام برسد؛ تقریباً حدود یک قرن پس از مرگ معمار اصلی آن. به‌هرحال، علی‌رغم ناتمام بودن ساخت این کلیسا، ساگرادا فامیلیا همچنان به‌عنوان پر بازدیدترین جاذبه در کشور اسپانیا شناخته می‌شود و سالانه بیش از ۴٫۵ میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

وظیفه معماری، طراحی و ساخت این کلیسا به معمار معروف و سرشناس اسپانیایی، یعنی آنتونی گائودی، سپرده شده بود. جامعه‌ی محتاط و دینی اسپانیا دوست داشت تا این کلیسا و عبادتگاه به‌عنوان کفاره‌ای برای گناهان مدرنیته‌ی آنها ساخته شود. به همین خاطر بود که گائودی تمام وسواس خود را در طراحی این بنا به‌کار گرفته بود و آن را یک مأموریت مقدس می‌دانست؛ تا جایی‌که حتی وقتی بودجه ساخت کلیسا به اتمام رسیده بود، آنتونی گائودی از سرمایه خودش برای ادامه روند ساخت‌وساز استفاده می‌کرد.

 طرح اولیه گائودی کلیسایی با ۱۰۵ متر ارتفاع و ۶۰ متر عرض بود که حدود ۱۳ هزار نفر را می‌توانست در خود جای دهد. برج‌های اصلی و مرکزی کلیسا نیز حدود ۱۷۰ متر ارتفاع داشتند. سبک معماری این سازه بر اساس مدرنیسم بوده و هیچ خط صافی در طراحی آن به کار نرفته است. گفته می‌شود که گائودی برای طراحی انحنای برج‌های این کلیسا از طرح‌های کوهستان مقدس مونتسِرات (Montserrat) که اطراف شهر بارسلونا قرار دارند، الهام گرفته بود.

اگر قصد بازدید از این شاهکار معماری در شهر بارسلونا اسپانیا را دارید، توصیه می‌کنیم که در یکی از تورهای با راهنما شرکت کنید. مدت‌زمان گردش در داخل این کلیسا به همراه این تورها حدود ۵۰ دقیقه است و هزینه آن نیز برابر با ۲۴ یورو است. اگر هم می‌خواهید هزینه کمتری کنید، توصیه می‌کنیم یک تور صوتی با قیمت ۷ یورو خریداری کنید.

هزینه بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا برای بزرگ‌سالان برابر با ۱۵ یورو و برای کودکان رایگان است. البته برای بازدید از بخش‌های خاصی از این کلیسا باید بلیط جداگانه تهیه کنید.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

مسجد-کلیسای جامع قرطبه - کوردوبا

کمتر کسی انتظارش را دارد که در قلب کشور اسپانیا از یک مسجد سنتی و قدیمی دیدن کند. مسجد-کلیسای جامع قرطبه (Mezquita) بدون شک جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های کشور اسپانیا شمرده می‌شود. بسیاری از کارشناسان معماری، مسجد-کلیسای جامع قرطبه را یکی از بهترین و عالی‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی می‌دانند.

مسجد قرطبه درواقع بازمانده‌ای از زمانی است که در آن مسلمانان، یهودیان و مسیحیان با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و با کمک یکدیگر به رشد و تعالی شهر خود کمک می‌کردند.

مسجد-کلیسای جامع قرطبه در زمان حکومت مسلمانان بر اسپانیا ساخته شده بود و ساخت آن نیز حدود دو قرن و نیم به درازا کشیده بود. البته ساختن چنین شاهکاری قطعاً مستلزم صرف زمانی بسیار طولانی است. این مسجد با حدود ۲۴ هزار مترمربع مساحت در زمان خود به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای دنیا شناخته می‌شد و در ساخت آن ۸۵۶ ستون سنگی به‌کار رفته است؛ ستون‌هایی که جنس بیشتر آنها سنگ‌های باارزش و قیمتی مانند مرمر یا گرانیت است.

 هرسال حدود ۱٫۵ میلیون گردشگر از این جاذبه دیدنی و شگفت‌انگیز بازدید می‌کنند. بسیاری از این گردشگران از تماشای تنوع سبک‌های معماری به‌کاررفته در این بنای مذهبی شگفت‌زده می‌شوند.

بازدید از مسجد-کلیسای جامع قرطبه سبک زندگی در زمان‌های گذشته و باستانی را به خوبی به شما نشان خواهد داد. این مجموعه، تاریخی هزار ساله و حتی بیشتر را در خود جای داده است. قدمت آن به قرن هشتم بازمی‌گردد، زمانی که عبدالرحمان اول تصمیم گرفت مسجدی را به‌جای یکی از کلیساهای این منطقه بنا کند.

در سال ۷۸۵ ساخت مسجد آغاز شد و برای حدود ۲۰۰ سال به طول انجامید. بعدها و در زمان حکومت عبدالرحمان دوم، تغییراتی در این مسجد ایجاد شد و درواقع آن را گسترش دادند. این تغییرات در بین سال‌های ۸۳۳ تا ۸۵۲ میلادی صورت گرفته بودند ولی اینجا پایان کار نیست. در زمان حکومت عبدالرحمان سوم تغییرات بیشتری روی آن صورت گرفت که در میان آن‌ها می‌توان به مناره‌های جدید مسجد اشاره کرد. این تغییرات نیز در بین سال‌های ۹۶۱ تا ۹۶۶ میلادی صورت گرفته بودند.

بااین‌حال، آنچه امروزه به‌عنوان مسجد-کلیسای جامع قرطبه می‌بینیم و می‌شناسیم، حاصل آخرین تغییراتی است که توسط المنصور در سال ۹۸۷ انجام شده بود. این تغییرات را می‌توان چشمگیرترین و بزرگ‌ترین توسعه در مسجد قرطبه دانست.

پس‌ازاینکه این منطقه مجدداً توسط پادشاه فردیناند سوم در سال ۱۲۳۶ فتح شد و به اراضی مسیحیان پیوست،‌ مسجد قرطبه تغییر کاربری داد و به‌عنوان یک کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. تمامی این تغییرات ساختاری و کاربری باعث شد مجموعه قرطبه تحت تأثیر فرهنگ‌ها و سبک‌های معماری مختلفی قرار بگیرد و همین امر نیز به جذابیت آن افزود. در بخش‌های مختلف این مجموعه می‌توان رگه‌هایی از سبک معماری یونانی، رومی، مصری و معماری ویزیگوت‌ها را مشاهده کرد.

مسجد-کلیسای جامع قرطبه

کلیسای جامع سویا - سویل

باعظمت و باشکوه اولین صفاتی هستند که هنگام بازدید از کلیسای جامع سویا یا سویل (Catedral de Sevilla & Giralda) متوجه آن‌ها خواهید شد. این کلیسا که به آن کلیسای مریم مقدس (سنت ماری) هم می‌گویند، به‌عنوان بزرگ‌ترین کلیسای جامع با معماری گوتیک دنیا شناخته می‌شود در بین سال‌های ۱۴۳۴ و ۱۵۱۷ و بر روی باقی‌مانده‌های مسجدی قدیمی در شهر سویل ساخته شد. برج ناقوس کلیسا با نام خیرالدا شناخته می‌شود. این برج درواقع مناره‌های همان مسجد قدیمی است که کلیسای جامعه سویا روی آن ساخته شده بود.

 یکی دیگر از مواردی که این کلیسا را خاص می‌سازد، قرارگیری قبر کریستف کلمب در این کلیسا است که در محرابی طلایی و فوق‌العاده قرار گرفته است.

کلیسای جامع سویا

اگرچه تاریخ ساخت این کلیسا به قرن پانزدهم بازمی‌گردد ولی مسیحیان از حدود قرن سیزدهم در این مکان به عبادت می‌پرداختند. فرناندو سوم، پادشاه کاستایی، در سال ۱۲۴۸ موفق شد شهر سویل را از چنگ خلافت موحدون خارج سازد و در همین زمان بود که مسجد بزرگ و قدیمی این شهر را تبدیل به یک کلیسا کردند.

حدود ۱۵۳ سال بعد، یعنی در سال ۱۴۰۱، حاکمان شهر تصمیم گرفتند این مسجد قدیمی که بر اثر یک زلزله نیز آسیب‌های شدید و زیادی دیده بود را تبدیل به یک کلیسای بزرگ و خارق‌العاده کنند. توجه داشته باشید که در وهله اول همان ساختمان تنها تغییر کاربری داده بود ولی در مرحله دوم آنها تصمیم گرفتند ساختمان مسجد را به‌صورت کلی تغییر دهند و یک کلیسا روی آن احداث کنند.

نقل‌قول می‌شود که حاکم وقت شهر سویل این جمله را به کار برده بود: «بیایید کلیسای آن‌قدر بزرگی بسازیم که نسل‌های بعدی فکر کنند ما دیوانه بودیم!».

ساخت کلیسایی با این عظمت طبعاً هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر بود و تا سال ۱۵۰۷، یعنی حدود ۱۰۶ سال پس از آماده شدن نقشه‌های اولیه، به درازا انجامید. جالب است بدانید که ساخت کلیسای جامع سویا، برخلاف بسیاری از کلیساهای بزرگ دیگر در منطقه اندلس، به اتمام رسید.

برای مثال، ساخت کلیساهای جامع شهرهای مالاگا و یا گرانادا به علت کمبود بودجه هیچ‌وقت به اتمام نرسید و آنچه امروز مشاهده می‌کنیم - علی‌رغم شکوهمند بودن- طرح کامل و نهایی این کلیساها نیستند.

 اگر قصد بازدید از کلیسای جامع شهر سویل اسپانیا را دارید خوب است بدانید که هزینه بازدید از این کلیسا برای افراد بزرگ‌سال برابر ۹ یورو و برای کودکان رایگان است. البته بازدید از طبقات بالایی این کلیسا باید همراه با تورهای ویژه انجام شود که هزینه آن ۱۵ یورو است و کودکان کوچک‌تر از ۱۱ سال نیز نمی‌توانند در این تور شرکت کنند.

کلیسای جامع سویا - سویل

موزه دل پرادو - مادرید

موزه دل پرادو شهر مادرید اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و البته معتبرترین گالری‌های هنری در دنیا است. بیش از ۷۰۰۰ نقاشی برجسته در مجموعه آثار این موزه قرار دارند که در حال حاضر تنها ۱۵۰۰ مورد آن‌ها در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. آثار هنری قرار داده شده در این موزه بر پایه‌ی کلکسیون سلطنتی اسپانیا بنا نهاده شده و علاوه بر تابلوهای نقاشی، شامل ۲۰۰۰ تصویر چاپی، ۱۰۰۰ عدد سکه و نشان و نزدیک به ۲۰۰۰ عدد آثار زینتی تاریخی نیز می‌شود.

تمامی آثار موجود در این موزه همانند یک پنجره هستند که از طریق آن شما می‌توانید سیر تکامل تاریخی نقاشی‌ها و هنر را تماشا کنید. البته توجه داشته باشید که آثار هنری موجود در این گالری تنها محدود به آثار هنرمندان اسپانیایی نمی‌شود و برجسته‌ترین آثار از کل دنیا را در برمی‌گیرد.

اگر اهل گردش در گالری‌های هنری هستید و یا اینکه علاقه زیادی به این دست آثار دارید، توصیه می‌کنیم بازدید خود از موزه دل پرادو را به چند بخش تقسیم کنید، چراکه تعدد آثار باعث می‌شود تا احساس سردرگمی پیدا کنید و قادر نباشید تمام آنها را آن‌چنان که شایسته هستند بررسی و تماشا کنید.

اگر هم ترجیح می‌دهید تنها با یک بازدید از بهترین آثار موجود در این گالری دیدن کنید، توصیه می‌کنیم تا لیست آثار منتخب را هنگام ورود به موزه از بخش اطلاعات دریافت کنید و بازدید خود را بر اساس آنها انجام دهید. در این لیست ۵۰ اثر برتر موزه دل پرادو معرفی‌شده‌اند و محل قرارگیری و نحوه دسترسی به هرکدام از آنها نیز توضیح داده شده است.

در مورد شرایط بازدید از این موزه خوب است بدانید هزینه بلیط برای بزرگ‌سالان برابر با ۱۵ یورو و برای کودکان رایگان است. علاوه بر این، نکته جالب اینکه بازدید از موزه دل پرادو در ساعات ۶ الی ۸ بعدازظهر روزهای دوشنبه الی شنبه رایگان است و همچنین بازدید از ساعت ۵ تا ۷ روزهای یکشنبه نیز رایگان است.

اگر قصد دارید یک راهنمای صوتی برای آثار امروزه تهیه کنید، قیمت آن ۳.۵ یورو است و در پایان هم اینکه کتابچه راهنمای رسمی این موزه ۲۴ یورو قیمت دارد که البته در صورت خرید این کتابچه، ورود شما به موزه رایگان خواهد بود. 

موزه دل پرادو

کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا

کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا (Santiago de Compostela Cathedral) یک کلیسای جامع کاتولیک و همچنین یکی دیگر از از جاذبه‌های کشور اسپانیا است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسای بزرگ که زیبایی آن ترکیبی از ساختار اصیل معماری رومی -ساخته‌شده در سال‌های ۱۰۷۵ تا ۱۲۱۱- و همچنین تزیینات و معماری‌های گوتیک و باروک است، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های شهر سانتیاگو د کومپوستلا در اسپانیا شناخته می‌شود.

معماری این کلیسا بر اساس سبک رومی ساخته شده است و بعدها عناصری از معماری گوتیک و باروک نیز به آن اضافه شده است. کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا نه تنها از لحاظ معماری دارای اهمیت بسیاری است،‌ بلکه ارزش دینی و روحانی بالایی نیز در میان مسیحیان دارد.

این کلیسا یکی از معدود کلیساهایی است که ساختمان اصلی آن بر روی قبر یکی از حواریون حضرت مسیح ساخته شده است. به همین خاطر است که بسیاری از افرادی که از این کلیسا دیدن می‌کنند حتماً سری هم به مقبره سانتیاگو می‌زنند که در زیر محراب اصلی کلیسا جای گرفته است. اوج زیبایی و جلوه هنری در این کلیسا را می‌توان در ورودی غربی آن دانست، جایی که حدود دویست مجسمه رمانسک با هنرمندی هرچه تمام‌تر در آنجا قرار گرفته‌اند.

کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا

در طی تمام این قرن‌هایی که از ساخت کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا می‌گذرد، این کلیسا دچار آسیب‌ها و فرسایش بسیار زیادی شده است. بخش زیادی از این آسیب‌ها به خاطر نشت آب و همچنین افزایش رطوبت در دیوارهای آن بوده است. البته پروژه‌های بازسازی و مرمت زیادی بر روی این کلیسا انجام شده است که به لطف آن‌ها امروزه می‌توان گفت که بخش غربی کلیسا توانسته همان زیبایی و شکوه ابتدای خود را مجدداً به‌دست بیاورد.

مجسمه‌های سنگی این کلیسا که فرشتگان و رسولان را به تصویر می‌کشیدند، به لطف یک برنامه ۱۰ ساله مرمت و صرف شش میلیون یورو مجدداً بازسازی‌شده و همان ظاهر ابتدایی را پیدا کردند. البته پروژه‌های مرمت روی این کلیسا همچنان ادامه دارد و بخش‌های میانی، سقف و همچنین زیرزمینی کلیسا امروزه در دست بازسازی قرار دارند. تخمین زده می‌شود که برنامه فعلی مرمت این کلیسا در سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد. بنابراین توجه داشته باشید که دسترسی به برخی از بخش‌های این کلیسا به‌واسطه همین عملیات‌های تعمیر و مرمت ممکن است مقدور نباشد.

در همین راستا توجه داشته باشید که مراسم دعاخوانی هرروز صبح ساعت ۷:۳۰ در زیر گنبد اصلی این کلیسا برگزار می‌شود. این مراسم همچنین در ساعت ۱۰ صبح و ۶ عصر در روزهای شنبه و یکشنبه و همچنین ساعت ۱۳:۱۵ ظهر روزهای یک شنبه برگزار می‌شود. در طی این ساعات مشخص عموماً از ورود گردشگران آن به داخل کلیسا اجتناب می‌شود. 

کلیسای جامع سانتیاگو ده کومپوستلا

موزه و تئاتر دالی - فیگرس

هنگامی‌که برای اولین بار چشمتان به این ساختمان قلعه مانند و قرمزرنگ می‌خورد که روی آن حجم‌هایی مانند تخم‌مرغ‌هایی عظیم‌الجثه و همچنین مجسمه‌های مختلف قرار گرفته است، اولین نامی که به ذهنتان می‌رسد، قطعا سالوادور دالی خواهد بود. این موزه و تئاتر یکی از سورئال‌ترین جاذبه‌های دنیا است که در آن می‌توان جاودان بودن سالوادور دالی را حس کرد. این موزه بخش‌های مختلفی دارد که تماشای برخی از آن‌ها آنها قطعاً نسبت به بقیه اولویت دارد.

به‌طور کلی بخش‌های مختلف موزه و تئاتر دالی (Teatre-Museu Dalí)‌ را تقسیم به چند دسته می‌کنند. دسته اول شامل آثار بزرگ هستند که تماشای آنها را به‌هیچ‌عنوان نباید از دست داد (مانند اثر تاکسی بارانی) و دسته دوم را می‌توان آثار ریز و کوچکتر را دربر می‌گیرد.

موزه و تئاتر عنوانی است که برای این سفر خارق‌العاده به داخل تصورات ذهنی یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن بیستم انتخاب شده است. این مجموعه در شهر زادگاه سالوادور دالی، یعنی شهر فیگرس اسپانیا ساخته شده است.

سالوادور دالی در بین سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۷۴ تئاتر قدیمی شهر فیگرس که بر اثر آتش‌سوزی در سال ۱۹۳۹ از بین رفته بود را تبدیل به همین مجموعه‌ای کرد که امروز از آن دیدن می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، سالوادور دالی به‌خاطر خلق آثاری فراواقع‌گرایانه یا سورئال و همچنین تصاویری گیرا و خیالی شناخته می شود. در طول بازدید از این موضوع انتظار هر نوع حقه، توهم و آثار غیرقابل‌انتظار را داشته باشد.

 البته لازم به ذکر است که تمام معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آثار سالوادور دالی در این موزه تئاتر نگهداری نمی‌شوند، چراکه این آثار به‌صورت پراکنده در معتبرترین موزه‌های سراسر دنیا در معرض نمایش قرارگرفته‌اند.

هزینه بازدید از موزه و تئاتر دالی برای افراد بزرگ‌سال برابر با ۱۴ یورو و برای کودکان زیر ۹ سال رایگان است.

موزه و تئاتر دالی

کلیسای جامع تولدو

اگرچه در این بخش قصد داریم کلیسای جامع تولدو را به شما معرفی کنیم ولی در نظر داشته باشید که تمام بخش‌های شهر تاریخی تولدو دیدنی است و جاذبه توریستی محسوب می‌شوند. کلیساهای زیادی در کشور اسپانیا وجود دارد ولی کلیسای جامع تولدو رامی توان جزو ۱۰ کلیسا جامع برترِ این کشور دانست.

علاوه بر این، این کلیسا به‌عنوان یکی از ۳ کلیسای جامع اسپانیا شناخته می‌شود که در ساخت آن‌ها از معماری گوتیک بهره گرفته شده است. بنابراین کلیسای جامع تولدو رامی توان نمونه‌ای تحسین‌برانگیز از معماری گوتیک قرون‌وسطایی دانست.

سردر عظیم این کلیسا پر از طراحی‌ها و آثار هنری مختلف و کلاسیک است. در داخل این کلیسا آن‌قدر آثار هنری مختلف قرار دارد که برخی آن را به یک گالری هنری از شاهکارهای قدیمی تشبیه می‌کنند. در این مجموعه آثاری از ولاسکز، فرانسیسکو گویا، و البته ال گرکو را می‌توانید از نزدیک تماشا کنید.

این مکان حتی پیش از آن که تبدیل به یک کلیسا شود، یعنی از همان اولین روزهای ورود ویزیگوت‌ها به این منطقه، همواره به‌عنوان یک مرکز عبادتی و دینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در زمان حکومت مسلمانان، این ساختمان تبدیل به مسجد اصلی شهر تولدو شده بود و در سال ۱۰۸۵ نیز تبدیل به یک کلیسا شد.

بااین‌حال، کلیسای امروزی بازمانده هیچ‌کدام از این ساختمان‌ها نیست. حدود ۱۴۰ سال بعد از تبدیل شدن به کلیسا، ساختمان به‌صورت کلی تخریب شد. چندین سال بعد و در حدود سال‌های ۱۲۲۰ بود ساختمان اصلی و گوتیک کلیسای امروزی بنا نهاده شد.

کلیسای جامع تولدو

پارک گوئل - بارسلونا

معمار سرشناس اسپانیایی، آنتونی گائودی،‌ تنها در طراحی و ساخت ساختمان‌هایی با معماری گوتیک تخصص نداشت. پارک گوئل را می‌توان یکی دیگر از جنبه‌های استعداد و نبوغ گائودی دانست. در این مجموعه شما درواقع شاهد سلیقه و هنر گائودی در طراحی مناظر شهری،‌ پارک و باغ خواهید بود.

جذابیت هنری پارک گوئل در این مسئله است که اگرچه این پارک به نظر مصنوعی و انتزاعی به نظر می‌رسد ولی میل گائودی به طرح‌های طبیعی کماکان در روح و ماهیت پارک حس می‌شود. تا جایی که برخی تشبیه می‌کنند که «طرح‌های مصنوعی پارک گوئل حتی از طرح‌های طبیعی هم طبیعی‌تر است!».

ساخت پارک گوئل در سال ۱۹۹۰ شروع شد. در این سال بود که ایوسبی گوئل، کارآفرین ثروتمند اسپانیایی، زمینی بزرگ پر از درخت را خریداری کرد. این زمین در آن زمان بیرون از شهر بارسلونا قرار داشت و دارای منظره و چشم‌اندازهای فوق‌العاده به این شهر بود ولی امروزه به علت گسترش فضای شهری، این زمین در میانه شهر قرار گرفته است. او از آنتونی گائودی خواست که شهری در میان باغ، و با خانه‌های مینیاتوری در این زمین بسازد و آن را تبدیل به پارک و چشم‌اندازی برای ثروتمندان این منطقه کند.

این پروژه تبدیل به یک شکست اقتصادی شد و در سال ۱۹۱۴ به‌صورت ناتمام رها شد. ولی تا همان زمان گائودی حدود ۳ کیلومتر جاده و پیاده‌رو، چند میدان و ۲ دروازه برای این منطقه ساخته بود. از میان ۶۰ ویلایی که گائودی قصد داشت در این منطقه احداث کند، تنها ساخت ۲ ویلا به اتمام رسیده بود.

در سال ۱۹۲۲ شهرداری بارسلونا این منطقه را خرید و آن را تبدیل به یک پارک کرد. در سال ۱۹۲۹، این پارک تبدیل به فضایی عمومی شد و در سال ۱۹۸۴ نیز به‌عنوان یک میراث جهانی در لیست آثار یونسکو به ثبت رسید.

پارک گوئل که درگذشته کسی حاضر نبود در آن زندگی کند و پروژه ساخت آن به‌صورت تمام رها شده بود، امروزه در میان مردم بارسلونا و حتی در میان گردشگران تمام دنیا محبوبیتی بیش از تصور پیدا کرده است. به‌خاطر همین محبوبیت و تعدد بازدیدکنندگان است که امکان دسترسی به بخش مرکزی پارک محدود شد و هر نیم‌ساعت تنها تعداد مشخصی از افراد می‌توانند از این بخش دیدن کنند.

بنابراین شدیداً توصیه می‌کنیم بلیط‌های بازدید از این پارک را پیش از حرکت و به‌صورت اینترنتی تهیه کنید. البته دسترسی به سایر بخش‌های پارک دارای محدودیت نیست و احتیاجی به بلیط هم ندارد. قیمت بلیط این مجموعه برای بزرگ‌سالان برابر با ۱۰ یورو و برای کودکان ۷ یورو است.

پارک گوئل

اقامتگاه ال اسکوریال

ال اسکوریال (El Escorial) به‌عنوان یکی از مجموعه اقامتگاه‌های پادشاهی اسپانیا شناخته می‌شود که از یک صومعه، کاخ سلطنتی، یک کلیسای بزرگ، پانتئون، موزه، دانشگاه، مدرسه و بیمارستان تشکیل شده است. این مجموعه درواقع در شهری با همین نام قرار دارد؛ شهری که در فاصله ۴۵ کیلومتری پایتخت کشور اسپانیا، یعنی شهر مادرید، قرار دارد. ال اسکوریال درواقع در دامنه‌های کوهی قرار دارد که سمت شمال غرب شهر مادرید را احاطه می‌کند.

اگرچه امروزه عموماً گردشگران بین‌المللی از این مجموعه دیدن می‌کنند، ولی درگذشته بخش زیادی از بازدیدکنندگان از مجموعه ال اسکوریال همان مردم شهر مادرید بودند که به خاطر آب‌وهوای تازه و تمیز این منطقه برای تفریح به اینجا می‌آمدند. مردم شهر مادرید از همان سال‌های ابتداییِ ساخت شدن این مجموعه به دستور شاه فیلیپ دوم و در قرن شانزدهم اینجا را به‌عنوان مقصدی تفریحی انتخاب کرده بودند.

همان‌طور که بیان شد، ال اسکوریال در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهر مادرید قرار دارد و به‌عنوان اقامتگاه تابستانه پادشاه این کشور مورداستفاده قرار می‌گرفت. کار روی این مجموعه در سال ۱۵۶۳ شروع شد. نتیجه کار را می‌توان مجموعه‌ای حیرت‌انگیز از جاذبه‌ها دانست که بر حول ۱۶ حیات ساخته شده‌اند.

اتاق‌ها و حیاط‌های این مجموعه با استفاده از ۱۶ کیلومتر راهرو به یکدیگر متصل هستند و این نکته را نیز می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از جذابیت‌های ال اسکوریال دانست. در قلب این مجموعه یک کلیسا قرار دارد که نمای آن با استفاده از سنگ‌های یاس و مرمر قرمز تزیین شده است.

در داخل محیط کاخ توصیه می‌کنیم حتماً از سوئیت بوربن (Bourbon Suite) دیدن کنید. این سوئیت درواقع آپارتمان چارلز چهارم است که با استفاده از اسباب و اثاثیه‌های بسیار قدیمی و عتیقه تزیین شده است. در ادامه می‌توانید آپارتمان‌های فلیپ دوم را تماشا کنید که تمامی اتاق‌های آن با استفاده از آثار هنری پر شده است.

گالری تصاویر و نقاشی‌های مختلفی در این اتاق‌ها وجود دارند که برخی از آنها آثار هنرمندان بسیار برجسته مانند ال گرکو (El Greco)، هیرونیموس بوش (Hieronymus Bosch)، آلبرشت دورر (Albrecht Dürer)، تیسین (Titian)، تینتورتو (Tintoretto)، پائولو ورونزه (Veronese) و دیگو ولاسکز (Diego Velázquez) را در خود جای‌داده‌اند.

آل اسکوریال

موزه گوگنهایم - بیلبائو

وصف موزه گوگنهایم بیلبائو با استفاده از کلمات واقعاً دشوار است. واقعاً شاید هیچ‌کس تابه‌حال نتوانسته ابهت و تنوع اشکال به‌کار رفته برای ساخت این ساختمان را آن‌طور که شایسته است به تصویر بکشد. فارغ از آثاری که در داخل موزه قرار دارند، ساختمان موزه و معماری منحصربه‌فرد آن به‌تنهایی باعث شده است امروزه تبدیل به یکی از بهترین‌ها در جهان شود.

فرانک گری،‌ معمار مشهور و معاصر آمریکایی ساختمان این موزه را با استفاده از ورق‌های تیتانیوم طراحی کرد. خلق این شاهکار معماریِ تحسین‌برانگیز بود که باعث شد اصطلاحی جدید در میان معماران شکل گرفت: «اثر بیلبائو»!

اصطلاح اثر بیلبائو از آنجایی شروع شد که ساخت این بنا به‌صورت کلی همه‌چیز را در شهر بیلبائو اسپانیا تغییر داد. پس از صنعتی شدن بیش از حد، بسیاری از شهرها روح و ماهیت اصلی خود را از دست دادند و دچار نوعی افسردگی شدند. شهر بیلبائو اسپانیا نیز یکی از همین موارد بود.

اثر بیلبائو درواقع تاثیری را داشت که ساختن یک بنا در کلاس جهانی می‌تواند در رونق بخشی مجدد به یک شهر فراموش‌شده و افسرده داشته باشد. ساختمان موزه گوگنهایم بیلبائو باعث ابداع کلمه دیگری نیز شد. کلمه‌ای که حاصل ترکیب دو واژه‌های گردشگری و معماری (architourism) است. این کلمه از آنجایی با موزه گوگنهایم بیلبائو مرتبط است که تمام بخش‌های صنعت گردشگری این شهر از ساخت این اثر معماری تأثیر پذیرفته بودند و همین ساختمان به‌تنهایی توانسته بود گردشگران زیادی را به شهر بیلبائو اسپانیا بکشاند.

فرانک گری طراحی ساختمان موزه را بر اساس شرایط محیطی و تاریخچه انجام داده بود. این منطقه پیش از اینکه تبدیل به موزه شود، محلی برای انباشت ضایعات صنایع ساخت کشتی بود. گفته می‌شود که فرانک گری از فلز تیتانیوم برای ساخت سطح این ساختمان استفاده کرده است، چراکه درخششی مانند درخشش پوست ماهی‌ها ایجاد می‌کنند و او از همان بچگی دنیای آبزیان و ماهیان را بسیار تحسین می‌کرده است. تمامی موارد در کنار یکدیگر باعث شده‌اند تا برخی بر این باور باشند که موزه گوگنهایم بیلبائو به‌جای آن‌که شهرت خود را از گالری‌ها و آثار خود به‌دست آورده باشد، آن را مدیون معماری ساختمان خود است.

موزه گوگنهایم بیلبائو

سواحل کاستا دل سول

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، کشور اسپانیا بیشتر از آن‌که به خاطر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی خود معروف باشد، به‌واسطه سواحل دیدنی و آب‌وهوای مناسب خود شهرت پیدا کرده است. سواحل کاستا دل سول (Costa del Sol Beaches) یکی از معروف‌ترین بخش‌های ساحلی در این کشور است که خط ساحلی آن برای چندین کیلومتر امتداد دارد و تمام آن توسط شن‌های سفید پوشیده شده است.

جالب است بدانید که این سواحل رکورد آفتابی‌ترین نقطه در قاره اروپا را از آن خود کرده‌اند. بنابراین جای تعجب نخواهد بود که بیشتر گردشگران بخش‌های شمالی اروپا که عموماً به دنبال تفریحات به‌اصطلاح تری اس (3S) هستند، کشور اسپانیا و سواحل کاستا دل سول را انتخاب می‌کنند.

در میان اصطلاحات تخصصی گردشگری، 3S به مجموعه دریا، شن و آفتاب (Sun, Sand, Sea) گفته می‌شود. درواقع خوب است بدانید بسیاری از گردشگران بخش‌های شمالی اروپا مقاصد تفریحی 3S را برای تعطیلات خود ترجیح می‌دهند.

استقبال بی‌نظیر گردشگران از این سواحل باعث شد تا بخش‌هایی از این سواحل با معضل توسعه افسارگسیخته دست‌وپنجه نرم کنند. بااین‌حال دولت اسپانیا به خوبی به این مشکل واکنش نشان داده و سریعاً جلوی ساخت‌وساز بیشتر در این منطقه را گرفت. آنها علاوه بر این بسیاری از ساختمان‌هایی که به‌صورت غیرقانونی و یا غیراصولی ساخته شده بودند را تخریب کردند تا مناظر و چشم‌اندازهای ساحلی اصالت خود را حفظ کنند.

آن‌ها فرایند احیای این سواحل را با تخریب ساختمان‌هایی شروع کردند که بیشترین آسیب را به منظر ساحلی وارد می‌کردند، آنها در ادامه به پاک‌سازی خط ساحلی پرداختند. سپس ساختمان‌های جذابی در این منطقه ساختند که هم ازلحاظ ظاهری و هم ازلحاظ کاربردی هماهنگی بیشتری با این منطقه داشتند.

البته امروز سواحل تنها جاذبه‌های منطقه کاستا دل سول نیستند، چرا که شهر مالاگا نیز به خوبی احیا شده و مراکز تفریحی زیادی در آن افتتاح شده است. زمین‌های گلف اخیراً محبوبیت بسیار زیادی در این منطقه پیدا کرده‌اند. بنابراین کاستا دل سول را می‌توان مقصدی مناسب برای دوستداران گلف نیز دانست. علاوه بر این، بخش‌های قدیمی و تاریخی شهر هم به خوبی بازسازی شده و قابلیط بازدید توسط گردشگران را پیداکرده‌اند.

سواحل کاستا دل سول

خیابان لا رامبلا - بارسلون

خیابان لا رامبلا در  شهر بارسلون را می‌توان معروف‌ترین خیابان این شهر دانست که هم یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود و هم اینکه پنجره‌ای برای تماشای فرهنگ مردم کاتالان است. کمتر ساعتی از روز را می‌توان پیدا کرد که در آن خیابان لا رامبلا پر از انبوه جمعیت نباشد.

مغازه‌ها، تئاترها و مراکز فرهنگی مختلفی در این خیابان قرار گرفته‌اند که همگی باعث می‌شوند تا گردشگران در طول اقامت خود در شهر بارسلون برای حداقل یک مرتبه هم که شده به این خیابان بیایند. حتی حملات تروریستی وحشتناکی که در سال ۲۰۱۷ در این خیابان اتفاق افتاد نیز نتوانست به محبوبیت آن خدشه‌ای وارد کند و همچنان این خیابان مملو از جمعیت گردشگران، دست‌فروشان و هنرمندان خیابانی است.

تردد جمعیت در این خیابان در طول فصل تابستان بسیار بیشتر می‌شود. تا جایی‌که اگر در یک بعدازظهر یا عصر تابستانی به این خیابان بیاید، گمان می‌کنید که تمامی شهروندان بارسلونا در اینجا جمع شده‌اند. البته انبوه جمعیت هرگز باعث اذیت شما نخواهد شد، چراکه لذت گردش در این خیابان و همچنین ماهیت شاد و سرزنده آن با شلوغی و ازدحام جمعیت عجین شده است.

البته خوب است بدانید که امکان تردد وسایل نقلیه در خیابان لا رامبلا وجود ندارد و این خیابان تنها دارای سه خط مخصوص عابر پیاده است که از مرکز شهر به سمت شمال غربی شهر کشیده شده و به میدان نمادین کریستوفر کلمب می‌رسد.

خیابان لا رامبلا

شهر هنر و علم - والنسیا

شهر هنر و علم یک مرکز تفریحی فوق‌العاده در شهر والنسیا اسپانیا است. پیش‌تر در مورد موزه گوگنهایم بیلبائو صحبت کرده بودیم و بیان شد که چطور معماری فوق‌العاده این ساختمان شهرتی جهانی به آن بخشیده است، این امر تا حدی در مورد شهر علم و هنر والنسیا نیز صدق می‌کند.

ساخت شهر هنر و علم ازآنجا آغاز شد که مقامات شهرداری والنسیا تصمیم گرفتند تا مسیر رودخانه این شهر را تغییر دهند. چراکه رودخانه بافاصله بسیار کمی از کنار شهر عبور می‌کرد و همین امر باعث وقوع سیل‌های متعدد در شهر والنسیا شده بود.

پس از تغییر مسیر رودخانه، بستر قبلی آن بلااستفاده و صاف باقی مانده بود. آنها تصمیم گرفتند از این فضا استفاده کرده و ساختمانی در آن بنا کنند. مسئولیت طراحی این ساختمان به معمار برجسته و معاصر اسپانیایی، یعنی سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava) سپرده شد؛ فردی که از او به‌عنوان نخبه معماری مدرن در دنیا یاد می‌شود.

نتیجه کار ساختمان خارق‌العاده و با معماری حیرت‌انگیزی بود که شامل بخش‌های مختلفی مانند موزه، گالری‌های هنری، فروشگاه‌ها، خانه اپرا، سینمای سه بعدی و البته یک آکواریوم بزرگ می‌شود. این آکواریوم به‌عنوان بزرگ‌ترین آکواریوم اقیانوسی در اروپا شناخته می‌شود.

البته برخی مردم شهر والنسیا دلِ خوشی از این ساختمان، هزینه‌های بسیار زیاد برای ساخت آن و برخی جزئیات طراحی آن ندارند. ولی اگر قصد دارید به‌عنوان یک گردشگر از این ساختمان دیدن کنید، مطمئن باشید حسی جز حیرت و تحسین نخواهید داشت.

شهر هنرها و علوم

صدرا شریفی صدرا شریفی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}