راهنمای جامع حمل‌ و نقل در پاریس

رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • 1398/6/9
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

وجودِ شبکه‌ای کامل از وسایل حمل‌ونقل عمومی در پاریس، به گردشگران این امکان را می‌دهد تا به‌راحتیِ هرچه‌ تمام‌تر در سطح این شهر گشت زده و به دیدن جاذبه‌های مهم آن بروند.

تور اروپا

پاریس به خاطر داشتن یکی از امن‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در جهان، به خود می‌بالد. درحالی‌که متروی زیرزمینی این شهر بسیار گسترده است، این سامانه کاملاً امن بوده و به‌محض آشنایی با آن، کاربرد آسانی نیز دارد. قطارها معمولاً سر وقت به ایستگاه می‌آیند؛ اتوبوس‌های شهری بسیار مجهز و بزرگ هستند و قطارهای سریع‌السیر شهر، موسوم به آر ای آر (RER) یا با تلفظ خود فرانسوی‌ها «اِق اُو اِق» در مهم‌ترین مراکز گردشگری توقف دارند.

بااین‌حال باید اعتراف کرد که سیستم حمل‌ونقل عمومی پاریس، پایتخت فرانسه، کمی برای مسافران گیج‌کننده یا حتی ناامیدکننده است. در یک نمونه، قطارها و اتوبوس‌های پاریس اغلب اوقات پر از مسافر هستند و موقعیت این شهر به‌عنوان یکی از شهرهای پربازدید جهان کمکی به حل این موضوع نکرده است. یا اینکه بسیاری از خطوط مترو فاقد سیستم تهویه‌ی مطبوع هستند؛ شاید این مسئله از منظر بوم‌شناسی، اتفاقی مثبت باشد اما وضعیت متروهای پاریس در تابستان شبیه به حمام بخار می‌شود. به‌علاوه، حمل‌ونقل عمومی پاریس فاقد استانداردهای لازم برای استفاده‌ی معلولین است.

مترو پاریس

افراد با آمادگی جسمی بالا ممکن است عاشق تونل‌ها و راه‌پله‌های بی‌انتهای مترو پاریس باشند که آن‌ها را به اعماق زمین می‌برد اما نبود آسانسور یا پله‌برقی در برخی از ایستگاه‌ها می‌تواند در آخر یک روزِ خسته‌کننده تبدیل به کابوس شود. از نظر والدین همراه با بچه‌های کوچک یا کالسکه، این موضوع برای متروی پاریس ناامیدکننده است.

خبر خوب این است که دولت‌شهر پاریس هرساله بودجه‌ی زیادی برای توسعه و بهبود واگن‌های قطار، اتوبوس‌ها و ترامواها در نظر می‌گیرد. انتظار می‌رود که در سال‌های آتی، حمل‌ونقل عمومی در پاریس کارآمدتر، در دسترس‌تر و راحت‌تر شود. ایستگاه‌های فراوان جدیدی در حال احداث هستند و همین امر گشت‌وگذار در اطراف پاریس را آسان‌تر از همیشه می‌کند.

این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پاریس، به‌مانند یک پاریسی اصیل در شهر جابجا شوید. در اینجا به معرفی انواع بلیط‌ها، توصیه‌ها و نکات کاربرد و ایمنیِ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در پاریس خواهیم پرداخت.

سیستم حمل و نقل عمومی پاریس

چگونه از متروی پاریس استفاده کنیم: توصیه ها و نکات

سامانه‌ی متروی پاریس درمجموع ۱۶ خط دارد که از طریق عدد، رنگ و نام‌های ابتدا و انتهای خطوط از یکدیگر قابل‌ تشخیص هستند. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کنند تا به‌درستی مسیر خود را انتخاب کنید و بین خطوط جابجا شوید.

برای مثال، خط شماره‌ی ۴ به رنگ قرمز است و در حال حاضر ۲۷ ایستگاه دارد؛ این خط به پورته دو کلینانکورت/مری دو مونتروژ معروف است، زیرا از ایستگاه مری دو مونتروژ (Mairie de Montrouge) در جنوب شهر آغاز شده و تا پورته دو کلینانکورت (Porte de Clignancourt) در شمال ادامه دارد.

به‌ این‌ ترتیب، شما همواره باید در ابتدا مشخص کنید که قصد دارید راهی کدام ایستگاه‌های مرتبط با نام‌های ابتدایی و انتهایی خطوط شوید. برای مثال، اگر در شاتله (Chatelet) هستید و باید به اودیون (Odeon) بروید، با نگاهی به نقشه‌ی مترو متوجه می‌شوید که اودیون در جنوب شاتله به طرف پورته دورلئان (Porte d'Orléans) قرار دارد.

این موضوع وقتی‌که شما سوار بر مترو می‌شوید بسیار مهم است زیرا امکان تغییر جهت بدون خروج از گیت‌های گردان و عبور مجدد از گیت‌ها وجود ندارد. این امر، در صورت داشتن بلیط‌های تک‌سفره به‌جای بلیط‌های هفتگی یا ماهانه، می‌تواند اشتباهی پرهزینه باشد. به‌علاوه، برخی خطوط (به‌خصوص خطوط ۷ و ۱۳) در نقاط کلیدی چند انشعاب پیدا می‌کنند؛ بنابراین مطمئن شوید که قبل از سوار شدن بر قطارها، کاملاً مسیر حرکت خود را بررسی کرده‌اید. حتماً مطمئن شوید که قطاری که سوار بر آن هستید، در ایستگاه موردنظر شما توقف دارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره مترو پاریس و مشاهده نقشه آفلاین مترو به مقاله مترو پاریس مراجعه کنید

نقشه مترو پاریس

ساعات فعالیت متروی پاریس

متروی پاریس در طول ساعات عادی خود، از دوشنبه تا پنجشنبه و یکشنبه از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱:۱۵ بامداد فعالیت می‌کند. ساعات کاری متروی پاریس در روزهای جمعه و شنبه اندکی تغییر کرده و این سامانه‌ی ریلی تا ساعت ۲:۱۵ بامداد فعال است. همین برنامه برای ساعات پایانی روز، قبل از شروع یک تعطیل رسمی و عمومی، نیز صادق است.

برای اینکه مطمئن شوید به آخرین قطار روز می‌رسید، باید تقریباً ۳۰ دقیقه پیش از تعطیل شدن مترو، خود را به ایستگاه برسانید؛ زیرا قطارهای ساعات پایانی، ایستگاه‌های مترو را با توجه به موقعیت مکانی هر ایستگاه، در زمان‌های متفاوتی ترک می‌کنند.

برخی از خطوط متروی پاریس در خلال تعطیلات و رویدادهای مهم شهر، در تمام طول شب باز هستند؛ این خطوط در شب عید سال نو و رویداد موزه‌ها و نمایشگاه‌های پاریس در ماه اکتبر، موسوم به شب سفید، در تمام طول شب از مسافران میزبانی می‌کنند. اگر در این رویدادها شرکت می‌کنید، قبل از آن حتماً برای کسب اطلاعات بیشتر، سری به وب‌سایت سازمان حمل‌ونقل عمومی پاریس بزنید.

سیستم حمل و نقل پاریس

نکات ایمنی وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس

معمولاً مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی در پاریس امن هستند، اما جیب‌برها نیز در بسیاری از خطوط مترو فعالیت می‌کنند. در هنگام سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی مراقب کیف پول و وسایل باارزش خود باشید.

دسترسی به مترو برای افراد ناتوان

تنها برخی از خطوط متروی پاریس دسترسی برای افراد ناتوان را ممکن کرده‌اند. اگر دارای معلولیت یا ناتوانی حرکتی هستید، حتماً از قبل نسبت به وضعیت هر ایستگاه مطلع شوید.

مسافران حاضر در قطارها موظف هستند تا صندلی خود را به افراد ناتوان، سالخوردگان، زنان باردار یا مسافرانی با بچه‌های کوچک بدهند. اگر شما هم به یک صندلی احتیاج داشتید، بدون هیچ تأملی از دیگران کمک بخواهید؛ به‌علاوه فراموش نکنید که به دنبال مسافران دارای ناتوانی حرکتی برای دادن صندلی خود به آن‌ها باشید.

بلیط های متروی پاریس را از کجا تهیه کنیم؟

می‌توان بلیط‌ها و کارت‌های شبکه‌ی حمل‌ونقل عمومی پاریس را در هر ایستگاه مترو، قطار سریع‌السیر یا تراموا و حتی به هنگام سوار شدن بر اتوبوس تهیه کرد. آن‌ها همچنین در مراکز اطلاعات گردشگری پاریس در اطراف شهر موجود هستند و گاهی می‌توان این بلیط‌ها را از دکه‌های روزنامه یا سیگارفروشی خریداری کرد.

  • به هنگام تهیه‌ی این بلیط‌ها از دستگاه‌های خودکار در ایستگاه‌های مترو و قطار سریع‌السیر، تنها از کارت‌های اعتباری یا سکه استفاده کنید. اگر تنها پول کاغذی به همراه دارید، نیاز است بلیط خود را از باجه‌های بلیط فروشی در هر ایستگاه تهیه کنید.
  • وقتی‌که سوار بر اتوبوس‌های پاریس هستید، باید از پول خرد استفاده کنید. فراموش نکنید که معمولاً نمی‌توان به‌طور رایگان با بلیط متروی خود بین ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های شهری جابجا شد؛ بنابراین مسافران باید کرایه را مستقیماً به راننده‌ی اتوبوس پرداخت کنند. مقصد خود را به راننده‌ی اتوبوس اعلام کنید تا او مبلغ صحیح را از شما دریافت کند. اگر قصد استفاده‌ی مداوم از اتوبوس را دارید، بلیط‌های چندتایی، موسوم به کارنه (carnet)، را از ایستگاه‌های مترو خریداری کنید.
  • شما می‌توانید زبان دستگاه‌های خودکار فروش بلیط را به انگلیسی تغییر دهید. اگرچه دستگاه‌های فروش خودکار بلیط در ایستگاه‌های متروی پاریس به کاربر-پسند نبودنشان معروف هستند اما تغییر زبان کمک می‌کند تا انتخاب بلیط موردنیاز شما آسان‌تر شود.

خرید بلیط در پاریس

بلیط ها و کارت های متروی پاریس: کدام گزینه بهتر است؟

با توجه به مدت‌زمان اقامت شما، میزان استفاده‌ی شما از وسایل حمل‌ونقل عمومی و برنامه‌ی شما برای سفرهای روزانه به مکان‌هایی چون کاخ ورسای یا دیزنی لند پاریس، احتیاج است بین بلیط‌های متروی تک‌سفره، بلیط‌های چندتایی (موسوم به کارنه) یا کارت‌های مترو، یک گزینه را انتخاب کرد. در ادامه به گزینه‌های موجود و توصیه‌های استفاده از بلیط مناسب اشاره خواهیم کرد.

  • هرگز بلیط‌های خود را از دکه‌های خیابانی یا دست‌فروشان دوره‌گرد در اطراف درب ایستگاه‌های مترو خریداری نکنید؛ این بلیط‌ها ممکن است جعلی باشند و بعدها شما را با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو کنند.

بلیط های استاندارد تی پلاس

این بلیط‌های تک‌سفره مناسب سفر با مترو، قطارهای سریع‌السیر (RER)، اتوبوس یا تراموا در مناطق ۱ و ۲ پاریس هستند. امکان جابجایی با این بلیط‌ها بین وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود دارد. شما می‌توانید با بلیط‌های تی پلاس (T+) از مترو به قطارهای سریع‌السیر وارد شوید، اما باید از یک بلیط ثانویه برای جابجایی بین مترو/قطارهای سریع‌السیر و اتوبوس یا تراموا استفاده کنید. شما باید برای خروج از قطارهای سریع‌السیر نیز بلیط خود را به همراه داشته باشید؛ بنابراین بلیط خود را تا انتهای مسیر دور نیندازید.

از تاریخ ژوئن ۲۰۱۹، می‌توان با قیمت ۱.۹ یورو یک بلیط تک‌سفره خریداری کرد، درحالی‌که قیمت همین بلیط خریداری‌شده از داخل اتوبوس ۲ یورو است. مجموعه‌ی ۱۰ عددی از بلیط‌های مترو، موسوم به کارنه، قیمتی در حدود ۱۴.۹ یورو برای بزرگ‌سالان و ۷.۴۵ یورو برای کودکان زیر ۱۰ سال دارد.

  • اگر برای مدت کوتاهی در پاریس اقامت دارید و به‌ندرت از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید، نیازی به خرید بلیط‌های روزانه نخواهید داشت.

بلیط های تی پلاس پاریس

کارت های اعتباری پاریس ویزیت پس (Paris Visite Pass): گزینه ای برای جابجایی نامحدود

این کارت‌ها مناسب سفرهای نامحدود در پاریس با مترو، قطارهای سریع‌السیر، تراموا، اتوبوس و قطارهای محلی انجمن مسیرهای ملی و همچنین حومه‌ی پاریس برای مدت ۵ روز هستند. به‌علاوه می‌توان از این کارت‌ها برای دیدار از موزه‌ها، جاذبه‌ها و رستوران‌های ویژه نیز استفاده کرد.

اگر قصد دیدار از پاریس و نواحی اطراف آن به‌طور گسترده را دارید، یکی از این کارت‌ها تهیه کنید. کارت‌های مخصوص مناطق ۱ تا ۵ برای دیدار از کاخ ورسای یا دیزنی‌لند پاریس مناسب بوده و کارت‌های مخصوص مناطق ۱ تا ۸ بخش‌های وسیع‌تری از شهر را پوشش می‌دهند. خرید این کارت‌ها برای سفرهای آسان و راحت با مترو، قطارهای سریع‌السیر و اتوبوس‌ها ارزشمند است و به شما امکان ورود به بسیاری از جاذبه‌های محبوب گردشگری در پاریس را نیز می‌دهد. اگر قصد دیدار از موزه‌ها و جاذبه‌های مهم پاریس در سفر خود به این شهر را دارید، بد نیست تا به این گزینه هم فکر کنید.

بلیط های پاریس ویزیت پس

بلیط های روزانه و هفتگی

این بلیط‌ها مناسب سفرهای نامحدود در پاریس و اطراف آن هستند، اما مزایای بلیط‌های پاریس ویزیت را ندارند. قیمت یک بلیط روزانه، با توجه به تعداد نواحی تحت پوشش آن، از ۷.۵ یورو آغاز می‌شود، درحالی‌که حداقل قیمت یک بلیط هفتگی ۲۰ یورو است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توان به وب‌سایت سازمان حمل‌ونقل محلی پاریس مراجعه کرد. امکان دانلود رایگان نقشه‌ها، جست‌وجوی جدول زمانی و همچنین آگاهی از اطلاعاتی چون قیمت بلیط‌ها، مشکلات و جزئیات دیگر از طریق این سایت ممکن است.

چگونه از قطارهای سریع السیر آر ای آر استفاده کنیم؟

قطارهای سریع‌السیر آر ای آر شامل ۵ خط سریع‌السیر می‌شود که در محدوده‌ی پاریس و حومه‌ی آن حرکت می‌کنند. این قطارها برخلاف متروی پاریس، تنها در خارج از محدوده‌ی شهری توقف دارند. قطارهای آر ای آر می‌توانند شما را سریع‌تر به مقصد برسانند، زیرا در مقایسه با مترو ایستگاه‌های کمتری برای توقف دارند.

مرکز اصلی ورود و خروج قطارهای آر ای آر در پاریس، ایستگاه شاتله لیال (Châtelet-Les Halles) است. دیگر ایستگاه‌های مهم این قطارها شامل گار دو نورد (Gare du Nord)، سن میشل/نوتردام و گار دو لیون (Gare de Lyon) می‌شوند. آر ای آر که از سوی شرکتی متفاوت از متروی پاریس اداره می‌شود، در نگاه اول می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد اما زمان ثابت می‌کند که این وسیله‌ی نقلیه نیز ارزش خود را دارد.

تقریباً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا با این قطارها از ایستگاه دانفِرت روشِرو (Denfert-Rochereau) در جنوب پاریس به گار دو نورد در شمال رفت. همین مسیر با مترو حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

قطارهای آر ای آر پاریس

مسیرها، خطوط و ساعات کاری قطارهای آر ای آر

خطوط آر ای آر نیز به‌مانند مترو با حروف (از حرف A تا حرف E) و نام‌های ابتدایی و انتهایی هر خط مشخص می‌شوند. بااین‌حال، آر ای آر در مقایسه با مترو پیچیده‌تر است، زیرا هر خط در یک نقطه‌ی مشخص به چندین مسیر تقسیم می‌شود و همین امر احتمال گم شدن شما را، در صورت اشتباه سوار شدن، افزایش می‌دهد. توصیه‌های پیش رو کمک می‌کند تا سفر شما راحت‌تر باشد:

  • برای جلوگیری از سورپرایز شدن، مسیر حرکت خود را پیش از سوار شدن بررسی کنید و از نقشه‌های نصب‌شده در ایستگاه‌های قطار به‌منظور یافتن جهت حرکت خود کمک بگیرید. اگر مردد هستید، سؤال کنید. اگر تلفن هوشمند یا تبلت دارید، اپلیکیشن مترو و قطارهای پاریس را نصب کنید. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها رایگان بوده و کاربردی هستند، درنتیجه می‌توان با کمک آن‌ها خطوطی را مسیریابی کرد که حتی از نظر مردم محلی نیز دشوار است.
  • دیگر نکته در مورد قطارهای آر ای آر مبلغ آن‌ها است. این قطارها ۸ منطقه در پاریس را پوشش می‌دهند و اگر شما با بلیط یا کارت خود به محدوده‌ای دورتر سفر کنید، مشمول جریمه خواهید شد. مطمئن شوید که بلیط یا کارت متروی شما نواحی موردنظر شما را پوشش می‌دهد؛ به‌علاوه، اگر به این موضوع شک دارید، ناحیه‌ی موردنظر خود را بررسی کرده و قبل از حرکت بلیط مناسب برای آن تهیه کنید.
  • فراموش نکنید که شما باید بلیط خود را تا انتهای سفر و خروج از ایستگاه‌های آر ای آر به همراه داشته باشید.

متروهای آر ای آر - پاریس

ساعات کاری

ساعات کار خطوط آر ای آر متنوع است، اما این قطارها به‌طور میانگین از ساعت ۵:۱۵ صبح تا نیمه‌شب یا ۱۲:۳۰ بامداد فعالیت می‌کنند.

چگونه از اتوبوس های پاریس استفاده کنیم؟

وقتی‌که از پاریس دیدن می‌کنیم، تلاش برای آشنایی با نحوه‌ی استفاده از اتوبوس‌ها به‌منظور گشت‌وگذار در شهر شبیه به یک چالش به نظر می‌رسد. اما اتوبوس‌های پاریس می‌توانند در مقایسه با مترو یا قطارهای آر ای آر جذاب‌تر و بی‌دردسرتر باشند. صرف زمان برای آشنایی با اتوبوس‌های تمیز و مطلوب پاریس، ارزش خود را دارد. ۶۴ خط اتوبوس‌رانی در محدوده‌ی شهر پاریس فعالیت می‌کنند و می‌توان با این اتوبوس‌ها به هرکجا که مترو می‌رود رفت. به‌علاوه، اتوبوس‌های شهری مقاصد متنوع‌تری را نیز پوشش می‌دهند.

اگر دارای معلولیت هستید یا سالمند محسوب می‌شوید، می‌توانید به‌مراتب راحت‌تر سوار اتوبوس‌های پاریس شوید؛ امروزه اکثر اتوبوس‌های شهریِ پاریس مجهز به رمپ‌های مخصوص صندلی چرخ‌دار هستند؛ امری که همچنان در متروی این شهر دیده نمی‌شود.

اتوبوس های پاریس برای معلولین

خطوط و ایستگاه ها

ایستگاه‌های اتوبوس در تمام شهر یافت می‌شوند و اغلب محلی برای استفاده از خطوط مختلف هستند. اخیراً بخش عمده‌ای از ایستگاه‌های اتوبوس مجهز به سامانه‌ی الکترونیکی اطلاعات شده‌اند و به شما می‌گویند که اتوبوس بعدی چه زمانی به ایستگاه می‌رسد. نقشه‌های هر محله و مسیر حرکت اتوبوس‌ها نیز در اکثر ایستگاه‌ها نصب شده است. به‌علاوه می‌توان این نقشه‌ها را از دفاتر اطلاعات گردشگری پاریس نیز تهیه کرد.

اتوبوس‌های پاریس با دو عدد و نامی در انتهای خط مشخص می‌شوند. می‌توان از بلیط‌های متروی تی پلاس یا کارت‌های هفتگی و ماهانه برای سوار شدن بر اتوبوس‌ها استفاده کرد، اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد درصورتی‌که قبلاً از یک بلیط تک‌سفره برای ورود به مترو استفاده کرده باشید، نمی‌توانید از همان بلیط برای ورود به اتوبوس هم استفاده کنید. بااین‌حال، شما می‌توانید با یک بلیط در مدت ۹۰ دقیقه بین ۲ اتوبوس، بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی، جابجا شوید. وقتی‌که سوار اولین اتوبوس شدید، از راننده بخواهید تا بلیط شما را مهر بزند.

استفاده از اتوبوس ها برای تماشای شهر؛ یک گزینه ارزان قیمت

برخی از مسیرهای اتوبوس‌رانی بسیار جذاب هستند و می‌توانند گزینه‌ای ارزان‌قیمت برای گشت‌وگذار در پاریس باشند:

  • خط ۳۸: این خط از شمال به طرف جنوب شهر حرکت کرده و از مرکز پاریس عبور می‌کند. خط ۳۸ شما را از کنار مناظر تماشایی محله‌ی لاتین، رود سن و کلیسای نوتردام عبور می‌دهد.
  • خط ۶۸: خط ۶۸ از کنار موزه اورسی، منطقه‌ی سن ژرمن، رود سن، موزه لوور و اپرای گارنیه عبور می‌کند.
  • خط ۲۸: این خط مناظر زیبایی از دانشگاه ارتش، مجلس فرانسه، رود سن، کاخ اعظم و شانزه لیزه را به شما هدیه می‌دهد.
  • خط ۹۶: خط ۹۶ از میان مناظر زیبایی چون ساختمان هتل دو ویل (Hotel De Ville)، محله‌ی قرون وسطایی مَره (Marais) و قلعه‌ی باستیل عبور می‌کند.

    اتوبوس های پاریس

ساعات کاری

ساعات کاری اتوبوس‌های پاریس بسیار متنوع است اما خطوط اصلی معمولاً کار خود را از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز می‌کنند و تا نیمه‌شب فعال هستند. با افتتاح خط شبانه در سال ۲۰۰۶ در پاریس، جغدهای شب به آرزوی خود برای گشت‌وگذار در شهر و حومه‌ی آن، بدون کمترین دردسر، رسیدند. اتوبوس‌ها ایستگاه‌های خود را در فاصله‌ی زمانی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ترک می‌کنند.

چگونه از تراموا در پاریس استفاده کنیم؟

پاریس در قرن نوزدهم میلادی دارای خط تراموا بود. این خط بعدها برچیده و با خطوط مترو جایگزین شد. اما افزایش جمعیت و نیاز برای ارتباط پاریس با حومه‌های آن، بازگشت خطوط تراموا به شهر را رقم زد.

  • پاریس حالا دارای ۸ خط فعال تراموا در اطراف است که اکثر آن‌ها به بخش‌های حومه‌ای نیز می‌روند. خطوط تراموای پاریس با اعداد و حروف T1 تا T8 نام‌گذاری شده‌اند.
  • می‌توان با استفاده از بلیط‌ها و کارت‌های مترو از خطوط تراموا استفاده کرد؛ تراموا وسیله‌ای مناسب برای تماشای شهر از ارتفاعی بالاتر و تجربه‌ی برخی از مناطق کمتر شناخته‌شده‌ی پایتخت است.
  • نکته‌ی منفی در مورد ترامواها این است که آن‌ها هرگز در اطراف جاذبه‌های مهم گردشگری دیده نمی‌شوند. این شیوه از جابجایی چیزی نیست که اغلب گردشگران از آن منتفع شوند، مگر اینکه آن‌ها در مناطق حومه‌ای شهر ساکن باشند.
  • به خاطر داشته باشید که نمی‌توان بلیط ترامواها را به هنگام سوار شدن به آن‌ها خرید، اما ایستگاه‌های تراموا مجهز به دستگاه‌های خودکار فروش بلیط هستند.

تراموا در پاریس

تاکسی های پاریس

بسیاری از توریست‌ها نمی‌دانند که اصلاً باید از تاکسی در پاریس استفاده کنند یا خیر. پاسخ به این سؤال کوتاه است؛ شما به‌ندرت به تاکسی‌های پاریس احتیاج پیدا خواهید کرد، مگر اینکه به سبب معلولیت یا ناتوانی حرکتی یا عدم تمایل به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بخواهید از آن‌ها استفاده کنید.

تاکسی های پاریس

اگر انتخاب شما یک تاکسی است، مطمئن شوید که موارد زیر را رعایت خواهید کرد:

  • هرگز سوار خودرویی که بر روی سقف آن علامت سفید و قرمزرنگ تاکسی‌های پاریس (Taxi Parisien) وجود ندارد و داخل آن به‌خوبی قابل‌مشاهده نیست، نشوید. موارد کلاه‌برداری در پاریس بسیار شایع است و عدم توجه به این موضوع می‌تواند، به‌خصوص برای زنان تنها، خطرآفرین باشد.
  • راننده‌های تاکسی معمولاً برای مسیرهای کوتاه، پول نقد را ترجیح می‌دهند. برای مسیرهای طولانی مانند فرودگاه تا شهر، کارت‌های اعتباری نیز پذیرفته می‌شود. بهتر است تا قبل از سوار شدن، از راننده در مورد روش‌های پرداخت کرایه‌ی تاکسی سؤال کنید.
  • از اینکه مسیر موردنظر خود را به راننده نشان دهید، تردید نکنید. به‌علاوه توجه داشته باشید که راننده‌های پاریس آشنایی حداقلی به زبان انگلیسی دارند. پس نقشه‌ی مسیر خود را بر روی تلفن همراه بارگذاری کرده و به او نشان دهید.
  • ترافیک پاریس در ساعات شلوغی می‌توانند بسیار وحشتناک باشد. درنتیجه استفاده از تاکسی می‌تواند سفر شما را کمی طولانی‌تر کند. به همین خاطر است که بسیاری از توریست‌ها روی خوشی به این وسیله‌ی حمل‌ونقل نشان نمی‌دهند.

گشت و گذار در پاریس با دوچرخه

اگر از گشت زدن با دوچرخه در اطراف شهر لذت می‌برید، با این پرسش روبه‌رو خواهید شد که آیا این ایده‌ی خوبی به هنگام اقامت در پایتخت فرانسه محسوب می‌شود؟ درحالی‌که پاریس دارای سامانه‌ی دوچرخه‌های اجاره‌ای خود، موسوم به ولیب (Velib)، است، این طرح همچنان کمبودهای فراوانی دارد:

  • کلاه ایمنی به هنگام دوچرخه‌سواری بسیار توصیه می‌شود. بااین‌حال دوچرخه‌های پاریس کلاه ایمنی ندارند و مسافران باید خودشان این گزینه را تهیه کنند.
  • مسیرهای دوچرخه‌سواری در پاریس وجود دارد، اما همگی آن‌ها یکسان نبوده و وضعیت ایمنی آن‌ها اصلاً برای دوچرخه‌سواران، حتی دوچرخه‌سواران حرفه‌ای شهری، نیز مناسب نیست.
  • سیستم پرداخت کرایه‌ی دوچرخه‌ها به‌هیچ‌وجه مناسب مسافران، به‌خصوص مسافران با مدت‌زمان اقامت کوتاه، نیست.

به این دلایل، ما دوچرخه را به توریست‌ها پیشنهاد نمی‌دهیم. بااین‌حال، بسیاری از شرکت‌های گردشگری دارای تورهای مخصوص دوچرخه و سِگوِی (اسکوترهای برقی) برای گشت در اطراف شهر هستند. آن‌ها معمولاً کلاه ایمنی در اختیار شما قرار می‌دهند و بهترین و امن‌ترین مسیرها را پیشنهاد می‌کنند.

سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس

توصیه های بیشتر برای گردش در اطراف پاریس

پاریس، در صورت ورود شما به آن با اطلاعات کامل، شهر نسبتاً آسانی برای گشت‌وگذار است. در انتها به توصیه‌هایی اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند به‌مانند یک پاریسی در شهر گشت بزنید و از سردرگمی‌های غیرضروری دوری کنید.

استفاده از مترو پاریس

  • یک نقشه‌ی مناسب برای مترو تهیه کنید. این نقشه‌ها در تمامی باجه‌های اطلاعات در ایستگاه‌های مترو به‌طور رایگان در دسترس هستند. به‌علاوه می‌توان آن‌ها را به‌طور آنلاین نیز دانلود کرد. هیچ احتیاجی به دستپاچگی در تونل‌های زیرزمینی و سردرگمی برای یافتن مسیر وجود ندارد. یک نقشه کار شما را راه می‌اندازد.
  • برخی از اپلیکیشن های موبایلی نیز می‌توانند به شما در مسیریابی و گشت‌وگذار در شهر کمک کنند. دانلود آن‌ها را فراموش نکنید.
  • در ساعات شلوغی از سوار شدن به مترو یا قطارهای آر ای آر پرهیز کنید. در این ساعات، به فکر استفاده از اتوبوس یا پای پیاده باشید. این نکته را نیز فراموش نکنید که برخی از خطوط اتوبوس‌رانی نیز در این ساعت بسیار شلوغ هستند.
  • خطوط ۱، ۲، ۴، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ مترو از تمامی خطوط، به‌خصوص در ساعات شلوغی، شلوغ‌تر هستند. خطوط ۳۸، ۲۸، ۶۸ و ۶۲ اتوبوس‌رانی نیز اغلب شلوغ هستند، اما در بسیاری از مناطق مرکزی شهر نیز فعالیت دارند.
  • خطوط ۶ و ۲ مترو بر روی زمین حرکت می‌کنند و اغلب منظره‌های زیبایی دارند. خط ۶ نمای حیرت‌انگیزی رو به برج ایفل دارد. از خط ۲ نیز می‌توان مناظر بی‌نظیری از کلیسای قلب مقدس را تماشا کرد.
  • تنها زمانی از قطارهای آر ای آر استفاده کنید که منطقی باشد. بسیاری از گردشگران تابه‌حال پای خود را درون قطارهای سریع‌السیر پاریس نگذاشته‌اند، اما این قطارها در صورت نیاز به جابجایی سریع از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر بسیار کاربردی هستند. قطارهای آر ای آر درصورتی‌که قصد سفرهای روزانه به دیزنی‌لند پاریس، کاخ ورسای یا جنگل بوا دِ وَنسن (Bois de Vincennes) را داشته باشید، گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند.
  • از برنامه‌ی فوق‌العاده‌ی قطارهای پاریس در شب‌های آخر هفته نهایت استفاده را ببرید. درحالی‌که آخرین قطارها در روزهای عادی رأس ساعت ۱:۱۵ بامداد وارد ایستگاه‌های مترو می‌شوند، حرکت قطارها در ساعات پایانی روزهای جمعه، شنبه و ایام تعطیلات تا ساعت ۲:۱۵ بامداد ادامه دارد.
  • تاکسی‌ها نیز می‌توانند وسایلی زمان‌بر و پرهزینه باشند. به‌خصوص اینکه این وسایل حمل‌ونقل در مرکز شهر و ساعات شلوغی، شما را دیرتر از مترو یا اتوبوس به مقصد می‌رسانند. اتوبوس‌ها اغلب دارای خطوط ویژه هستند، درحالی‌که خطوط زیرزمینی مترو، قطارهای آر ای آر و تراموا شما را از ترافیک سطح شهر دور نگه می‌دارند.
  • در برخی موارد، پیاده‌روی بهترین و سریع‌ترین گزینه برای رفتن از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر است. سعی کنید تا فوراً سوار بر مترو یا اتوبوس برای رسیدن به مقصد نشوید. در عوض، مسیر خود را در گوگل مپ بررسی کرده و ببینید که می‌توانید با پای پیاده خود را به مقصد برسانید یا نه. به شما قول می‌دهیم که مسیرهای پیاده در پاریس جذابیت بیشتری دارند و هوای تازه را نیز وارد ریه‌های شما می‌کنند.
رضا‍ رجب پور رضا‍ رجب پور
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش , ترک
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}