8 اتفاق عجیبی که هنگام پرواز برای بدن می افتد

آرزو اعظمی
  • آرزو اعظمی
  • 1397/7/29
  • 0 دیدگاه
{{selectedRate}}

پرواز با هواپیما، تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند که اگر به قدر کافی درمورد آن‌ها اطلاعات داشته باشید، زودتر چاره‌ای برایشان می‌اندیشید و سفر راحت‌تری را تجربه خواهید کرد.

تور اروپا

خرید بلیط هواپیما با بهترین قیمت

پرواز کردن در آسمان، یکی از جالب‌ترین کارهایی است که می‌توان در دنیای مدرن انجام داد. اما بدن انسان به طور پیش‌فرض برای این کار ساخته نشده و در واقع هنگام پرواز با هواپیما، تغییرات عجیبی در عملکرد بدن اتفاق می‌افتد. می‌گویند «دانش، قدرت است». بنابراین اگر راجع به این تغییرات مطالعه کافی داشته باشید، کمک می‌کند تا هم ترس از پرواز برایتان کم شود و هم راحت‌تر با اثرات جانبی آن کنار بیایید.

حس چشایی‌ تان تغییر می کند

بسیاری از مسافران معتقدند که غذاهای هواپیما بی‌مزه است و شاید خودتان نیز در همین گروه قرار بگیرید. تحقیقی که در سال 2010 میلادی بر روی ایرلاین لوفتهانزا انجام شد، نشان می‌دهد که شاید این موضوع، چندان هم تقصیر غذا نباشد. در وقع 80% چیزی که آن را «مزه» می نامیم، از بو ناشی می‌شود و هنگام پرواز، هوای خشک داخل کابین هواپیما مخاط بینی شما را خشک می‌کند و ورم پوست را به همراه دارد که هر دوی آن‌ها می‌توانند در حس چشایی‌تان تغییر ایجاد کنند. حسی که از مزه‌ی شیرین و شور دارید، هنگام پرواز تا 30% کاهش پیدا می‌کند و اگر همان غذا را بر روی زمین بخورید، احتمالاً هیچ شکایتی نخواهید داشت.

هواپیما

پاها ورم می‌ کنند

اگر تا به حال کفش‌هایتان را در طول پرواز درآورده باشید، حتماً می دانید که پوشیدن دوباره‌ی آن‌ها به آسانی اول نیست. هنگام پرواز، خون قسمت‌های مختلف بدن انسان کم‌کم در پاها جمع می‌شوند و در نتیجه پاها ورم می‌کنند. البته این موضوع هیچ ارتباطی با ارتفاع ندارد و به دلیل جای کمی است که برای دراز کردن پا در هواپیما در نظر می‌گیرند. پا در هر جایی که به مدت طولانی تحت فشار باشد، با این مشکل مواجه است و پیشنهاد می‌کنیم هنگام پرواز، لباس‌های راحت‌تر بپوشید و هر از گاهی از جای خود بلند شوید. افراد مسن و بیمارانی که به تازگی جراحی کرده‌اند نیز بهتر است راجع به لخته شدن خون با پزشکشان مشورت داشته باشند.

پوست رطوبت خود را از دست می‌ دهد

هوای خشک و تحت فشار داخل کابین، باعث می‌شود پوستتان رطوبت خود را از دست بدهد. بنابراین بسیاری از مسافران وقتی از هواپیما پایین می‌آیند، ممکن است خشکی غیرعادی در پوستشان احساس کنند. برای رفع این مشکل می‌توانید از کرم‌های نرم‌کننده در طول پرواز کمک بگیرید و نوشیدن آب را هم فراموش نکنید تا آب از دست داده‌ی بدتان را به آن برگردانید.

هواپیما

ممکن است دندان درد بگیرید

تغییراتی که هنگام پرواز بر روی فشار هوا اتفاق می‌افتد، ممکن است برای دندان‌هایتان دردسرساز شود. بر اثر این تغییرات امکان دارد گاز، بین دندان‌های پر کرده یا خرابتان گیر بیفتد و در طول پرواز احساس دندان درد داشته باشید. در این مورد هم بهتر است نظر دکترتان را جویا شوید.

گاز بدنتان افزایش پیدا می‌ کند

با ارتفاع گرفتن هواپیما، فشار داخل کابین پایین می‌آید و گازهای آن وارد روده می‌شوند. مشکل گرفتگی گوش نیز از همین تغییراتِ به وجود آمده در گازها نشأت می‌گیرد. گازهایی که وارد بدن می‌شوند به مرور زمان، مسافران را با نفخ شکم روبرو می‌کنند که امری کاملاً طبیعی در پرواز به شمار می‌رود. بنابراین ایرلاین ها خوب می‌دانند که بهتر است از فیبر کمتری در غذا استفاده کنند تا بیشتر از این به مشکل اضافه نشود.

زمان برایتان کمی دیرتر می‌ گذرد

یکی از ویژگی‌های جالب پرواز با هواپیما این است که به شما اجازه‌ی سفر در زمان می‌دهد! البته این میزان، بسیار کم است و حتی متوجه آن هم نخواهید شد. انیشتین کشف کرد که زمان و فضا با هم مرتبط هستند و وقتی یک جسم شروع به حرکت می‌کند، سرعت گذر زمان برای آن کم می‌شود و احتمالاً این موضوع را بارها درمورد فضانوردان مشاهده کرده‌اید. خاصیت عجیب نظریه‌ی نسبیت این است که همیشه و حتی برای سرعت‌های پایین‌تر نیز به اجرا درمی‌آید. در طول پروازی 6 ساعته، مسافران به قدری سرعت دارند که سایر مردم دنیا، یک میلیونیم ثانیه از آن‌ها سریع‌تر پیر می‌شوند. این موضوع در سال 1971 میلادی و به کمک قرار دادن ساعت‌های اتمی در هواپیما به اثبات رسید.پرواز های طولانی و سرگرمی ها

با باکتری‌ ها در تماس هستید

مسافرت به همراه جمعیت زیادی که آن‌ها را نمی‌شناسید، مشکلات خودش را دارد و یکی از آن‌ها این است که نمی‌دانید مسافران بیمار هستند و امکان دارد ویروسشان به شما منتقل شود یا نه. تحقیق انجام شده در سال 2014 نشان داد که باکتری «اشریشیا کُلی» (E. coli)، تا 96 ساعت بر روی دسته‌ی صندلی باقی می‌ماند که با توجه به تعداد زیاد مسافران در طول یک روز، می‌تواند دردسرساز باشد. همچنین یک توصیه‌ی کلی دیگر را هم آویزه‌ی گوشتان کنید و همیشه آب با خود به همراه داشته باشید و تا حد امکان، از مخزن آب هواپیما استفاده نکنید که معمولاً محل خوبی برای تجمع باکتری‌ها به حساب می‌آیند.

ممکن است عصبانی‌ تر شوید

عده‌ای پرواز را تجربه‌ای استثنایی می‌دانند و در مقابل، افرادی هستند که هنگام پرواز احساس خشمگین بودن می‌کنند. تحقیقات جدید نشان داده که این موضوع ارتباطی با غذای هواپیما یا نفخ شکم ندارد و به مسائل فلسفی برمی‌گردد. وقتی از پنجره‌ی هواپیما به بیرون نگاه می‌کنید و هیچ کنترلی بر روی اتفاقات اطرافتان ندارید، با این حقیقت محض مواجه می‌شوید که کنترل انسان بر روی دنیا چقدر ناچیز است و این موضوع باعث به وجود آمدن خشم در افرادی می‌شود که باید همه چیز تحت کنترلشان باشد. بنابراین زمانی که شما در حال لذت بردن از منظره‌ی اطراف هستید، ممکن است که مسافر پشت سرتان در حال دست و پنجه نرم کردن با مسائل مربوط به اگزیستانسیالیسم باشد!

ترس از پرواز

آرزو اعظمی آرزو اعظمی
{{selectedRate}}
زوریخ، لوگانو

تور زوریخ و لوگانو

  • 8 روز
  • هتل 4 و 5 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
1,890
پاریس

تور پاریس

  • 8 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
49,900,000
2,390
کاپادوکیا، استانبول

تور استانبول و کاپادوکیا

  • 7 روز
  • هتل 5 و 4 ستاره
  • ترکیش
قیمت از
59,900,000

بنر تورهای تابستان

{{totalCount}} دیدگاه

{{nameError}}
{{emailError}}
{{commentViewData.commentLength - commentMessage.length}} کاراکتر باقی مانده
{{commentMessageError}}
{{responseMessage.text}}